• Andreas fiskar dammen

Andreas Vikström fiskar i dammen, jag lämnar ordet till honom Hade ute alla mina beten strax innan kl 20 igårkväll, natten var helt stilla på nappfronten fram till 8:30 då en karp valde att plocka upp mitt krill/ nothern-special agnade tackel. Ett bra napp men ganska odramatisk kamp. Såg redan i håven att det var Italienskan. Hon vägdes till 18,06 kg och 96 cm lång. En bra comeback sen förra årets vikt på 17,15 kg Grattis och fortsatt skitfiske natt två! SG 27 jul 0kommentarer
  • NIsse i Karsgöl

Detta fiskepasset blev en seg historia. Vi hade bokat ett dubbelswim på udden i stora Karsgöl. Varmt, ja det var bara förnamnet. Både i vattnet och i luften och på hällarna. Men vinden hade legat på mot udden i flera dagar, så det kändes ändå hett. Vi bosatte oss på var sin flank och började loda och mäska. Spodar och spomber flög kors och tvärs. Slangbellorna smattrade i gummina och kaströren ven dovt genom luften. Det var riggat och klart. Nu va det bara att vänta. Vänta ja, det är ju en konst i sig. De heta timmarna gick och kom, men inget hände. Flera gånger. Jag började bli rastlös. Jocke, å andra sidan, släpade ut sängen i skuggan och läste eller låg och sov. Det har jag inte ro till. I alla fall inte när det är så varmt. Lite innanför min flank på udden fanns en lite vik. Rätt full med nate och säv. Och i kanten, där det råkade funka bra med både stol och bankstick, fanns det en liten glugg bland växterna. Gluggen mäskade upp med hampafrön, pellets, krossade boilies och lite majs. Jag gick dit och kollade då och då. Och vid ett tillfälle, när Jocke gått och lagt sig, så bubblade det fint. Jag svingade ut flötet och efter en stund så drogs det ner. Jag krokade. Fast fisk. Efter mycket strul ute i naten så kunde vi håva en felkrokad spegelkarp på ca 4 kilo. Morgonen efter, den sista morgonen på resan, så satt jag åter i gluggen. Det bubblade rätt bra. Flötet åkte ut, men det hände inget. På en lång stund. Inga bubblor, inga vajande vasstrån - nada. Men så plötsligt börjar flötet röra sig. Js trodde det var vinden som drog i linan, så jag släppte ut lite lina. Men så började flötet gå åt andra hållet. - Jaja, inget att vänta på. Säkert mört som är inne och jävlas, tänkte jag och sopade på ett bestämt mothugg. Spöt böjde sig hela vägen och i andra änden ryckte och slet det. Fisken var vansinnig och satte fart ut i naten. Som tur var lyckades jag få stopp på den innan det gick åt skogen. -JOCKE! skrek jag för full hals. Efter flera skrik så kommer han halvjoggandes mellan tallarna. Jocke tar håven och vi börjar röra oss ut mot öppnare delar av viken. Fisken går tungt fram och tillbaka med full press från spöt, innan vi kan leda in den i håven. -Det där kan va en tia, säger jag. -Nja, inte säkert. Vi får se, säger Jocke. Väl upphängd i vågsäck visar vågen 12,9 kilo. Nytt pb och regg-art! Jag blev helt till mig. Visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till. Efter några bilder så fick karpen simma hem igen. Tänk att en enda fisk kan rädda en halv veckas skitfiske! Tack Karsgöl, på återseende! Nils Zackrisson SG 22 jul 0kommentarer
  • Sikarna strömmar in på listan

Nu i det sista har Andreas Vikström och Johan Jansson prövat sikarna även om de gjort det var för sig, fisket har varit blandat men Johan är den som dragit det längsta stråt med de tyngsta fiskarna än så länge. Johan han lyckats med en fin toppfisk på 3,54 kg, hatten av!! SG 19 jul 0kommentarer
  • Bra aktivitet i dammen!

Under helgen har jag själv (undertecknande) fiskar dammen, efter en lätt förmäskning på de tänkta platserna under torsdagskvällen var det start på fredag. Var ute runt klockan 19 på fredag för att lägga ut spöna och bygga läger, när väl de 4 betena var i vattnet var det bara att resa bivvy och gömma sig från myggen. Men det blev ingen lång vila i tältet för redan kl 22.10 skriker det iväg på mitt vänstra spö, efter några stångningar i vassen vid fiskeplatsen kom karpen ut och kunde drillas från swimmet, allt gick lugnt ända fram till den visade sidan intill båten. Jag kunde då kostatera att det är Tjockisen och en nervös och tuff fight började mellan spötoppar och nateblad, men som tur var gick landningen vägen till sist. Efter ett samtal till Christoffer Jansson (stor tack) som kunde komma med våg som jag glömt och hjälpa till med foto, Tjockisen vägde in på 18,68 kg 92 cm med ett omfång på hela 86 cm och redan halvannan timme efter utlägg var helgen räddad!!! Ut med spöt igen och in i tälten för lite sömn, natten förflöt lugnt. Men när morgonen närmade sig skriker ett annat larm våldsamt och i panik tar jag mig ut och får fatt i spöt, fisken känns tung i starten för att sedan komma utan större problematik till håven. Väl i håven inser jag att det är en av de andra stora som plockat upp min SweetHoney popup, ett snabbt samtal till min flickvän med frågan om fotohjälp. Fisken som ligger i säcken när de kommer är Jenna, fisken vägs in på 15,26 kg 88 cm. En fantastisk första natt med två av de stora på mattan bestämde jag mig ändå för att lägga natt nummer 2, samma utlägg av beten och platser som kvällen innan, och redan under de mörkaste timmarna ca halv ett nappar det en fisk på mitt vänstra spö igen. Fisken går omedelbart fast ordentligt så det var bara att ge dig ut i båten, väl på plats vid kolvassen blev det en h-vetes kamp att få lös den fisken och med en trasig håv som resultat ligger den i den. Denna gången var det en av dammens mindre fiskar som kunde vägas till 9,18 kg, denna fisken avslutade nappanadet denna gången. Mer än nöjd idag plockade jag samman mina saker vid lunchtid och kunde konstatera att det blev 3 karpar denna gången, nått jag inte lyckats med i dammen tidigare och med en bonus med två av de stora Skitfiske SG 18 jul 0kommentarer
  • Internan uppdaterad

Nu är internan uppdaterad, många nya fiskar i bl.a göslistan även några nya bilder i fotoalbumet Skitfiske! SG 3 jul 0kommentarer