Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Fagersta MK
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Fagersta MK.
Fagersta MotorKlubb
Följ oss för uppdateringar
Under fredag & lördag var det dags för deltävling 4 av 6 i Rally-SM 2024. Denna gång var det är det MK Tierp som arrangerade tävlingen Rally Uppland. Ett nationellt rally med en totallängd på 258 km varav 88 km SS fördelat på 9 SS.
2 SS fredag och 7 SS lördag. Start & mål samt HQ och serviceplats tog plats på Tierp Arena. Totalt hade 104 st ekipage anmält sig till denna tävling inräknat med inbjudningsklasserna. Första start kl. 17.00 på fredag kvällen då 2 sträckor kördes. Sedan en lång lördag där teamen skulle klara av 7 sträckor på de snabba utmanade Upplands-vägarna.
I anmälningslistan i klassen Nationella 2 wd som hade hela 38 st anmälda hittar vi vårt ekipage från Fagersta MK. Det var Hugo Carlberg med co-driver Stefan Carlberg som skulle testa lyckan igen i Volvo 240:n. Volvon hade ju strulat tekniskt tidigare så men nu hade teamet gått igenom det mesta så förhoppningen att det skulle vara lugnt fanns. Och bilen höll hela tävlingen med fina insatser av serviceteam där Volvon strulade lite med växelreglage på fredag kvällen men det löste servicegänget.
Sedan på lördagen riktigt fina tider och målgång för första gången i en SM-deltävling. Värt att fira och i klassen kom de in på en 21:a plats och i Junior SM 2wd på en 9:e plats, grymt bra och en bra start på resan vidare i rallylivet.
Länk till resultatsida nedan:
Resultat Rally Uppland
Hugos egen summering av tävlingen nedan som beskriver helgens äventyr:
MÅLGÅNG I RALLY UPPLAND 2024!💥
Då jag för tillfället inte kommer in på Carlberg Motorsport sidan så skriver jag lite här istället.
Det är ju som så att vi igår startade i Rally Uppland 2024 som var den 4de deltävlingen i Rally SM. Förväntningarna var väll inte skyhöga men vi höll alla tummar och tår för att bilen nu skulle hålla ihop efter alla diverse olika mekaniska haverier.
Efter Reccen så började jag känna mig lite yrslig och kallsvettig. Jag började känna extrem halsont vilket var som grädde på moset. Nu när bilen var i topp skick var det väll klart att chauffören skulle börja krångla. Så jag har brottats med en dunder förkylning under denna extremt långa och krävande helg. Full proppad med mediciner, resorb och vätska så hoppades vi på det bästa.
Under fredagen avverkade vi 2st specialsträckor. Känslan på första sträckan var helt okej, vi satte ingen värsting tid men bra uppvärmning. Med den bra känslan började ss2 mycket bättre men knappt 1,5-2km in så får jag växellspaken i handen. Då hade reglaget mellan växelspak och växellåda släppt. Vi hade då endast 4ans växel och kunde knalla igenom sträckan men det var svårt på alla tvära svängar och på långa raksträckor. Hur som helst så tog vi oss till service utan att bränna lamellerna och där kunde vi åtgärda detta. Vi gjorde även lite små justeringar på bakre stötdämparna då dessa var nya tävlingen och därmed oinställda.
Och idag skulle resterade sträckor köras vilket motsvarade 7st specialsträckor av högsta Upplands kvalitet. Grymma vägar som MK Tierp skrapat fram. Helt underbart. Vi började dagen med en kanon tid och den goda känslan följde med i stort sett hela dagen. Jag är fortfarande rätt så osäker på noterna stundtals och detta medför en åkning med höga varvtal, lite lägre växlar och mycket sladd. Fick många bra tips och trix av bra folk som talade om för mig vad jag ska tänka på. Ständiga förbättringar hittades under dagen och tiderna var helt över min egen förväntan. Bilen blev helt underbar att köra efter diverse justeringar. Jag började åka på en växel högre ibland osv… Vad jag glömt att berätta var att vi hann med en liten snurr i ett vägbyte på ss7 som medförde i backning och tapp av tid men det är sånt som händer när man åker med små marginaler.😅
Kort och gott så är vi bara sjukt jäkla glada att för första gången ha tagit oss i mål i denna bil helt smärt-fritt. Pappa Stefan har skött sitt jobb som Co-driver med bravur. Som kartläsare i en sån här tävling krävs ett hästjobb som kanske många inte förstår men att vara kartläsare innebär ett stort ansvar där man lär vara ordningsam och harmonisk. Att kunna hålla många bollar i luften samtidigt är en bra egenskap. Grymt jobbat Pappa!🙌
Och stort tack till mitt fantastiska rallyteam som gör allt för att jag ska få dom förutsättningar jag behöver. Även stort tack till Micael Carlberg som hade huvudansvaret över hur servicen skulle läggas upp. Även här snackar vi om noggrannhet, rätt attityd och stresstålighets-egenskaper för att klara av ett sådant jobb. Detta gjorde du riktigt bra. Stort tack Micke. Även Tomas Lången Pettersson fick rycka lite snabbt och ställde upp med goda råd även lite hjälp med växellreglage samt fjädring.🔧
Men de största tacket, det skall våra sponsorer ha som ständigt är med oss i med eller motgång, det spelar ingen roll. Att hålla på med rally vore en smärre omöjlighet om inte alla ni fantastiska människor och företagare ställde upp för oss! TACK!❤️
Bild: Stefan och Volvon
Öppet hus. Öhman öppnar/stänger | 16 jun, 17:00 |
Öppet hus. Staffan öppnar/stänger | 23 jun, 17:00 |
Öppet hus. Miken öppnar/stänger | 18 aug, 17:00 |
Styrelsemöte | 18 aug, 18:00 |
Rally Bergslagen | 6 sep, 10:00 |
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera