Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Eskilstuna Guif Bollkul F/P-2020/2021
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Eskilstuna Guif Bollkul F/P-2020/2021.
Bollkul F/P-2020/2021
Följ oss för uppdateringar
Så här ser lördagens tänka program ut.
Fri lek med boll tills alla kommit.
Barnen får varsin boll och får göra vad de vill. Skjuta i mål, pricka stolpen, skjuta mot väggen, studsa, passa etc.
Föräldrar får vara med under denna lek så att barnen känner sig trygga.
Samling.
Vi presenterar oss för varandra, går igenom vad vi ska göra på träningen och vilka regler som gäller.
Uppvärmning. "Land, skepp, hav och haj" En boll per barn.
Låt barnen ställa upp sig vid ena målet (land) och med bollen vid fötterna. Vid mittlinjen är skeppet och vid andra målet är havet. När ledaren blåser i visselpipan tar man upp bollen. Ledaren roparen och visar sedan om man ska till land, skepp eller hav. Då ska man springa dit ledaren ropar (och pekar) så fort man kan. Ledaren blåser på nytt i visselpipan, ropar och visar vart man ska.
När ledaren ropar "Haj!" ska man så fort som möjligt hoppa upp på en bänk innan man blir tagen av en "haj", dvs en ledare.
Vattenpaus
Bollvaneövningar. En boll per barn.
Sitt på golvet, fäst bollen mellan fötterna och snurra runt. Försök snurra åt bägge hållen.
Lägg bollen framför fötterna med böjda ben. För sen bollen i ”tunneln” under knäna, bakom ryggen, under knäna igen och framför fötterna.
Stå upp.
”Spiralen/mumien”, börja vid fötterna, för bollen runt kroppen, uppåt runt knäna, låren, midjan, bröstet, huvudet och så högt upp man kan och sedan tillbaka samma väg.
Lyft ett knä, för bollen under knät och byt hand, lyft andra benet och byt tillbaka osv.
Kasta upp bollen i luften och fånga. Hur högt kan man kasta? Hinner man klappa händerna innan man fångar bollen?
Håll bollen med båda händerna bakom huvudet. Släpp bollen, vänd snabbt och fånga efter en studs (träna vändning åt båda hållen).
Studsa bollen och försök röra dig samtidigt i en cirkel, fram och tillbaka.
Koordinationslek: "Kom alla mina barn”. Bollen ska alltid vara med.
En ledare står vid ena långsidan och ropar ”Kom alla mina barn”.
Barnen står vid andra långsidan och svarar ”Hur då?”
Ledaren säger ”Som en racerbil”.
Då ska barnen springa över till ledarens sida som en racerbil med bollen som ratt och gärna låta.
Ledaren går samtidigt över till andra sidan.
Upprepas med olika rörelser, smygande som indian, med stora kliv, med snabba små steg, som ett flygplan, som en häst, ko, tåg, apa etc.
Avslutas med att springa så fort man kan några gånger.
Vattenpaus
Koordinationslek och bollvana: "Fruktringar”
Rockringar i olika färger placeras ut i gympasalen.
Barnen får sen bestämma vad färgerna symboliserar. Exempel: Grön=Päron, Röd=Jordgubbe, Gul=Banan, Blå=Blåbär, Orange=Apelsin osv.
Barnen går runt och studsar. När ledaren sen blåser i pipan och ropar ”päron” ska barnen springa till den plats där gröna rockringar finns. Banan=spring till gula rockringar osv
Vattenpaus
Skottövning. En boll per barn.”
En ledare står i mål och barnen står strax innanför målområdet och försöker göra mål. (Alla ska få göra mål). Upprepas flera gånger.
Samling och avslutning.
Vi samlas i mitten och avslutar med att alla sätter ihop sina händer, lyfter dem och ropar Ååååå GUIF!
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera