Polisregisterutdrag
Riksidrottsmötet 2019 tog beslut om att föreningar ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt och regelbunden kontakt med barn. Beslutet började gälla den 1 januari 2020. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar. Föreningen är ansvarig för att kontrollen genomförs. Det är däremot den enskilde ledaren som begär utdrag från Polisen och uppvisar det för sin förening. Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen. Att begära in utdragen är en del av ett förebyggande arbete och något som bör gälla lika för alla, oavsett hur länge en person verkat i en förening eller hur väl man känner varandra. Enligt lag har en förening rätt att begära att den som ska arbeta med eller på annat sätt ha kontinuerlig och nära kontakt med barn ska uppvisa ett begränsat registerutdrag från Polisen. I registerutdraget går det att se om personen är dömd för något av våra allra grövsta brott: mord, dråp, grov misshandel, människorov, samtliga sexualbrott, barnpornografibrott eller grovt rån.
Mer om registerutdraget finns att läsa i materialet
Skapa trygga idrottsmiljöer Detta gäller:
• Förening ska begära utdrag av alla från 15 år i dess verksamhet som arbetar med eller på
annat sätt har direkt och regelbunden kontakt med barn.
• Barn är alla under 18 år.
• Utdraget visar endast grova brott; mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott,
barnpornografibrott eller grovt rån.
• Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts.
Utdrag visas av den enskilde i original och återlämnas direkt. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen, endast en notering om att kontroll är genomförd för viss person i viss roll får dokumenteras.
Kontrollen av utdragen är en förebyggande åtgärd som tillsammans med andra insatser ökar tryggheten i vår förening. Gränna AIS huvudstyrelse har i dialog med sektionerna tagit beslut om att begära att våra ledare visar giltiga registerutdrag en gång om året. Detta görs i början av varje år, dock senast 31 januari. Om en ledare inte uppvisar ett registerutdrag innan utsatt tid får ledaren pausa sitt uppdrag till dess ett giltigt registerutdrag är uppvisat. Vi begär alltid ett registerutdrag innan Gränna AIS tillsätter ny ledare. Innan personen uppvisat ett giltigt registerutdrag kan hen inte leda någon grupp/lag. Beslutet togs på styrelsemöte den 13/12–20.
Sektionsordförandens uppgift:
Lista namnen på ledarna i din sektion. När de uppvisat sitt registerutdrag fyller du i datumet för uppvisandet på listan. Viktigt att kolla att registerutdraget har ett aktuellt datum då de bara är giltiga i ett år! Registerutdraget lämnas omedelbart tillbaka till respektive ledare, vi ska inte spara dem! När listan är klar kontaktar du föreningens ordförande för att lämna listan samt för att visa upp ditt eget registerutdrag. Varje ledare som visat ett giltigt registerutdrag kommer att bockas för i vårt ledaregister på Laget.se. Det är genom registreringen som vi i föreningen säkerställer att vi har gjort det vi är ålagda. Det är viktigt att ni kompletterar listan så fort en ny ledare kommer in i verksamheten, innan den uppvisat ett giltigt registerutdrag kan personen inte leda någon grupp/lag.
Om registerutdraget inte är tomt så kontaktar du föreningens ordförande som kommer att ta ett samtal med personen om att arbete med barn inte är lämpligt med den historiken. I vissa fall beroende på brottets karaktär kan det handla att öppna upp en dialog med personen om lämpligheten med att arbeta med barn.
Registerutdrag kan enkelt beställas på polisens hemsida och det är
Övrigt arbete med barn som är det våra ledare ska beställa. Behöver ni hjälp med att skriva ut blanketten kan ni kontakta GAIS kansli. Man kan skanna eller fota den underskrivna blanketten och skicka blanketten med e-post eller brev till polisen. Även skanning är kansliet behjälplig med.