• Arrangera Miniligan 23 mars

    USM-lagen kommer under den här säsongen att hjälpa till med att arrangera Miniligan i Torvalla Sporthall. Den 23 mars är det vårt lags tur att stå för arrangemanget! Laget kommer att få 3 000 kronor i arrangörsbidrag + alla inkomster från fiket. Vi behöver för det första en "hallvärd" som håller kontakt med kansliet inför dagen, jag kan ta på mig den rollen. Därefter behöver vi ett antal föräldrar för att innan första match ställa iordning; fik, bänkar, sekretariat och hissa ner korgar. Vi kommer även att behöva; * Speaker (kanske ett par tjejer från laget?) * Fikavärd som hämtar nödvändig utrustning från kansliet * Hallvärd - Annelie Olsson * Domarvärd - Elin Nilsson * Städare (återställa allt i hallen, skärp ska plockas upp med mera) Alla föräldrar till de spelare som deltar i USM måste förbereda sig på att hjälpa till under denna dag för att vi ska få ihop det! Beskrivning av uppdraget ligger under "Dokument" och heter "Miniligan manual". Jag ska försöka få lite tips från andra lag hur de schemalagt och bemannat och återkommer med mer detaljer. Jag tänker att jag bokar in oss på ett föräldramöte där vi dels behöver sätta planen för arrangemanget av Miniligan men också prata om hur vi ska fortsätta tjäna in pengar till vår lagkassa för att tjejerna ska kunna spela i Stockholmsserien och USM även nästa säsong! ÖBU F09-10 DU15 17 okt 2023 6kommentarer
  • Påminner om garderobsjobben!

    Denna vecka har vi två uppdrag på Storsjöteatern, på torsdag den 5 oktober (Rouha och Elsa) och söndag den 8 oktober (Jill och Moa). Påminner er alla om att kika en extra gång i schemat så ni har koll på vilken dag ni har blivit tilldelade. Och ni ansvarar själva för att byta om det inte passar. Det ska vara två vuxna + två spelare på plats varje gång. ÖBU F09-10 DU15 2 okt 2023 0kommentarer
  • Uppdaterad information gällande garderobsjobb

    Jag har nu uppdaterat bemanningsschemat med anledning av att Anny inte är ordinarie spelare i USM och behöver därmed inte ta pass i garderoben på Storsjöteatern. Istället är Astrid inlagd på schemat för det passet (se planerad bemanning under "Dokument". Alla kommer att få minst två pass under hösten och våren så när vi får flera tider och föreställningar för våren så lägger jag in er enligt "rullande" schema. Jag kommer att hålla koll på så att det jämnt och likvärdigt fördelat och schemat kommer att vara uppdaterat och ligga under "Dokument" så ni alla kan se. Alma och Ferry är undantagna jobbet. Vi ska inte ha garderobsjobb under revyn (januari) utan börjar bemanna på föreställningar från februari och fram till april/maj. Följande tolv spelar i USM 23/24: Allis O Alma Astrid Alva Rouha Jill Moa Anna Elsa Insaf Ylva Alice N Dessa jobb betalar våra resor till matcher i USM. Jag har varit på informationsträff på kansliet och fått med mig lite mer info gällande uppdraget men jag ber er att inför ert uppdrag läsa instruktionen som ligger under "Dokument". Funderar ni på något så hör av er till mig! Påminner om att det är JÄTTEVIKTIGT att man själv ansvarar för att se till att det inte blir tomt om man inte kan jobba av någon anledning. Det finns ingen annan som gör jobbet åt oss, uteblir någon så finns ingen back-up från annat håll. Använd WhatsApp gruppen om ni vill flagga för hjälp att lösa eventuella förhinder. Jag kommer att påminna er som är schemalagda en vecka innan och kommer då att vilja ha en bekräftelse på att ni har läst och är medvetna om att ni ska jobba veckan efter. Passen börjar 1 timme och 15 minuter innan föreställningens början. Ta på Östersund Basket huvtröja eller t-shirt om ni har det! Eventuellt kanske det ligger några tröjor på teatern men de brukar försvinna. Om entrédörrarna är låsta kan man antingen gå in via baksidan (bredvid Kinarestaurangen) eller knacka på vid övre entrén (mot torget). Det finns ingen på plats som kommer att visa eller sätta igång oss, det ansvarar vi själva för! Allt material finns på plats; skyltar med text om att det är Östersund Basket som bemannar, skyltar med QR-kod och Swish finns både uppsatta och och liggande på disken. Vi tar inte emot kontanter! Det finns också block och pennor under disken som vi ska använda för att sätta en pinne för varje Swish vi tar emot. Det kan vara svårt att komma ihåg när det blir kö och kanske lite stressigt men då är det inte så noga med exakt antal, vi får göra en uppskattning! Det går bra att kika på föreställningen när den pågår men kom ihåg att det alltid måste vara minst en person kvar i garderoben som vakt. Det brukar kunna bli lite stressigt när det kommer många på en gång för att antingen lämna jacka eller hämta när föreställningen är slut men ta det lugnt och stressa inte! Jag kommer att få information av kansliet om inställda arrangemang och annat och informerar er då direkt! Kom ihåg att återkoppla till mig om ni det är något som inte fungerar så kan jag vidarebefordra det till kansliet. ÖBU F09-10 DU15 19 sep 2023 1kommentar
  • Schema bemanning garderobsjobb

    Som tidigare meddelat av Ferry så behöver de spelare som deltar i USM bemanna garderoben på Storsjöteatern vid ett antal tillfällen. Jag har fått ett schema över vilka dagar laget har blivit tilldelade och jag har rakt av utan någon inbördes ordning eller värdering lagt in två spelare från listan med anmälda till USM. Garderoben ska bemannas med två barn och minst två vuxna per tillfälle! Schema samt checklista ligger under "Dokument". Kolla där direkt så ni inte missar ert tillfälle! Eller kan man också kolla här om ni vill: -Schema bemanning garderobsjobb -Checklista garderobsjobb Först ut är Astrid och Alva den 26 september. Om man har förhinder sin tilldelade dag så ansvarar man själv för att byta med någon annan i laget! Om det är helt omöjligt att lösa så behöver jag få veta det så jag kan ta dialogen med kansliet. /Ledarna ÖBU F09-10 DU15 3 sep 2023 5kommentarer
  • USM laget, 20-22 oktober

    OBS! Läs nedan först innan du anmäler intresse. Anmälan är bindande för USM då arbetsinsatser från föräldrar och barn är kopplad till denna aktivitet. Vi kommer att ha ett lag med två ledare och ca.12 spelare i USM. Spelare som är födda 09 och i mån av plats kan yngre också vara med. Att spela USM innebär schemalagt garderobsarbete på Storsjöteatern under säsongen 23-24, spelarna måste jobba tillsammans med sina föräldrar. Vi vet inte hur ofta man kommer att arbeta. Vi måste jobba även om USM är slut, detta gäller hela året, säsongen 23-24. Anmälningsavgiften 600:- per spelare USM Laget Vi kommer att ha ett lag med två ledare och ca. 12 spelare i USM. Spelare som är födda 09 och i mån av plats kan yngre också vara med. Boende och resor Östersund Basket står för resan med Buss. Boende betalas av spelarna, hotell.. (För närvarande vet vi inte vart vi ska spela.) Om vi spelar utanför Östersund: Resor finansieras av ÖB. - Boende på hotell betalas av spelare. - Frukost ingår, övriga måltider betalas av spelare. - Resor kan vara med tåg eller buss. Vi åker över en helg, resan påbörjas på en fredag och avslutas på söndag. Här kan du läs mer om USM USM laget, 20-22 oktober Astrid Alva Mimi Elsa Jill Moa Alice Ylva Insaf Alma Allis Anna Reserver Anny /Ledarna ÖBU F09-10 DU15 25 aug 2023 21kommentarer
  • Spelschema Stockholmserien, 2023-2024

    Nu är Spelschemat klart. Vi åker till Stockholm sex gånger och spelar två/tre matcher per omgång. Start 23 sep. Sista omgång är 18 feb -24. Vi spelar 15 matcher under säsongen 23-24. Här nedan hittar du Spelschemat: Spelschema Vi har lämnat önskemål om att åka med 12 spelare och två coacher. Vi åker buss på fredagar ca. kl 15:30 från sporthallens parkeringsplats, vi åker tillbaka med samma buss till Östersund på söndagar, framme ca. kl 22:30. I Stockholm sover vi två nätter på Scandic hotell i Järvakrog. Tjejerna delar på fyra eller tre rumsbäddar. Dessa resor kostar ca, 1000-1500 åt gången per spelare. De spelare som inte följer till Stockholmsserien har möjlighet att spela matcher i lokaserien. Sammanfattning. - Vi spelar i nivå 2B. - Vi spelar en helg i månaden i sex månader sep-feb. - Lagkassa för Stockholmsserien är ca. 75000. - Har man jobbat tas pengarna från lagkassan, saknas det pengar får man fylla på. - Anmälningsavgiften är på 13000-15000 kr, betalas tillsammans av spelare som vill resa till Stockholmsserien. - Resor och två nätter på hotell kostar ca, 1000-1500 kr åt gången per spelare. - Frukost ingår, övriga måltider betalas av spelare. - De spelare som inte följer till Stockholmsserien har möjlighet att spela matcher i lokaserien. - Total kostnad för en spelare att delta i Stockholmsserien blir ca. 6000-7000:- Dessa tjejer vill vara med: Alma Allis Alva Elsa Moa Anna Astrid Ylva Jill Anny Alice /Ledarna ÖBU F09-10 DU15 31 jul 2023 1kommentar
  • Protokoll Föräldramöte

    Närvarande: Fredoun, Annelie (Allis O), Sandra (Hanna), Otto (Astrid), Elin (Alva), Linnea & ? (Elsa), Christer (Moa), Jenny (kom strax innan mötets slut, Tilde) Stockholmsserien: Anmälningsavgiften (20 000 - 25 000 kronor) ska inbetalas under maj månad. Serien startar i oktober med 5 sammandrag fram till februari. Vi kan eventuellt dela buss med andra lag som också spelar i serien, får vi inte plats så måste vi kolla på andra alternativ, t ex att hyra minibussar. Boende på hotell i Järva Krog. Total kostnad för att medverka i serien är ca 75 000 - 80 000. Eftersom vi kommer att spela ”hemmamatcher” under sammandragen så kommer vi också att få ansvar att bemanna sekretariatet. Det brukar vara 3 matcher som spelas under helgen i Stockholm. Samtliga närvarande föräldrar var positiva till att laget ska anmäla sig och delta i serien under säsongen 23-24. Dock är det max 12 tjejer som kommer att åka vid varje tillfälle. USM, Ungdoms-SM. säsongen 23-24. Ungdoms SM gäller för tjejer födda 09, U14. För att finansiera detta, resekostnader etc., finns möjlighet att bli finansierad genom arbete på Störsjöteaterns garderob. Detta jobb fördelas av kansliet och endast vissa lag får möjligheten till detta. Vi kan inte påverka detta urval. Om 09 tjejerna, U14, inte blir uttagen till jobbet på teatern har vi ändå möjlighet att anmäla ett lag men då får vi finansiera boende och resan själva. USM spelas i fyra omgångar. Alla lag spelar omgång 1 och 2, vid avancemang spelar man omg 3 och 4. Ekonomi: Det finns totalt 39 739,60 i lagkassan (230207). Det fattas dock en inbetalning på 1340 kronor från en spelare vad gäller försäljningen av papper och betalning för vårt jobb på Para Ski VM har inte inbetalats ännu, faktura på 20 000 kronor är skickad. Annelie har vid två tillfällen plockat pengar från kassan för påfyllnad av lagväskan (tejp, plåster). Fredoun redovisade vad varje spelare i laget har tjänat ihop till lagkassan. Om man inte kan vara med på jobb så ska det vara möjligt att kunna betala in till lagkassan, förslag 500 kronor. Närvaro: Fredoun visade statistik över närvaro på träningar sedan i september. Alla närvarande på mötet var överens om att hög träningsnärvaro ska vara lika med att bli kallad till match. Ledarna kan inte kalla alla i laget till match, det får egentligen endast vara 12 spelare i protokollet och vi behöver börja förhålla oss till det. Det handlar också om att tjejerna själva upplever det orättvist och att man inte är en så bra lagkompis om man endast kommer till matcherna eller kommer till en träning innan match. Vi pratade också om att tjejerna har olika ambitionsnivå med basketen, några brinner för basket och andra tycker att det är rolig och social aktivitet att göra med sina kompisar, och så måste det såklart vara! Alla ska få spela basket utifrån sin ambitionsnivå. Vi pratade om att ett alternativ skulle vara att göra två lag av laget. Vi landade inte riktigt i formerna men alla var överens om att det skulle ge alla spelare mer utrymme. Det har tillkommit många nya i laget så just nu är spelarna i ett brett spann i utvecklingen. Cuper: Vi är anmälda med två lag till Basketshop open i Solna 18-21 maj. Fredoun återkommer med kostnad för var och en spelare. Samtliga närvarande föräldrar var överens om att medföljande ledares kostnader för resa och cupkort inte ska behöva betalas av dem själva utan att det finansieras antingen via lagkassan eller via att varje spelare betalar in inför cupen. Ledarna återkommer med information kring restider och kostnader. Matcher som är kvar: 19 feb kl 11:00 Ånge Basketklubb (Ånge) 11 mars kl 14:00 Celtics (ÖSD) 11 mars kl 16:00 Ånge Basketklubb (ÖSD) Jobb: Värlscupen i skidskytte 9 - 12 mars. Samtliga närvarande var överens om att vi skulle ta jobbet om vi får erbjudandet. Jenny har ännu inte hört något mer men meddelar så fort hon får information om vi får jobbet och vilka pass vi då ska bemanna. Övrigt: Vi kom överens om att tillsammans tänka på att peppa tjejerna och vara förebilder för en positiv inställning och att vi snackar med varandra på ett schysst sätt. Vi ska försöka få till några träningsmatcher innan Solna, lämpligt någon gång i april och början av maj. Fredoun har varit i kontakt med Umeå och Christer (Moa) har varit i kontakt med lag i Trondheim. Vi bestämde att vi spånar vidare på de möjligheterna till träningsmatcher. Fredoun lyfte att det är mycket att hålla fyra träningar per vecka och samtidigt rodda med all administration kring laget. Annelie (Allis O) funderar på om hon kan ta ett större ansvar i en lagledarroll, hon har dock andra åtaganden för närvarande i andra lag så det behöver hon avsäga sig först. Annars är det välkommet om någon annan föräldrar till ställa upp! Annelie vill gärna ha hjälp med sekretariatet, fler som har utbildningen behöver hjälpa till vid matcherna. Annelie planerar för att ordna en lite utbildningsinsats för alla föräldrar. Hon återkommer om när det blir! ÖBU F09-10 DU15 10 feb 2023 2kommentarer
  • Försäkringsinformation Folksam

    Gäller både vid match och träning Du som är aktiv i en förening som ingår i Svenska Basketbollförbundet omfattas av en idrottsförsäkring. Försäkringen ger dig ett bra grundskydd, till exempel om du råkar ut för en skada under träning, och är framtagen i samarbete med ditt förbund. Försäkringen gäller när du deltar i match och organiserad träning. Läs mer om Försäkringen /Ledarna ÖBU F09-10 DU15 22 dec 2022 0kommentarer
  • Instagram

    Jag har öppnat ett lagkonto på Instagram enligt tjejernas önskan. Kontot heter ÖBU Lynx. Jag är den som äger kontot, det är privat jag håller koll på vilka som följer och kommentarer. Tanken är att dela med sig av matchresultat och annat som tjejerna själva vill dela med sig av. Ingen är med på bild mot sin vilja och jag visar inga ansikten utan att de fått godkänna. Om ni föräldrar tycker att det är en dålig idé med ett Instagramkonto så tar jag givetvis bort det. /Annelie ÖBU F09-10 DU15 20 nov 2022 8kommentarer
  • Packlista, Basket Cup

    BasketCup Packlista Sovsaker: madrass/liggunderlag, ev pump for madrass, filt/lakan att lägga under madrassen (det kan finnas vasst skrap pa golvet), underlakan, sovsäck/ täcke, kudde, sov kläder Kläder: strumpor/basketsockor, underkläder, mysklader, ytterkläder, övrigt ombyte, skor for inomhusbruk (att ha på där vi bor) Match: matchstället, basketskor, linne/topp (att ha under matchlinnet om man vill), extra strumpor, namnmärkt vattenflaska, handduk (gärna 2 st. tunna for att de ska hinna torka), tvål o schampo, klädombyte, traningsväska/ryggsäck Toalettartiklar: tandborste, tandkräm, liten handduk, tvål, schampo & balsam, hårborste, hårsnoddar/band/klämmor/' spännen Övrigt: (mobil och laddare), fickpengar, gosedjur... och bästa humöret :) Eget: ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ ÖBU F09-10 DU15 11 okt 2022 1kommentar
  • Visa fler nyheter