Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Säfflebåt
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Säfflebåt.
Förening. SÄFFLE-BÅT
Följ oss för uppdateringar
Vilken skön känsla att koppla traktorn på båtkärran med båten lastad och konserverad inför vintern, masten surrad på däck! Behöver bara köra ca 300 m från kranen och sedan backa in ekipaget i ett alldeles nytt båtskjul där jag disponerar ett fack av sju.
Det var Föreningen Säfflebåt, som sköter bryggor och upplåter kommunal mark för båtskjul i området som kallas ”Båtvilan” söder om stan, som fick tillgång till mark för nybyggen och jag var med i kön till ett skjul. Tidigt i våras kallade Matti, ideellt arbetande ordförande i föreningen, till möte där villkoren presenterades och bygglagen bildades. Därefter malde kvarnarna sakta, bygglovet kom inte förrän i början av sommaren. Markarbeten tog vid och försenades bl a av en ”datakabel” som grävdes av, en som ingen visst om att den fanns!
Först i slutet av augusti kunde vi gjuta plattan och sedan fortsätta upp i skyn. Skjulet är 35 x 15 m och en porthöjd på ca 4,8 och bredd 4,5 m. Nockhöjden är ca 6,5 m. Konstruktionen är en plankstomme med plåtbeklädnad, mellanväggar av plankstomme och OSB-skivor. Isolering, inredning och elinstallationer får vänta tills nästa sommar när båtarna är ur vägen och vi har återhämtat krafter för resterande delar av projektet.
Vi har jobbat varje helg sedan slutet av augusti utom en, samt ett antal vardagar för de som kunnat vara lediga från jobbet eller pensionärer med lediga dagar. Det har hittills blivit ca 1400 timmar (23 nov.) och det som återstår innan årets etapp är klar tror jag vi klarar på tre dagar, montering av portar och takrännor. Ytterligare ca 120 timmar innan vi kan ta ledigt från bygget några månader. Vi behöver heller inte oroas över presenningar som blåser sönder eller snö som tynger ner täckställningen. Glädjen att kunna börja tidigt till våren med bestyren att få båten klar för sjösättning heller inte att förringa.
Kostnad utan isolering, inredning och elinstallationer ca 90 000:-
Det var 16-17 november vi tog upp två båtar och körde in samt två andra båtar som väntat på att komma in.
Tur med vädret? Jaa!
Karlstad 2014-11-23
Lars Emthammar
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera