Detta gäller i stora drag för säsongen 2025/2026, utifrån de förutsättningar vi har vid detta datum. Ändras givna förutsättningar och förändringar måste genomföras, informeras medlemmarna via Laget.se innan de genomförs. Justeringar gällande datum för evenemang, arbetstillfällen, försäljningar och liknande kan komma att göras utan att vi informerar om det i separat utskick. Med reservation för felskrivning. //2025-09-19
Medlems- och terminsavgifter
• Medlems- och terminsavgifter faktureras i början av varje termin.
• Skridskoskolan och Hobbygruppen betalar via Swish, eller mot faktura vid önskemål för att kunna nyttja Fritidskortet, vid terminsstart. Medlemsavgift ingår i terminsavgiften.
• Byter man grupp under terminen, så kan avgiften komma att justeras.
• Aktuella medlems- och terminsavgifter finns under Avgifter på Laget.se/timrakk.
Fritidskortet
Timrå Konståkningsklubb är anslutna till Fritidskortet. Instruktion om hur du använder Fritidskortet vid betalning av terminsavgifter finns under Dokument.
Information
Vi samlar så mycket information vi kan på vår hemsida Laget.se/TimraKK. Observera att man måste vara inloggad för att se vissa medlemsdokument.
Information och kallelser/anmälningar skickas ut från Laget.se, t ex anmälningar till träningar, uppvisningar, jobb, försäljningar, evenemang mm. Det är MYCKET VIKTIGT att ni svarar om ni kommer eller inte på dessa kallelser, så att vi kan planera rätt antal tränare för grupperna, få rätt närvaro registrerad för bidrag, uppföljningar mm.
• Varje åkargrupp har även en grupp på WhatsApp, för åkare (om de får ha telefon/WhatsApp), föräldrar och tränare, där kommer info om när träningstiderna ligger i kalendern, sen information om ett pass ställs in (tyvärr händer det ibland, pga ändringar i is-schemaläggningen utom vår kontroll) mm. Se till att ni är med gruppen som heter samma som den grupp som åkaren är med i.
• Vi har även en Föräldragrupp för alla föräldrar (samt vuxna åkare), där man kan byta arbetspass, få info om försäljningar mm, och grupper för Köp & Sälj, Allmänna frågor och annat.
• Inför shower och tävling, så skapas nya tillfälliga grupper på WhatsApp där information meddelas från gruppansvarig.
• Vi har föräldramöte i början av varje termin, och ett årsmöte i maj/juni. Under året har styrelsen möte ca varannan månad. Protokollen från årsmöte och styrelsemöten läggs upp på Laget.se. Föräldramötet är ett bra tillfälle att få information inför varje termin. På årsmötet väljs styrelse, budget för kommande år fastställs och beslutas om kommande säsongs medlemsavgift.
• En säsong består av 2 terminer, dvs hösttermin + vårtermin.
Prissättning och arbetsinsatser
Timrå Konståkningsklubb är en ideell förening, som vill hålla terminsavgifterna låga. Vår verksamhet bygger på ett aktivt engagemang från både åkare och vårdnadshavare/anhöriga. Alla behövs och förväntas hjälpa till och delta vid evenemang och aktiviteter som föreningen genomför. Det innebär också att man ställer upp vid olika arbetstillfällen och försäljningsaktiviteter i syfte att stärka klubbens ekonomi.
Försäljningar och jobb under säsongen
Skridskoskolan och Hobbygruppen behöver inte delta i försäljningar och jobb, men får såklart delta om man vill.
Åkare som flyttas till Konståkningsskolans grupper eller börjar i dessa grupper direkt, är med på de jobb och försäljningar som är aktuella från det att man placerades i gruppen. Deltagande i evenemangsjobb och arbetstillfällen gäller även dessa grupper.
a) Varje familj omfattas av försäljningar, jobb och liknande (s k syskonrabatt). Flera barn i klubben innebär alltså inte mer jobb eller försäljning.
b) Baka minst 2 gånger per säsong, till t ex shower, disco, egen tävling, läger.
c) Vi har 4 st fasta försäljningar per säsong (t ex Chips, NewBody och Bingolotter på hösten och kryddor på våren). Vill man inte sälja, så kan man betala 400 kr/säljtillfälle i stället.
d) Evenemangsjobb: t ex shower, vår egen tävling, större läger och liknande, som förutsätter att alla medlemmar deltar - är OBLIGATORISKA. Det går inte att ”köpa sig fri” från dessa uppgifter, då shower är till för våra åkare och marknadsföring för att få in nya åkare, tävling måste vi anordna enligt förbundet, och läger med externa deltagare behövs för att få in intäkter.
Gruppansvariga gör scheman, fördelar ut pass och skickar ut kallelser – som är obligatoriska! Passar inte tiden/dagen, så är det eget ansvar att byta med någon annan. Tyvärr har vi noterat allt för många bortfall vid dessa obligatoriska evenemangsjobb, vilket inneburit att andra medlemmar har behövt jobba fler eller längre pass. Efter föräldramöte hösten 2024 beslutades därför att införa en straffavgift för ej deltagande vid obligatoriska evenemangsjobb. Straffavgiften uppgår till 1 900 kr per evenemang.
e) Efter varje evenemang som nämns i punkten d) ovan, görs en avstämning av anmäld närvaro på Laget.se, därefter skickas faktura med straff-avgift ut till de som inte registrerat närvaro utifrån kallelse.
f) Arbetstillfällen: kan hamna under den s k eftersäsongen/sommaren. Säsongen för arbetstillfällen anses börja under upptaktslägret i mitten av augusti (före skolstart), och håller på till veckan innan nästa års upptaktsläger. Slutar någon åkare under den s k eftersäsongen/sommaren, så förs en individuell diskussion för att stämma av genomförda insatser och ev betalning.
Till arbetstillfällen räknas t ex Nattvandring, ta betalt för parkering på Lögdö marknad, städa kyrkogårdar, Plantskolan, Städa Sverige, förälder vid disco, egenarrangerat läger, jobb i egna lokaler såsom klubbrum och förråd. Har man inte meddelat att man inte vill jobba, förväntas du delta vid alla arbetstillfällen per säsong som du kallas till. Var och en tar ansvar för de pass man kallas till, och byter sitt pass om man har förhinder.
Till vissa jobb, t ex nattvandringar, så kallas alla itil de första tillfällena och det är först till kvar. Till resterande tillfällen kallas de som inte redan deltagit, och det är upp till var och en att byta sitt pass om det inte passar.
Vill man inte vara med på arbetstillfällena under säsongen - meddela det senast i samband med höstens föräldramöte, och betala 1 900 kr/säsong istället. Har man inte meddelat, och inte deltar, så finns risken att vi tar på oss jobb som vi inte kan genomföra, samt att man faktureras 1 900 kr när säsongen är slut.
g) I slutet av säsongen för arbetstillfällen som nämns i punkten f) ovan, görs en avstämning av anmäld närvaro på Laget.se, därefter skickas ev faktura ut till de som inte registrerat närvaro utifrån kallelser.
h) Arbetspass för åkare vid discon: åkare från de högre grupperna kommer att kallas till arbetspass i samband med egenarrangerade discon. Sådana arbetspass är en del av den ideella verksamheten, och räknas inte som arbetspass enligt punkt f) ovan.
Andra åtaganden under säsongen
Skridskoskolan och Hobbygruppen behöver inte delta i försäljningar och jobb, men får såklart delta om man vill.
Åkare som flyttas till Konståkningsskolans grupper eller börjar i dessa grupper direkt, är med på de jobb och försäljningar som är aktuella från det att man placerades i gruppen. Deltagande i obligatoriska pass gäller även dessa grupper.
• Köpa 2 chokladkakor till vårat chokladlotteri som anordnas vid shower, discon och vår egen tävling.
• Få in produkter att ha i våra goodiebags på vår tävling! Nyttja alla kontakter ni har, fråga företag om de har något de vill bidra med.
• Få in eller skänka produkter till vårt prisbord. Ett välfyllt prisbord säljer lotter – som ger bra intäkter! Känner du till något företag som du tror kan tänkas vilja sponsra oss? Fråga dem! Infoblad för att fråga om priser till prisbordet och även underlag för sponsorskap, finns under Dokument på Laget.se.
• Deltagande i uppvisningar i samband med Timrå IKs matcher eller liknande, är frivilligt och ingår inte i evenemangsjobb eller arbetstillfällen.
Viktiga datum!
• Uppstartsläger: augusti, innan skolstart. Öppet för andra klubbar att delta, därför behövs föräldrar för t ex transport till och från hotell till arenan, avprickning vid ankomst, lunchservering. Arbetspassen är ca 3 timmar, och man gör 1-2 pass under lägerveckan.
• Julshow: 20-21 december (genrep och iordningställande av kulisser, entré, lotteri mm dagen innan, 19 december). Arbetspassen är ca 3 timmar, och man gör 2-3 pass fördelade på dagen före show och på showdagarna, inklusive städning av arenan. (Ingen vårshow säsongen 2025/2026.)
• Timrå Trofén System 1 (vår tävling/-ar): 14-15 februari 2026 (iordningställande av entré, lotteri, omklädningsrum mm dagen innan). De flesta arbetspass är 3 timmar, och man gör 2-3 pass under tävlingshelgen, inkl dagen innan.
• Eftersäsongsläger (ej fastställt): en helg i april. Öppet för andra klubbar att delta, därför behövs föräldrar för t ex transport till och från hotell till arenan, avprickning vid ankomst, lunchservering. Arbetspassen är ca 3 timmar, och man gör 1-2 pass under lägerhelgen.
• Planerade, men ej fastställda, arbetstillfällen denna säsong (kan komma att ändras): Nattvandringar (hela säsongen), Städa/ställa i ordning eget förråd, Plantskolan (maj-juni 2026), discon (24 oktober, 2 januari), Städa Sverige, eget läger i april (kan komma att klassas som Evenemangsjobb beroende på antal deltagare).
• Försäljningar; genomförda, planerade och ej fastställda: Chips, New Body och Bingolotto (jul) hösten 2025, samt ev kryddor våren 2026.
Övrigt
• Blanketten Samtycke till fotografering/filmning ska fyllas och lämnas in till tränare eller någon i styrelsen. Blanketten finns i klubbrummet och delas ut av tränare, eller ladda ner den från Laget.se (under Dokument/Integritetsskyddsinformation). Blanketten behandlar klubbens ansvar. Vi vill poängtera att klubben INTE ansvarar för fotografering som kan ske av annan än klubben (t ex media eller publik) på offentlig del av ishallen och/eller vid offentliga uppträdanden såsom isshow, tävling, uppvisning i vid match och liknande.
• Det är viktigt att alla hjälper till att sprida info om vår verksamhet (skridskoskola, shower, disco mm). Utan nya medlemmar så kan ingen klubb överleva. Utan marknadsföring så vet inte folk om att vi finns. Så se till att sprida info – dela ut/sätt upp affischer på skolor, förskolor, affärer, andra platser där den når ut till barn och ungdomar och deras föräldrar. Dela våra inlägg och evenemang på Facebook och andra sociala medier. Det är allas – även DITT – ansvar att marknadsföra vår klubb.
• Markpass: viktiga pass där man tränar balans, styrka och kondition, anpassat utifrån åkarnas nivå och ålder. En variation mellan medicinbollar, springa i trappor, hantlar, dans mm. Viktigt att delta på dessa pass under säsongen och sommaren för att bygga styrka och balans för att minska risken för skador!
• Påminn och uppmuntra era tränande barn att äta/fylla på energi när de tränar; både i samband med träning och hemma. Ofta finns det tid före eller mellan pass att äta något för att fylla på energi (micro finns i klubbrummet och Anton Lander Café). Både den mentala och fysiska orken behöver energi, speciellt när träningen är direkt efter skolan, eller när is- och mark-pass direkt efter varandra. Lyft vikten av att ge kroppen byggstenar i form av mat, för att stärka de muskler som behövs för att orka hela träningspassen. Att bli trött under träningspassen ökar skaderisken, förutom att det inte är kul att inte orka.
• Åkare följer tränarnas instruktioner angående uppvärmning inför träningen och nedvarvning/ stretch efter träning. Respekterar tränare och att det är tränarna som ansvarar och bestämmer över hur träningar och upplägg inför tävlingar går till. Respekterar övriga åkare, både på och utanför isen. Vi accepterar inga kränkningar, mobbing eller utfrysning.
• Vårdnadshavare/vuxna respekterar och stöttar tränarnas beslut (gruppindelning, träningsupplägg, schemaläggning, redo för tävlingar mm). Frågor som rör träningsupplägget ska i första hand lyftas med ansvarig tränare, kom överens om en tid för samtal. I andra hand kan frågor avseende träningar/tävlingar lyftas med styrelsen.