Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Skara IK
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Skara IK.
Skara IK
Följ oss för uppdateringar
Bästa medlemmar, ledare och föräldrar,
Styrelsen vill härmed ge en samlad information gällande föreningens avtal med Skara kommun avseende våra omklädningsrum och förråd i ishallen (Dnr KFN 2025/53).
Kultur- och fritidsförvaltningen har skickat en formell uppsägning av vårt säsongsavtal. Skälet som kommunen anger är av ekonomisk art, då de önskar använda utrymmena till extern lägerverksamhet under vår- och sommarmånaderna. De har även framfört anklagelser om att klubben ska ha nyttjat förråd utan tillåtelse.
Styrelsen har granskat ärendet juridiskt och tagit tillvara föreningens intressen. Vi vill vara mycket tydliga med följande punkter:
• Verksamheten rullar på precis som vanligt: Kommunen har bekräftat att avtalets uppsägningstid är nio (9) månader. Det innebär att den kommande säsongen (2026/2027) inte påverkas alls. Alla träningar, matcher, cuper och hockeyskolor kommer att genomföras helt enligt plan under hösten och vintern.
• Föreningen följer avtalet till fullo: Kommunen hävdar att klubben skulle ha tömt förråden inför april månad. Kommunens eget författade avtal stipulerar dock uttryckligen att utflyttning ska ske i september. Styrelsen har skriftligen accepterat detta upplägg. Eftersom Skara IK följer avtalets ordalydelse till punkt och pricka, saknar uppsägningen både saklig och laglig grund.
• Vi hävdar vår lagstadgade besittningsrätt: Eftersom avtalet garanterar Skara IK ensamrätt till våra specifika lokaler under hyresperioden, skyddas vi av ett starkt lagstadgat indirekt besittningsskydd (Jordabalken 12 kap.) [12 kap. 57 § JB]. Kommunen kan inte godtyckligt kasta ut en lokal idrottsförening för att prioritera kommersiella intressen utan att bli skadeståndsskyldig [12 kap. 57 § JB].
• Ärendet prövas på högsta juridiska nivå: För att permanent säkra klubbens framtid, skydda våra lag och de stora ekonomiska investeringar vi har gjort i ishallen, har styrelsen idag skickat in en ansökan om medling till Hyres- och arrendenämnden i Jönköping [12 kap. 58 § JB]. Vi har även upprättat en formell anmälan till Justitieombudsmannen (JO) gällande allvarliga handläggningsfel och osaklighet i förvaltningens hantering.
Skara IK har bedrivit en framgångsrik verksamhet i ishallen under mycket lång tid. Vi har alltid strävat efter ett gott samarbete med kommunen, men styrelsen kommer aldrig att acceptera att föreningen eller våra medlemmar behandlas på ett osakligt eller felaktigt sätt.
Vi sitter tryggt i båten, har juridiken på vår sida och förutsätter att kommunens centrala ledning och jurister nu tar över ärendet för att finna en rättssäker lösning.
Vi kommer att hålla er löpande informerade så snart det finns nyheter från Hyresnämndens handläggning [12 kap. 58 § JB]. Har ni några frågor är ni alltid välkomna att kontakta någon av oss i styrelsen.
Med vänliga hälsningar,
Styrelsen för Skara Ishockeyklubb
| A-lag Träning | 8 jun, 18:00 |
| U20/U18 Träning | 8 jun, 18:00 |
| U-13 (13) Säsong 26/27 | 10 jun |
| A-lag Träning | 10 jun, 18:00 |
| U20/U18 Träning | 10 jun, 18:00 |
Det är bra, stå på er mot oförstående byråkrater!
RapporteraRapportera
Bra jobbat!
RapporteraRapportera