Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Bromstens IK
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Bromstens IK.
Bromstens IK
Följ oss för uppdateringar
Inom BIKs ungdomsfotboll pågår ett arbete med att utveckla "BIK modellen". Den nya benämningen blir: Vision - Mål - Metod. Tanken är att göra den tidsenlig och vara ett bättre stöd till tränare och ledare samt ett bra kommunikationsdokument gentemot befintliga och nya sponsorer.
Vision
• I en sportslig och kamratlig miljö, ska det vara kul för alla att verka i BIK.
• Utbilda och utveckla spelare så att de i eller via BIK:s representationslag kan bli duktiga fotbollsspelare.
• Försörjningen av spelare till representationslagen, skall till så stor del som möjligt, ske från ungdomsfotbollen.
Målsättning
• Erbjuda så många barn och ungdomar i Bromsten med omnejd som möjligt fotbollsspel i BIK.
• Fostra spelarna till ansvarskännande människor. De ska visa respekt förregler och normer; både inom fotbollen och samhället i övrigt, samtrespektera andra människor, både vuxna och barn.
• Skapa klubbkänsla där spelarna är stolta över BIK och agerar på och bredvid planen som goda representanter för föreningen.
• Erbjuda en kvalitativt bra och genomtänkt fotbollsutbildning.
Metod
• Fotbollsverksamhet för pojkar och flickor, med bred social inriktning, 6 -16 år och utvecklingslag från 13 år, dvs. 11-manna spel.
• Rekrytering av ledare med en positiv människosyn och ambitioner att utveckla sitt och spelarnas kunnande.
• Tydliga delmål och riktlinjer för ledare och spelare.
• En väl genomtänkt men ändå föränderlig utbildningsplan, för både spelare och ledare.
•Varje lag spelar i sin åldersgrupp, dvs. ett 7-mannalag anmäls intetill 11-mannaspel, osv. Däremot kan enskilda spelare flyttas upp tilläldre lag för att utvecklas.
• Uppmuntra till spontanfotboll.
Vi har valt att dela in åldersgrupperna i olika utvecklingsfaser. Till varje utvecklingsfas finns beskrivet vilka delmål som gäller, vilken inriktning på träningen som skall gälla, träningsinnehåll, lite om hur uttagning till matcher skall gå till samt vilken nivå på utbildning somtränare och ledare skall genomgå.
• Lekfasen 5-6 år
• Nybörjarfasen 7-9år (5-manna)
• Inlärningsfasen 10-12 år (7-manna)
• Utvecklingsfasen 13-16 år (11-manna)
uttagningtill matcher, som man ville skulle beskrivas bättre. Även att beskriva hur en ledarstab inklusive föräldragrupp, ville man skulle förtydligas.
Det finns många otroligt duktiga och ambitiösa tränare och ledareinom föreningen. För att utveckla dessa ytterligare kommer enutvecklingsgrupp bildas, som har till uppgift att, rentfotbollsmässigt, komma dessa ledare närmare. Det kan innebära att mandiskuterar träningsupplägg, tips och råd för att utföra vissa övningareller hur ska man rent praktiskt skapar en utvecklingstrupp. Heltenkelt vara ett nära bollplank.
Arbetet, med att utveckla BIKvidare, har bara börjat och kan ta ett antal år innan vi ser resultat.Men med tanke på antalet killar och tjejer som spelar fotboll, så finnsdet utomordentligt stora möjligheter att vi får se fler ?egnaprodukter? i något i våra representationslag framöver.
BIK Grundsyn
Syftet med BIKs verksamhet är att främja idrotts- och fritidsverksamheten framför allt bland barn och ungdom i Bromsten .
Grundsynenför all verksamhet i BIK är att allt vi gör ska ses som ett medel attstimulera varje medlems tillväxt och utvecklingsmöjligheter. BIK sersåledes inte främst till resultaten.
Den personligamotivationen samt hur man förkovrar sig och fungerar tillsammans underträning och tävling måste betonas mer än de rent idrottsligaresultaten. Detta är särskilt viktigt i de yngre åldersgrupperna.
BIK Ungdomsfotboll
Verksamhetenska präglas av att medlemmarna ska deltaga i aktiviteterna med glädjeoch tillfredsställelse och inriktas på individuell utveckling i såvälfysiskt och psykiskt som socialt och kulturellt avseende. Känslan avgemenskap ska betonas.
Verksamheten ska utformas så att den i någon form blir tillgänglig för alla intresserade.
1.1.1 Vision
• I en sportslig och kamratlig miljö, göra det kul för alla att verka i BIK
• Utbilda och utveckla spelare så att de i eller via BIKs representationslag kan bli duktiga fotbollsspelare
• Försörjningen av spelare till representationslagen, skall till så stor del som möjligt, ske från ungdomsfotbollen
1.1.2 Målsättning
• Erbjuda så många barn och ungdomar i Bromsten som möjligt fotbollsspel i BIK
•Fostra spelarna till ansvarskännande människor. De ska visa respekt förregler och normer; både inom fotbollen och samhället i övrigt, samtrespektera andra människor, både vuxna och barn
• Skapa klubbkänsla där spelarna är stolta över BIK och agerar på och bredvid planen som goda representanter för föreningen
• Erbjuda en kvalitativt bra och genomtänkt fotbollsutbildning
1.1.3 Metod
•Fotbollsverksamhet för pojkar och flickor, med bred social inriktning,6 -16 år och utvecklingslag från 13 år, dvs. 11-manna spel
• Rekrytering av ledare med en positiv människosyn och ambitioner att utveckla sitt kunnande
• Tydliga delmål och riktlinjer för ledare och spelare
• En väl genomtänkt men ändå föränderlig utbildningsplan, för både spelare och ledare
•Varje lag spelar i sin åldersgrupp, dvs. ett 7-mannalag anmäls intetill 11-mannaspel, osv. Däremot kan enskilda spelare flyttas upp tilläldre lag för att utvecklas.
• Uppmuntra till spontanfotboll. Eftermiddagsverksamhet i bollhallen och/eller morgonfotboll i skolan.
2 Utbildningsplan
Ungdomsträningendelas in i fem utvecklingsfaser. Dessa baseras på barnens utvecklingoch förutsättningar att lära in saker i olika åldrar. Var sak har sintid och kan inte påskyndas. Det kan skilja många år i utveckling inomen åldersgrupp, vilket gör att det krävs omdöme och fingertoppskänslavid val av träningsmedel. De olika faserna går i varandra. Träningenövergår gradvis från en fas till nästa fas.
Följande utvecklingsfaser finns:
• Lekfasen 5-6 år
• Nybörjarfasen 7 - 9år (5-manna)
• Inlärningsfasen 10-12 år (7-manna)
• Utvecklingsfasen 13-16 år (11-manna)
• Prestationsfasen 17-
2.1 Lekfasen (5 - 6 år)
Ilekfasen ska träningen inriktas på att utveckla förmågan att kombineraolika grundfärdigheter som att springa - hoppa, springa - kasta,balansövningar. Fotbollsträningen ska anpassas till barnens utvecklingoch i huvudsak bestå av lek och rörelse. Syftet kan sammanfattas som enfotbollsskola med motorisk utveckling som viktigaste mål.
Delmål
•genom lek med boll aktivera barnen, väcka och stimulera deras intresseför idrott och bollspel samt ge dem en allsidig motorisk träning
• lära barnen ta hänsyn till varandra och respektera enkla regler
• rekrytera spelare till BIK:s ungdomsverksamhet
• rekrytera ledare till BIK:s ungdomsverksamhet och erbjuda dem kursen Fotboll med små lirare i föreningens regi
• informera om Vision-Mål-Metod till föräldrar
Träningen
•Inriktningen på träningen är allmän rörelseerfarenhet. Träningen skallinkludera lekar med och utan boll. Allt ska vara roligt. Smålagsspelskall ske med 3 till 5 spelare per lag. Olika idrottsformer somutvecklar barnens motorik, t ex gymnastik och friidrott, skalluppmuntras.
Träning under säsong bör ske minst en gång i veckan.Barnen bör uppmuntras att träna året runt med olika idrottsaktiviteter.Ingen får hindras delta i andra idrotter. Det viktiga är att barneninte är passiva under vintern.
Ledarna
• Nya ledare skall erbjudas kursen Fotboll med små lirare och skall genomgå en skadekurs.
2.2 Nybörjarfasen (7 -9 år)
Träningenskall utgå från barnens mognadsnivå och utveckla ett allmänt och brettrörelsemönster. Träningen ska inriktas mot allsidig träning med olikaidrottsformer. I denna fas skall bollen ingå i de flesta övningar.
Delmål
• genom lekfull träning stimulera spelarnas intresse för fotboll
• lära dem grundläggande fotbollsteknik
• lära dem att ta hänsyn till varandra och att respektera regler
• stimulera föräldrarna att på olika sätt stödja verksamheten
Träningen
•Inriktningen på träning skall vara att bollen skall finnas med helatiden. Lättare teknikövningar kan med fördel användas. All träning skerkollektivt i grupp. Gruppen betydelse betonas och är helt vägledande imatcher och övningar.
• Träning under säsong bör ske minst en gångper vecka. Barnen bör träna året runt med olika idrottsaktiviteter.Allsidig träning skall förekomma. Ingen skall hindras att delta i andraidrotter. Det är viktigt, speciellt för de barn som ej deltar i andraaktiviteter, att de tränar kontinuerligt året om.
Träningsinnehåll
Lek Teknik bollekar
•bollteknik, t.ex. jonglering • finter och dribblingar• passningar•mottagningar• vändningar• skott• nick• målvaktsmoment
Träningsupplägg, ett tema för varje träningsperiod (2 - 6 träningar)
1. uppvärmning med bollekar eller tekniklekar
2. teknik
3. smålagsspel, minst halva tiden bör vara smålagsspel
Matcher
•I denna ålder börjar spel i S:t Erikscupen. I åldersgrupper med flerlag ska lagsammansättningen i första hand ske så att den vanligakamratsammansättningen inte bryts.
I andra hand ska man sträva efter spelmässigt jämna lag. De idrottsliga resultaten betonas inte alls.
Ledarnaska förmedla glädje och skapa en positiv atmosfär kring matchen. Det ärviktigt att barnen får klä sig som fotbollsspelare. Målsättningen måstevara att alla spelare skall få spela lika mycket. Om någon form avuttagning måste göras, så kan den baseras på träningsnärvaro. Detviktiga är att man informerar spelare och föräldrar om hur det görs.Lagen skall inte anmälas till 7-mannafotboll.
Cuper
• Deltagande i cuper bör vara begränsat och ske inom det egna distriktet
Ledarna
•Under denna fas skall tränarna genomgå Fotboll med små lirare ochom så önskas Grundkurs för fotbollstränare det år spelarna fyller 9år. Minst en av ledarna skall genomgå en Skadekurs.
2.3 Inlärningsfasen (10 - 12 år)
Dettaär den gyllene åldern för teknikinlärning. Inriktningen på träningenska vara teknik. Fotbollsträningen kan kompletteras med allsidigmotorisk träning. Det är bra om spelarna håller på med flera idrotter.Ingen enskild idrottsgren är så fantastisk och heltäckande att denenskilt tillgodoser barnens utveckling. Barn i denna ålder är mycketmottagliga och intresserade av att lära sig nya saker. Det är därförockså rätt tid att introducera spelets grundförutsättningar.
Effektenav goda förebilder är aldrig starkare än i denna fas. Att identifierasig med idoler och framgångsrika lag är typiskt för denna ålder. Därförbör barnen uppmuntras att se på bra fotboll med både äldre och yngrespelare.
Barnen behöver fortfarande konkreta situationer vidinstruktion. Taktiktavla och teoretiska resonemang klarar barnen ännuinte av.
Delmål
• genom lekfull träning utveckla spelarnas fotbollsteknik och bollkontroll samt introducera grundläggande spelförståelse.
• lära spelarna att ta hänsyn till varandra och respektera regler
• stimulera föräldrarna till ett fortsatt aktivt stöd för verksamheten
Träning
•Träning bör ske minst 2 gånger per vecka. Varje träningstillfälle böromfatta 60 minuter. Träningstiden ökas efterhand när spelarna bliräldre. I tolvårsåldern bör, om möjligt, spelarna träna 90 minuter vidvarje träningstillfälle. Kontinuerlig träning med aktivitet skall skeåret runt. Träningen kan varieras med andra idrottsformer. Spelarna fårinte hindras delta i andra idrotter vintertid. Träningen kan ocksåinnehålla moment som är fysiskt krävande, även om det inte är någothuvudmål för denna fas.
• Träning sker nästan uteslutande kollektivt. Gruppen betydelse prioriteras.
Träningsinnehåll
Lek Teknik
• bollekar• bollteknik • finter och dribblingar • passningar• mottagningar• vändningar• skott • nick• målvaktsmoment
• Anfallsspel Försvarsspel
• spelbar• spelavstånd• spelbredd• speldjup • försvarssida• målvaktsmoment
Träningsupplägg
Ett tema för varje träningsperiod (2 - 6 träningar)
1. uppvärmning med bollekar, tekniklekar
2. teknikträning
3. spelmoment - anfallsspel, spelförståelse
4. smålagsspel, halva tiden bör vara smålagsspel
Matcher
•Matchen ska vara en fest. Spelarna ska få pröva på olika platser ilaget. Det kan dock vara bra att få lära sig en plats i taget.
• Allvaret ska tonas ner. Spelarnas självkänsla får inte vara beroende av att vinna eller förlora.
•I åldersgrupper med fler lag ska lagsammansättningen i första hand skeså att man strävar efter spelmässigt jämna lag men med beaktande av attden vanliga kamratsammansättningen om möjligt inte bryts. Deidrottsliga resultaten är av mindre betydelse. Målsättningen måste varaatt alla spelare skall få spela lika mycket. Om någon form av uttagningmåste göras, så kan den baseras på träningsnärvaro. Det viktiga är attman informerar spelare och föräldrar om hur det görs. Lagen skall inteanmälas till 11-mannafotboll. Däremot kan spelare flyttas upp till11-mannaspel.
Cuper
• Deltagande i cuper bör ske inom det egna distriktet/regionen
Ledarna
•Under denna fas bör tränarna genomgå, Ungdomstränarutbildning 1 senastdet år spelarna fyller 12 år. Minst en av ledarna skall genomgå ellerha genomgått en Skadekurs.
2.4 Utvecklingsfasen (13 - 16 år)
Idenna utvecklingsfas sker en snabb mental och fysisk mognad. Det krävsen individuell behandling av spelarna, då det kan skilja många år imognad mellan två individer med samma biologiska ålder.
Huvudtematför träningen ska vara att befästa tidigare inlärda tekniskafärdigheter samt taktisk träning i 11-mannafotboll. Under denna periodinförs konditions- och styrketräning, speciellt efter puberteten hardenna träning god effekt. Rörlighetsträning är viktig då muskelmassanökar.
I denna fas kan en uppdelning ske till en breddverksamhetoch en ?utvecklinsverksamhet?. Dessa två inriktningar skall ej varafast, utan stor rörlighet mellan lagen skall förekomma.
Uttagningtill utvecklingslag skall ske med hänsyn tagen till träningsdeltagande,uppförande, hur man fungerar i grupp, kompisskap, etc. Självklart skalläven talang och fotbollskunnande vara viktiga egenskaper.
Breddverksamhet
• Träning bör ske minst två gånger i veckan.
Delmål
• genom rolig träning stimulera och utveckla spelarnas intresse för fotboll
• genom samarbete med utvecklingstränarna ge de bästa spelarna möjlighet att provträna med utvecklingslaget
• motivera spelarna till ?Fair Play?
• erbjuda ungdomsspelarna utbildning i ?Fotboll med små lirare? för att vara instruktörer på BIKs fotbollsskola under sommaren
• erbjuda ungdomsspelarna domarutbildning
• motivera föräldrarna till ett fortsatt stöd genom olika projekt och insatser
Träningsinnehåll
• Anpassas till lämplig nivå efter spelarnas ambitioner
Träningsupplägg
1. uppvärmning genom teknikträning
2. spelmoment, anfallsspel och försvarsspel
3. spel och smålagsspel ? halva tiden bör vara spel
4. nedvarvning och stretching
Matcher
•Matchen ska vara en fest. Spelarna ska få pröva på olika platser ilaget. Det kan dock vara bra att få lära sig en plats i taget.Målsättningen måste vara att alla spelare skall få spela lika mycket.Om någon form av uttagning måste göras, så kan den baseras påträningsnärvaro. Det viktiga är att man informerar spelare ochföräldrar om hur det görs. Resultatet är av mindre betydelse.
Cuper
• Deltagande i cuper kan ske på nationell nivå och vara utspridda över året, t.ex. Örebro Cup, Gothia Cup.
Utvecklingsverksamhet
Delmål
•genom en variationsrik, rolig och intensiv träning med tonvikt påteknik i fart samt spelförståelse, erbjuda talangfulla spelare en ?bredoch djup fotbollsutbildning?
• erbjuda träning och spel på en nivå som för den enskilde spelaren bedöms vara mest utvecklande
• motivera spelarna till fortsatt Fair Play
• motivera föräldrarna till ett fortsatt stöd genom olika projekt och insatser
• informera om betydelsen av kondition-, styrke- och snabbhetsträning samt mental träning, för att bli en bra fotbollsspelare
Träningen
•Laget tränar minst tre tillfällen per vecka. Det är av stor vikt attspelarna tränar kontinuerligt året runt. Det finns ingen anledning atthindra spelarna att delta i andra idrotter under vintern, men undersäsong ska fotbollen prioriteras.
• Spelarna ska lära sig att tränapå egen hand. Ingen spelare är den andra lik, därför är det viktigt attträna individuellt. Träningen inriktas på teknikträning med motståndareoch i spel. Taktisk träning i 11-mannaspel och fasta situationer ärviktiga inslag. Träning av försvarsspel ökar i betydelse. Detindividuella försvarsspelet ska vara väl utvecklat.
•Konditionträning bör ske genom smålagsspel i högt tempo. Styrketräningsker med den egna kroppen. Vid sexton års ålder bör spelarna nå upptill vissa fysiska krav. Rörlighetsträning bör ske regelbundet.Spelarna ska få insikt om kostens betydelse för maximal prestation.Sätt upp mål för träningen, helst tillsammans med spelarna. Geindividuell feedback.
• Individuella samtal bör vara grund för träningen. Förstärk positivt beteende, undvik felsökning.
Träningsinnehåll
Teknik Anfallsspel
•finter och dribblingar• passningar• mottagningar• vändningar• skott•nick• volley• målvaktsmoment • spelbar• spelavstånd• spelbredd•speldjup• väggspel• överlappning• överlämning• uppspel• skapa spelyta•målvaktsmoment
• Försvarsspel Målvaktsspel
• försvarssida• press- understöd• täckning• markering• zonförsvar• målvaktsmoment En gång iveckan skall målvakterna erbjudas separat målvaktsträning. Dennaträning görs då gemensamt med den äldre utvecklingsgruppen.
Träningsupplägg
1. uppvärmning genom teknikträning
2. spelmoment ? anfallsspel och försvarsspel
3. spel och smålagsspel ? halva tiden bör vara spel
4. nedvarvning och stretching
Matcher
•11-mannaspel där matcherna har betydelse. Spelarna ska läras prestera ialla matcher. Alla matcher är lika viktiga. Stor vikt ska läggas påspelarnas uppträdande på och bredvid plan. Fostra lagspelare, urkollektivet föds individualisten. Det är fortfarande viktigt att allafår spela och känna att de tillhör laget. Låt spelarna pröva olikaplatser även på 11-manna. Matcherna ska leda till utveckling. Analyseraoch lär av misstag.
Cuper
• Cupdeltagande kan vara både nationellt och internationellt samt spridas över året, t.ex. Gothia Cup, Dana Cup.
Ledarna
•Under denna fas bör tränarna genomgå Ungdomstränarutbildning 2 det årspelarna fyller 14 år samt erbjuda S2 (seniortränarkurs steg 2) ochkursen Fotbollsfysiologi det år spelarna fyller 16 år. Ledarna skallha genomgått Skadekurs.
2.5 Prestationsfasen (17 år- )
Dennafas gränsar till herrfotbollens målsättningar och bör ske i närasamarbete. Det skall finnas en uttalad plan för hur spelare kan övergåtill denna fas.
Här ska talangerna utvecklas till riktigtduktiga fotbollsspelare. Genom förtroende från ledare har talangenstörst möjlighet att utvecklas. Spelarna måste älska fotboll för attorka träna och satsa så mycket som krävs. Fram till denna fas klararman sig på talang, men nu krävs det hårt arbete och motivation för attlyckas. Spelaren måste räkna med att ha tålamod innan man kan se ettslutresultat.
Träning
• Spelarna måste vara beredda att träna3-5 tillfällen per vecka året runt. Vissa träningspass genomförs påegen hand då spelare behöver individuellt anpassad träning. Här skaindividuella specialiteter utvecklas. Träningen ska vara matchlik medhög intensitet, taktisk träning och organisation av laget.
•Träningen skall vara tävlingsinriktad. Korta moment med maximalt tempo.Höga krav ställs på koncentration och skicklighet. Träningen ska ge enfysisk utveckling i träningsmängd, kondition, styrka, snabbhet. Det ärviktigt att arbeta med tester, för att se att spelarna utvecklas.
Ledarna
• Tränaren bör redan ha gått S3 (seniortränarkurs 3) och ha erfarenhet från seniorträning.
Matcher
•Krävande och utmanande matcher skall eftersträvas. Alltid spela motbästa möjliga motstånd. Samband mellan prestation och matchning skallpoängteras. Jämna prestationer ska premieras. En enstaka bra match kanalla göra, men många bra matcher i rad är ett krav på en riktig duktigfotbollsspelare. Betona vikten av att spela för laget. Alla spelare skafå spela matcher i det lag de platsar. I denna fas spelar man på denplats där man gör mest nytta för laget.
Cuper
• Cupdeltagande kan vara både nationellt och internationellt samt spridas över året.
3 Ledare
Olikautvecklingsfaser kräver olika ledare. BIK ställer höga krav på ledareoch tränare, på alla nivåer inom föreningen. För att leva upp tilldessa krav är det viktigt att varje ledare uppträder efter följanderiktlinjer.
• Alla ledare i BIK skall ha ledarecertifikat.
•Att före match kontakta motståndare, att vid matchtillfället hälsa påmotståndare och domare, samt att efter matchen tacka dessa för matchen.
•Att under matchen inte protestera mot vare sig domare ellermotståndare. Hjälpa domaren under matchen, diskutera det som behövsefter matchen.
• Att under matchen på ett positivt sätt uppmuntra och dirigera spelarna.
• Att bära BIK:s träningsoverall vid alla tillfällen då man representerar föreningen
• Du följer BIKs riktlinjer för ungdomsverksamheten!
• Du följer BIKs utbildningsplan och verkar gärna för att den skall förbättras och utvecklas!
• Du samarbetar med alla ledare och spelare i BIK i positiv anda ? för allas trivsel och för klubbkänslan!
• Du verkar för samarbete mellan utvecklingsverksamheten och breddverksamheten!
• Du planerar träningarna med intresse och omtanke!
• Du utbildar spelarna i fotbollens grunder och sätter inte matchresultat och tabellplaceringar främst!
• Du ser matchen som ett viktigt träningspass - ett led i spelarnas utbildning till seniorspelare!
• Du låter spelarna prova olika platser i de yngre lagen för att ge dem en allsidig fotbollsutbildning!
•Du kommer ihåg att ungdomars utveckling i vissa åldrar kan skilja mångaår, vilket innebär att en sent utvecklad spelare på lång sikt kan haväl så goda förutsättningar att lyckas som en tidigt utvecklad spelare!
• Du som är utbildningsledare, specialtränare, talangutvecklare och målvaktstränare försöker följa ?Dina? spelare även i match!
• I ledarrollen ingår även att främja sammanhållningen genom icke fotbollsrelaterade aktiviteter.
•Som ledare försöker man lösa uppkomna problem inom laget. I andra handgår man till sektionsstyrelsen och i sista hand till klubbstyrelsen.
• Föreningen kan avsätta ledare som ej följer BIKs grundsyn och Vision-Mål-Metod.
3.1 Säsongsplanering
Somledare är du/ni ansvariga för lagets utveckling, på kort och lång sikt.För att underlätta detta arbeta skall varje lag göra ensäsongsplanering en gång per år. Lämpligt är att göra denna ihop medflera årsgrupper, så att man har möjlighet att diskutera med andraledare. Därefter skall denna lämnas in och stämmas av med styrelsen förpojk- respektive flickfotbollen. Detta gör det lättare för styrelsernaatt följa upp, men framför allt samordna sektionernas aktiviteter påett bättre sätt.
I säsongsplaneringen bör följande ingå:
• Mål
• Träningar
• antal träningar under olika perioder
• tider för träningarna
• innehåll
• Träningsmatcher
• Serier/Cuper
• Träningsläger
• Inköp
• Utbildningar
• Övrigt (t.ex. trivselaktiviteter)
3.2 Ledarrekrytering
Föratt BIKs Vision och Målsättningar skall kunna uppfyllas, krävs att detrekryteras rätt typ av ledare. BIK ser helst att ledare rekryteras frånföräldragrupperna. Det är föräldrar och spelare som utser ledare ochtränare. Många av föräldrarna har egen erfarenhet av idrottande, ellerhar fått ett intresse via sina barn. BIK skall erbjuda motiverade ochengagerade föräldrar fotbollsutbildning, genom det kursutbud som stårtill förfogande.
En spelare som slutar sin aktiva karriär börförmås vara kvar i föreningen som ungdomsledare. Dennes erfarenhet ärtill stor nytta för både unga spelare och övriga ledare.
Spelare i de äldre åldersgrupperna skall erbjudas fotbollsutbildning under sin aktiva karriär.
4 Föräldrar
4.1 Föräldrastöd
Föräldrarhar ett stort inflytande över sina barn. De kan påverka barnensförhållande till idrotten, föreningslivet, ledare och lagkamrater.Föräldrarnas stöd behövs, och i de yngre åldersgrupperna är det enförutsättning, för att lagen skall klara de ekonomiska bitarna somkrävs, men de behöver då också insikt om föreningens mål, delmål ochriktlinjer.
• Det förekommer ibland att föräldrar ser förkortsiktigt och resultatinriktat på verksamheten, betraktar barn som"små vuxna" samt saknar tillräcklig kunskap om ungdomars fysiska ochpsykiska utveckling.
• Det förekommer också att föräldrar intekänner till vad utvecklingsverksamheten efterhand kräver av de äldrespelarna i fråga om talang och intresse. BIK har därför ettinformationsansvar.
• Under matcher är det viktigt att veta vargränsen mellan ledare och förälder går. Det kan låta som ensjälvklarhet, men bör poängteras;
• Ledarna coachar och föräldrarna hejar, föräldrar ger ej instruktioner under match.
4.2 Föräldrarsamverkan
Ungdomskonsulentenoch ledarna i respektive lag ska anordna sammankomster och informera omde mål, delmål och riktlinjer som gäller för verksamheten.
• BIKska stimulera lämpliga föräldrar att bli ledare - ett meningsfulltengagemang för barn och ungdomar. BIK står för utbildningen.
• BIKska motivera föräldrarna att medverka i verksamheten genomsammankomster, projekt - för allas trivsel och för att förstärka lagensekonomi.
• BIK ska informera föräldrarna om att det är ledarna somhar BIKs uppdrag att utbilda spelarna och leda lagen. Detta kan iblandmedföra svåra överväganden och beslut som inte alltid kan tillgodoseallas önskemål. Eventuella problem bör i första hand tas upp medledarna. Sakliga och öppna diskussioner i positiv anda kan lösa detmesta!