Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Sunnersta AIF F-10
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Sunnersta AIF F-10.
F-10
Följ oss för uppdateringar
God morgon,
Först och främst, vilken härlig match vi fick se mot Sirius igår! Jämnt, hårt och frejdigt. Det jag tog med mig var främst att alla vill springa och kämpa. Jag hoppas ni noterade att alla spelare jobbade hårt i situationer där vi inte har bollen. Att vilja ta defensiva maxlöpningar för att laget ska kunna återvinna bollen är något vi jobbat hårt med de senaste veckorna. Detta är enkelt för vissa spelare och mycket svårare för andra. Vi människor är ju olika... I det här skedet handlar det mycket om repetition. Att det ska sätta sig i ryggmärgen att man ska jobba stenhårt för att få tillbaka bollen. Detta får ni gärna prata om hemma och berömma tjejerna för om ni ser det på fotbollsplanen.
Apropå att prata om bra saker hemma, så har vi föräldrar ett stort ansvar när det gäller vad vi pratar om hemma. Om det första vi gör är att fråga: "Gjorde du mål?" eller berömmer ditt barn för målet hon gjorde, så förstår ditt barn ganska snart vilken måttstock som gäller för att ha varit "duktig". Det vill vi gärna att ni försöker undvika. Det där med att göra mål är inte oviktigt, men som enskild spelare är det inte helt i dina egna händer om det blir mål eller inte. Det finns till exempel en målvakt som kan rädda ditt skott.
Det vi som föräldrar istället kan berömma barnet för är att de sköt ett fint skott, eller att de tog emot bollen på et så bra sätt att de hann skjuta mot mål innan backen kom och ställde sig i vägen. Eller att de befann sig i en yta där de var spelbara, alltså kunde få och ta emot en passning. Alla de sakerna kan de påverka själva och bildar dessutom till en mycket bättre bas för att de ska lära sig och fortsätta att utföra saker på fotbollsplanen som ingen annan kan påverka i någon högre utsträckning. Därmed kan de själva påverka hur "duktiga" de varit.
Vi kan lika gärna beta av det där med att driva vs passa också. Det är viktigt att barnen lär sig driva bollen. Och att de gör det för att ta sig in i "attraktiva ytor" (tex in i motståndarens straffområde, eller ut ur sitt eget). Extra bra är det om de vågar driva bollen för att ta sig förbi en motståndare. Det märks inte jättetydligt just nu, men när de blir äldre så kommer både ni och tjejerna att märka att det ofta är helt avgörande att kunna skapa situationer där man är i numerärt överläge för att kunna göra mål. Att driva eller dribbla förbi sin motståndare är förmodligen ett av de bästa sätten att skapa de situationerna.
10-åriga tjejer har oftast inte en arsenal av finter för att kunna ta sig förbi sin motståndare. Men det kommer, om de får öva. Och det som ska hända efter en fint är en tempoväxling , dvs du ska springa med bollen fort ifrån din motståndare. Så det ni ser nu är "del 2" av det rörelsemönstret, dvs tjejerna driver bollen så snabbt de kan för att komma ifrån sin motståndare. De har bara inte gjort den där finten än. Men när de kan göra en sådan så vet de redan nu hur man ska utföra "del 2", vilket vi alltså ska uppmuntra.
I många situationer där en spelare driver bollen ser vi åskådare att det finns passningsmöjligheter. Men ibland ser inte hon som driver bollen det. Oftast för att hon inte fullt ut kan lyfta på blicken samtidigt som hon driver. Naturligtvis ska vi som åskådare inte berätta för barnet vad hon ska göra med bollen då hon har den (när vi hjälper dem med läxor säger vi ju inte bara svaren rätt ut!). Utan här får vi berömma det de gjorde bra och, till exempel, prata om att komma ihåg att lyfta blicken så att de ser om de KAN passa eller inte. När de klarar det så kommer passningarna att slås, var så säkra.
Men om ni drivandet är så viktigt, varför ska de då lyfta blicken för att hitta passningsmöjligheter? Det finns massor av anledningar till det, men för mig är den viktigaste anledningen att alla andra tjejer i laget ska känna, och vara förberedda på, att de snart ska få bollen. Vi jobbar mycket med "spelbarhet", dvs att du som inte har bollen löper in i ytor där du är spelbar, alltså kan få nästa passning. Om tjejerna aldrig någonsin får passningen så kommer de till slut att sluta leta efter de fria ytorna. Motståndarna kan då fokusera på bollhållaren och vi kommer att få väldigt svårt att göra mål. Passningarna behövs, men inte på bekostnad av drivandet och dribblandet. De två ska leva i symbios och gärna varieras så att motståndaren får svårt att freda sig när vi anfaller.
Tjejerna frågar ofta "får jag vara forward?" eller "Jag vill spela på mittfältet" osv. Det gör ingenting. Det är självklart att de redan nu vet vad det tycker är roligast. Att kasta runt någon i alla lagdelar under en match är jättesvårt för en 10-åring att behärska och utföra på ett bra sätt. Därför kommer jag alltid att ha som plan att de ska spela i en och samma lagdel (målvakten undantaget) under hela matchen. Nästa match byter vi (oftast!) så att de spelar i en ny lagdel. Det jag över tid jobbar bort är meningarna som börjar med "jag vill inte spela [infoga valfri lagdel]". Där blir alltid mitt svar att vi är ett lag med massor av spelare. Alla kan inte alltid få spela där man helst vill och är man inte beredd att spela där jag bestämt att man ska spela, så får man sitta kvar vid sidan av planen. Det förstår våra kloka tjejer och de vill hellre spela än att sitta bredvid. Därmed kommer den typen av meningar snart aldrig att sägas.
Oj, vad långt det här blev, sorry! Jag har bara två saker till:
Vi har nu skapat en ny laget-sida åt tjejerna i F11. De finns alltså inte längre kvar på vår sida.
Vi kommer inom kort att kalla till föräldramöte för att berätta om planen för den säsong som vi precis inleder nu. Hur var och när tränar vi, hur ser matcherna ut, vilka serier har vi, vilka cuper ska vi spela, hur stor är lagkassan, vad ska vi samla pengar till, finns det fler som vill hjälpa till som ledare, ta hand om ekonomin osv. Kan vi redan nu hitta någon som vill ta ansvar för genomförandet av lagaktiviteter (under cuper, avslutning m.m.). Tänk gärna ett extra varv om du kan tänka dig att vara med i vårt lilla ledargäng. Vi är redan nu för få för att kunna genomföra en hel säsong på det sätt som våra härliga tjejer förtjänar. Till exempel så borde vi träna och utbilda våra målvaktsintresserade tjejer betydligt oftare. Det går inte om det är en ensam ledare på träningen...
Ikväll är det träning som vanligt på Österängen. 17:30. Välkomna!
Rimbo IF (borta) | 22 sep, 16:00 |
Träning | 24 sep, 17:30 |
Träning | 26 sep, 18:15 |
Gimo IF FK (hemma) | 28 sep, 14:00 |
Vaksala SK (hemma) | 29 sep, 12:00 |
Ett stort tack för, inte bara ditt stora engagemang Michell, utan också din förmåga att utbilda
Rapporteraoch nå ut till spelarna. Det kommer av kompetens, intresse att lära ut men också av ditt egna driv att hela tiden utvecklas som ledare. Det är en ynnest att ha sina döttrar under ditt ledarskap!
Ett tydligt och välformulerat brev ovan, där vi som föräldrar lär oss massor, kul! Bra med vägledning och tips i dessa delar då många av oss som står bredvid ofta är i behov av det för att kunna stötta och uppmuntra våra barn på allra bästa sätt. Tack!
Rapportera