Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Gustavsbergs IF Handboll
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Gustavsbergs IF Handboll.
Gustavsbergs IF HK
Följ oss för uppdateringar
Hej alla Gurra-iter!
Det var några veckor sedan jag skrev ett nyhetsbrev här på klubbhemsidan så nu finns det mycket att berätta om. Jag kör igång direkt!
I veckan blev träningstiderna för nästa säsong klara efter som vanligt lite klurigt pusslande av lag, tider och träningshallar. Det här året har vi tagit ett steg tillbaka från experimentet med fler träningstider på lördagar och söndagar (det blev för rörigt och får många träningstillfällen som utgick) och gått tillbaka till fasta schemalagda pass även på helgerna. Den största utmaningen är som tidigare att matcha stora ålderskullar med träningar i den lilla G2-hallen, vi får hoppas att den nya Charlottendal-hallen följer tidplanen. Vill du läsa mer om vad ledarna fick för information om träningstiderna så finns det HÄR.
Träning blir det också på sommarlovet, för nu har dels Folkhälsomyndigheten sagt att lägerverksamhet under sommaren är OK (så länge man följer övriga riktlinjer) och dels öppnar Värmdö kommun upp idrottshallarna under sommarlovet och uppmuntrar lag till extraträning genom ett ekonomiskt bidrag. Det förstnämnda innebär att vi kan genomföra vårt eget Summer Camp under veckan efter midsommar, 23-25 juni, något vi kommer att öppna upp för anmälningar till inom kort. I år är det årgångarna 2009 till 2012 som är välkomna på Summer Camp, under ledning av våra äldre handbollsungdomar. Med hänsyn till riktlinjerna från FHM och Svenska Handbollförbundet så kommer det troligen att bli lite mer utomhusverksamhet än vanligt och vi kommer att ha ett maxantal spelare på 40 st, så att det med ledare inte är mer än 50 personer. Värmdö kommuns skolkök håller stängt under sommaren så vi klurar på vad som är bästa lösningen för luncher och mellanmål. Mer info och länk till anmälan inom kort!
Den andra saken, om sommarträning, är även det en sak som jag tidigare i veckan har skrivit om till våra ledare. Värmdö kommun vill uppmuntra alla föreningar att arrangera lite extra aktiviteter och träningstillfällen för kommunens barn under detta speciella års sommarlov, och det gör man genom ett extra bidrag för varje tillfälle. Den som är nyfiken kan läsa lite mer HÄR.
En spännande idé som kom upp angående extraträning är att Ronnie Iveslätt, tränare för F2012, kläckt en idé om att ordna simskola för de som är intresserade. Ronnie är utbildad simlärare och undrar om det finns intresse för en egen simskola - mejla honom på ronnie.iveslatt@gmail.com.
Många av våra lag är fortfarande igång med kombinerad utomhus- och inomhusträning. Jag vet att beachplanerna har invigts rejält med flera pass, och nu vill kommunen också att vi hjälper till med en riktig fast virtuell invigning. HÄR kan du läsa om "tävlingen" #FirstOnTheBeach och chansen att vinna t-shirtar till hela laget för de som gör roligaste invigningsritualerna - hörde jag någon säga TikTok? Lycka till alla lag!
Vårt uppstartsläger som är planerat till helgen 22-24 augusti i Nyköping arbetar vi fortfarande efter att det skall bli av. Här har vi tillsammans med IFK Nyköping kommit överens om att vi kan "blåsa av" lägret senast 1 augusti, om läget i samhället skulle förändras. Arrangörerna planerar för aktiviteter, övernattningar och måltider på flera olika ställen för att se till att folksamlingarna minimeras, något som är viktigt eftersom vi brukar vara fler än 150 personer från klubben på vår uppstartstradition. Anmälningslänk kommer även det inom kort - håll utkik här och på era lagsidor.
Förra veckan hade vi styrelsemöte och bestämde att föreningens årsstämma behöver skjutas fram till efter sommaren. Enligt våra stadgar så skall årsmötet genomföras innan 31 oktober, sex månader efter verksamhetsårets slut. Även om vi tekniskt sett skulle kunna ha ett "video-årsmöte" så är det lite roligare med ett fysiskt möte där vi kan träffas och klubben även uppmärksamma olika medlemmar med diplom och andra utnämningar. Vi håller tummarna för att en sådan årsstämma blir möjlig att genomföra i augusti-september någon gång. Till dess så arbetar respektive lag med sina verksamhetsplaner och från styrelsens sida summerar vi ekonomi och alla gemensamma aktiviteter som genomförts. Det vi redan nu vet är att vi kommer att ha ett underskott för förra säsongen, klubben gör alltså "förlust". Vi har visserligen påverkats av Covid-19-situationen även ekonomiskt, men framför allt är det större inköp av material och högre kostnader för utbildning som är orsaken till underskottet. Både utrustning och kunskap finns ju kvar i klubben, så det är ju en slags "positiva" kostnader, men vi kommer ändå att behöva vara varsamma med vår ekonomi under det här verksamhetsåret, något jag får anledning att återkomma om. Vi har liksom många andra föreningar ansökt om kompensation från Riksidrottsförbundet, men det är viktigt att komma ihåg att många andra påverkats mer än vad vi gjort, till exempel arrangörerna av stora cuper, turneringar och andra evenemang.
Ett sammanhang där klubbens ekonomi uppmärksammats är den intervju som Lokaltidningen Mitti Värmdö gjorde med mig för någon vecka sedan. Även om jag själv jobbat med marknadsföring i snart 25 år så var det först när artikeln lades ut på webben och kom i tidningen som jag märkte att det egentligen var en typ av reklam för Svenska Spel och deras Gräsroten-initiativ (en form av "återbäring" som Svenska Spels kunder kan ge till sina favoritklubbar). Jag svarade på alla möjliga frågor om hur vi tränar nu under Covid-19-situationen och berättade utförligt om vad alla lag håller på med. När journalisten frågade om vi fått några förskottspengar från Gräsroten svarade jag att "jo, det har vi nog, men det är ju inte så mycket i sammanhanget.". Det blev kanske inte någon bra reklam för Svenska Spel när jag snudd på framstår som otacksam, men jag hade ju hoppats på mer text om vår förening. Läs artikeln själv och se vad du tycker (och man måste inte spela eller köpa lotter för att bidra till klubben - vi tar Swish...!).
Jag avslutar det här nyhetsbrevet med att berätta att bild-collaget är från F2012:s avslutning förra veckan. Det känns jättekul att se kreativiteten hos föräldrar, ledare och barn på bilderna, speciellt när vi tvingats ställa in vår klubb-höjdpunkt Gurrabollen. Hoppas ni haft en toppen-säsong tjejer, kanske kommer ni att köra någon extra aktivitet i sommar? Tack till Stina Borgström för bilderna.
Heja Gurra!!
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera