Policy ledare - Åsbro GoIF innebandys barn & ungdomsverksamhet
Ledare:
För en ledare inom föreningen ska Fair-play vara ett honnörsord.
Ledaren ska alltid föregå med gott exempel både på och utanför planen. Han/hon ska visa ett korrekt uppträdande mot spelare, domare, ledare, funktionärer och publik.
Som ledare fungerar man som ambassadör för Åsbro GoIF. Det innebär att ett bra uppförande, förutom att det ger föreningen bra goodwill, förhoppningsvis också uppmuntra andra lag och ledare till samma positiva beteende.
En ledare ansvarar för att omklädningsrum i samband med aktivitet, lämnas i bästa möjliga skick.
Ledare förväntas att:
- Visa ödmjukhet både på och utanför plan.
- Verka för Fair-play
- Visa föreningskänsla och följa klubbens uppsatta direktiv och regler
- Komma i tid samt vara ombytt till träningskläder visar motivation, engagemang och positivitet.
- Utveckla våra spelare fysiskt, psykiskt och socialt.
- Våga pröva nya vägar och anamma nya idéer.
- Behandla alla spelare lika.
- Ställa upp för spelarna även utanför innebandyn.
- Ställa krav på spelarna såsom disciplin, ordning och reda.
- Motverka mobbning i vilken form den än må uppenbara sig och vilket uttryck den än må ta sig.
- Motsvara de krav som ställs i de olika åldersklasserna.
- Visar gott uppträdande mot domare och andra lag.
Representant för föreningen
En god representant för föreningen innebär att:
- Komma i tid till träning och andra arrangemang.
- Komma väl förberedd till träningar, matcher och andra arrangemang.
- Vara återhållsam med alkohol.
- Aldrig dricka alkohol och uppträda berusad i föreningens kläder eller konfektion erhållen från sponsorer.
- Aldrig uppträda påverkad och berusad i samband med tävlingar.
- Aldrig röka i klubbens tävlingsdräkt eller overall.
- Uppträda som en god medmänniska mot tränare, spelare och funktionärer oavsett tillfälle.
Alla ledare skall inkomma med ett begränsat registerutdrag ur belastningsregistret till föreningen- Riksidrottsmötet 2019 tog beslut om att föreningar ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som har uppdrag i föreningen och där har direkt eller regelbunden kontakt med barn. Beslutet träde i kraft den 1 januari 2020.Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.