Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Gustavsbergs IF Handboll
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Gustavsbergs IF Handboll.
Gustavsbergs IF HK
Följ oss för uppdateringar
Det är redan mitten av februari och alla hjärtans-helgen. Tur då att vår kärlek till handbollsmatcher äntligen kan besvaras. Nu höjs aktivitetsnivån i sporthallarna igen och nästa helg, den 20-21 februari, är det dags att ta på matchtröjorna igen för några av våra lag. Veckobrevet denna gång försöker summera vad som gäller.
Under veckan har vi fått information från handbollförbundet om vilken plan de för närvarande arbetar efter. Nyckelordet från myndigheter och förbund har ju varit att det ordinarie seriespelet ställts in och ersätts av "enstaka matcher". Dessa av förbundet arrangerade matcher kommer att pågå fram till slutet av april, 24-25 april, och kommer att bli de enda matcherna för våra lag, utöver eventuella cuper längre fram i vår. Totalt uppskattas varje lag få mellan 3 och 6 matcher, lite beroende på ålderskull och seriens storlek etc. Träningsmatcher är inte tillåtna under nuvarande riktlinjer. Vi väntar fortfarande på mer info om USM, men där är min personliga känsla att blanda föreningar/lag från olika delar av Sverige inte är prioriterat från förbundshåll. (Uppdatering: SHF meddelade senare på dagen att USM inte kommer att spelas klart).
Seniorspelet från division 1 och nedåt kommer att inledas tidigast 22 mars enligt information från SHF idag, fredag 12/2.
Våra äldsta spelare, födda 2002 till 2004, har nyss fått börja träna inomhus igen så här dröjer det fortfarande till det kan bli aktuellt med matchspel.
De nya U15-klasserna för spelare födda 2005 (där har vi både tjejer och killar) börjar med sina enstaka matcher samma helg som de yngre lagen, U14, U13, U12 och U11. De allra yngsta, U10 och yngre, kommer inom kort att få info om sitt spel i "vårens spel", där vi kommer att ha ett par arrangemang hos oss.
Spelare får endast delta i en match per helg - dubblering är inte tillåtet. Av samma anledning är flytt av match inte tillåtet utan om en match inte kan spelas så ställs den in.
En nyhet är att speltiderna kommer att ändras och varje match innehåller tre kortare perioder i stället för två längre halvlekar, av hänsyn till träningsuppehållet men också att underlätta byten och rotation i spelartrupper. Detta innebär att timeouter försvinner, det finns ju ändå tid för coachning och utbildning/feedback.
Sidbyten undviks, alla lag stannar på en sida av planen. Tiden mellan matcher kommer också att vara lite längre, för att undvika att olika lag och ålderskullar möts i lokalerna.
I och med att Digimatch/EMP inte har någon funktion för "tre perioder" så finns inget krav på att sekretariatet skall använda EMP. Det GÅR att använda EMP, men då får man kalla tredje perioden för "förlängning" och det verkar rörigt. Funktionärer skall ändå finnas för varje match, men nu kan de koncentrera sig på att hjälpa domarna med matchtiden/resultattavlan, samt att sms:a in matchresultatet (och därigenom visa att matchen spelats).
Publik kommer tyvärr inte att vara tillåten till någon match. Denna regel ersätter alltså den lokala om antalet personer som tillåts i kommunens hallar, och som vi kunnat börja efterfölja i samband med träningar. Anledningen är som för allt annat att minska risken för smittspridning då personer träffas/stöter på varandra.
Omklädningsrummen i våra sporthallar är fortsatt stängda, så ombyte sker hemma och samlingar inför match sker utomhus eller i någon lämplig större lokal/utrymme.
I en del hallar i distriktet är utrymmena begränsade och antalet personer som får vistas i hallen är lågt. Det kan innebära att ett lag inte kan resa med 17 spelare och 4 ledare, det här är viktigt att kontrollera inför bortamatcher - skjutsande föräldrar kan behöva vänta på annan plats.
Spelprogrammen finns som vanligt på förbundets hemsida, här, men på grund av ombokningar via alla kommuner så finns risk att det inte är uppdaterat ännu.
I skrivande stund ser det ut som att de här matcherna kommer att spelas på hemmaplan nästa helg (med reservation för ändringar). "Arrangemangstiden" för respektive match börjar 10 minuter före matchstart, och matchen innan beräknas vara klar 5 minuter före denna tid - dvs tiden mellan två matcher är satt till 15 minuter (då inser alla vikten av att vara snabb ut från hallen efter sin match och att samtidigt inte "kliva in" för tidigt).
Lördag 20 februari - Gustavsbergs Sporthall
10:00 P11 (P2009) - Gustavsbergs IF HK - Spånga HK
11:30 P12 (P2008) - Gustavsbergs IF HK - Skuru IK
13:00 F12 (F2008) - Gustavsbergs IF HK - Skuru IK
14:30 F13 (F2007) - Gustavsbergs IF HK - Skuru IK
16:00 F13 (F2007) - Gustavsbergs IF HK - Skuru IK
17:30 P14 (P2006) - Gustavsbergs IF HK - Sannadals SK
Söndag 21 februari - Gustavsbergs Sporthall
12:30 F14 (F2006) - Gustavsbergs IF HK - Skuru IK
14:00 P15 (P2005) - Gustavsbergs IF HK - Årsta AIK HF
15:30 F15 (F2005) - Gustavsbergs IF HK - Nacka HK
Puh, det var nog allt för den här gången - hoppas jag tolkat allt rätt. Finns det ändå frågor om vad som gäller för matchspelet, från ledare, föräldrar eller motståndare så får ni höra av er.
Ha en härlig vinterhelg alla och lycka till med matchförberedelserna!
Heja Gurra!
Tack Johan för jättebra info!
RapporteraRapportera
Tack Johan för allt du gör för klubben! Denna info var värdefull och strukturerad, liksom allt annat du gör för klubben.
RapporteraRapportera
Hej - det kom några bra frågor under helgen som jag försöker besvara här (tyvärr med fyra (!) påminnelsemejl som följd...)
Rapportera1. Vad är det för maxantal personer i Gustavsbergs Sporthall? Svar: 80 personer, enligt Värmdö kommuns riktlinjer. Så inga problem för alla spelare, ledare, domare, funktionärer, matchvärdar etc. att rymmas. Men INTE OK att fylla på med publik eller andra upp till denna siffra - publikförbudet är överordnat.
Rapportera
2. Hur sms:ar man in matchresultat? Svar: Man skickar ett sms till telefonnummer 71160 och som text skriver man SHF (mellanslag) Matchnummer (mellanslag) Resultat hemmalag (mellanslag) Resultat bortalag. Exempel: SHF 2015429001 10 10 för första matchen på lördag, om den slutar 10-10 mellan Gurra och Spånga.
RapporteraRapportera
3. Eftersom publik inte är tillåten, kan man ändå ha någon som kan sända matchen på webben? Svar: Ja, det räknar vi som matchfunktionär, och om kameraansvarig står uppe på läktaren och filmar så är det dessutom extra bra avstånd till övriga på plats.
RapporteraRapportera
4. Finns det någon manual för resultattavlan och hur man ställer in tre perioder. Svar: Vet ej. Vi har länge saknat en bra manual för resultattavlan i Sporthallen. Det vi vet är att tavlan är av fabrikatet Westerstrand men att de har typ hundra olika varianter och att det är svårt att hitta manualer för äldre apparater. Med lite framförhållning kanske man kan flippa runt mellan olika sporter och hitta en lösning för tre perioder, annars får man väl i värsta fall köra "ny match" i varje paus och snabbt bläddra upp till rätt antal mål direkt efter avkast (#resultattavlehack).
RapporteraRapportera
Apropå Johans senaste inlägg om hur man kör 3 perioder så hoppas jag kunna hinna ned och testa idag då det finns andra sporter på resulttattavlan, typ hockey och liknande som har 3 perioder, med lite flyt har vi den grundinställd och med en enklare manual färdig till lördag.
RapporteraRapportera
Rene...
RapporteraPrecis så tänkte jag. Hockey eller Basket. har denna manual för bägge sporterna till "vårt" system:
file:///C:/Users/caral/Downloads/2017-09-Manual-matchklocka-alla-sporter%20(3).pdf
Rapportera
https://www.laget.se/Ingelstad/Document/Download/1219352/7170129
RapporteraRapportera
Bra Micke, skriver ut den i 3 exemplar och tar med ned till hallen.
RapporteraRapportera
Hej - "bloggen" lever vidare, det kom en fråga till från gästande lag om vad som räknas som "publik" och vad som är "utökad matchorganisation". Värmdö kommun har ingen hårdare begränsning utöver publikförbudet, så i och med "80 personer"-taket i Sporthallen så gäller därför att gästande lag enligt SHF och StHF: "Utöver de i matchprotokollet inskrivna deltagarna äger varje lag rätt att anmäla ytterligare fem personer som ingår i lagets matchorganisation. Vid ankomst tillanläggningen ska lagansvarig meddelaarrangören vilka dessa personer är och vilka roller de har." - Alltså OK för gästande lag att ha med max 5 föräldrar (chaufförer) som finns med inne i sporthallen, men som bör hålla sig för sig själva (och naturligtvis vara friska).
RapporteraRapportera
Hej igen - det kom ännu en fråga om speltider, och som av en händelse ett förtydligande från StHF: "Om lagen upplever att den nya speltiden är för lång, prata då ihop er med motståndarna i den enskilda matchen och fråga om ni kan justera den lite. StHF hindrar er inte från att ändra matchtiden 3x20 till 2x20 eller 3x15, utan i slutändan handlar det om att ge våra barn och unga möjligheten att få spela ett par enstaka matcher. Bokningarna ligger så pass hos kommunerna att ni kan nyttja matchtiden som är angiven i er åldersklass, men som sagt, ni har möjlighet att spela kortare tid om det känns bättre."
RapporteraRapportera