• BMJ Cupen - en viktig helg för FBK!

    Helgen den 24-25 februari är det dags för den andra upplagan av BMJ Cupen i Fageråshallen, cupen som riktar sig till barn i årskullarna precis innan poolspelsålder. Vi startade cupen i fjol med dubbla syften: 1. Att ge våra barn i de åldrarna chanser till matcher mot barn i samma åldrar. 2. Att på sikt bli en betydelsefull inkomstkälla till klubben. För även om Fagerås BK är en helt ideell förening där ingen får ett enda öre i lön så har vi många kostnader. Målvaktskläder, matchställ, träningsutrustning, licenser och anmälningsavgifter - och borta på Lundavallen en klubbstuga vi vill fortsätta renovera och utveckla. Dessutom vill vi fortsätta hålla ner medlemsavgifterna - där vi i dag ligger långt under större klubbar på större orter - för att alla som vill ska ha råd att vara med i vår svartgula gemenskap. För att göra allt det krävs intäkter. Från styrelsens håll vill vi rikta ett stort tack till hur alla ni föräldrar ställde upp under hösten, först kring Newbodyförsäljningen och därefter med Bingolotter till jul. Båda två innebar värdefulla intäkter både i klubbens kassa och framfört allt till gruppernas egna lagkassor. Men vi vill inte vara en förening där det är ständiga försäljningar, där det är en massa köpkrav. Och det är där BMJ Cupen kliver in i handlingen. För i stället för att ha en försäljning av kakor, salami eller kryddor under våren så arrangerar vi alla i hela klubben BMJ Cupen tillsammans. För antalet lag till i år har fördubblats, likaså antalet speldagar där killar födda 2016-2017 kommer spela på lördagen. Och i år har vi även en ren tjejklass för samma åldrar som spelar på söndagen. I fjol klarade föräldrar till barnen som spelade att lösa bemanning i kiosk, sekretariat och vid grill. Nu kommer vi att behöva hjälpas åt, ALLA lag i klubben. Vi kommer att göra arbetsscheman för hela helgen där de olika lagen får i ansvar att bemanna ett visst antal utpekade pass, i sekretariat, i kiosk och på grill. Tanken är att inget pass ska vara längre än 2,5 h - en längd som gör att det borde vara okej för väldigt många att ställa upp någon gång under helgen. Planen är dessutom att blanda mellan de olika lagen så att mer rutinerade föräldrar från de äldre lagen kan lära upp de från grupperna som kanske än aldrig varit med på ett poolspel. Dela kunskap mellan varandra och lära känna varandra. Rollerna som behövs under helgen: Byggrupp: Ett gäng som på fredag kväll den 23/2 rullar ut mattor, ställer ut stolar, bygger sarg och gör hela hallen redo för cupen. Kiosken: Stå och sälja dryck, godis, snacks, korv, toast och hamburgare. Två personer på varje pass. Grillen: Stå och grilla hamburgare på vår stekhäll utanför ingången. En person på varje pass. Allt i allo: En extra person som ser till att allt funkar som att det finns tillbehör till hamburgare, att sopkorgar inte är överfulla, att de i kiosken har det de behöver, att det ser okej ut på toaletterna, att domarna har det de behöver... En person på varje pass. Sekretariat: Sköter matchklockan och tutbytena. Har koll på spelschema och agerar speaker. Spelar musik mellan matcher och i pauser. Två personer på varje pass. Rivnings- och städgrupp: Ett gäng personer som på söndagen bär bort stolar, dammsuger och rullar ihop mattor. Totalt behövs alltså sex personer vara igång under varje pass hela cupen - plus ett gäng på fredag kväll och ett gäng på söndag eftermiddag. Ansvariga ledare i de olika lagen kommer kommande vecka att få schema med era pass så ni kan boka upp er på det som ni vill hjälpa till med. Vi hoppas att så många som möjligt försöker hitta tid under BMJ-helgen att hjälpa till vid något tillfälle för att cupen ska bli en lika stor succé som i fjol! // Styrelsen i Fagerås BK i form av Minna, Robert, Linda, Emma, Sara, Jennie och Johan PS. Vi riktar även ett stort tack till cupsponsorn BMJ som hjälper till med en stor del av de fasta utgifterna vi har kring arrangemanget vilket gör att intäkterna till stor del blir direkt vinst till klubben. Fagerås BK 26 jan 0kommentarer
  • Vila i frid, Sven-Olov Andrén

    Fagerås BK har sorg. Det då vi i veckan mottagit beskedet att vår mångårige tidigare ordförande och eldsjäl Sven-Olov Andrén vid en ålder av 71 år har gått bort. Han må ha hetat Sven-Olov som tilltalsnamn, men i Fagerås BK var han kort och gott "Andrén". I många år var han anställd som kanslist i en roll som under perioder innebar att han även hade ordföranderollen. Kanske inte av egen vilja, men när ingen annan ville eller kunde då ställde Andrén alltid upp för sitt älskade Fagerås BK. Må det ha varit i form av att tvätta kläder, krita oregelbundet raka linjer, klippa gräs eller vara ordförande för hela föreningen. För Andrén kom Fagerås BK alltid först. I år efter år var han han som limmet som höll hela föreningen ihop. Alltid där, men väldigt sällan i centrum. Lite blyg och sävlig på sitt sätt – men hela tiden med ett varmt och lite klurigt leende på läpparna i det ansikte där glasögonen alltid satt halvvägs ned på näsan. Lär ha rekordet i att ha sett Fagerås BK spela på flest idrottsplatser, för var FBK än åkte för bortamatch så kom han lunkandes intill planen strax innan avspark. Alltid där – men sällan i centrum. Men han fick alltid saker gjorda. På sitt sätt. Många är vi som fått ett samtal från Andrén genom åren där man svarat, han presenterat sig med sitt "Heeeej, det är Andréeen" och det sedan blivit helt tyst i luren och man själv blivit den som fått föra samtalet vidare och försöka lirka ut vilket ärende han egentligen hade. Även i telefonsamtal: Alltid där – men sällan i centrum. Andrén fortsatte att vara en frekvent besökare på Lundavallen även efter sin pensionering, som åskådare men kanske framför allt för att spela boule med PRO-gänget. I somras vandrade han över planen, gick in i den nyrenoverade klubbstugan och tittade sig runt i lokalen med ett belåtet leende. I ditt minne ska vi fortsätta vårda klubbstugan, fortsätta ta hand om den klubb du alltid höll så kär och jobbade så oräkneligt många timmar för att hålla igång. Du gjorde det med en värme. Du gjorde det med en omtänksamhet. Du gjorde det med ett hjärta färgat svart och gult. Sven-Olov Andrén, tack för allt du gjorde för Fagerås BK. Vi är dig evigt tacksamma. Vila i frid. Fagerås BK 24 nov 2023 0kommentarer
  • Julkalendrar och bingolotter till uppesittarkvällen

    Nu är det återigen dags att sälja julkalendrar samt bingolotter till uppesittarkvällen. Överskottet går till såväl klubbkassan, som lagkassorna och är en viktig del i föreningens ekonomi så kul om så många som möjligt är med! Priser: Julkalender- 100kr Enkellott till uppesittarkvällen- 100kr Dubbellott till uppesittarkvällen-200kr Spelare tar upp beställningar från sina nära och kära och sedan finns det en lista i hallen där ni skriver totala antalet lotter/kalendrar ni vill ha. Lotterna & Kalendrarna finns att hämta i samband med träningarna från v. 46 och framåt. Vi har gott om lotter att sälja men antalet dubbellotter är lite begränsat (70st totalt) så det är först till kvarn som gäller så vänta inte för länge med att skriva ner er beställning... Ni swishar summan för hela er beställning vid upphämtning till den ledare/nummer som står angiven på beställningslistan. Vid eventuella frågor nås Minna på 076 2636 685. Fagerås BK 5 nov 2023 0kommentarer
  • Newbody – så har det gått och chansen fortfarande kvar

    I dag skickade jag in Newbody-beställningen. Tillsammans har vi sålt 933 paket och den totala vinsten blev 43 045 kronor där över tre fjärdedelar går direkt till de olika lagens lagkassor och ger möjlighet att åka på cuper och hitta på roliga saker tillsammans i grupperna! GRYMT BRA JOBBAT!!! Återkommer med info när leveransen kommit. Men om man vill beställa mer så går det. Nu finns det en efterbeställning aktiverad. Ni loggar in som vanligt. Absolut sista beställningsdatum är 23 oktober. // Mvh Linda Segerström, styrelseledamot och ansvarig för Newbody-försäljningen i Fagerås BK Fagerås BK 19 sep 2023 0kommentarer
  • Visa fler nyheter