• Öppet möte gä OIFs framtid: 17/1 kl 16:00 Björksta bygdegård

    Kallelse till möte gällande Orresta IFs framtid! Orresta IF - tillsammans med Framtidsgruppen – inbjuder härmed till: Öppet möte söndagen den 17 januari kl 16:00 i Björksta Bygdegård. Föreningen bjuder på fika och vi hoppas nu att så många som möjligt av våra medlemmar samt övriga intressenter i bygden nu tar chansen att framföra sina åsikter gällande vår idrottsförening! Välkomna önskar styrelsen, genom ordförande Camilla Älvegran ************************************************************************************* Öppet brev till Orresta IF’s medlemmar samt intressenter i Orresta, Kärsta och Björkstabygden Framtiden för Orresta IF – nedläggning eller utveckling? Bakgrund: Orresta IFs medlemmar består idag av: 65st barn, 42 st vuxna samt 22st stödmedlemmar. Verksamheten består av 3st fotbollslag, 1st innebandylag samt mixjympa. I tillägg till detta anordnar föreningen Valborgsfirande på Orresta IP samt diverse aktiviteter (brännbollsturnering, skidresa mm). Föreningen äger och förvaltar idrottsplatsen vid Orresta IP där bla. ett utegym nyligen installerats. Nuläge: Orresta IF har sedan en tid haft svårt att rekrytera ledamöter till styrelsen och det är svårt att få medlemmar att engagera sig i ledande befattningar i föreningen. På årsmötet 2015 beslutades därför att en ’framtidsgrupp’ skulle bildas med uppgift att ta fram förslag på hur framtiden för föreningen kan se ut. Framtidsgruppen, bestående av Lennart von der Burg, Anders Älvegran, Jonas Burström & Robert Kihlin, har nu presenterat sitt förslag. Följande tre alternativ presenterades för styrelsen vid styrelsemötet den 2 november 2015. 1. Fortsätta som idag 2. Lägga föreningen i ”dvala” 3. Ändra föreningens verksamhetsområde • Alternativ 1 - Fortsätta att driva föreningen som idag: Om föreningen fortsätter att bedrivas som idag kommer en akut ledamotskris att uppstå vid nästa årsmöte. Majoriteten av styrelsens ledamöter avser att avsäga sina uppdrag och några intressenter som vill ta över styrelsens funktioner i sin nuvarande form finns ej idag. Det hör till saken att valberedningen redan förra året inte lyckades engagera någon ny ledamot till styrelsen. Den nuvarande styrelsen saknar 1 ordinarie ledamot samt 2 suppleanter. Fortsatt arbete enligt dagens inriktning leder således obönhörligen till avveckling av föreningen. Finns det inga ledamöter som ansvarar för föreningen finns det heller ingen förening. Avveckling av föreningen kommer då att följa scenario enligt §9 i stadgarna. Styrelsen skall i detta fall utlysa ett extra föreningsmöte där medlemmarna informeras om att styrelsen avser att avveckla föreningen genom att - istället för att presentera en verksamhetsplan - presentera en avvecklingsplan. Denna plan skall därefter, i samband med det ordinarie årsmötet, åter beslutas. Inkommer det inga invändningar är därmed föreningen avvecklad. Återstående medel skall då återbördas till annan idrottsfrämjande verksamhet enligt stadgarna och kommun respektive bank skall informeras. Styrelsen är ansvarig fram till dess att föreningen är avvecklad. • Alternativ 2 - Försätta föreningen i ”dvala” Det kan finnas skäl att välja detta alternativ om man tror att föreningen på något sätt kan finna nya intressenter framöver. Rent praktiskt sker detta genom att utlysa ett extra årsmöte där man reducerar antalet styrelsemedlemmar och endast vid årsmötet väljer att antal förvaltande ledamöter som hanterar föreningens administration fram till dess att intressenter finns som kan återuppta verksamheten. Hur detta skall gå till samt vilka kriterier som skall vara uppfyllda bör utformas mer i detalj. Förutsättningarna för att välja denna väg är att antas finnas krafter latent i bygden som kan tänkas återuppta föreningen samt att krafter finns (kanske inom bygdegårdsföreningen?) som kan tänka sig att administrera föreningen under den tid föreningen är ’vilande’. OBS! Detta alternativ innebär att all aktiv verksamhet i föreningen stoppas. • Alternativ 3 - Ändra föreningens verksamhetsområde Det finns många förslag på aktiviteter som föreningen skulle kunna genomföra och den gemensamma utmaningen för alla förslag är att finna en eller flera eldsjälar som vill driva dessa aktiviteter. Framtidsgruppens förslag bygger istället på att man vänder på ansvaret. Kortfattat skulle föreningens bärande idé vara: ”Vi har en struktur och pengar – Vad vill du göra för bygden?” Detta bygger på ett antal stadgeändringar som har avgörande betydelse: • Bredda målgruppen till alla i bygden, idag begränsar sig verksamheten till barn och ungdomar vilket givetvis är en stor begränsning. • Reducera antalet ledamöter i styrelsen, idag kräver stadgarna sju ordinarie ledamöter + 2 suppleanter. Det kan enkelt reduceras till tre. • Bredda verksamheten till att omfatta allt som rimligen kan gynna bygdens medborgare. Idag är verksamheten begränsad till idrott. Principen för detta nya ”Orresta IF 2.0” är att föreningen fungerar som en samlingspunkt för olika initiativ som kretsar kring Orresta. Initiativ till olika arrangemang eller verksamheter skall komma ifrån medlemmarna, inte såsom idag ifrån styrelsen. Medlemmarna skall presentera ett förslag för styrelsen som stämmer av om förslaget faller innanför den beslutsram som styrelsen fått tilldelad vid årsstämman. Under förutsättning att förslaget ryms inom beslutsramarna ger styrelsen sitt gillande. Därefter är det initiativtagarens ansvar att verkställa sin idé. Fördelen med denna typ av verksamhet är att den blir helt igenom driven av medlemmarnas initiativ. Föreningens kassa är så pass god att föreningen kan klara flera års verksamhet där det praktiskt inte behövs några ekonomiska tillskott. Det är dock rimligt att anta att det enbart är föreningens medlemmar som har rätt att äska medel ur föreningens kassa. ******************************************************************************************************************* Styrelsen kallar till ett extra medlemsmöte den 17 januari 2016 kl 16:00 där något av ovanstående alternativ kommer att beslutas. Orresta IFs styrelse önskar, tillsammans med Framtidsgruppen, nu återkoppling från OIFs medlemmar samt övriga intressenter i bygden. Alla synpunkter är välkomna! Hälsningar: Orresta IF: Framtidsgruppen: Ordförande Sammankallande Camilla Älvegran Lennart von der Burg Epost: camilla@alvegran.se Epost: Lennart.von_der_burg@hotmail.com Telefon: 070-290 1418 Telefon: 076-105 9024 Orresta IF 12 jan 2016 0kommentarer
  • Påminnelse: Skidresa med OIF den 20/2 2016

    Här kommer en påminnelse om anmälan till skidresan! Vi har ca 30 anmälda i dagsläget och räknar med att resan blir av. Vi vill dock gärna ha in några fler anmälningar så hjälp till att sprida informationen och anmäl er direkt! *********************************************************************** Favorit i repris: OIF bjuder återigen in till en dagsresa med buss till Romme Alpin den 20/2 2016. Vi är ute i god tid och ger nu alla bra möjlighet att planera in denna trevliga resa! Föreningen kommer att stå för bussresan och bjuder i år på liftkort för OIF's barn och ungdomar. ************************************************************************** Liftkort: Ett heldags-liftkort i Romme kostar: - Barn (8-15år) kostar 295:- varav OIF beslutat att även i år subventionera 200kr av kostnaden för liftkortet/ medlemsbarn. Ni betalar därmed enbart 95kr/ barn. - Barn yngre än 8 år åker gratis. - Liftkort för vuxna (from 16 år) kostar 360kr, detta får var och en betala själv. - Seniorer (fr 65år) betalar 295kr. ************************************************************************** Hyra av skidutrustning: Det finns möjlighet att hyra skidutrustning i Romme. Priser och information om utrustning finns under följande länk: http://www.rommealpin.se/ , därefter väljer ni 'Skidhyra' i menyn till vänster. För att minska köerna vid ankomst kommer föreningen att samordna bokning av liftkort samt ev. hyra av skidutrustning. Vi kommer att återkomma med detaljer gällande hyra av utrustning i januari! Observera att ev. hyra av skidutrustning skall betalas av var och en! ******************************************************************************************* Vi planerar att åka från Orrestaskolans parkering lördagen den 20/2 kl 07:00. Hemfärd från Romme då liftarna stänger vid 16:00. (Resan tar ca 2timmar). Återkomst till Orresta ca 18:00. ******************************************************************************************* Vår förhoppning är att inte bara få med erfarna skidåkare utan att även dem som ej brukar åka skidor skall vilja prova på. Har man inte egen utrustning finns det möjlighet att hyra till förmånligt pris på plats. (Se länken ovan!) ******************************************************************************************* För att kunna genomföra detta behöver vi er intresseanmälan via epost snarast möjligt. Det är först till kvar som gäller och vi hoppas förstås att återigen kunna fylla en stor buss med glada OIF'are! ************************************************************************** Anmäl er därför med vändande post genom att skicka epost till Camilla Älvegran (epost camilla@alvegran.se) - senast måndag den 22/12. Hoppas att ni hänger med! Hälsningar, Orresta IFs Styrelse genom Camilla Älvegran email: camilla@alvegran.se Telefonnr: 070-2901418 Orresta IF 30 dec 2015 0kommentarer
  • Öppet möte gällande Orresta IFs framtid

    Enligt tidigare utskick - Orresta IFs styrelse samt 'Framtidsgruppen' bjuder in medlemmar samt övriga intressenter i bygden till ett öppet möte gällande OIFs framtid. Dag: söndag den 17 januari Tidpunkt: kl. 16:00 Plats: Björksta Bygdegård Föreningen bjuder på fika. Vi uppmanar alla att hjälpas åt att sprida informationen om att mötet kommer att hållas denna tidpunkt. Syftet med mötet är att diskutera föreningens framtid. Allas åsikter är välkomna - det är dock enbart medlemmar som har betalt medlemsavgift i föreningen som har rätt att rösta i frågan. Tag chansen att påverka ett beslut som får inverkan på aktiviteter i vårt närområde! Hälsar styrelsen för Orresta IF (ordf. Camilla Älvegran) samt framtidsgruppen (Lennart von der Burgh) Orresta IF 30 dec 2015 0kommentarer
  • Öppet brev till Orresta IFs medlemmar samt övr. intressenter

    Orresta 2015-11-30 Öppet brev till Orresta IF’s medlemmar samt intressenter i Orresta, Kärsta och Björkstabygden Framtiden för Orresta IF – nedläggning eller utveckling? Bakgrund: Orresta IFs medlemmar består idag av: 65st barn, 42 st vuxna samt 22st stödmedlemmar. Verksamheten består av 3st fotbollslag, 1st innebandylag samt mixjympa. I tillägg till detta anordnar föreningen Valborgsfirande på Orresta IP samt diverse aktiviteter (brännbollsturnering, skidresa mm). Föreningen äger och förvaltar idrottsplatsen vid Orresta IP där bla. ett utegym nyligen installerats. Nuläge: Orresta IF har sedan en tid haft svårt att rekrytera ledamöter till styrelsen och det är svårt att få medlemmar att engagera sig i ledande befattningar i föreningen. På årsmötet 2015 beslutades därför att en ’framtidsgrupp’ skulle bildas med uppgift att ta fram förslag på hur framtiden för föreningen kan se ut. Framtidsgruppen, bestående av Lennart von der Burg, Anders Älvegran, Jonas Burström & Robert Kihlin, har nu presenterat sitt förslag. Följande tre alternativ presenterades för styrelsen vid styrelsemötet den 2 november 2015. 1. Fortsätta som idag 2. Lägga föreningen i ”dvala” 3. Ändra föreningens verksamhetsområde • Alternativ 1 - Fortsätta att driva föreningen som idag: Om föreningen fortsätter att bedrivas som idag kommer en akut ledamotskris att uppstå vid nästa årsmöte. Majoriteten av styrelsens ledamöter avser att avsäga sina uppdrag och några intressenter som vill ta över styrelsens funktioner i sin nuvarande form finns ej idag. Det hör till saken att valberedningen redan förra året inte lyckades engagera någon ny ledamot till styrelsen. Den nuvarande styrelsen saknar 1 ordinarie ledamot samt 2 suppleanter. Fortsatt arbete enligt dagens inriktning leder således obönhörligen till avveckling av föreningen. Finns det inga ledamöter som ansvarar för föreningen finns det heller ingen förening. Avveckling av föreningen kommer då att följa scenario enligt §9 i stadgarna. Styrelsen skall i detta fall utlysa ett extra föreningsmöte där medlemmarna informeras om att styrelsen avser att avveckla föreningen genom att - istället för att presentera en verksamhetsplan - presentera en avvecklingsplan. Denna plan skall därefter, i samband med det ordinarie årsmötet, åter beslutas. Inkommer det inga invändningar är därmed föreningen avvecklad. Återstående medel skall då återbördas till annan idrottsfrämjande verksamhet enligt stadgarna och kommun respektive bank skall informeras. Styrelsen är ansvarig fram till dess att föreningen är avvecklad. • Alternativ 2 - Försätta föreningen i ”dvala” Det kan finnas skäl att välja detta alternativ om man tror att föreningen på något sätt kan finna nya intressenter ramöver. Rent praktiskt sker detta genom att utlysa ett extra årsmöte där man reducerar antalet styrelsemedlemmar och endast vid årsmötet väljer att antal förvaltande ledamöter som hanterar föreningens administration fram till dess att intressenter finns som kan återuppta verksamheten. Hur detta skall gå till samt vilka kriterier som skall vara uppfyllda bör utformas mer i detalj. Förutsättningarna för att välja denna väg är att antas finnas krafter latent i bygden som kan tänkas återuppta föreningen samt att krafter finns (kanske inom bygdegårdsföreningen?) som kan tänka sig att administrera föreningen under den tid föreningen är ’vilande’. OBS! Detta alternativ innebär att all aktiv verksamhet i föreningen stoppas. • Alternativ 3 - Ändra föreningens verksamhetsområde Det finns många förslag på aktiviteter som föreningen skulle kunna genomföra och den gemensamma utmaningen för alla förslag är att finna en eller flera eldsjälar som vill driva dessa aktiviteter. Framtidsgruppens förslag bygger istället på att man vänder på ansvaret. Kortfattat skulle föreningens bärande idé vara: ”Vi har en struktur och pengar – Vad vill du göra för bygden?” Detta bygger på ett antal stadgeändringar som har avgörande betydelse: • Bredda målgruppen till alla i bygden, idag begränsar sig verksamheten till barn och ungdomar vilket givetvis är en stor begränsning. • Reducera antalet ledamöter i styrelsen, idag kräver stadgarna sju ordinarie ledamöter + 2 suppleanter. Det kan enkelt reduceras till tre. • Bredda verksamheten till att omfatta allt som rimligen kan gynna bygdens medborgare. Idag är verksamheten begränsad till idrott. Principen för detta nya ”Orresta IF 2.0” är att föreningen fungerar som en samlingspunkt för olika initiativ som kretsar kring Orresta. Initiativ till olika arrangemang eller verksamheter skall komma ifrån medlemmarna, inte såsom idag ifrån styrelsen. Medlemmarna skall presentera ett förslag för styrelsen som stämmer av om förslaget faller innanför den beslutsram som styrelsen fått tilldelad vid årsstämman. Under förutsättning att förslaget ryms inom beslutsramarna ger styrelsen sitt gillande. Därefter är det initiativtagarens ansvar att verkställa sin idé. Fördelen med denna typ av verksamhet är att den blir helt igenom driven av medlemmarnas initiativ. Föreningens kassa är så pass god att föreningen kan klara flera års verksamhet där det praktiskt inte behövs några ekonomiska tillskott. Det är dock rimligt att anta att det enbart är föreningens medlemmar som har rätt att äska medel ur föreningens kassa. ******************************************************************************************************************* Styrelsen avser att kalla till ett extra medlemsmöte i januari 2016 där något av ovanstående alternativ kommer att beslutas. Kallelse skickas ut under december månad. Orresta IFs styrelse önskar, tillsammans med Framtidsgruppen, nu återkoppling från OIFs medlemmar samt övriga intressenter i bygden. Alla synpunkter är välkomna! Hälsningar Orresta IF Ordförande Camilla Älvegran Epost: camilla@alvegran.se Telefon: 070-290 1418 Sammankallande Framtidsgruppen: Lennart von der Burg Epost: Lennart.von_der_burg@hotmail.com Telefon: 076-105 9024 Orresta IF 14 dec 2015 0kommentarer
  • OIF bjuder på entré: Innebandy Herrar: IBF V-ås-KAIS Mora

    Orresta IF's medlemmar går in gratis på lördagens match i innebandy (herrar) mellan IBF Västerås - KAIS Mora Datum: Lördag 14 november Tid: 16.00 Plats: Bombardier Arena A Match: IBF Västerås – Kais Mora (Herrar Allsvenskan) Orresta medlemmar går in gratis. Alla som kommer får rösta på matchens lirare. Biljett får ni vid entrén av Anders Älvegran. Orresta IF 12 nov 2015 0kommentarer
  • Visa fler nyheter