Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Uppsala Young Hockey Club
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Uppsala Young Hockey Club.
Uppsala Young Hockey Club
Följ oss för uppdateringar
Corona riktlinjer för sportslig verksamhet för barn och
ungdomsishockeyn (uppdaterade 2021-08-24)
Allmänt
För lagen gäller samma rutiner och föreskrifter oaktat om den sportsliga verksamheten bedriver träning,
träningsmatch, tävlingsmatch eller allmänna sammankomster.
Generella direktiv
1. Spelare och ledare samt övriga uppmanas att följa RF och folkhälsomyndighetens allmänna råd
avseende att minska smittspridningen.
2. Generella rekommendationer att följa.
- Tvätta händerna noga med tvål och vatten
- Hosta i armvecket
- Undvik att röra ansiktet med händerna
- Håll avstånd – Undvik alltid trängsel
- Besök inte människor i riskgrupper
Vid behov upprätta tydligt ansvar för utökade städrutiner, påfyllnad av tvål/handsprit och
pappershanddukar med kommun eller annan anläggningsförvaltare.
Medicinsk egenkontroll
1. Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls, utan stanna hemma till och
med två dagar efter tillfrisknande. Insjuknar man under idrottsaktivitet ska man gå hem direkt.
Symtom att kontrollera är t.ex. kroppstemperatur över 37,5, halsont, hosta, huvudvärk, illamående,
diarré, muskelvärk (ej träningsvärk eller tidigare skada) och om någon annan närstående i familjen
uppvisat ovanstående symptom.
Genomgångar
1. Respektive ledare ombesörjer en genomgång för samtliga spelare kring smittspridning, vikten av
hygien, information kring regler, förhållningssätt och rutiner kopplade till Coronapandemin.
2. Vid tränargenomgång ska spelarna om möjligt ett avstånd till varandra. Tränarna bör använda stor
taktiktavla eller ha genomgången i mindre grupper.
Omklädningsrum och övriga lokaler
1. Instruktioner gällande Corona ska sättas upp i vid inpassering till anläggningen och dess
omklädningsrum.
2. I alla delar av omklädningsrummet skall om möjligt ett avstånd till varandra hållas.
3. Endast spelare, ledare och personal med direkt koppling till laget ska vistas i omklädningsrummet.
4. Städning sker morgon och kväll samt kontinuerligt under tiden aktivitet pågår.
Dusch och ombyte
1. Samtliga spelare använder egen handduk.
2. Varje spelare använder sina egna personliga tillbehör såsom hårborste, kam, deodorant etc.
3. Städning sker morgon och kväll samt kontinuerligt under tiden aktivitet pågår.
Gym
1. Utrustningen ska desinficeras efter varje användande.
2. Lokalen ska ha god ventilation.
3. I möjligaste mån bör man genomföra träningen utomhus, t.ex. lätt löpning istället för användande av
träningscyklar.
4. Städning sker morgon och kväll samt kontinuerligt under tiden aktivitet pågår.
Toaletter
1. Användandet av toaletterna i träningsanläggningen ska minimeras
2. Obligatoriskt att tvätta händerna med tvål och vatten efter varje toalettbesök
3. Endast pappershanddukar eller annat engångsmaterial får användas
4. Städning sker morgon och kväll samt kontinuerligt under tiden aktivitet pågår.
Isen/spelarbåsen
1. Varje spelare har sin personliga vattenflaska, INGA ”allmänna” flaskor
2. Inga handdukar ska finnas i båset, spelarna använder pappershanddukar eller liknande. Undantag är
målvakterna som kan ha handduken på respektive målbur.
3. Tränarna använder egen vattenflaska och visselpipa.
Egen buss
1. Handsprit ska finnas tillgängligt på bussen.
2. Toaletten ska användas så lite som möjligt.
3. Tvål, vatten och handsprit ska finnas på toaletten.
4. Inga handdukar ska användas utan endast pappersservetter eller liknande.
5. I övrigt gäller distansering i bussen och vid av och påstigning.
Publik och besökare
Allmänt
Försäljning och flöden är en viktig del i det förbyggande smittskyddsarbetet.
Besökarbegränsning
Mot bakgrund av rådande Coronapandemi har lagstiftaren temporärt begränsat
besökarantalet enligt nedan. Noterbart är att i vissa regioner kan lokala restriktioner
förkomma som gör gällande andra besökarsiffror eller annan tillämpning. Därav är det av vikt
att varje arrangör förvissar sig om vad som specifikt gäller i den region där verksamheten
bedrivs.
Följande gäller:
1. Sittande publik – på en egen och klart avgränsad sektion
a) 300 stycken besökare som skall beredas sittplats
b) Ett sällskap får utgöra max 8 stycken besökare
c) Det skall råda 1 meter åt alla håll mellan varje sällskap/enskild person
2. Stående publik – på en egen och klart avgränsad sektion
a) 50 stycken besökare som bereds möjlighet att stå
b) Ett sällskap får utgöra max 8 stycken besökare
c) Det skall råda 1 meter åt alla håll mellan varje sällskap/enskild person
I samband med en offentlig tillställning går det inte att blandad SITTANDE publik med
STÅENDE publik på en och samma sektion.
För ytterligare information gällande publik och offentliga tillställningar ber vi er titta i
verksamhetsprotokollet.
https://www.swehockey.se/globalassets/svenska-ishockeyforbundet/design2020/covid-
19/verksamhetsprotokoll---svenska-ishockeyforbundet-2021-08-01.pdf
Riskbedömning enligt riskbedömningsverktyget
Vi rekommenderar samtliga våra klubbar att för sin verksamhet utnyttja Folkhälsomyndighetens
riskbedömningsverktyg för att säkerställa verksamheten.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuellautbrott/
covid-19/verksamheter/information-till-arrangorer-av-evenemang/
Vänliga hälsningar
Héléne Jonsson
Kansliansvarig
UPPLANDS ISHOCKEYFÖRBUND
Stångjärnsgatan 8, 753 23 Uppsala
Tel: 018-24 19 10
kansli@upplandshockey.se
www.swehockey.se/uppland
DU KAN LADDA NER HELA DOKUMENTET FRÅN DENNA LÄNK
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera