• Ny Sarg!

    Tjena! Här kommer en kort uppdatering. Linköping Floorball Games För de lagen som vill åka cup till våren har vi nu fått ett erbjudande från Linköping Floorball Games. Fram till den 31/12 kan vi i ÖSK Ungdom anmäla oss utan anmälningsavgift. Turneringen spelas i Linköping 5-7 april respektive 19-21 april, beroende på spelklass. Länk till cupens hemsida Utbildningar Förbundet släpper snart datumen för utbildningar som kommer att hållas i januari/februari. Jag meddelar er så fort det sker. Börja diskutera i ledarstaberna hur många det är från er om behöver gå någon och vilken utbildning. Ny sarg! Nu äntligen har vi en ny sarg i Navet! Som jag flaggat för sedan i våras, har vi köpt in en helt ny sarg från Unihoc och den är nu också på plats i hallen. Har du eller känner du någon som skulle vilja sponsra en sargbit går det att göra för 7000 kr/bit (inklusive framtagning- och monteringsavgift). Loggan kommer att sitta i 5 år vilket betyder att det bara kostar 1400 kr per år (!) och då används den av många av våra lag, sommarskolan och även under vårt största evenemang Örebrocupen Innebandy! Vid intresse kontakta min på fabian.arvidsson@oskungdom.se. --- Jag vet redan nu att det är något jag inte fått med här, så räkna med att nästa uppdatering kommer snart igen. Ta hand om er! Innebandyledare 17 nov 2023 0kommentarer
  • Arrangera poolspel och match (FK/PK10-6)

    Läs manualen inför att ni ska arrangera ett poolspel eller match. Har fått många frågor om matchformat och annat. Här kommer en liten manual som jag hoppas ska vara till hjälp. I kommentarsfältet kan ni gärna skriva frågor så kan jag och ledare som gjort det här förut hjälpa till inför era arrangemang. #1 - om du aldrig arrangerat ett poolspel eller bara gjort det någon gång Läs den här ”manualen” - Finns också i tryckt form att hämta på mitt kontor. Kan även rekommendera den här matrisen för att få en översikt #2 - Spelformer FK/PK 10-8 (poolspel) - Speltiden i poolspel är 2x14 minuter. Spelformen är tre mot tre utespelare och kan spelas både med och utan målvakter. Två matcher spelas parallellt på tvären i hallen. Ungefärliga planmått är 20x12 m. För oss när vi spelar i Navet blir det något mindre och det är helt okej, kanske att vi landar på 18x12 m. Spelas matchen med målvakt ska det vara de mindre målburarna 120x90 cm, spelas matchen utan målvakt spelas de med ännu mindre målburar 90x60 cm. Gör upp i förväg om det ska vara ”tut-byten” eller flygande-byten och om det ska genomföras en tekning eller om målvakten bara ska kasta ut bollen efter mål. När vi är hemma lag bestämmer vi – även om vi givetvis kan föra ett resonemang med besökande lag. PK 6+7 – Speltiden är 3x15 minuter, matchklockan rullar och stoppas bara för mål, utvisning, straff och domarens ”T-tecken”. Förutom de sista tre minuterna, då stannas klockan så fort det är ett avbrott i spelet. Spelformen är fyra mot fyra utespelare + målvakt. Planmåtten ska vara 30x15m och målens mått 120x90cm. #3 - iBIS Jag vet att jag tjatar om iBIS men det är där det händer rent administrativt. Kolla att alla som ska ha inloggning har det och att rätt person ligger som kontaktperson. Är det något strul med iBIS kontaktar ni mig. Spelarna behöver också vara licensierade för att ha giltiga försäkringar. Stäm av hur det ser ut i iBIS mot er laglista 1-3 ggr/år. Meddela mig om det är någon spelare som behöver licens. #4 Hallar och halltider FK/PK 10-8 – Jag bokar hallar så fort jag får ett spelschema av förbundet. Beroende på hur många lag som är planerade att komma bokas 3 eller 4 timmar per poolspel. Den tiden ska inkludera både förberedelser före första matchen och städning efter den sista. Är ni osäkra på hur mycket tid som är bokad kollar ni med mig. Ni gör ca en vecka före poolspelet ett utkast på spelschema som ni skickar till mig och Jack. Jack tillsätter domare – ju senare han får spelschemat, desto svårare att hitta domare. PK 6+7 – Jag bokar hallar så fort jag får ett spelschema av förbundet. I regel är bokas 75-90 minuter per match. Den tiden ska inkludera både förberedelser före första matchen och städning efter den sista. Jack tillsätter domare. #5 - Stäm av med motståndare och Jack Två-tre veckor före poolspelet stämmer ni av med motståndarna att de verkligen kommer och att de hittar till hallen. Kika även i iBIS att domare är tillsatta, om inte kontaktar ni Jack: jack.boman06@gmail.com ***Skicka ett utkast på spelschema till Jack en vecka före poolspelet så att han kan börja tillsätta domare och få in matcherna i iBIS!!!*** #6 Taggar och access Dessutom behöver ni kontakta skolorna om att få taggar och öppna upp eventuella läktare. Har ni redan en tagg till hallen ni ska spela i behöver ni bara stämma av att den har rätt access (ange det som står på taggen, oftast MFR-nummer). Det görs vanligtvis via vaktmästaren på respektive anläggning. Här är en liten adressbok till de vanligaste hallarna vi har att göra med: Navet – 019-214988 - Eva Karlsson eva.e.karlsson@orebro.se Tybblelund – 019-213752 - david.danielsen.glader@orebro.se Brigittaskolan (administreras av vaktmästarna i Idrottshuset) – 070-5605893 Svealund – 019-213783 - robert.blisserpont@orebro.se Adolfsberg – 019-212062 - markus.karlsson@orebro.se I Navet SKA vi få tillgång till läktare både när vi har träning och match. #7 - Kiosk? Det finns inga krav på kiosk eller liknande infrastruktur. Det kan dock vara ett bra sätt att tjäna ihop till domaravgifter och kanske något över till lagkassan. Vill ni handla något från Snabbgrossen på Aspholmen som sedan dras på lagkassan kan ni komma in till kansliet och låna ett betalkort. Väl på plats uppger ni i kassan ert lagnamn som referens, exempelvis ”I-F2013/14” eller ”I-P2010/11”. Våra öppettider är måndag-torsdag kl. 09:00-19:00, fredagar kl. 09:00-15:00. Kom helst inte kl. 14:59 på fredagar. #8 - Det ska vara roligt - för alla! Själva poolspelet/matchen. Se till att de som är där har roligt. Det gäller även domaren, som är under utbildning! Det är barn som dömer, de kan inte allt och ibland blir det fel - och så måste det få vara. Det är ditt jobb som ledare att de vill komma tillbaka och döma igen nästa helg. I år har vi utexaminerat över 15 domare i föreningen, deras första insats som domare kommer att vara på just de här matcherna. Är man ledare i ÖSK ska man se till att de ungdomar som tagit på sig rollen som domare trivs i den. Det betyder att vi stöttar och hjälper domare, vi säger ifrån när barn och vuxna i hallen inte kan bete sig! #9 - Extra mål 120x90 cm Två av de mindre målen i Navet har gått sönder. Behöver man låna till poolspel finns det två st på Ekäng. Ingen klubbhuspersonal behöver vara på plats, målen står utomhus. Kontakta mig för kod. #10 – Låna matchklocka I bland annat Navet saknas matchklocka i hallen, det är inte ett måste att ha det. Tiden kan tas med ett tidtagarur. Vill ni ändå ha en matchklocka kan ni låna en matchklocka på klubbhuset. Den är stor och otymplig men väger inte så mycket. Våra öppettider är måndag-torsdag kl. 09:00-19:00, fredagar kl. 09:00-15:00. Kom helst inte kl. 14:59 på fredagar. Upptäcker ni felaktigheter, brister eller har förslag på förbättringar i dokumentet får ni gärna meddela mig så kan jag uppdatera det. --- Det var säkert inte allt men jag tror att jag fått med de oftast förekommande frågorna. För det jag missat kan ni lämna en kommentar nedan, Lycka till! Innebandyledare 9 okt 2023 0kommentarer
  • Alla till universitetet, ledarinnebandy och poolspel

    Tjenare ledare! Här kommer en uppdatering med diverse. Start målvaktsträning På söndag har vi säsongens första målvaktsträning i Birgittaskolan kl. 19:00-20:30. I år har vi delat upp det så att varannan vecka är det målvaktsträning för de äldre målvakterna (2006-2009) och varannan vecka för de yngre (2010-2012). Vill ni spana in vad som är på gång kan ni göra det här på I-Målvaktsträningssidan. Lagbyggarutbildning steg #1 - 8 november Har ni föräldrar som är intresserade av att bli lagbyggare är nästa utbildning den 8 november. Anmäla sig kan man göra här Sista dag att anmäla sig är 5 november. Föreläsningar på universitetet 17 oktober I år tar vi större delar av föreningen till universitetet under en och samma kväll (se bilden ovan). Inga träningar den kvällen utan alla till universitetet! Nytt för i år, utöver att vi håller alla föreläsningar under en och samma kväll, är att vi också bjuder in alla föräldrar till en föreläsning/infoträff om psykisk hälsa bland ungdomar - samtidigt. Har ni några frågor kring vilken föreläsning ditt lag ska gå på kontaktar ni mig. Vi ses på universitetet den 17 oktober! Ledarinnebandy på onsdagar i Tybblelund Från och med onsdagen den 11/10, har vi tänkt köra igång ett extra innebandypass för våra H3-spelare i föreningen. Då de som enbart spelar i H3 är ganska få skulle vi gärna vilja få med lite fler spelare till detta pass. Det kommer vara mycket matchspel i olika former på träningarna. Till att börja med kommer vi köra varannan vecka för att kolla av intresset. Är du ledare(eller förälder) i ÖSK Ungdom är du varmt välkommen! Nu kör vi! - När? Varannan onsdag med start v.41 - Tid? 20.45-22.00, samling 20.30 - Var? Tybblelundshallen Är du intresserad av att vara med anmäler du ditt intresse till Alexander Bohman via SMS: 076-0218572 Kontakta mig om ni inte kommer in i iBIS Nu närmar det sig seriepremiär samtliga alla lag, är det någon som har problem med iBIS kontaktar ni mig så löser vi det. Poolspel Nästan alla seriematcher är inlagda i iBIS. Nu återstår att planera de poolspel som vi ska arrangera. Jag bokar hallar, ni genomför arrangemanget. Jag ska försöka stötta er i era förberedelser, säg till om ni funderar på något. Nya ledare? Har ni fått in några nya ledare efter sommaren som jag missat att lägga till här på sidan kan ni gärna meddela mig. Ledarträff En ledarträff likt den vi hade förra året på Eztrad kommer att hållas i november. Mer info om den bör komma nästa vecka. --- Allt för nu. Tack för att ni finns och trevlig helg! Innebandyledare 6 okt 2023 2kommentarer
  • Visa fler nyheter