• ETT GULSVART HJÄRTA - NU KÖR VI !

    Strax innan sommaren lanserade Västerås IK att klubben kommer att satsa hårt på social hållbarhet. Ett Gulsvart Hjärta är namnet på projektet som ska jobba för gemenskap. Resurser på kontoret har tillsats, partners har slutit upp och ett samarbetsavtal med Friends har tecknats. Nu är vi redo att sätta i gång arbetet internt, och vi börjar med alla våra fantastiska ledare. Västerås IK har i två års tid jobbat med projektet High Five via Rädda Barnen. Ett arbete som drivits ideellt I föreningen. High Five har varit bra och viktigt, men VIK vill göra mer. Vi vill jobba förebyggande och långsiktigt och göra allt vi kan för att få bort machokultur, mobbning, kränkning och diskriminering. Ett arbete vi först koncentrerar kring våra barn och ungdomslag i föreningen, men på sikt vill ta vidare ut i samhället. Ett stort värdegrundsarbete kommer att genomföras under säsongen 19/20. Ett Gulsvart Hjärta handlar om just det, värderingar och hur vi är mot varandra. Samtidigt som värdegrundsarbetet pågår ska vi som klubb ge våra barn, föräldrar och ledare stöttning och verktyg. Och vi vill ha hjälp av de bästa. Därför har vi tecknat ett treårsavtal med Stiftelsen Friends, som har stor erfarenhet av att jobba mot både skolor och idrottsföreningar. Friends kommer att ansvara för kartläggning av klubben och utbildningar under dessa tre år. INFORMATIONSMÖTE FÖR ALLA LEDARE Ni ledare är en mycket stor och viktig del av Västerås IK, och de som leder våra barn och ungdomar i verksamheten. Vi vill tydligt informera er om våra planer för Ett Gulsvart Hjärta, och hur vi kommer att jobba med Friends. Det är också viktigt att lyssna in era åsikter, tankar och känslor kring föreningen och era lag till det värdegrundsarbete som ska genomföras och sedan genomsyra hela föreningen. Den 21 oktober kallar vi er därför till ett stort informationsmöte i ABB Arena Nord. Där kommer Jens Brandberg, ansvarig för Ett Gulsvart Hjärta, samt styrelsens Anna Rönnblom och Jonas Hyttring att berätta om planerna. Friends kommer också att vara på plats med den utbildare som ska ansvara för arbetet med VIK. Friends kommer att informera hur deras upplägg ser ut, samt genomföra en första kartläggning (frågeformulär) på plats. Kartläggningen är webb-baserad, så medtag en telefon eller surfplatta till mötet. Då mötet är startskottet för en stor satsning klubben gör på att vidareutbilda våra ledare är det enormt viktigt att ni alla närvarar. Klubben har beslutat att träningar den här kvällen ställs in, så att alla ledare kan närvara. Då vi är många ledare i VIK och lokalen (K1, restaurangens övre våning) bara tar ca 100 personer har vi delat upp mötet på två sittningar: 18.00-19.15 Team 14 (Hockeyskolan), Team 13, Team 12, Team 11, Team 10, Team 09 (U11), Team 08 (U12). 19.30-20.45 Team 07 (U13), Team 06 (U14), Team 05 (U15), U16, J18, J20, Herrlag, Flickjunior, Damlag. VIK Ledare 13 sep 2019 0kommentarer
  • Mimerhallen/Månsken vår/sommar

    Hej! Om ni med era lag vill ha aktiviteter på månsken eller i Mimmerhallen anmäler ni intresse till mig , jag har bokninglista ! Månsken bokningsbar från V18 , vad gäller Mimerhallen så har jag inte fått startdatum ännu! OBS! Viktigt att ni närvarorappoterara vid aktiviteterna ! Med vänlig hälsning Kent Olofsson Ungdoms & Utvecklingsansvarig kent@vik.se VIK Ledare 23 apr 2019 0kommentarer
  • Noteringar från utskottsmötet den 6/3

    Hejsan! Avslutningar och föräldramöten står som spön i backen så här års. Här kommer lite noteringar från föregående möte som hölls i VIK-verket den 6/3. SWEDBANK - LAGKONTON Alla lag skall under april gå över till att ha lagkonto i Swedbank enligt den rutin som kontoret och Sara Agel har satt upp. Varför? Jo nr 1. Bokföring. Krav från revisorn att alla intäkter och kostnader bokförs enligt gängsle regler. Vi kommer att få revisorsanmärkning om vi inte fixar till det. Jo nr 2. Pengarna till hör laget och i förlängning föreningen. Att ha privata konton på andra banker eller andra typer av konton hos Swedbank är inte tillåtet av föreningen, då de inte går att skydda mot dödsbo, skilsmässa, bedrägerier och förskingring. Händer det verkligen? Ja! det har hänt i VIK och i många andra föreningar. Lagledningen kommer att få hjälp av Sara på kontoret att göra utbetalningar mot redovisade kvitton/fakturor och sköta den ekonomiska rapporteringen. Lagledningen kommer att ha insyn på kontot, men inte kunna sköta några transaktioner. Detta med hänvisning till Jo, nr 1. Ta kontakt med Sara, så hjälper hon er att sätta upp konto, behörigheter och swish-nr. Sedan kan ni flytta över lagkassan dit. sara.agel@vik.se DOMARE Henrik har gjort sin första säsong som DAIFARE och planerar redan inför kommande säsong. Något nytt? Poolspels-domare De yngsta kullarna som skall döma kommande säsong. 08,07 kommer att få gå en ny utbildning hos Henrik som är komprimerad till att enbart handla om att döma poolspel. Henrik återkommer med inbjudningar. Äldre huvuddomare för matcher i U11 Ambitionen är att försöka att tillsätta äldre huvuddomare för de matcher som U11 (09) skall spela kommande år. Dvs. 06:or på linje och 05 alt. 04 som huvuddomare. Det för att dels ge 06orna en mjukare start, där de kan lära sig och bli bekväma på linjen först samt att en mer rutinerad domare kan vara huvuddomare för att det skall bli lugnar på isen och i båsen. GURKAPUCKEN 19-20 Maria Ramberg fortsätter som cup-general. Vi övriga tackar och bugar för det fina och bra arbetet Maria lägger ned. Vi vet till nästkommande möte vilka exakta dagar cupen kommer att bli. UTDRAG UR BELASTNINGSREGISTRET FÖR LEDARE Styrelsen har beslutat att de som skall vara ledare inom VIK Hockey från och med säsong 19-20 skall kunna uppvisa ett rent utdrag ur belastningsregistret. Alla ledare skall lämna ifrån sig ett sådant i början på augusti vart annat år och vi kommer att återkomma med ett separat utskick om hur ni skall gå tillväga för att lämna in det samt hur föreningen kommer att hantera ditt utdrag. Vill du läsa mer om det redan nu, så kan du kika in på följande länk: https://www.rf.se/Tryggidrott/Registerutdrag/ Nästa möte har vi onsdag 3/4 kl. 18.30 i VIK-verket och då har vi fokus på tävlingssäsongen 19/20. Mötet därefter den 2/5 presenterar Kent Olofsson sin plan för Ungdom kommande säsong och framöver. VIK Ledare 25 mar 2019 0kommentarer
  • Visa fler nyheter