• Cykelläger i Hälsingland

Förra veckan hade vi en tredagars cykeltur genom Gästrikland och Hälsingland. På måndagen startade vi med den längsta etappen mellan Hagaström och Delsbo (195 km). Årets cyklister var: Gustav Arnell Disa Arnell Elin Eriksson Helena Eriksson Ida Hallberg Pelle Hallberg Malin Hallberg Alva Winroth Sebastian Åleskog Etappen startade via Högbo till Ockelbo och vidare upp till Lingbo där vi tog en paus vid en kiosk som hade sett sina bästa dagar. Efter Lingbo kom vi in i Hälsingland och det märktes på längden på backarna som tröttade ut de flesta benen i klungan. Sedan följde några bergiga mil och ett för långt stopp i världsmetropolen Kilafors innan kom vi fram till Bollnäs där vi hade vårat lunchstopp. Med möra ben fortsatte vi norrut, och då slog regnet till. Ytterligare några mil norrut kom även åskan och en rejäl motvind vilket gjorde att vi verkligen fick kämpa oss genom ovädret. Precis när regnet avtog möttes vi av ett ännu större problem, vägarbete och grusväg i flera kilometer. Det gjorde att vi fick sätta oss i följebilarna en liten stund. När vi hoppade ut ur bilarna återstod den värsta backen av de alla, Kalvstigen. Ett vilt kämpande gäng tog sig dock upp för den sex kilometer långa uppförsbacken utan att dö, och efter backen fick vi alla som belöning två mil nerförsbacke till målgången vid Gustav och Disas stuga där mat, vila och torra kläder väntade. Dag 2 började sex stycken tappra cyklister resan hemåt mot Gävle igen via Hallbergs stuga. Det var en mycket fin början av etappen med flera kilometers cykling längs Dellen med hård vind i ryggen. Sedan tog vi oss an det mytomspunna Josefsberget som gav de flesta ben en chock. Nedförsbackarna var dock förfärligt härliga och med en maxhastighet på 67 km/h kom vi till slut fram till Hudik för ett fikastopp. Turen fortsatte på gamla E4 ner till Ångersjön där vi svängde av upp i skogen och fick vinden rakt i ansiktet de sista fyra kilometrarna. Detta var en riktig otursdag för oss då vi hade flera vurpor som dock alla var i princip stillastående och etappen avslutades med att Alva gjorde en rejäl vurpa på mållinjen. Framme i stugan väntade trefärgad pasta och köttbullar som det pratats om länge samt kortspel. Sista dagen började dåligt då min (Gustavs) cykel var helt vind efter gårdagen, så det blev till att åka följebil en stund för att sedan låna Pelles cykel från Söderhamn och hem. Det blev ett matstopp på den klassiska Trädgårdsbaren i Söderhamn där det som vanligt var jättegod mat. Färden fortsatte hemåt med den urtråkiga vägen mellan Ljusne och Axmar där man har samma utsikt i flera mil. I Axmar blev det lite missförstånd med följebilen som missade oss (i år igen). De sista milen hemåt blev en kamp mot smärta i rumpan och vi blev väldigt irriterade på både oss själva och varandra när man både ville hem snabbt och inte trötta ut sig helt. Trots allt kom alla hem helskinnade och med 40 mils cykling i benen. Så här i efterhand tror jag att vi alla vill göra om det här igen och gärna att ännu fler är med och cyklar nästa år! Skridskosektionen 11 jul 2019 0kommentarer
  • Tre medaljer till Hagaström på Marathon-SM

I helgen som var avgjordes marathon-SM på inlines i Tanumshede på västkusten. Vi hade en väldig otur med vädret då det spöregnade innan start och en bit in i loppet. Dessutom var banan väldigt krokig och backig vilket blev ännu svårare på grund av det blöta underlaget. För Hagaström ställde Moa Fundell, Disa Arnell, Malin Wickström, Gustav Arnell och Torbjörn Hägglund upp. I damklassen vann Ann-Marie Lindqvist från Göteborg men därbakom kom Moa och Disa på silver och bronsplats. I veteran-SM tog vi guld genom Torbjörn som hängde på täten i herrklassen hela vägen in på upploppet. Gustav slutade på en 7:e plats i herrklassen och Malin var tvungen att bryta loppet sedan hon blivit prejad av banan och åkt in i en lyktstolpe. Sammanfattningsvis så var det här en bra genomkörare inför vintersäsongen som vi ser mycket fram emot! Skridskosektionen 11 jun 2019 0kommentarer
  • Klädbeställning sommaren 2019, Beställ senast 15/6

Hej! Det är dags för sommarens beställning av kläder. I år har vi dräkter, cykeltröjor och t-shirts. Beskrivningar, bilder och priser hittar du i beställningsformuläret. Beställ senast 15/6. Eventuella frågor skickas till gustav.arnell@gmail.com Beställ här Storleksmall för dräkter (skickas sedan till gustav.arnell@gmail.com) Storleksmall Skridskosektionen 6 jun 2019 0kommentarer
  • Försmak av "Den nya dräkten"

Efter 90-talets spräckliga dräkt, 00-talets grå-gula dräkt och 10-talets nuvarande svarta dräkt med gula detaljer har nu klubbens junior-seniorgrupp tagit fram förslag på en ny dräkt som ska ta klubben in i 2020-talet! Efter många olika skisser gjorda av olika aktiva kom vi ganska snabbt överens om att vi vill ungefär samma sak, mindre svart och mer gult med viss inspiration av holländska proffslaget Jumbo-Visma där bland annat Sven Kramer och Kjeld Nuis ingår. Ni som läser får gärna ge respons på dräkten i kommentarsfältet. Mer information, slutgiltig design, pris och sådant kommer i ett senare skede. Skridskosektionen 13 apr 2019 4kommentarer
  • Följ Hagaströms SK i sociala medier

Här kan du följa med våra åkare på träningar, tävlingar och läger. Instagram: @hagastroms_sk Instagram Facebook: @hskskridsko Facebook Skridskosektionen 2 apr 2019 0kommentarer
  • Lyckad avslutning på säsongen för Neo-seniorerna

Under helgerna som varit har Gustav Arnell, Moa Fundell och Sebastian Åleskog varit i norska Stavanger och tävlat. Gustav var där två helger, medan Moa och Sebbe anslöt i torsdags. Stavanger bjöd på fantastiska förhållanden och det visade sig i resultaten. Första helgen var det Norges Cup-finalen, där jag (Gustav) tävlade. Helgen blev dock inte som jag hoppats på. Första loppet var 500 meter där jag slog säsongsbästa på 39.68. Därefter var det 1000 meter, där jag slet med tekniken under hela loppet och det straffade sig tidsmässigt då jag åkte in på 1.20.8. Min träningskompis Erik Decker (Södermalm) fick till ett fantastiskt lopp och åkte in på 1.17.6, ett stort pers. Andra dagen körde jag 500 meter och 1500 meter. (39.92 och 2.06.27) Resultaten blev inte alls vad jag hoppats på och känslan efter helgen var i det närmsta uppgiven efter en säsong av mycket träning så var det inte så här jag ville att säsongen skulle sluta. Under veckan mellan tävlingarna stannade jag och Oskar Nilsson kvar i Stavanger och tränade, testade skenor, formgjöt skridskor och förberedde oss inför nästa helgs tävlingar. På torsdagen anslöt Moa, Sebbe samt David Lönnberg, Felicia Nilsson och Pollux tränare Mia Folke till Stavanger för att vara med på helgens Rekordlöp. Under tävlingspreppen på fredagen kändes det äntligen som att fomen var på uppåtgående då jag gjorde ett maxvarv på 27.6 sekunder (pers). Sebbe filade på sina explosiva starter och Moa fick en mycket bra känsla på isen vilket visade att helgen skulle bli en riktig kanonhelg. Lördagen började med att Moa slog ett nytt pers på 45.06 på 500 meter på den snabba isen. Sedan chockade Sebbe både sig själv och alla andra genom att köra under 40 sekunder för första gången. Det gäller att ha marginalerna på rätt sida och den här gången hade Sebbe verkligen det och körde in på 39.98. När de andra åkte så bra som de gjorde kände jag att jag hade chansen att göra ett riktigt bra 500. Som så många gånger förr resulterade det i att jag spände mig för mycket. På 1500 meter blev det tre nya pers för oss. 3 sekunder för Moa, 9 sekunder för Sebbe och tre tiondelar för mig. Söndag och tidernas lågtryck i Stavanger gjorde att förhållandena i Sörmarka Arena blev perfekta. På det inledande 1000 meter började Moa med att åka på 1.28, pers med fem sekunder. Sebbe slog ett nytt stort pers på 1.21, och äntligen fick också jag slå ett rejält pers med 1.17.83 på 1000 meter. Det var väldigt skönt efter en säsong av mestadels tråkiga resultat. Det sista loppet var 3000, där vi tre slog pers med sammanlagt 52 sekunder. Totalt sett blev den här helgen superbra! Nu tar vi några veckors "vila" och sedan sätter barmarksträningen igång igen! (Äntligen fotboll på uppvärmningen igen). // Gustav Arnell, Moa Fundell och Sebastian Åleskog. Skridskosektionen 17 mar 2019 6kommentarer
  • Is på Hagaströms IP

Det finns is på Hagaströms IP, så kom ner och kör under fredag och lördag. Välkomna! Skridskosektionen 17 feb 2019 0kommentarer
  • Resultat Hagaspelen 2019

Slutliga resultatlistor: 8 år och yngre 9 -10 år 11 -12 år Junior C Junior B, Junior, Senior, Veteran Varvlopp Team Sprint Extralopp 100m Skridskosektionen 3 feb 2019 0kommentarer
  • Rolba kurs

Hej Vi har varit i kontakt med kommunen om att arrangera en Rolbakurs. Vi behöver flera som kan vara med och dela på ansvaret att spola isen på kvällar och helger. Bosse gör att fantastiskt jobb men vi behöver fler som kan rycka in. Inget datum är bestämt. Är du intresserad skriv i kommentarsfältet Skridskosektionen 29 jan 2019 4kommentarer
  • Välkomna till Hagaspelen 2-3 februari på Hagaströms IP

Här finns inbjudan och anmälningsformulär. Skridskosektionen 19 jan 2019 0kommentarer