Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Gustavsbergs IF Handboll
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Gustavsbergs IF Handboll.
Gustavsbergs IF HK
Följ oss för uppdateringar
Den 4/9 kommunicerade Svenska Handbollförbundet ut en uppdaterad version av bestämmelser och rekommendationer kring Covid-19-viruset och hur tävlingsverksamheten skall bedrivas.
Det centrala i dokumentet är att det är bestämmelser, inte riktlinjer. Det vill säga att instruktionerna gäller för ALLT matchspel, med vissa skillnader mellan seniorer och barn och ungdomar.
Här under har vi sammanfattat vad bestämmelserna innebär för våra lags matchspel, både på hemmaplan och bortaplan. All text kommer från SHF's dokument. Därefter kompletteras med några förtydliganden om vår förening.
Framresa/Hemresa
Stanna hemma vid symtom, res i möjligaste mån utan kontakt med allmänheten när det är praktiskt möjligt.
Ankomst/Avresa
För de två lagen, domarna och funktionärerna/delegaten gäller att inpassering inte får ske samtidigt. De inblandade parterna ska ta ansvar för att så sker. Inpassering ska ske med en sådan tidsförskjutning att lämplig social distansering kan upprätthållas. --> Vi släpper in lag först när lag från tidigare match lämnat spelplanen. Vi strävar efter att släppa ut lag genom en ingång och släppa in genom den andra, genom växelvis användande av omklädningsrum/korridorer.
Förberedelse
Arrangör av match ska säkerställa att alla deltagare kan tvätta eller desinficera händerna i anslutning till matchförberedelserna --> Vi har handsprit vid entrén för alla besökare samt extra i klubbförrådet/buren.
Barn och Ungdom
Deltagare SKA byta om till matchkläder före avresa till anläggningen. Omklädningsrum SKA i möjligaste mån inte användas. Om det råder brist på omklädningsrum ska gästande lag prioriteras före lag från arrangerande förening.
Seniorer
Deltagare BÖR byta om till matchkläder före avresa till anläggningen. Omklädningsrum ska i möjligaste mån inte användas. Detta gäller främst lag som reser kortare resor inom ett distrikt för att spela matcher. Vid längre resor kan givetvis omklädningsrum nyttjas om laget så önskar.
Match
Barn och Ungdom & Seniorer
Utöver de i matchprotokollet inskrivna deltagarna äger varje lag rätt att anmäla ytterligare FEM PERSONER som ingår i lagets matchorganisation. Vid ankomst till anläggningen ska lagansvarig meddela arrangören (matchvärden) vilka dessa personer är och vilka roller de har. Det kan exempelvis handla om föräldrar som skjutsar. En person utan tydlig roll kring laget äger inte rätt att komma in i anläggningen som representant för deltagande lag.
Arrangör är ansvarig för matchens genomförande och har rätt att neka personer att komma in i anläggningen om den anser att det är tveksamt utifrån dessa bestämmelser och de rådande riktlinjerna från ansvariga myndigheter. De upp till fem personer som tillhör lagets organisation får befinna sig på läktaren under matchen. Om matcharrangemanget är öppet för publik så ska dessa upp till fem personer räknas som en del av publiken och i så fall ha förtur till plats bland de åskådare som tillåts.
Sammandrag
Spelformen är bra för barns och ungdomars idrottande och är något Svenska Handbollförbundet rekommenderar ska fortsätta. Att lämna anläggningen mellan matcherna ska uppmuntras, men kan inte krävas. Därför behöver förutsättningar för att deltagare ska kunna stanna i anläggningen skapas. T ex genom avgränsning på läktaren.
Det totala antalet personer som befinner sig på spelytan vid varje enskilt tillfälle bör inte vara fler än 50 personer.
Publik
Tills vidare gäller att alla tävlingsmatcher som arrangeras av distriktsförbund eller Svenska Handbollförbundet KAN SPELAS MED PUBLIK Det maximala antalet åskådare i publiken är 50 PERSONER. Deltagande lag, domare, funktionärer/delegat, anläggningspersonal och volontärer räknas INTE som publik.
Tillstånd att släppa in publik gäller under förutsättning att ordningslagen följs!
Arrangör som vill släppa in publik ska upprätta en plan för hur publiken ska hanteras på ett säkert sätt. En sådan plan ska beskriva, BLAND ANNAT:
• Organiserat avstånd mellan olika sällskap på två meter --> Vi har markerade platser på övre och nedre läktare
• Om praktiskt möjligt, tillämpa förköpsbiljetter alt ett biljettsystem för att ha kontroll på hur många som befinner sig i anläggningen. --> Vi har ett biljettsystem där vi delar ut laminerade "platsbiljetter".
• Utmärkta publikplatser med numrering. --> Vi har 12 platser på respektive läktare.
• Ingen publik tillåts närmare än 2 meter från spelytan. Är läktaren närmare än detta, får raden inte nyttjas. --> Vi hänvisar all publiktill den översta läktarraden, denna är 2 m från spelplanen.
• Arrangören ska säkerställa att anläggningens ägare utrustar toalettutrymmen så att alla besökare kan tvätta och desinficera händerna. --> Värmdö kommun och sporthallens städare ombesörjer detta löpande.
Avveckling
Arrangören av matchen ska säkerställa att alla deltagare kan tvätta eller desinficera händerna i anslutning till att spelytan lämnas.
Barn och Ungdom & Senior
Omklädningsrum ska i möjligaste mån inte användas. Om deltagare har möjlighet ska dusch efter match göras vid hemkomst.
Om deltagare duschar i omklädningsrummets duschrum och det finns flera duschar på rad bör deltagarna anpassa antalet som duschar samtidigt så att endast varannan dusch nyttjas. Om flera omklädningsrum delar duschrum får endast deltagare från ett lag duscha samtidigt. Arrangören bör i möjligaste mån säkerställa att omklädningsrum med gemensamt duschrum endast nyttjas av ett lag i taget.
Senior
Detta gäller främst lag som reser kortare resor inom ett distrikt. Vid längre resor kan givetvis omklädningsrum nyttjas om laget så önskar.
Innebörd för matchspel i Gustavsbergs Sporthall:
Alla anläggningar hålls öppna av Värmdö kommun och kommunen ansvarar för skyltning i anläggningarna. Extra städning har satts in i anläggningarna, föreningen tillhandahåller handsprit.
Vi som förening ansvarar för idrottsaktiviteterna i vår verksamhet och måste se till att minska risken för smittspridning. Vi som förening kommer att löpande uppdatera vår riskbedömning inför de olika aktiviteterna och vidta försiktighetsåtgärder.
Vi har som angavs ovan märkt upp och skärmat läktarsektionerna för att publik skall kunna närvara säkert (till exempel att publik skall vara mer än 2 m från spelplanen). Cafeterian är fortsatt stängd tills vidare.
Vi påminner om att informera era spelare/deltagare att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
/ Styrelsen för Gustavsbergs IF HK gm Johan Sjökvist, ordf
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera