﻿<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?><rss version="2.0" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"><channel><category>laget.se</category><title>laget.se - Nyheter från Svärdsjö Spelmanslag</title><atom:link href="http://www.laget.se:810/SvardsjoSpelmanslag/Home/NewsRss" rel="self" type="application/rss+xml" /><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag</link><description>Här hittar ni alltid de senaste nyheterna från oss samtidigt som det läggs upp på hemsidan</description><item><guid isPermaLink="false">7b02f493-7082-ba74-9e2a-9d283cef3474</guid><title>Östansjö</title><description>Hej och hå - 9 varma lagmedlemmar såg till att midsommarstången kom upp även i Östansjö. Roddare kom som vanligt och solen sken. Slunken o Stångpolskan spelades och diverse lekar avklarades i solskenet&lt;br&gt;Thomas Söderberg höll talet och div förberedelser för den organistbefriade Svartnässpelningen diskuterades. Info kommer.&lt;br&gt;Ungefär som vanligt och ganska trevligt.&lt;br&gt;Men VARMT&lt;br&gt;ÅKE&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-27 20:10&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8122355/Ostansjo</link><pubDate>Sat, 27 Jun 2026 18:10:59 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">6a535d94-0676-4e61-f530-faa5d8c1cc72</guid><title>Diverse spelerier</title><description>Hej hopp. Det har gått vådligt bra på våra spelerier tycker jag. Midsommar litet mycket gå för min elaka högra lilltåled, men man får stå ut…&lt;br&gt;Dagens dansspelning var riktigt tung- men så svettig under och efter en spelning var det länge sedan jag var. Brukar betyda att det var kul.&lt;br&gt;” Gladast-på-scen-tävlingen” inte avgjord än, men det var flera som jobbade på upp mot tätklungan. Lovande !!!!&lt;br&gt;Jag hoppas några dyker upp i Östansjö på lördag. Och sedan brakar det ju loss&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-24 23:26&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8121401/Diverse-spelerier</link><pubDate>Wed, 24 Jun 2026 21:26:44 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">08959fce-58b8-eca3-2e76-94cc0a7120f7</guid><title>Ny video från Staberg</title><description>En video, "Dans-och spelglädje på Stabergstämman", från vår dansspelning finns nu här på laget.se.&lt;br&gt;Videon har nästan blivit "viral" på facebook och har hittills fått ca 550 "likes" och "hearts", varav flera från andra länder såsom nordiska grannländer, Belgien, Kanada, USA och Australien. Dessutom många ny följare på fb, samt flera delningar. Jättekul!!&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-16 12:30&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8117805/Ny-video-fran-Staberg</link><pubDate>Tue, 16 Jun 2026 10:30:17 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">1c1d901e-059c-ae49-f976-56999e45eaf6</guid><title>Lista funktionärer</title><description>Så här ser listan ut för funktionärer fr Svärdsjö på Staberg:&lt;br&gt;12.00 -13&lt;br&gt;Sara Wass&lt;br&gt;Kristina Wallman &lt;br&gt;Elisabeth Melin&lt;br&gt;Claes Göran Lundin&lt;br&gt;&lt;br&gt;17.00-18&lt;br&gt;Mats Rönnblad &lt;br&gt;Karin Thörn Arvidsson &lt;br&gt;Karin Hed&lt;br&gt;Inga-Lill Wennström &lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-09 05:55&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8112854/Lista-funktionarer</link><pubDate>Tue, 09 Jun 2026 03:55:39 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">9d0308cd-f647-32f1-5e72-abe0a128b497</guid><title>Funktionär på Staberg</title><description>Hej alla ni som kommer till Staberg! &lt;br&gt;Det saknas några funktionärer från vårt spelmanslag på Stabergstämman lördag 13/6&lt;br&gt;Gäller kl 12-13 eller 17-18&lt;br&gt;Maila mej Karin.thoern@telia.com och anmäl dej! &lt;br&gt;Vi ses!&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-06 13:35&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8111273/Funktionar-pa-Staberg</link><pubDate>Sat, 06 Jun 2026 11:35:55 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">c4d914be-edfe-ba27-00ee-5d93c51f1036</guid><title>Gökottans genomförande</title><description>I ett blåsigt, regnigt och kallt Svärdsjö fanns 14 (fjorton) relativt pigga musikanter församlade i svinottan. Det är Svärdsjölaget det !!!!
För kallt i rummet till höger, så alla fick gå in och sätta sig i det betydligt varmare rummet till vänster utan spel före. Gick väl hyfsat med stämningen.
Thomas hade gjort iordning ett program vars ordning omedelbart bröts utan förklaring…
Thomas höll i gudstjänsten utmärkt som vanligt. Psalmer spelades och sjöngs. Vi spelade Falukorven, vanliga RitektJerk och Norrala efter Björkman på ungdomarnas förslag. Tack för det och tack för att ni kom.09.51 var vi på väg hemåt igen efter en bra apanagespelning
Åke&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-14 12:13&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8097960/Gokottans-genomforande</link><pubDate>Thu, 14 May 2026 10:13:05 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">69388582-58e4-f89b-f79a-ebb89df5436a</guid><title>Låtar gökotta</title><description>Hej hopp
Från Thomas o Sara kommer detta.
Vi ses 08.30 på torsdag
Det kan bli nån låt före/efter också som vi bestämmer på plats

Hej Åke!
Här kommer våra förslag till Gökottan;
Falukorven 
Ritäkt Jerk
Norrala
Mvh Sara Wass 

Hej Åke,
Jag tänker mig följande psalmer på Gammelgården:
- 198:1-3
- 158:1-5 Melodi B (lättare att sjunga!)
- 297:1-3

Så tänker jag tre låtar av spelmännen: i början, i mitten och som avslutning. 

Verkar det här bra? Om det är ok skriver jag ut en ordning som var och en av oss kan ha i handen. 

Allt gott 
Th&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-11 10:19&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8095352/Latar-gokotta</link><pubDate>Mon, 11 May 2026 08:19:04 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">7b323335-904b-a4d7-0c43-41e098dee104</guid><title>GÖKOTTAN!!!!!!</title><description>Tänk till litet nu alla medlemmar som finns i krokarna. Det hela ingår ju sedan urminnes tid i kyrkapanaget och nog borde vi väl kunna vara ungefär som vanligt dvs 6-10 musikanter.
Åke&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-04 11:48&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8090331/GOKOTTAN</link><pubDate>Mon, 04 May 2026 09:48:18 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">e8f61c28-71a6-7e98-43e2-b1896eaef558</guid><title>Maja på Gettorget</title><description>Valborgsmässoafton kl 17.30 är det återigen dags för Maja på Gettorget. Alla som vill spela är välkomna! 
Samling lite innan på Gettorget eller fr 16.50 hos Fam Henriksson på Blindgatan&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-27 11:52&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8085225/Maja-pa-Gettorget</link><pubDate>Mon, 27 Apr 2026 09:52:15 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">46fa19f0-4b6b-6905-9e23-dfb07f5e9095</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11858175_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="178185" /><title>Vals från Linghed </title><description>Här kommer noterna på valsen fr Linghed som vi spelade i torsdags! &lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-26 10:34&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8084213/Vals-fran-Linghed-</link><pubDate>Sun, 26 Apr 2026 08:34:57 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">e6f60bfc-42db-be0b-1259-ea09072f6e34</guid><title>Gökotta to 14/5 09.00</title><description>Gjorde koll med Börje idag
Sedvanlig gökotta på Gammelgården.Thomas Söderberg präst. Psalmer kommer väl.&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-22 19:28&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8081899/Gokotta-to-14-5-0900</link><pubDate>Wed, 22 Apr 2026 17:28:07 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">d959b7f1-bcaf-4e22-cf89-56f4a6cec8a0</guid><title>Funktionärer i Bingsjö</title><description>Vi kommer återigen att vara funktionärer i Bystugan i Bingsjö 
tisdag 30/6 kl 15.30-19
/ Karin &lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-20 13:37&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8080037/Funktionarer-i-Bingsjo</link><pubDate>Mon, 20 Apr 2026 11:37:50 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">c94962e7-ccd0-e4b7-97e8-4093df91edd5</guid><title>Öronlock</title><description>Ren o fin till träning - gav lock i höger öra
Vojne!
Vi spelade låtarna från ungdomskursen och en del ur senaste Återuppståndelsen
Jag blev trött
Inte på Musikanterna utan på mitt öra
Åke&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-10 13:57&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8073154/Oronlock</link><pubDate>Fri, 10 Apr 2026 11:57:43 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">ae079b38-4627-a5c0-966c-3b33b42880e2</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11838270_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="137606" /><title>Svängig folkmusik </title><description>Rekommenderas&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-08 18:57&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8071995/Svangig-folkmusik-</link><pubDate>Wed, 08 Apr 2026 16:57:03 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">2021a47e-debd-05e1-bdad-50b6a5157703</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11833519_medium.png" type="image/png" length="343918" /><title>Kurs gästrikelåtar</title><description>Kurs se bild!&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-02 15:42&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8068593/Kurs-gastrikelatar</link><pubDate>Thu, 02 Apr 2026 13:42:25 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">6f21cb25-8585-3348-490c-c46e888d21b5</guid><title>Bengtsheden torsdag</title><description>Ska försöka hålla mig på benen och komma på torsdag.
Kommer gör också Frank Ferrel från Maine, USA.
Han fanns ju med runt oss i Bingsjö förra året.
Var då 84 år ung - ett föredöme för oss alla….
Han och frun har varit hos svärsonen i ett hus i södra Portugal ett tag.
Rätt som det var så hörde han av sig och undrade om det hände nåt folkmusikaliskt ( han har ju småländskt påbrå och snöat in på svenskt. Annars är han ju  en stjärna på irländskt m.m. Och kontakten kom genom Dave i Boys of the Lough)
Han dyker upp på torsdag och i Lerdal över helgen
Åke&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-03-10 13:23&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8052908/Bengtsheden-torsdag</link><pubDate>Tue, 10 Mar 2026 12:23:16 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">c3fa1574-fec6-c3e1-79da-60a30ccf2b56</guid><title>Spelförhinder</title><description>Efter förra veckans spel både här och där, så har Ockon som Helst medlemmar kastat in handduken.
Rast vila o rehab.
Ha det bra ikväll
Åke&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-02-12 18:49&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8037482/Spelforhinder</link><pubDate>Thu, 12 Feb 2026 17:49:44 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">191c33e3-f2d9-f214-242a-21697a07b529</guid><title>Stöd Bengtshedensbygdegård</title><description>På övningen i torsdags berättade Erik att bygdegårdsföreningen i Bengtsheden behöver stöttning. 
Vi kan stödja genom att bli medlem i föreningen. 
Som medlem kan man hyra bygdegården till ett lägre pris. 
Medlemsavgiften för en familj är 250kr och för enskild 150kr. 
Betalas till plusgiro 4947490-1
Uppge namn och adress&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-02-01 20:47&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8031198/Stod-Bengtshedensbygdegard</link><pubDate>Sun, 01 Feb 2026 19:47:50 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">bfa40053-3c72-9732-53ba-b7c8dcf0056b</guid><title>Kompletterande info om spelning i Svärdsjö kyrka 8/2</title><description>
Söndag 8/2
Börje öppnar Sockenstugan och vi kan husera fritt där från 10
Vi går upp till läktaren, iklädda hyfsad klädsel, men ej dräkt
Vårt deltagande är musik under nattvarden, precis som vi brukar göra på midsommardagen
Vi väljer ut tre låtar av de vi brukar spela. Alltså ingen extra övning av dessa. Räcker med att vi ses runt 10
Stora kyrkkaffet efteråt kommer att vara i Församlingshemmet.
SMS:a Åke  snarast om kan vara med&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-01-20 18:55&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8024711/Kompletterande-info-om-spelning-i-Svardsjo-kyrka-8-2</link><pubDate>Tue, 20 Jan 2026 17:55:08 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">e73233af-8cf0-4201-0ec1-bcd131362072</guid><title>Hemma från Alfta</title><description>1 1/2 timme i soffan och man är tillbaks till verkligheten igen…
Tack alla för helgen - hur kul får man ha i min ålder??
Thomas Söderbergs avskedspredikan och en ungdomsplan kvar att bestämma om
Ha det bra
Åke&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-01-18 18:36&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/SvardsjoSpelmanslag/News/8023421/Hemma-fran-Alfta</link><pubDate>Sun, 18 Jan 2026 17:36:25 GMT</pubDate></item></channel></rss>