Trivselguide
För vår säkerhet
Träning med oss sker på egen risk.
När vi cyklar i klunga tar vi ansvar för varandra.
Vi tränar tillsammans och tävlar på tävling eller vid av ledaren bestämda moment.
Det är viktigt att vi beter oss på ett förutbestämt sätt.
När vi cyklar tillsammans
- Ha ordning och reda på cykeln, fungerande bromsar osv. Vi cyklar hellre än mekar.
- När du cyklar först, välj en bra linje tidigt och håll den. Du är ögon för alla bakom dig. Inga tvära väjningar. Detta föra tt undvika att andra råkar köra på något och för att minska oreda i klunagan.
- Visa tecken tidigt. Tänk på att det tar minst 3 sekunder för den bakom att reagera och sen ska den kunna föra vidare. Värdera, peka inte på allt. Det kan vara bättre att låta de bakom ha händerna på styret. Låt det inte gå inflation i tecken, om tecken kommer ska det kunna tas på allvar.
- För tecken vidare bakåt i klungan.
- När du ligger bakom, ligg rakt bakom och ej omlott med hjulet framför.
- Vi cyklar oftast 2 i bredd och på den allmänna vägen.
- När vi växlar i täten försöker vi att ej öka farten utan mjuk växling där inre ledet minskar farten något.
- Vi cyklar på gång- och cykelväg då ledaren för passet anser det lämpligast.
- Håll alltid händerna på styret. Vi cyklar inte med underarmar på styret etc.
- Använd alltid hjälm och ha med grejer för att laga punktering och lätta reparationer.
- Försöka att hålla jämn fart och rak linje, undvik helst att bromsa i klungan.
- När du är längst bak passar det ofta bra att dricka, snora/spotta e.dyl.
För vår trivsel
- Var trevlig.
- Halvhjula ej. Det är otrevligt och trissar upp farten. Vi ligger axel mot axel då vi cyklar bredvid varandra. En kan visa att farten är hög genom att sänka den lite och den som är bredvid ska då anpassa sig.
- Var ärlig mot dig själv. Är passet för tufft eller för lätt?
- Våra pass ska vara inkluderande inom de ramar som anges för varje pass.
- Vi delar på dragjobbet och turas om.
- Luckor ska täppas framifrån. Vi ska inte behöva jaga ifatt.
- Blir en trött är det helt okej att ligga kvar längst bak i klungan.
- Tänk på vindritkningen och anpassa din position efter det så dom bakom får lä. Blåser vinden på vänster kind, sök dig mer mot vänster om du är långt fram och du som är bakom något till höger om den framför så får du mer lä.
- Prata med alla och var trevlig.
- Hälsa på mötande cyklister.
- Bjud in andra cyklister till våra träningar.