Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Gustavsbergs IF Handboll Ledare
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Gustavsbergs IF Handboll Ledare.
Ledare
Följ oss för uppdateringar
Hej alla ledare,
Hoppas det är fint med er alla. Den här informationen gäller främst de lag som anmält sig till USM kommande säsongen, men innehåller information som kanske är intressant även för andra. Svenska Handbollförbundet har just börjat kommunicera det första steget för de olika klasserna, så den här informationen är högaktuell att publicera.
Som de flesta känner till så har föreningen sedan länge haft en policy om att bidra ekonomiskt till de lag som anmäler sig till USM. Denna turnering innebär ibland lite längre resor som det är svårt att planera för och det är även svårt att veta hur långt man går i turneringen - hur många gruppspels-steg man kommer att spela. Utöver att anmälningsavgiften betalas av föreningen så har även bidrag till resa, kost och logi betalats ut för varje steg i gruppspelet för en trupp om totalt 17 spelare och 3 ledare. Om ett lag blir ansvarig för ett hemma-arrangemang har det i stället funnits en möjlighet att tjäna extra pengar till lagkassan genom försäljning av matpaket och hjälp till övernattning eller transport för gästande lag.
Den här policyn har funnits på plats i ett antal år, men nu har styrelsen beslutat att ändra den. Bakgrunden är dels att begränsningen i antal deltagare som klubben betalar för har bidragit till ett ibland felaktigt fokus på hur många som kan resa med till USM-steg. En annan anledning är att det förändrade upplägget i U14-klassen med flera garanterade steg skulle öka kostnaderna betydligt. Ytterligare en anledning är att klubbens ekonomi påverkats både av Covid-19 och högre kostnader föregående säsong, vilket gör att vi behöver spara på flera områden.
Det nya beslutet är att lag som deltar i USM får en ersättning om anmälningsavgiften samt ytterligare upp till 10 000 kr per säsong som avräknas mot kvitton/fakturor, oavsett vad kostnaderna är för (resa, boende, mat, mellanmål, lagaktivitet etc.). Jämfört med många andra föreningar är detta ett generöst bidrag, även om det kan bli lägre för enskilda lag jämfört med tidigare säsonger.
Förutsättningen för att ett lag skall få bidrag är att det totala deltagandet i USM genomförs på ett sätt som ligger i linje med föreningens värdeord Gemenskap, Glädje, Utveckling och Modern. USM är en turnering där vi tillåter laguttagning och matchcoachning för att nå sportsliga resultat, men det är samtidigt viktigt att enskilda matcher inte väger för tungt i en turnering som är och skall vara något av de roligaste som ett lag och dess spelare är med om. Det är därför extremt viktigt att ALLA i ett lag ges möjlighet att vara med om USM-upplevelsen, både på och utanför planen, något som vi på tidigare ledarträffar diskuterat erfarenheter av och formerna för, kopplat till de olika stegen som finns.
Styrelsen kommer inom kort att förtydliga hela policyn kring USM-deltagande, kompletterat med tips och råd till de som deltar för första gången. Till dess gäller rekommendationerna att tidigt involvera både spelare och föräldrar i planering och kommunikation, t ex genom att genomföra föräldramöten inför varje USM-steg. Sportchef Franco eller medlemmar i styrelsen hjälper gärna till i detta arbete.
Finns det frågor eller funderingar så välkomnas dessa som vanligt.
Heja Gurra!
/ Styrelsen genom ordförande Johan
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera