• Vårresa den 12 juni

    Lördagen den 12 juni åkte vi på föreningens traditionella vårresa och i år bar det iväg till Norrköping. Vi var 45 st resenärer som startade resan vid halv sjutiden på morgonen under ledning av Folke Lantz. Först besökte vi Norrköpings g:a industriområde där vi bl a gick Johannavandringen. Därefter intogs lunch på Löfsta slott. På eftermiddagen besökte vi Brunnby musteri och Kornettgården. Sedan bar det av hemåt med eftermiddagskaffe på Hästholmen. På bilden ses ett av vattenfallen vid g:a industriområdet. Foto: Lennart Fritz Mer bilder här Föreningen Store Mosse Nationalpark 17 jun 2010 0kommentarer
  • Avslutning på gärdsgårdsbygget 10 juni

    På torsdagskvällen var det avslutning på kursen i gärdsgårdsbygge vid Södra Svänö. Det var ca 12 st kursdeltagare med Olle Pettersson som kursledare som samlats 6 gånger. Reslutatet blev drygt 100 meter gärsdgård, byggd på det traditionella sättet med vidjor och ingen spik eller ståltråd. Denna kvällen var Peter Mattiasson från Naturum med och bjöd på grillat. Studiecirkeln fortsätter den 5 augusti. På bilden ses en del av den nybyggda gärdsgården. Foto: Lennart Fritz Mer bilder finns här Föreningen Store Mosse Nationalpark 13 jun 2010 0kommentarer
  • Gökotta 30 maj

    Söndagsmorgonen kl 07.00 samlades 14 medlemmar för Gökotta på Södra Svänö. Detta var första gången föreningen ordnade Gökotta. Med fågelexperten Egert Fransson i spetsen vandrade gruppen ut till Svänö tornet. Flertalet Gökar gol ikapp och många andra fåglar spelade och artbestämdes. Träffen avslutades med medhavt kaffe vid grillplatsen på Södra Svänö. På bilden informerar Egert. Bilder Föreningen Store Mosse Nationalpark 30 maj 2010 0kommentarer
  • Nationalparkensdag 23 maj

    Pingstdagen den 23 maj var det som brukligt Nationalparkensdag på Store Mosse. Denna gång på Östra Rocknes parkeringslats och in till Svartgölen. Leden in till Svartgölen uppmärksammades då det faktiskt är 10 år sedan den invigdes. Det var bl a olika hantverkare som ställde ut, lotterier mm. Pär AJ Persson höll tal. På tipspromenaden var det 150 deltagare varav 7 st hade 12 rätt. Vinnare blev:Barbro Svenningsson, Bredaryd, Inga-Lis Bertilsson, Kärda och Åke Pettersson, Gnosjö. För mer info se: Tipspromenad På bilden ses leden ut mot Svartgölen. Mer bilder Föreningen Store Mosse Nationalpark 23 maj 2010 0kommentarer
  • Visa fler nyheter