Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om OK Djerf Karlskoga
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från OK Djerf Karlskoga.
OK Djerf
Följ oss för uppdateringar
Nu på torsdag den 16 november drar Stads-OL och Prickkuppen igång!
En nyhet för i år är att Stads-OL, inklusive Prick-cupen, börjar redan i november istället för efter jul. Dessutom finns nu stads-OL på Eventor. Klicka här. Läs gärna inbjudan.
Ikväll, måndag den 12 november ordnas ett teoripass för alla som vill lära sig att lägga banor till Stads-OL.
Inbjudan till Stads-OL och Prickkuppen:
OK Djerfs Stads-OL, 2023-2024, med Prick-cupen
Elva torsdagskvällar under vinterhalvåret
Enligt tradition sedan många år tillbaka arrangerar OK Djerfs medlemmar Stads-OL under vinterhalvåret. Detta genomförs på torsdagskvällar på olika platser i Karlskoga. I samband med det arrangeras Prick-cupen, en serie med rafflande masstarts-lopp och specialgafflade banor enligt ett handikappsystem som gör att den som presterar bäst utifrån sin egen förmåga vinner.
Anmälan
Anmälan på plats.
Banor
Kort - 2,5-3,0 km fågelvägen
Lång - ca 4,5 km fågelvägen (används i Prick-cupen)
Skala
1:7500
Karta
Karlskogakartan (ritad enligt skogsnorm 1:15000)
Tid
Fri starttid på ordinarie banor mellan 17:30-18:00.
Deltagarna i Prick-cupen samlas 17:45 för att förbereda inför masstarten 18:00.
Plats
Olika startplatser varje deltävling, se Eventor.
Tidtagning
Start- och målstämpling med sportident, men ingen stämpling vid kontrollerna. Kontrollerna
markeras med vit reflexstav. Lånebrickor finns att låna. “Stämpling” vid kontrollerna sker
genom att nudda reflexstaven med handen.
Utrustning
Använd pannlampa (på halv effekt om du har en stark pannlampa, av hänsyn till trafikanter)
och reflexväst.
Prick-cupen
Seedningslopp
Första tillfället (16/11) springer alla de ordinarie banorna med fri starttid. Baserat på resultaten på långa banan skapas sedan en seedningslista som ligger till grund för gafflingen på resterande deltävlingar. Det går bra att vara med i prick-cupen även om man missar seedningsloppet. Då får man en ranking baserat på t.ex. vem man brukar springa jämnt mot.
Handikapp-system och gaffling
Alla deltagare springer samma bana men med olika förbjudna områden som markeras med röda prickar på kartan (?=8mm). Prickarna placeras på kartan av konkurrenterna, se avsnittet “startprocedur”. Antalet prickar på varje persons karta framgår av seedningslistan. Ju snabbare man är desto fler röda prickar får man på sin karta. På sista sidan i detta dokument finns ett exempel på hur banan kan se ut med prickar. Målsättningen är att banan ska ta ungefär 40 minuter för alla deltagare.
Startprocedur
1. Samling 17:45
2. Deltagarna tar en varsin karta (långa banan). På varje karta skrivs namn och hur många prickar som ska placeras på den (enligt seedningslistan).
3. Alla ställer sig i en cirkel med sin karta och ett varsitt ark med prickar i händerna.
4. Alla skickar sin karta till personen som står till vänster.
5. Alla sätter 1 röd prick på kartan man håller i och skickar sedan vidare kartan till vänster.
6. Och så vidare… När en karta har uppnått rätt antal prickar läggs den åt sidan fram till dess att starten går.
7. Tömning av SI-brickor.
8. Masstart 18:00 (ej startstämpling).
Regler
- Ytan som täcks av röda prickar på kartan är förbjudet område, likväl som tomtmark och violett-rastrerade områden.
- Prickarna får inte placeras på eller i direkt anslutning till violett-rastrerade områden. (Ny regel!)
- Prickarna får inte placeras i direkt anslutning till kartkanten. (Ny regel!)
- Om någon kontroll är instängd mellan förbjudna områden behöver den inte besökas.
- Det är inte tillåtet att springa utanför kartan.
- Järnvägar är tillåtna att springa på där de inte är kantade av tomtmark på kartan.
- Vatten (tex sjö, älv) är inte tillåtet att passera.
Totalresultat
En totalställning går att följa i Eventor. Poäng delas ut på varje deltävling (ej seedningsloppet). Vinnaren på varje deltävling drabbas av fler förbjudna områden kommande deltävlingar och den sista fullföljande löparen i mål får färre förbjudna områden kommande deltävlingar. De sju bästa poängen på varje löpare räknas i totalen. Totalsegraren belönas med en specialdesignad Raz Compazz.
Tips
De förbjudna områdena gör oftast störst skillnad om de sitter:
- nära kontroller.
- på korta sträckor.
- i områden med stor andel tomtmark.
Se exempelvis sträcka 13-Mål i exempelbanan.
Tävlingsledare
Rasmus Pettersson, raspet.rp@gmail.co
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera