Under säsongen har vårdnadshavare som uppgift att ett antal gånger tjänstgöra på våra hemmamatcher. Rollerna som behöver fyllas är följande.
- Matchvärd, 1st
- Sekretariat & Sargbygge, 2st
- Kiosk, 1st
- Tvätt, 1st
Byten av tillfällen sköter ni föräldrar själva sinsemellan. Samt informerar Erika med förändringarna så tjänstgöringslistankan uppdateras. Listan kommer kompletteras löpande.
Tjänstgöringslista 2025/2026Kontaktperson: Erika Sjöholm
erika_sjoholm@hotmail.com
070-286 01 05
MatchvärdSom matchvärd är du ambassadör för ett trivsamt hallklimat för alla som befinner sig i hallen.
Innan matchMatchvärden ska vara på plats 30 minuter innan matchstart.
Matchvärdsvästen ska vara på från början och under hela uppdraget.
Innan match ska matchvärden presentera sig som matchvärd och hälsa både hemma- och bortaledare samt domare välkomna, och visa var omklädningsrum och liknande finns.
Matchvärden ska förtydliga för nybörjardomare att de har möjlighet att be dig som matchvärd om hjälp.
Under match Matchvärden ska synas under match.
Matchvärden placerar sig på ett för hallen lämpligt ställe under matchen. Det kan vara mellan båsen, i sekretariatet eller bland publiken. Ni avgör själva i era hallar vilket som är det bästa. Men oftast är det ledare som är problemet, så står matchvärden en bit ifrån båsen är det bra om denne är uppmärksam.
Om matchvärden märker att det blir problem eller hetsigt i båsen ska denne placera er där.
Matchvärden äger rätt att säga till publik och ledare i första läget, be dessa att lugna sig och tänka på att de är förebilder för barn och ungdomar. Ni ska dock inte gå in handgripligen och agera. Då säger ni till arrangerande förening (hemmalaget) som får tillse detta.
Efter matchMatchvärden står kvar i hallen tills spelare och ledare har lämnat hallen, för att se till att inget händer efter matchen.
Om någon incident uppstår så ska detta rapporteras till förbundet. I nuläget görs detta via mail till dalarnannebandy.se, där man uppger matchnummer, serie, match, datum och hall och domare samt en redogörelse för händelsen. Inom kort kommer vi att ta fram en skrivbar blankett för detta som kommer att skickas ut.
Tack för din insats för hallklimatet!
OBS! Vi ser gärna att den som är matchvärd även bakar något till kiosken så det finns fler fikaalternativ att välja på.
Sekretariat och sargbyggeSom ansvarig för sekretariatet ansvarar du för matchklocka och redovisning av mål med mera. Det är även sekretariatet som är ansvariga för sargbygget innan match och sargrivning efter match.
KioskDen som har kiosken ansvarar för att ta med fika till försäljning, minst en långpanna eller liknande bör finnas. Man ansvarar även för att ta med Termosar med kaffe och Tevatten samt mjölk. Läsk, godis och förbrukningsvaror kommer finnas på plats. Kiosken är en viktig funktion då det som kommer in i pengar här går till lagets egna kassa som dom sedan kan göra roliga saker för.
TvättDen som ansvarar för tvätt av matchställ väntar kvar efter match tills tvättpåsen är klar, kläderna återlämnas sedan senast på onsdagsträningen veckan efter så att allt finns på plats inför nästkommande match.
Tack för era insatser!