Avbryt
Börja följ

Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Tranås SS Sjölejonet NPF

Följ

Sjölejonet NPF

Följ oss för uppdateringar
Följ
Tranås SS
Simning
Sjölejonet NPF
Sjölejonet NPF

Kontaktinformation

Namn Tranås SS
E-post tranasss@hotmail.se
Orgnr 826500-5333

Om Tranås SS Sjölejonet NPF

Sjölejonet
Vi börjar i stora bassängen på grund sida. Barnen ropas upp och svarar med "ja" eller räcker upp handen, med stöd från medföljande vuxen. Därefter tar de sig över kortsidan med eller utan hjälpmedel utifrån sin egna förmåga och känsla för dagen (flytkorv, dyna, puffar) vid behov 4 kortsidelängder 2 på mage 2 på rygg om dagsformen tillåter.
Där i mellan ska man passa på att träna på att ta sig upp och hoppa från kanten, minst två gånger, i lugnt tempo och med mycket uppmuntran målet är utan vuxens hjälp (men det är självklart individuellt)
Efter cirka 15-20 minuter går vi till lilla bassängen där vi tränar simningens grunder och fortsatt simningens ABC. Varje tillfälle innehåller ca tre övningar som vi gör så gott som tillsammans/samtidigt.
Vi använder Time Timer för att skapa tydlig struktur och tidsuppfattning, både under övning och fri lek.
Fokus under terminen:
• Simma över kortsidan i stora bassängen – på eget sätt, med/utan vuxen, med utan flythjälpmedel.
• Benspark på mage och rygg (med/utan flythjälpmedel)
• Flyta på rygg och/eller mage (med/utan flythjälpmedel)

Trygghet, anpassning och framgång på barnets villkor
I Späckhuggaren (NPF och IF) utgår vi alltid från barnets/den unges dagsform, behov och förutsättningar. Alla barn är olika – särskilt våra med NPF och eller IF – och vissa dagar kan vara mer utmanande än andra. Det är helt okej. Att bara komma och delta på sitt sätt är en framgång i sig, och varje tillfälle stärker vattenvanan, oavsett hur mycket som utförs.

I den anpassade simskolan i Tranås simsällskap är ni föräldrar era barns simlärare – ni är deras största trygghet, förebild och stöd i vattnet. Jag finns med som gruppledare, coach, vattenpedagog och stödperson, och ansvarar för planering, struktur och att ge verktyg för utveckling. Jag rör mig mellan barnen och stöttar där det behövs.
Våra barn har olika behov och förutsättningar, och vissa dagar är mer utmanande än andra – det är helt okej. Det viktigaste är att barnet får delta på sitt sätt, och att vi tillsammans stärker vattenvanan i en trygg och glädjefylld miljö, skapar rörelseglädje och en meningsfull fritidssysselsättning där våra barn kan få känna känslan av sammanhang och tillhörighet.
Förutom att lära simma kan detta hjälpa barnen att stärka sitt självförtroende, självkänsla, oräddhet och bygga en initiativförmåga för andra sammanhang.

// Jenny
// Jenny