• Anteckningar från föräldramöte

    För ett tag sedan hade vi föräldramöte i samband med träning och jag tänkte nedan sammanfatta det här så alla som inte deltog vet vad som är på gång! Lagets tillväxt samt fler ledare Laget har blivit väldigt många tjejer på kort tid vilket är otroligt glädjande som jag tidigare nämnt. Det är också utmanande med dessa tjejer då det är många starka viljor, men vi hittar en bra väg framåt tycker jag. Dessutom återkommer de och tränar vecka efter vecka så något rätt gör vi nog på träningarna. På föräldramötet lyftes också att det behövdes mer hjälp på träningarna då det blir utmanade att vara själv och kort efter detta så anmälda sig Erik (Astrids pappa) och Erica (Annies mamma) att hjälpa till, vilket jag är otroligt tacksam för! Vill fler vara med, oberoende av roll så är det bara att säga till, för det kommer behövas fler ledare framöver. Hemmapoolspel Söndag 17 mars (nästa söndag) har vi hemmapoolspel och då kommer alla lagen delta som vi mött under säsongen. Totalt kommer 11 lag spela denna dag, så förhoppningsvis blir det mycket folk i hallen. Minst 3 matcher per lag kommer spelas. Vi kommer ha en kiosk denna dag och kommer behöva göra ett schema för att täcka upp så minst 2 personer står i kiosken hela tiden. Vi skulle även behöva baka lite till dess också. Jag skriver en separat nyhet kring poolspelet och vad som behövs för detta, samt info om speltider mm. Allt detta kommer ut på måndag. Örebrocupen Vi kommer spela Örebrocupen den 12-14 april. Just nu har vi 1 lag anmält, men om några till anmäler sig så kan vi eventuellt ställa upp med 2 lag, så alla får spela mycket match! Dock uppmanar jag er föräldrar att svara på anmälan som ligger ute just nu, så vi vet status. Handlar också om planering för oss ledare och även för mig som har en son vars lag också ska spela Örebrocupen med 2 lag. Så se till att svara på anmälan snarast är ni snälla! Under Örebrocupen ska även ni föräldrar arbeta på cupen. Det kommer bli pass i sekretariat med att sköta klocka och resultat. Vi vet ännu inte vilka arbetspass vi har men vi återkommer om detta när det väl är dags. Övernattningscup Till hösten tittar vi på en övernattningscup för laget. Dels för att tjejerna önskar det, dels också för att bygga gemenskapen i laget. Jag ska undersöka här under våren vilka alternativ som kommer finnas tillgängligt och återkommer troligtvis under sommaren/sensommaren. Skulle gissa på att en cup blir av under september/oktober. Lagkassa/inköp av kläder Vi försöker spara ihop pengar i lagkassan så vi i höst kan köpa in träningskläder i form av t-shirt, shorts och kanske även en overall. Kiosken vid poolspelet blir en intäktskälla, sen har vi några tusen i lagkassan från förra säsongen samt efter att vi sålde bingolotter i vintras. Jag ber er redan nu att kolla lite efter sponsorer som kanske skulle kunna trycka sitt företags logo på t ex overallen för en liten slant. Om vi får ihop tillräckligt med pengar så kanske vi också kan köpa in egna matchkläder med eget nummer samt namn på ryggen till tjejerna. Föräldramatch Tanken är att vi kör en föräldramatch i vår med tjejerna som en rolig aktivitet. Datum återkommer vi med. Avslutningsaktivitet Slutligen så tittar vi även på någon slags aktivitet med tjejerna som en rolig avslutning för säsongen. Jag själv hade en tanke om Jumpyard men den verkade inte så populär hos några av tjejerna som jag kollade med. Ett förslag som dök upp var att bowla och äta på Pitchers. Ni får gärna ge fler förslag nedan om ni har något bra förslag! Teambuilding Detta är en sak vi kommer behöva jobba enormt mycket med under kommande säsong (och återstående del av våren). Gruppen är ganska tydligt indelad i två delar, men inte så att det är något bråk utan mer utifrån vilka man mest umgås med. Vi behöver bygga en stor gemensam grupp som båda uppfattar och bekräftar varandra. Jag har även varit i kontakt med SISU om det finns någon lämpligt utbildning i ämnet med en extern kursledare, men inte hunnit dra så mycket i detta ännu. Om någon har bra förslag, kontaker eller vill hjälpa till i frågan så är det alltid välkommet. Vi kommer jobba med teambuilding under hösten också i samband med cuper, aktiviteter mm. Regler i omklädningsrummet och vid träning En sak som togs upp på föräldramötet är att inga telefoner är tillåtna i omklädningsrummet. En del tjejer vill duscha efter träningen och känner inte sig trygga med det om någon annan skulle filma/fota sin kompis och man riskerar att fotas t ex. Sen måste ni föräldrar prata med era barn om några grundläggande regler vid träningar: -Se till att komma i tid (vilket ligger till stor del på er föräldrar) dvs vara färdiga till träningsstart, inte komma precis till utsatt tid. Skulle ni vara sena kan ni alltid skicka ett sms så vi ledare vet, det är helt okej! -Fyll vattenflaskor, ha allt material färdigt till träningstart såsom klubba, glasögon, skor. -När någon annan pratar (ledare eller spelare) så står man själv inte och pratar utan lyssnar på de andra! -Vi gör vårt bästa på övningarna dvs springer och tar i så mycket som vi bara kan. Ibland upplever vi att tjejerna inte riktigt gör detta, man är helt enkelt lite lat... Dock så ligger det också en del på oss tränare att stimulera tjejerna genom att göra så bra och roliga övningar som möjligt, så att de verkligen tar i och har roligt. Det var allt just nu, håll utkik för nyhet om poolspelet nästa söndag! F-12/14 10 mar 0kommentarer
  • Angående material när man spelar innebandy

    Här följer information från föreningen gällande material när man spelar innebandy. Som spelare behöver man främst 3 saker när man spelar innebandy: -Inomhusskor -Innebandyglasögon -Innebandyklubba (Sen är det också bra med bekväma träningskläder som lämpar sig för fysisk aktivitet, precis som i alla sporter samt en vattenflaska.) Föreningen har de senaste åren samlat in klubbor och glasögon genom personer som skänkt det till föreningen eller att vi köpt in från vår leverantör Klubbteamet eller via Second Hand, för att nämna några exempel. Allt för att alla som spelar innebandy i vår förening ska ha möjlighet att utöva sporten utan att det initialt ska kosta massa pengar. Vi vill underlätta det första steget in till vår idrott. Oftast när man väl valt att fortsätta spela innebandy brukar man vilja köpa eget material eftersom man helst vill ha sina egna grejer. Men det finns även barn som lånat material under en hel säsong och det är inga problem för oss som förening. I Rostahallen har föreningen två fyllda väskor med innebandyklubbor samt en massa glasögon att låna ut vid träningar med främst våra yngsta lag, men vi har även reservglasögon för äldre lag om spelare i dessa lagen skulle ha glömt glasögon vid träning eller match. Det handlar om en säkerhetsfråga och dessutom får man inte som spelare i barn- och ungdomsklasser spela utan glasögon. Vi lägger även ner 2-3 par glasögon i alla lagens lagväskor så att det finns glasögon att låna vid matcher eller poolspel om någon inte skulle ha med sig eller glömt hemma. Som sagt har föreningen lagt ner mycket jobb för att tillgodose att alla ska kunna vara med. Men vi har upptäckt nu att det saknas omkring 20-25 par glasögon när vi inventerat efter årsskiftet. Det är ett värde kring 5000 kronor för föreningen och i slutändan medlemmarna. Därför vill föreningen härmed understryka följande: -Vi ska och kommer fortsättningsvis låna ut material i samband med träningar, matcher och poolspel till de som behöver! Det tillhör vår policy för att göra innebandyn tillgänglig för alla. -Vi ber om hjälp av föräldrar, spelare och ledare att se till att lånat material läggs tillbaka efter avslutad träning. -Man får absolut inte låna hem material, lägga ner glasögon i sin egen väska och låna permanent. -Har man väl bestämt sig för att spela innebandy kan det vara klokt att investera i åtminstone ett par egna glasögon. Man kan få upp till 30% rabatt om man köper sina glasögon via vår leverantör Klubbteamet. Deras butik ligger i Örnsro, strax efter Eon. Slutligen så kommer föreningen med en förfrågan till er föräldrar: Om det är så att ni har en gammal klubba eller glasögon som bara ligger hemma och inte används, så får ni gärna skänka det till oss! Så länge skaftet på klubban är hyfsat helt kan vi byta både blad och linda och på så sätt kan klubban komma till användning på annat håll. Och som ni förstår av texten ovan är innebandyglasögon alltid av intresse för oss. Om ni vill skänka material till föreningen så kan ni lämna det till lagets ledare eller ta kontakt med verksamhetsutvecklare Christofer Broberg för överlämning: christofer@kfumorebroinnebandy.se Vänliga hälsningar Styrelsen KFUM Örebro Innebandy F-12/14 16 feb 0kommentarer
  • Föräldramöte efter träningen

    Glöm inte bort att vi kör föräldramöte ikväll efter träningen. Vi ska hålla det ganska kort tänker jag men vi går igenom det utskicket jag gjorde förra veckan. Tjejerna kan leka inne i hallen under tiden då det är tomt efter oss. Jag kommer göra anteckningar som jag skickar ut efter mötet för er som inte kan närvara, men jag ser att ni helst deltar på träffen såklart. F-12/14 11 feb 1kommentar
  • Visa fler nyheter