Januariartikeln - hur man blir en utmärkt lärare?
Hej, Vi har precis börjat 2024 och det är ett år fullt av möjligheter. Som ledare och tränare har du en viktig uppgift att inspirera och stötta de aktiva i deras utveckling. Vi har planerat in många roliga aktiviteter som tex träningar, tävlingar och läger. Du är en del av en fantastisk gemenskap som gör skillnad för många. Jag vill inspirera dig att fortsätta lära dig och växa som ledare och tränare. Därför kommer jag att dela en artikel varje månad som har något att göra med ditt tränaruppdrag. Artiklarna är inte skrivna av mig, utan av andra experter som har mycket kunskap och erfarenhet inom området. De bygger på vetenskapliga rön och beprövade metoder. Mitt syfte är att du ska reflektera över hur du kan använda artiklarna för att utveckla ditt tränarskap. Jag hoppas att du tycker att det är intressant och givande! Nu vill jag att du tar dig 10 minuter, läser genom och reflekterar. Första är ut är januariartikeln: Forskaren om hur man blir en utmärkt lärare Hur blir man egentligen en utmärkt lärare? Den frågan försöker professorerna Daniel Sundberg och Jan Håkansson besvara i sin nya bok ”Utmärkt lärare”. Vi bad Daniel Sundberg ge sina bästa tips. Inledningsvis – existerar den utmärkta läraren? – Ja, absolut. Forskning visar också att det finns alla förutsättningar för ett utmärkt lärarskap, däremot har man inte riktigt definierat vad det är. Därför hoppas vi att den här boken, en genomgång av de senaste 20 årens svenska och internationella forskning, ska hjälpa till att utröna vad en god lärarkompetens består av. Vi tar ett brett grepp kring den här frågan, vilket inte har gjorts sedan 1990-talet. Vilken typ av forskning har ni använt er av? – Allt ifrån sociologisk och kognitionsvetenskaplig till didaktisk och pedagogisk forskning. Vi har också undersökt om det finns några motstridigheter angående god lärarkompetens inom de olika disciplinerna, men det visade sig att man i stort sett är överens om grundkomponenterna. Vilka är grundkomponenterna? – Först och främst är ledarskapskomponenten helt central, att man är skicklig på att leda en grupp. En annan beståndsdel är den didaktiska komponenten. Det vill säga att läraren ska vara en innehållsexpert med god överblick och kunskap att göra ett urval. Där ingår även förmågan att lägga upp undervisningen med hjälp av olika metoder för att utmana och nå alla elever. Den tredje komponenten är den relationella, som handlar om att utveckla tillitsfulla relationer. Den sista kallar vi utvecklingskomponenten – som innebär att man alltid vill fortsätta att utveckla sig själv och sin praktik. Vad säger de 20 senaste årens forskning om ”kateder¬undervisning” respektive elevcentrerad undervisning? – Det finns inget stöd för att det ena alltid är bättre än det andra, alltså faktaförmedlare kontra en lärare som coachar. Det vi ser är att skickliga lärare har en rik repertoar av olika strategier. Allt ifrån att stå vid katedern till att få eleverna att bli aktiva. Det viktigaste är att se när det är läge att ha lärarcentrerad undervisning och när man bör lyssna in eleverna. Ni har även tittat på forskning ur ett elevperspektiv. Vad är en bra lärare enligt dem? – Det är ett viktigt perspektiv. Eleverna är förvånansvärt överens, oavsett om de har höga betyg eller kämpar med skolan. Sammanfattningsvis bekräftar deras åsikter de fyra komponent¬erna. Man vill att läraren ska ta ett ledaransvar. De ska kunna förklara, läsa av och stanna upp om det går för snabbt, och bry sig om sina elever. Källa: Vi lärare Forskaren om hur man blir en utmärkt lärare | Grundskolläraren (vilarare.se) Daniel Sundberg och Jan Håkansson https://www.vilarare.se/grundskollararen/forskning/forskaren-om-hur-man-blir-en-utmarkt-larare/ Kom gärna med tips på artiklar eller studier till mig så kan jag dela vid senare tillfälle.
Simning - Simtränare - tävling
14 jan 2024
0kommentarer
Stadgar, riktlinjer och policys m.m. i Simklubben Neptun
Hejsan, Det ett nytt år och ibland behövs en påminnelse för oss alla. Genom att förmedla nedan vill vi skapa tydlighet, förväntningar och förståelse hos medlemmar, ledare, anställda mfl. Det är så vi skapar en trygg, rolig och välkomnande miljö för alla. Vi är en stor familj i Simklubben Neptun, och vi vill att ni ska känna er stolta och glada över att vara en del av den. Vision Simklubben Neptun är den ledande simklubben inom svensk simidrott där alla ges möjligheter att växa och utvecklas som individer. Verksamhetsidé Simklubben Neptun erbjuder de allra bästa möjligheterna att genom lek, träning, tävling och motion utvecklas i vattenmiljö. Våra styrande dokument Simklubben Neptuns vision, verksamhetsidé och värdegrund Neptun Handbok - Tävlingssimning 2024, nu kör vi! Tack för att ni är en del av Simklubben Neptun! Hälsningar, Simklubben Neptun
Simning - Simtränare - tävling
11 jan 2024
Policy för Simklubben Neptun
Hejsan, ny säsong och ibland behövs en påminnelse. Övergripande målsättningar 1. De aktiva ska känna gemenskap och trivas i föreningen och vilja utvecklas i sin idrott som goda kamrater. 2. Föräldrarna ska känna en tydlighet i vad som förväntas av dem och känna ett ansvar för att föreningens verksamhet också bygger på deras engagemang. 3. Tränarna ska känna en trygghet i vad föreningen står för och vad som förväntas av dem och känna glädje och stolthet i arbetet med de aktiva. Policyns innehåll: * Likabehandlingsplan * Aktiva som trivs och utvecklas i klubben * Engagerade föräldrar som stödjer verksamheten * Stolta och engagerade tränare * Uppföljning av denna policy Läs hela Policy för Simklubben Neptun
Simning - Simtränare - tävling
6 jan 2024
Tränararvode & Personlig information inför 2024
Hej alla, Det är mycket som händer nu när vi planerar inför våren 2024. Jag vill bara säga att ni har gjort ett fantastiskt jobb under 2023 och jag är så stolt över er och vår verksamhet. Nedan är viktig information till dig som ledare/tränare, det förväntas av dig att du läser och skickar in enligt instruktioner. 1. Personlig information Tränare (Sim Tävling) våren 2024 (skickas in av ALLA så snart som möjligt, dock senast 14 januari) Detta formulär fylls i inför varje säsong så att vi har rätt, uppdaterade uppgifter samt att du erhåller rätt arvode enligt arvodetrappan för tränare i sim tävling. Länk till formuläret: https://forms.office.com/e/bPiuvHFBMF 2. Arvode (till Plan day) inkluderat i formuläret. Information om arvodetrappan finner du under dokument på laget.se, du är ansvarig att du anger rätt arvode i formuläret. Ersättningen för läger och tävlingar är: 400 kr för halvdag. 800 kr för heldag. 3. Uppdatera din personuppgifter om det är ändrat Kom även ihåg att se över & uppdatera dina personliga uppgifter i Neptuns system som tex laget, kanslietonline etc 4. Tränarträff per nivå Ansvarig tränare bjuder in till ett tränarmöte per nivå under januari. Här kommer du att erhålla verksamhetsplanen för 2024 samt att ni sätter ihop bemanning under våren tävlingar och läger. Hoppas ni får en underbar helg och julledighet och att ladda batterierna för 2024. Med vänlig hälsning, Ludde
Simning - Simtränare - tävling
15 dec 2023
Elitidrott, för barn eller föräldrar - 4 dec kl 19.00 (Zoom)
BTH idrottsakademi bjuder i samverkan med RF SISU Blekinge in Christer Malm, professor i idrottsmedicin vid Umeå Universitet, med sin föreläsning ”Elitidrott, för barn eller föräldrar?” Det finns många myter inom idrotten – att den som tränar mest blir bäst och att man måste börja tidigt, i unga år, för att bli bra. Men det stämmer inte. Och vem är det egentligen som vill elitsatsa, barnen eller föräldrarna? Detta är något som Christer Malm tar upp i sin populärvetenskapliga föreläsning. Christer Malm är professor vid enheten för idrottsmedicin, institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering vid Umeå universitet. Han har bred erfarenhet av elitidrott och hans forskning fokuserar på tidig specialisering och utslagning inom idrotten ur ett fysiologiskt perspektiv. Datum: 4 december 19:00 Länk för att delta digitalt: https://bth.zoom.us/j/9773326670 Mötes id: 977 332 6670
Simning - Simtränare - tävling
4 dec 2023
Visa fler nyheter