Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Fagersta MK
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Fagersta MK.
Fagersta MotorKlubb
Följ oss för uppdateringar
Nu på fredag & lördag skall Rally-SM avgöras då tävlingen East Sweden Rally körs i Linköping. Om det nu skulle ha missats av någon vilket jag inte tror så har Martin Lundquist med co-driver Christian Segerström med Team chansen att bärga ett SM-guld till sig själva och klubben Fagersta MK, Stort!
Tävlingen har en total längd på ca 470 km med 9 SS på ca 127 km SS, varav en super special stage, på asfalt, som körs två gånger. Tävlingen är indelad i tre etapper, en på fredagen (SS1-3) och två på lördagen (SS 4-9). Första start sker kl. 17.30 på fredag kvällen, beräknad målgång fredag kväll runt 21.00 efter service. Sedan drar det igång på lördag morgon på första sträckan kl. 9.16 och målgång runt 16.00.
Nedan har ni aktuell tabell i SM.
Trimmat 2wd 1 2 3 4 5 6 Totalt
1. Robin Sandberg 0 10 27 13 27 77
2. Martin Lundquist 25 15 15 1 13 69
3. Pelle Wilén 0 28 0 17 0 45
Saxat från Rally-SM.se:
Robin vs Martin i guldkamp
Sex ekipage har medaljchans i Trimmat 2WD, varav Robin Sandberg och Martin Lundquist tampas om guldet. Fast Andreas Sjölander tvingas utebli.
Totalt är det 18 anmälda till finalen i Linköping i klassen Trimmat 2WD. Och de som gör upp om medaljerna är förutom Robin och Martin Pelle Wilén, Jonas Åkesson och Kristian Johansson. Andreas Sjölander hade chans på brons, men tvingas lämna återbud då det ännu inte dykt upp någon motor från Frankrike. När Cittran stannade i Köping var en cylinder slut.
– Vi sa när bilen stannade att nu siktar vi på att avsluta snyggt i Linköping. Men det här blev en mellansäsong för oss, så jag får jobba med däckomläggningar istället i depån, suckar Andreas.
Robin och Martin är naturligtvis tunga på högerfoten, en annan anledning till att de ligger i tabelltopp är att de lyckats undvika rena plumpar i protokollet. Robin har visserligen en från stenarna i Söderhamn, men annars har han som sämst plockat tio poäng i Östersund och som bäst segrar i Karlskrona och Köping.
Martin har tagit poäng i samtliga deltävlingar, även om det bara blev en enda pinne i Gävle och det tack vare att en konkurrent bröt. Själv höll han ju på och rullade stup i ett den gången.
Nollor har egentligen inte Jonas heller, men han kom med i mästerskapet först till grussäsongen. Var för första gången på pallen med Volvon i Köping.
– Det blir lite taktik i helgen, vi vill ju gärna behålla fjärdeplatsen, säger Jonas.
Och så räknar han på vad som händer om Kristian blir trea bakom guldkämparna, och inser att då måste han vara femma i mål och Kristian får inte ta full pott på powerstage.
– Jag var inte riktigt nöjd med tiderna i Köping, så nu har vi lagt många timmar på bilen. Jag har också utnyttjat de tre timmar vi har på jobbet för friskvård till max, fortsätter Jonas.
Bronschans har även Kristian, men då måste Golfen gå som en klocka mitt på vägen (inte bredvid som i Gävle och Kolsva).
– Placeringen i SM räknar jag inte längre på. Utan det är vinna tävlingen som gäller, säger Kristian.
Inför sommaren sa han nämligen att målet var att segra i en av deltävlingarna på grus.
– Ska jag hålla den målsättningen så brinner det i knutarna, konstaterar han.
Säsongen kan annars sammanfattas; bedrövlig. I Kolsva gick Kristian till nattvila som fyra, endast åtta sekunder efter ledande Robin Sandberg. Så hade han en stenkänning direkt på lördagsmorgonen, men märkte inte av pyspunkan förrän efter flera kilometer och en jättelång raka.
– I första sväng efter den styrde det inte alls, helt utan förvarning!
Tursamt nog rullade han inte, men en hel del jobb förde det med sig. Golfen kom från lack i lördags och Kristian har förberett sig inför finalen genom att skruva både före och efter ordinarie jobb.
Pelle har så här långt växlat mellan nollor (avslagna hjul dominerar) och pallplatser (etta i Östersund, trea i Gävle). Fortsätter han så blir det pallen i helgen och ett brons – eller silver – runt halsen på banketten som avslutar East Sweden Rally.
– Jag vill inte att Martin ska bryta, han förtjänar silvret mer än jag. Men jag hoppas han och Robin bjuder upp varandra på en jäkla fight, säger Pelle och fortsätter:
– För mig vore det fint att gå till vintervila med en bra avslutning efter en tuff säsong!
Martin vill så klart gärna ha guld, men inser det svåra i att plocka in åtta poäng.
– Vi ska försöka hitta samma tempo som i Kolsva och göra vad vi kan. Det blir tungt att nå guldet, men om vägarna passar oss och dagsformen är den rätta kan det gå, säger Martin.
Robin hann knappt hem förrän Corollan plockades sönder för en minutiös genomgång. Från småskruv till beståndsdelar i växellådan.
– Tanken är att vara klar i tid, och inte skruva om nätterna. Fast det gör man ju ändå och jobbar som satan, säger Robin.
I övrigt tänker han fortsätta i samma tempo som han hade i Köping.
– Vi får inte tappa fokus, för skulle någon spränga sig emellan har vi direkt problem med Lundquist. Fast det är väldigt roligt att fler än en kan vara med och tampas, menar Robin.
Det är svårt att sia om de lokala förmågorna som ansluter i ESR. Och killar som Ola Axelsson och Harry Joki, ”gamla” storheter i Volvobilar med potenta grejer under huven. Vad kan de ställa till med?
Svaret levereras kommande helg.
Nu håller vi tummarna och resultatservice.com kommer att leverera livetider och Rallyradion finns på plats så möjlighet finns att följa det hemifrån om man inte har möjlighet att vara på plats.
Hoppas grabbarna kommer att se lika lyckliga ut efter som på bilden:)
Öppet hus. Rullarn öppnar/stänger! | 2 jun, 17:00 |
Öppet hus. Staffan öppnar/stänger! | 9 jun, 17:00 |
Styrelsemöte | 9 jun, 18:00 |
Öppet hus. Öhman öppnar/stänger | 16 jun, 17:00 |
Rally Bergslagen | 6 sep, 10:00 |
Så klart kommer vi att följa Martin på plats
RapporteraRapportera