• Att vara ledare i föreningen

    Att vara ledare i Team Kalix innebandy Det finns ledare inom barn- och ungdomsverksamheten inom föreningen, barn från 6 år och upp till 12 år samt ungdomar upp till 16 år. Det finns även ledare inom seniorverksamhet: i utvecklingslag samt representationslag. Information från föreningen och styrelsen finns för samtliga ledare på laget.se under ledarsidan. Som ledare: • Agerar jag som en god förebild för barn och vuxna. • Använder jag ett vårdat språk. • Hanterar jag mina känslor i såväl med- som motgång. • Uppmuntrar jag och berömmer spelarna. • Värnar jag om alla individer. • Följer jag föreningens beslutade policys och värdegrund. • Uppträder jag föredömligt mot domare, funktionärer, andra ledare, med- och motspelare, föräldrar och publik både under match (på plan) och före/efter match (utanför plan) samt verkar som en god representant för föreningen i alla situationer då föreningen representeras. Ledarens uppdrag är att skapa glädje för innebandy och få så många spelare som möjligt att spela och utvecklas så länge som möjligt. I takt med tiden är målet att utveckla barnen/ungdomarna till respekterade individer och ambitiösa spelare. Uppmuntra till glädje att vinna men aldrig på bekostnad av enskilda individer. Individernas glädje och utveckling är viktigare än lagets samling av pokaler och medaljer. Genom dig som ledare ansvarar föreningen för att: • Ge barnen en meningsfull sysselsättning i en trevlig miljö. • Ha bra, kunniga och utbildade ledare. • Inte tillåta någon som helst mobbing. Alla har lika värde och skall behandlas lika. • Lära spelarna sportslighet och Fairplay samt att vara goda föredömen. För dig som tränare och lagledare gäller det att: • Planera verksamheten utifrån långsiktiga mål och långsiktig utveckling. • Delta på föreningens möten. • Göra en träningsplan för laget som utgår från Svenska Innebandyförbundets utvecklingsplan (SIU) för grön/blå/röd/svart nivå. • Se och uppmuntra varje barn utifrån dess egen utveckling och förutsättningar, i stället för att jämföra med andra. • Sätta kampen i centrum, inte resultatet. • Tänka på att bedriva verksamheten tillsammans med barnen och inte för dem. • Komma i tid till träningarna samt vara väl förberedd. • Ta ut laget i samråd med övriga ledare. • Ansvara för att träningsmaterialet finns tillgängligt för träning och match. • Fylla i närvaron på Laget.se • Anordna minst en social aktivitet per säsong utanför innebandyn för att stärka den sociala gemenskapen i gruppen. Denna aktivitet kan bekostas av lagkassan. • Hålla utvecklingssamtal med spelare på seniornivå minst en gång per säsong. • Vårda föreningens utrustning. • Hålla i minst ett föräldramöte per säsong. • Ansvara för att lagets sida på Laget.se uppdateras. • Läsa och ta del av nyheterna på föreningens hemsida. • Ansvara för lagkassan. • Kalla laget till matcher. • Ansvara för att sekretariatet bemannas vid hemmamatcher. • Ansvara för att resultatet rapporteras enligt instruktioner vid hemmamatcher. • Ansvara för att vid behov flytta matcher och ansvara för alla kontakter i samband med detta. Föreningens kansli kan assistera med detta men ledare i respektive lag är alltid ansvarig. Föreningen ser det som positivt att de uppgifter som behöver göras delas på flera personer kring ett lag, såsom lagledare och föräldragrupper, så att fokus på alla delar i lagets verksamhet sköts med rätt engagemang. Kansliet tillsätter domare för blå/grön hemmasammandrag. Föreningens målsättning är att hitta tränare ifrån klubbens egna led samt lagledare/administratörer från föräldragruppen. Ungdomar skall uppmuntras till att bli ledare och domare. För att uppfylla krav från Innebandyförbundet skall minst en ledare per lag och matchtillfälle, men gärna fler, ha genomfört lägst grundutbildningen. Utbildningen är kostnadsfri för ledare i Team Kalix IBK. Föreningen betalar reseersättning och samåkning föredras. Utbildning måste förnyas eller utvecklas enligt NIBF regelverk. /Team Kalix innebandy Ledarsida 28 feb 0kommentarer
  • sammanfattning ledarträff 250127

    Ledarträff 250127 Inför mötet hade styrelsen lagt ut på ledarsidan att ledare skulle reflektera över säsongen hittills för att dela med en summering, eventuella frågor- och funderingar till styrelse eller andra ledare. Vi vill även att ni har sett framåt mot nästa säsong vad gäller ert lag, spelare till nästa säsong, seriespel, om er fortsättning och annat. Närvaro: Från styrelsen deltar Magnus, Lotta samt Jens. Dam-och damutveckling deltar Magnus, Johan och Patrik. F10/12 deltar Robert och Johannes. F13/14/15 deltar ingen ledare. F16/17/18 deltar Moa, Mattias och Andreas Herrlaget deltar Olof och Christoffer, som även representerar herrutveckling. P10/11 deltar Christian, Jens och Jenny. P12/13 deltar ingen ledare. P14 deltar ingen ledare. P15/16 deltar Janne, Robert och Niklas. P17 deltar ingen ledare. Innebandyskolan killar deltar Johannes. Denna sammanfattning är gjord utifrån vad som uppfattades sades på mötet. Magnus och Lotta inleder träffen med att beskriva styrelsens arbete under säsongen via grupperna Marknad, administration, sport och evenemang. Christoffer från herrutveckling: Varit en säsong där grabbarna haft bra närvaro på träningarna, lite sviktande periodvis. De har upplevt det positivt med matcher trots att de förlorat, ibland stort. Finns en samverkan ledare emellan ledare i herr- och herrutveckling då herrlaget haft problem med ledare under säsong bla pga sjukdom. Spelare har även spelat- och tränat med varandra i båda lagen. Då det är brist på målvakter så turas ofta A-lags målvakterna att stå på matcher i båda lagen. Ibland har målvakt från p10/11 stått på träning i herrutveckling. Spelare från p10/11 har även deltagit på träning och match Spelarna låter som de vill satsa även kommande säsong. Christoffer tveksam för egen del- och Göran kanske kan fortsätta men mer i roll som lagledare. Samtal kommer via andra ledare i rummet om samverkan ledare emellan, om hur viktigt det är, att dela erfarenheter och för den sportsliga utvecklingen. Vi pratar om ”röda tråden”, mentorskap, playbook. Även tankar om hur man kan tänka och göra för att kunna attrahera och bibehålla A-lags tränare. Där beskriver Christoffer och Olof problemet att tränaren ska vara kompetent att utveckla spelare i ett A-lag och samtidigt driva allt som är omkring ett lag, som sponsorer, matcher med arbetspass, boka bussar, ekonomi, kläder och andra praktiska saker som tar mycket tid och energi i anspråk. Det är inte lika lätt att driva A-lagen via ”föräldrargrupper” då spelarna ofta är vuxna. Kanske yngre lag ska sköta fikaförsäljning på A-lagsmatcher? Olof från herrlaget: Beskriver bekymmersamt på ledarsidan då han själv varit sjuk, Mikael varit mestadels själv eftersom Adam varit ett stöd innan jul, endast sporadiskt. Nu är Adam ett större stöd i ledarstaben men Mikael stöttar mer i damlaget då istället. Gällande ledarsidan för kommande säsong är det osäkert. De har inte pratat med spelarna än för hur de ser på kommande säsong. Olof eftersöker mer stöd för att kunna driva ett A-lag. Driftsbidrag. Christian, Jens och Jenny från P10/11: Beskriver stora utmaningar då laget tog emot spelare från P11 laget. Där uppskattar de att de tappat flera p11 och undrar om man kan följa upp det och se om kanske spela med p12/13 istället. De upplever att det kan vara för hög nivå för vissa av P11-spelarna. Det har varit tuffa serier och den tuffaste är egentligen den serie som de anmäldes till för att p11-spelare skulle lättast kunna nivå anpassas, då lite lägre. Många matcher har ombokats och det har varit stor administration på ffa Sofia P. Ledarna beskriver även att det kan vara tufft bland grabbarna på träning- och match, svårt för ledarna ibland att bemöta. Lotta ger förslag på att de ska kontakta Veronica Utterström, för att efterfråga stöd för ledarna. Christian föreslår en större satsning från klubben på målvakter och utveckling av dem. Målvaktstränare i klubben, hur kan man göra det mer attraktivt. Han hade hockeyn som modell för det. Finns personer i klubben att användas för det, Jimmie B och Markus B nämns. Även A-lagsmålvakter. Även förslag kom på tränarforum. En träffpunkt för ledare. Mentorskap och dela kunskap och erfarenheter. Oklart kring fortsättning nästa säsong. Janne, Robert och Niklas från P15/16: 30 spelare som spelar i blå/grön, kommer delas till nästa säsong. Innebandyskolan pojkar Johannes: Har många killar som deltar, delat upp gruppen och tjejerna är ett eget lag nu. Fungerar bra. Magnus, Johan och Patrik dam-och damutveckling: Samma som i herrlaget gällande ledare. Bekymmer med sjukdom hos Håkan som var tränare dam samt Johan L som inte fortsätter efter jul. Dam-och damutveckling är nu samma träningstrupp. Ledare även Jimmie B och Mikael E. Få tjejer i utveckling och Patrik uttrycker en farhåga för damutveckling kommande säsong. De har få spelare kvar. Fylla upp kan vara då f10/12. Men enligt Johannes och Robert så ser de att de ska vara en trupp även nästa säsong. Även problem med målvakter då det finns en dammålvakt och en målvakt från utveckling. Johannes och Robert f10/12: Bra gäng. Spelar i röd, tre nya och spelare lånas till damutveckling. Tjejerna kommer fortsätta och ledare nästa säsong och de vill fortsätta i detta lag. Moa, Mattias och Andreas f16/17/18: Tillsammans med de tjejer som tidigare var med i innebandyskolan har de bildat ett lag. Det framkom även under kvällen förslag på tydligare information till ledare. Kanske via sociala medier, att bilda en grupp för ledare. Ex när utbildning av ledare ska se. NIBF ledarutbildning 13 februari kl 18-21. Tack ni som hade möjlighet att delta//styrelsen Ledarsida 24 feb 0kommentarer
  • GENOMGÅNG AV LAGENS EKONOMI

    Imorgon onsdag mellan 17.30-19.00 och på torsdag mellan 17.30-20.30 så finns vi i kansliet och så finns det möjlighet att gå igenom hur varje lag ligger till fram till början av februari. Tar ca 15 min så boka gärna i kommentarsfältet nedan. Ledarsida 18 feb 7kommentarer
  • NÄRVAROREGISTERING INFÖR LOK

    Ni ledare behöver kolla över närvaroregisteringen från och med 1 juli 2024 fram till och med 31 december 2024, för att klubben ska skicka in ansökan för LOK-stöd för höstterminen 2024. Det behöver dock göras senast fredag den 21 februari. Tack på förhand //STYRELSEN Ledarsida 10 feb
  • SVENSK INNEBANDY UPPMANAR TILL TYST MINUT

    Under tisdagen genomfördes ett av Sveriges värsta våldsdåd i Örebro. Svensk Innebandy uppmanar nu alla föreningar som kan bidra till en tyst minut under helgens (torsdag-söndag) matcher. Ledarsida 6 feb
  • PÅMINNELSE - GRUNDUTBILNING FÖR LEDARE I KALIX

    Det kommer att hållas en Grundutbildning för ledare som hålls av Norrbottens innebandyförbund här i Kalix, under förutsättning att det blir minst 10 st som anmäler sig och går den. Preliminärt kommer den vara torsdag den 13 februari kl 18.00-21.00, lokal ej ännu bestämd. Så se nu över om ni behöver gå och anmäl er då till teamkalixinnebandy@hotmail.com senast tisdag den 4 februari. /Styrelsen Ledarsida 2 feb
  • GRUNDUTBILNING FÖR LEDARE I KALIX

    Det kommer att hållas en Grundutbildning för ledare som hålls av Norrbottens innebandyförbund här i Kalix, under förutsättning att det blir minst 10 st som anmäler sig och går den. Preliminärt kommer den vara torsdag den 13 februari kl 18.00-21.00, lokal ej ännu bestämd. Så se nu över om ni behöver gå och anmäl er då till teamkalixinnebandy@hotmail.com senast tisdag den 4 februari. /Styrelsen Ledarsida 29 jan
  • SEKRETARIATSUTBILDNING FÖR BLÅ SERIE 6 FEBRUARI

    Milan kommer att hållas en sekretatriatsutbildning för BLÅ serie torsdagen den 6 februari mellan 18.00-19.15 i vårt kansli på Sport-City. Skicka anmälningar på de som kommer på mail teamkalixinnebandy@hotmail.com. /Styrelsen Ledarsida 28 jan
  • Uppdatering ledarträff 20250127

    Vi börjar det nya året med en inbjudan till Folkets hus 27 januari. Vi träffas kl 19.00, för att innan ledarträffen, ta del av information från Polisen och SiS Johannesberg kring "rekrytering av unga tilll gängkriminalitet". Denna dialog kommer även andra föreningar kunna ta del av. Klockan 20.00-21.00 så har vi ledarträff. Vi vill att ni reflekterar över säsongen hittills för att dela med en summering, eventuella frågor- och funderingar till styrelse eller andra ledare. Vi vill även att ni har sett framåt mot nästa säsong vad gäller ert lag, spelare till nästa säsong, seriespel, om er fortsättning och annat. Välkomna //Styrelsen Ledarsida 21 jan 0kommentarer
  • RETURER AV BINGOLOTTER

    Hej Allihopa, Nu på Tisdag 7/1 och Onsdag 8/1 mellan 17.00-19.00 kommer vi att finnas på Kansliet i Sport-City. Alla returer på bingolotter kan ni lämna in till oss så vi kan göra en sammanställning av försäljningen. Därefter kommer vi att redovisa försäljningen till resp lag, viktigt att alla bingolotter blir returnerade och inbetalda fram tills dess. Med vänliga hälsningar Jan Johansson och Magnus Andersson Ledarsida 5 jan
  • Visa fler nyheter