﻿<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?><rss version="2.0" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"><channel><category>laget.se</category><title>laget.se - Nyheter från Mariebergs IK A/B-lag Herrar</title><atom:link href="http://www.laget.se:810/Marieberg_IK_A-lag/Home/NewsRss" rel="self" type="application/rss+xml" /><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag</link><description>Här hittar ni alltid de senaste nyheterna från oss samtidigt som det läggs upp på hemsidan</description><item><guid isPermaLink="false">df930e30-36c4-2ddb-9c95-f9ca713a4c43</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11920690_medium.jpg" type="image/jpeg" length="164211" /><title>EFTERFEST PÅ MIK ARENA!</title><description>Nu är det förvisso några år sedan man var ute i svängen och ens var påtänkt för en efterfest. Men jag har ett svagt minne, svagt på grund av tiden och inget annat än tiden som förlupit sedan min senaste efterfest, att de har en tendens att bli lite sega. Trevliga men sega, och lite så kändes det på MIK Arena på måndagskvällen. Midsommarfesten i torsdags mot Fjugesta var magisk, lite av en midsommarnattsdröm faktiskt. Massor med energi och spring i benen, partyhattar och dansskor på, ja ni fattar. Sen kom den då, den där efterfesten, tre dagar efter festen och det blev precis som jag minns det från det glada 80-90-talet, när min formtopp peakade, trevligt men lite segt. Vi hade bjudit in Kumla BK till efterfest och visst har det betydelse vem som kommer på festen. Att bjuda in tabelljumbon till fest påverkar såklart stämningen men jag måste erkänna, lite i smyg, att jag gillar Kumla BK så för mig var det en perfekt gäst. Är det någon som kan skaka liv i en halvdöd tillställning så är det Kumla BK. De krigar och slåss, de tacklar sent, de tjafsar med medspelare, motståndare och domare. Det blir energi helt enkelt. Om man lyckas irritera världens snällaste Robin Ingvarsson så mycket att han drar på sig en varning, ja då vet man hur man skakar liv i en avslagen tillställning. &lt;br&gt;På matchgenomgången och uppvärmningen var det bra fokus och energi i laget, men när domaren väl blåste igång matchen såg vi ledare tidigt tydliga tecken på mental baksmälla. Vi stod på hälarna och reagerade istället för att agera. Trots det skapade vi ändå beydligt mer än Kumla och redan efter 12 minuter satte vi kvällens första balja när Mr T drev in från vänsterkanten, skottfintade och fortsatte ut mot högerkanten ända tills Edison blev lämnad ensam kvar i bortre delen av Kumlas straffområde. Mr T ser naturligtvis detta och levererar ett perfekt inlägg som Edison enkelt kan bredsida in i öppen kasse. Festen lyfte givetvis efter denna triumf, men dog lika snabbt när Kumla bara minuter senare kvitterar efter ytterst tveksamt försvarsspel i samband med ett löst inlägg och ett taffligt agerande i eget straffområde. &lt;br&gt;1-1 stod sig sedan halvleken ut och det är väl inte mycket att säga om det, ganska rättvist trots allt i mitt tycke. Vi uppmanade grabbarna i halvtid att omedelbart rycka upp sig, bli mer noggranna i passningsspelet och framför allt få in lite energi och jävlar anamma  till andra halvlek. Vi tycker inte att vi får riktigt den respons vi önskade så vi börjar använda vår bänk med några ganska tidiga byten i andra halvlek, och det får ganska omgående effekt. Vi tar över alltmer och mitt i andra halvlek får vi utdelning när Shpetim tar sig runt sin försvarare och säkert passar Robin som från ganska nära håll kan placera in vårt ledningsmål till 2-1. Vi fortsätter att skapa lägen och har ganska bra koll på läget, men det är fortfarande bara ett måls övertag så lite oroligt var det trots allt. I den 87 minuten tyckte vi att det var dags att avsluta efterfesten och skicka hem gästerna, det är ju en dag imorgon också som vi brukade säga, då på 80-talet. Arvid, vår alldeles egna Östgöte från Motala, trampade runt sin försvarare likt en cyklist som rundar Vättern och serverar Shpetim en fin passning som han tar väl vara på. Avslutet från Shpetim andas självförtroende och han väljer att retfullt lobba bollen över en utrusande Kumlakeeper. 3-1 med kvarten kvar att spela och budskapet var glasklart. Tack för att ni kom, det var trevligt, men nu är festen över. Vi skickade hem Kumla till, förmodar jag, just nämnda Kumla helt utan poäng och med en högst osäker höstsäsong framför sig, kvar på jumboplatsen. Vi däremot kravlade oss upp från den förhatliga negativa kvalplatsen upp till åttonde plats i tabellen, med fint häng på topplagen inför hösten. Fyra anonyma hästjurymedlemmar röstade fram följande festprissar att hylla:&lt;br&gt;3 hästar till Fredrik "Mr T" Thorslund som var tillbaka i startelvan och det med den äran. Krigade och köttade så att jag tror till och med närkes hårdaste krigare i Kumla BK blev imponerade. En urläcker assist och flera bra aktioner räcker hela vägen till tre hästar.&lt;br&gt;2 hästar till vår mittfältsgigant Robin. Har på senare tid radat upp fina prestationer och så även denna afton. Rutinerad kille som vet hur man river av en efterfest, det är helt uppenbart.&lt;br&gt;1 häst till Jonas "Stortå" Thorslund som även han har haft en lång formtopp och radat upp fina prestationer. Ikväll räckte det till en häst i tuff konkurrens. &lt;br&gt;På bilden: Mr T har precis skickat en Kumlahårding rätt ner i gräset/sanden och tar sikte på mål. &lt;br&gt;Nu ska vi träna en eller två gånger till, sedan blir det lite "semester" för grabbarna. En välförtjänt sådan efter en, trots lite skral poängutdelning, väl genomförd vårsäsong. &lt;br&gt;Jag vill passa på att tacka vår fantastiska publik, våra sponsorer och alla som hjälpt till med Kiosk och entré, våra kloka och engagerade ledare samt givetvis alla våra spelare som kämpar på vecka efter vecka i med och motgång, och alltid med gott humör. Tack för en fin vårsäsong. Nu skickar vi spelarna på några veckors individuell träning, och resten av oss försöker återhämta oss från både fester och efterfester med några sköna veckor i hängmattan. Ha en riktigt trevlig sommar!&lt;br&gt;En nöjd och belåten,&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-23 02:41&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8120501/EFTERFEST-PA-MIK-ARENA</link><pubDate>Tue, 23 Jun 2026 00:41:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">0936d98c-8ed3-642e-4610-6a6731ed7b11</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11919231_medium.jpg" type="image/jpeg" length="141874" /><title>MIDSOMMARFEST PÅ MIK ARENA!</title><description>Strålande sol och storpublik gav den perfekta inramningen när det i torsdags var dags för den sista omgången av vårsäsongen. Våra gäster kom från Fjugesta och inför matchen snackades det mycket om unga löpstarka och vindsnabba Fjugestakillar och vi var alla införstådda med att det skulle krävas hårt jobb och många löpmeter om vi skulle ta de så viktiga tre poängen. Tre blytunga poäng som skulle ta oss upp på samma poäng som Fjugesta. De var såklart lika sugna på trepoängaren för att rycka ifrån oss i tabellen inför höstsäsongen. En klassisk sexpoängsmatch helt enkelt. Vi har de senaste matcherna radat upp fantastiska prestationer i match efter match, men poängutdelningen har varit skral. Vi har missat för många målchanser och släppt in allt för enkla mål, och då blir det svaårt att vinna fotbollsmatcher. Senast mot Lindesberg lossnade det med målskyttet, men då läckte vi rejält i försvarsspelet istället. Oerhört frustrerande såklart och nu kände vi att det var dags att få alla bitar att falla på plats samtidigt. Vi bestämde oss för att sätta en väldigt hög press från början för att försöka vinna boll nära deras straffområde, men det visade sig ganska omgående vara meningslöst då Fjugestas spelidé knappast inkluderar sina mittfältare. Det var långboll efter långboll och vi fick snällt falla tillbaka och kriga i luftdueller på vår egen planhalva istället, och det funkade bra det också. Vi vinner boll och går till anfall gång efter gång och i den 21:a minuten resulterar det i en hörna från höger. Robin lägger upp bollen och lyfter in en perfekt boll som Shpetim tar sikte på. Han är förvånansvärt fri i straffområdet och det mina vänner, är inte en bra idé alls, om man är försvarare. Ekvationen Robin + H(hörna) + Shpetim - försvarare = mål. Så är det bara, det är enkel matematik. Hörnan når Shpetims panna och nicken är fruktansvärt hård och välplacerad och vi har tagit ledningen med 1-0. Elva minuter senare var det dags igen, ekvationen är i princip den samma förutom att hörnan den här gången var en frispark från högerkanten. Utfallet blev dock exakt det samma. Shpetim möter inägget med sin panna och kraftnick nummer två, stenhård och välplacerad, för oss upp i en tvåmålsledning. Fjugestas försök att nå sina snabba anfallare med långbollar hanterar vi med den äran och Hugo i kassen har en riktigt lugn första halvlek. Vi går till pausvila med 2-0 ledning och känner att vi varit det klart bästa laget under första halvlek. Killarna har verkligen levererat exakt det vi begärde av dem inför matchen, tuffa i duellerna och löpvilliga både offensivt och defensivt.  Den andra halvleken ineder vi med samma intensitet och kampvilja som vi visat under hela första halvlek, men i den 71:a minuten händer det som inte får hända. Ett lite övermodigt spel runt eget straffområde straffar oss hårt när vi tappar boll och efter lite trassel med bollen och ett motlägg senare hamnar en Fjugestaanfallare helt fri med Hugo och kan rullla in reduceringen från nära håll. Här skulle det kunna ha blivit lite nerv i matchen, men firma Arvid och Mr T tyckte det var lika bra att döda alla Fjugestas eventuella förhoppningar om poängutdelning när Arvid stormar fram längs högerkanten, serverear Mr T ett lågt inlägg som Mr T kan styra in i mål från nära håll. Det här hände bara några minuterefter Fjugestas reducering och jag tror alla, i båda lägren, kände att det var game-over. Vi fortsätter ändå med vårt framgångsrika duellspel, rörlighet och djupledslöpningar och när Fjugesta pressar på för att försöka komma in i matchen igen skapar vi flera fina lägen. I matchminut 79 tilldöms vi en hörna som Robin återigen går ut för att slå. Shpetim är i det här stadiet av matchen ganska trött så han väljer att inte ge sig in i straffområdet för att leverera kraftnick nummer tre, han säkrar bakåt istället. Det här påverkar naturligtvis ekvationen i allra högsta grad, så Robin tvingas att räkna ut en ny ekvation. Robin + H(hörna) - Shpetims panna + bortre stolpen = mål. Så fick det bli istället när Robin helt enkelt dundrar hörnsparken direkt i mål via bortre stolpen. Det funkade ju också skulle det visa sig. 4-1 på resultattavlan och nu var det klappat och klart. Tre viktiga poäng var säkrade, storpubliken var nöjd med underhållningen och vi fick återigen fira en seger med vår lilla klack efter matchen.  Sammanfattningsvis kan vi konstatera att vi återigen genomför en match av väldigt god kvalité och den här gången fick vi äntligen allt att stämma samtidigt. Fantasifullt och frejdigt anfallsspel och ett kompakt och nästan oigenomträngligt försvarsspel blev helt enkelt övermäktigt för våra gäster från Fjugesta. Vår hästjury hade mycket ett välja på den här kvällen, jag tycker samtliga blå-vita kämpar förtjänade en häst, men det är ju inte så det fungerar. De tre som vann juryns gunst denna midsommaraftons förfest var:&lt;br&gt;3 hästar till Robin. Matchens gigant fick höga poäng av samtliga jurymedlemmar. Ett konstmål, två assist och ett fantastiskt mittfältsspel matchen igenom. &lt;br&gt;2 hästar till Shpetim. Två monsternickar i mål och ett stabilt försvarsspel matchen igenom. En lysande insats av vår headcoach.&lt;br&gt;1 häst till Zobair. Fick Fjugestas snabba anfallare att se långsamma ut . Kraftfull i duellerna och härligt lugn och trygg med bollen i uppspelsfasen.&lt;br&gt;På bilden: Patrik och Edison visar vägen med ett försvarsspel av högsta klass. Två mot en och faran avvärjd. Det är också en ekvation att räkna med när MIK går för tre poäng.&lt;br&gt;Ny match på måndag när Kumla BK kommer på besök till MIK arena. Enligt domarna var det 136 åskådare på midsommarförfesten. Kan vi inte ses igen på måndag för en hejdundrande efterfest?  Sedan tar vi lite semester  tycker jag. &lt;br&gt;En glad, stolt och tacksam,&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-20 02:01&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8119376/MIDSOMMARFEST-PA-MIK-ARENA</link><pubDate>Sat, 20 Jun 2026 00:01:15 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">9549f12c-e069-d253-0921-d9597108944c</guid><title>Referat: IFK Lindesberg - Mariebergs IK</title><description>3 hästar Herish
2 hästar Robin
1 häst    Edison&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-19 00:54&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8119224/Referat-IFK-Lindesberg-Mariebergs-IK</link><pubDate>Thu, 18 Jun 2026 22:54:28 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">b64c6d77-0eab-a89d-85d2-5fbca8f36597</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11904116_medium.jpg" type="image/jpeg" length="167216" /><title>DYNGSUR TORSK PÅ MIK ARENA</title><description>Torsdagskvällens hemmamatch mot Hidingsta var tänkt att vara matchen som skulle föra oss närmare topplagen. Efter en lång period av starka insatser var självförtroendet på topp och vi gick alla till MIK arena med en god känsla och starka förhoppningar om tre poäng.Redan efter fyra minuter skulle vi dock brutalt slitas ur våra rosenröda drömmar om seger och ära när Hidingsta i sitt första och, vill jag minnas, enda anfall i den första halvleken tar ledningen.  De kommer runt på vår vänsterkant och slår ett lågt inlägg snett inåt bakåt där en Hidingstaspelare  skjuter på ett tillslag, och får en drömträff. Pang upp i krysset bakom en chanslös Hugo. Vi har på senare tid inte låtit oss påverkas nämnvärt av mindre motgångar under matcherna och det gjorde vi inte den här gången heller. Lugnt och metodiskt spelar vi oss ur Hidingstas ibland väldigt höga press och kan sätta våra mittfältare och anfallare i arbete. Ju längre halvleken fortskrider, desto större blir vårt övertag i bollinnehav och skapande av målchanser. Med cirka 30 minuter spelade började de första regndropparna falla och förutsättningarna att spela vårt framgångsrika passningsspel blev sämre minut för minut. När domaren så småningom blåser av första halvlek fullständigt vräker regnet ner.&lt;br&gt;Precis som Hidingsta rivstartade första halvlek gör vi detsamma i andra halvlek. Matchuret  har banne mig knappt snurrat ett varv innan det var kvitterat till 1-1. Ett mönsteranfall avslutas med att patrik som har fyllt på i offensiven från sin, för dagen lite ovana, vänsterbacksposition. Han tar sig förbi sin bevakning och slår ett perfekt inlägg mot borte stolpen där Jojje föredömligt har löpt in i precis rätt yta. Jojje sätter bredsidan till från nära håll och målvakten är såklart helt chanslös. Vi fortsätter, trots det nu mycket svårbehärskade underlagt, att helt spela ut Hidingsta som uteslutande får ägna sig åt ett lågt försvarsspel och rensningar bort från eget straffområde under de resterande cirka 40 minutrarna som var kvar av matchen. En hel del av våra fina anfall fick dock lite abrupta slut när bollen fastnade i en vattenpöl, och så fick vi börja om igen. Så där höll det på till den 76:e minuten när Hidingsta kom på ett oväntat besök inne i vårt straffområde och lyckades med konsstycket att ordna en straff efter ett något ovårdat försvarsspel. Straffen slås efter lite protester och Hugo går åt rätt håll, men den dyngsura och hala bollen  slinker mellan Hugos nävar och flipprar sig in via stolpe-Hugos axel-och stolpe igen in i mål. 1-2 underläge med mindre än kvarten kvar att spela är inget drömläge, extra jobbigt blir det såklart när underlaget mer påminner om något man spelar vattenpolo i än fotboll på. Att Örebro kommun dagen till ära också tyckte det var en bra idé att vräka på ett ton sand på planen blev en extra krydda på anrättningen. Grabbarna sliter som djur därute och vi pressar på med allt vi har för att i alla fall rädda en poäng, men skotten täcks eller rullar utanför. Framspelningarna fastnar i vattenpölar och blöta pannor lyckas inte styra nickarna på mål. Jag blir alltmer frustrerad och samtidigt förundrad över att vår trepoängare tydligt var på väg att slinka ur vår hand. Jag kan fortfarande, mer än ett dygn efter matchen, inte förstå hur vi kunde förlora den här matchen. Ni kan kalla mig skrockfull men jag tror vi hade ett oönskat besök på MIK arena. När vi tryckte på som hårdast för att kvittera men bolluslingen inte ville in tyckte jag att jag såg henne, alla djupt orättvisa förlusters urmoder. Hon stod lite i skuggorna bredvid bollboden och när jag mötte hennes blick såg jag tydligt hur hon hånlog innan hon försvann in i skuggorna igen. Nu kan vi såklart snacka otur, dålig plan, olustiga spökfigurers eventuella närvaro och allt mellan himmel och jord MEN, faktum kvarstår. Vi gör inte mål på våra lägen men det gjorde Hidingsta och sist jag kollade regelboken så är det precis det det handlar om. Man vinner inte matcher på stort bollinnehav och skapade målchanser, man vinner matcher på att göra fler mål än motståndaren, så grattis till Hidingsta. Ni må ha varit rejält utspelade, men ni gjorde två baljor och vi bara en, det går aldrig att snacka bort. &lt;br&gt;En lätt fuktskadad hästjury levererade följande betyg:&lt;br&gt;3 hästar till Zobair som var planens gigant som mittback i första halvlek och som defensiv mittfältare i andra. Stentuff i duellerna och säker med bollen i uppspelsfasen.&lt;br&gt;2 hästar till Eddie the eagle som efter en tids skadebekymmer och en avstängning var tillbaka på allvar. Spelade hela matchen med pondus och kraft. Ingen tar sig förbi eller vinner en nickduell mot vår kraftfulla örn, Edvin "Eddie the eagle" Thörnblad. Så är det bara.&lt;br&gt;1 häst till Mackan, vår mittfältsvirtuos som numera radar upp fina insatser i match efter match. Teknisk, löpvillig, passningssäker och alltid lugn och trygg med bollen. &lt;br&gt;På bilden: Mackan lossar bössan i ett försök att komma igenom en kompakt mur av Hidingstaförsvarare.&lt;br&gt;Nästa vecka reser vi till Lindesberg för ännu en tuff uppgift när vi ska försöka besegra storsatsande IFK Lindesberg men då är inte jag med då jag ska uppvakta min vackra och otroligt tålmodiga hustru på vår 30-åriga bröllopsdag. Ingen krönika nästa vecka alltså, men jag hoppas djupt och innerligt att vi kan leverera en trepoängare istället.&lt;br&gt;En fortfarande oförstående och besviken,&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-06 00:45&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8111156/DYNGSUR-TORSK-PA-MIK-ARENA</link><pubDate>Fri, 05 Jun 2026 22:45:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">de00b25a-4409-5c5c-da33-3e47c13629ac</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11897668_medium.jpg" type="image/jpeg" length="119517" /><title>EN HÄRLIG KVÄLL PÅ MIK ARENA</title><description>Torsdagens hemmafight mot Ervalla hade alla förutsättningar att bli en riktig höjdarkväll. Solen sken och trots lite halvtuff konkurrens med både Vårrus och Marknadsafton så letade sig en inte oansenlig skara suportrar till MIK Arena för att hjälpa till att plocka hem säsongens andra trepoängare. Med nyvattnad matta och sprillans nya uppvärmningströjor skänkta av Hagmans Tak kände nog även gossarna i laget att det var och skulle bli en speciell afton. Vi kommer från ett antal fina prestationer men kanske utan den poängskörd vi hade önskat. Tabelläget var oroväckande och kvällens gäster flåsade oss i nacken, blott två poäng bakom oss i tabellen. Läge för ett miniryck med andra ord. Matchen rivstartar vi och fortsätter på den inslagna vägen med rejäla tag i närkamperna, ett vägvinnande passningsspel och ett väldigt stabilt försvarsspel. Ervalla försöker sätta press på oss redan i uppspelsfasen men vi spelar oss ur pressen utan större bekymmer gång på gång och går till anfall. Redan efter 12 minuters spel borde nog vi ha spräckt målnollan, men Ervallas burväktare vägrade vika ner sig när bollen studsade på mållinjen två gånger om och  båda gångerna lyckades han vifta undan bollen till vårt stora förtret. Vi skapar flera bra lägen att sätta en kasse men oförmågan att förvalta chanser som vi dragits med en tid fortsätter att hånle oss i ansiktet. Visst, vi gör ett mål under den här lyckosamma perioden av matchen, men linjemannens flagga lyfts bestämt och målet döms bort för offside. Det skulle dröja ända till matchminut 40 inan vi lyckades få hål på ett vilt kämpande Ervallaförsvar och en storspelande målvakt. Felix fyller på i offensiven från sin vänsterbacksposition och hittar in med en passning till Edison som behärskat placerar in bollen i mål. Lättnad, glädje och en känsla av att rättvisa var skipad sprids runt och på planen och vi kan så småningom gå till pausvila i ledning för första gången sedan matchen mot Örebois, som vi också vann. &lt;br&gt;Första halvleken tycker jag präglas av kontroll på händelserna från vår sida, och ett allt mer stressat och frustrerat Ervalla. De hittade inga bra vägar genom vårt vattentäta försvar och deras försök att störa våra uppspel blev lite av en enmansshow där en ensam anfallare sprang och sprang men utan att få tag i bollen.&lt;br&gt;Andra halvlek börjar på allra bästa sätt  när vi redan efter tre minuter tilldöms en straffspark efter en handssituation i Ervallas, av hungriga MIK:are välbesökta, straffområde. Vår målspruta Jojje tog hand om straffen och placerade den säkert i nät bakom en chanslös Ervallakeeper. 2-0 på resultattavlan, om vi hade haft någon, och spelet fortsatte att värma nästan lika mycket som den försommarvarma solen. Vi börjar nu allteftersom att byta in fräscha och pigga ben för att orka hålla trycket uppe och inte fegt dra oss tillbaka för att bevaka vår ledning, vilket vi lyckades väldigt bra med. Möjligen blev det lite rörigt den sista kvarten, men känslan var ändå att segern aldrig på allvar var hotad.  Summa summarum tycker jag att det är en mycket väl genomförd match från vår sida. Killarna känns lugnare och mer trygga i det vi ska göra, och med bra prestationer vecka efter vecka växer också självförtroendet vilket ju alla vet är A och O om man vill vinna fotbollsmatcher. Jag har satt upp en skylt i vårt omklädningsrum med en text som lyder: "Vinnare gör alltid skitjobbet, inte för att de gillar skitjobb, utan för att de gillar att vinna" och jag tycker vi närmar oss den inställningen mer och mer i hela truppen. Visst är det kul att anfalla och göra snygga grejer på plan, men först tar vi skitjobbet med allt vi har, sedan leker vi och har skoj på motståndarnas planhalva. En sex personer stark hästjury hade en jobbig kväll med att plocka ut kvällens vinnare. Jurymedlemmarna är som vanligt anonyma men vi hade kvällen till ära besök av en tränarkollega som helt enkelt fick bli en speciell jurymedlem. En tränarlegendar och en god vän, som med sin stora kunskap förgyllde vår hästjury denna afton. Totalt landade det röster på hela åtta olika spelare, vilket tydligt visar vilken väl genomförd match det var, men flest röster fick följande herrar:&lt;br&gt;3 hästar till Edison. Levererade säsongens bästa insats med ett mål och ett härligt frejdigt kantspel. Med tanke på hans fina inspel i motståndarboxen kunde, och borde, mycket väl några assistpoäng också ha trillat in på kontot, men så blev det inte den här gången.&lt;br&gt;2 hästar till Mackan. Är verkligen på väg tillbaka efter en lång period av skadeproblem. Vinner mittfältet, springer enormt mycket och fördelar bollar med hög kvalité.&lt;br&gt;1 häst till Zobair. Han hade kanske inte så väldigt stressigt på jobbet denna kväll, men det som slank igenom tog han hand om lugnt och säkert. Väldigt säker i vår uppspelsfas med sitt fina passningsspel.&lt;br&gt;På bilden:&lt;br&gt;Joel och Patrik gör precis det vinnare gör, tar skitjobbet och förhindrar ett farligt kontringsläge.&lt;br&gt;Tills vi ses igen ska jag både njuta segerns sötma och jobba hårt för att ge killarna de bästa förutsättningarna att fortsätta på den inslagna vägen. &lt;br&gt;En nöjd och belåten,&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-30 00:58&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8107172/EN-HARLIG-KVALL-PA-MIK-ARENA</link><pubDate>Fri, 29 May 2026 22:58:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">89650672-5d6b-1e52-a674-2d30d794812a</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11889993_medium.jpg" type="image/jpeg" length="132423" /><title>KRYSS MED MERSMAK</title><description>I torsdags kväll styrde vi österut för att riva av den förväntat svåra bortamatch mot topplaget Små IF. Vi ser alltid fram emot att lira på Tingstadsvallens  täta och fina matta så vi blev lite besvikna när vi kom fram till en bitvis gropig och gles matta. Vintern har uppenbarligen varit elak mot gräsmattorna och inte ens Tingstadsvallen kunde stå emot Kung Bore. Att mattan, där gräset växte, var långhårig det hade vi däremot räknat med. Jag tror de gillar det, hårdingarna i Stora Mellösa. Det ska vara tungsprunget och underlaget ska bjuda in till kamp, så har det alltid varit där ute och så blev det även denna gång. Det blev en match med två helt olika halvlekar. I den första spelade vi vårt klassiska kortpassningsspel och vi gjorde det stundtals riktigt bra. Vi väntade in pressen och spelade oss kontrollerat genom den för att sedan gå till anfall. Små spelade lite rakare och enklare med djupledsbollar mot sina yttrar. Båda spelstilarna fungerade ganska bra för vi böt chanser med varandra och matchen var helt jämn. Till pausvila gick vi med 0-0 på resutattavlan och jag tror båda lagen var ganska nöjda med sin insats. Jag var framför allt nöjd med att vi redan från början såg aggressiva och duellvilliga ut. Vi har ju haft matcher där energin helt har saknats i första halvlek, men de tre senaste matcherna har det sett allt bättre ut på den fronten. Vi ändrade lite på vår matchplan till den andra halvleken och lät Små IF smaka på sig egen beska medicin. Vi började lyfta längre och skippade det svåra finliret på mittplan och det gav rejäl utdelning från början. Redan efter tre minuter av den andra halvleken har vi skapat två jättelägen där vi kommit runt på vänsterkanten och spelat in bollen framför mål. Inget nätrassel dock, men Små såg lite yrvakna ut och undrade nog vad tusan vi höll på med. Komma dit och brunka ner dem på sin egen hemmaplan är ju oförskämt. &lt;br&gt;I den 55:e minuten får vi drömläget som blev lite av en mardröm. Återigen kommer vi runt på vänsterkanten, fint inlägg och vid bortre stolpen dyker Jojje upp och nickar(jo, ni läste rätt) in en perfekt boll till en fristående Herish som, förmodar jag, blev lika förvånad som alla andra att Jojje nickade en boll med både mening och mål. En chockad Herish lyckas med konststycket att skjuta över från nära håll. Vi skapar nu enormt många målchanser och vi kommer till ett stort antal avslut som alla blockas eller styrs ut till hörna av Smås duktiga målvakt. Jag har vid det här laget slutat räkna våra hörnor, men det belv väldigt många. I den 66:e minuten får vi nästa drömläge men Mr Ts nick på hörnan tar i stolpen. Ja så där såg det ut mest hela andra halvlek. Kul att vi skapar så mycket men frustrerande att vi inte får in bolljäv....n   i mål. Små rensar mest undan och i och med det får de några kontringslägen som vi allt som oftast har full kontroll på. Hugo testas dock ett par gånger även i andra halvlek och ett av skotten styrs ut till hörna. Det var, vill jag minnas, Smås första hörna i andra halvlek och den är väldigt bra slagen och den nickas från nära håll i mål. Matchminut 74 och ett helt ologiskt underläge. Jag blev en smula orolig att cementkebborna skulle pryda våra gossrs huvuden, men ack vad jag bedrog mig. Effekten blev snarast den motsatta och vi blev ännu aggressivare och skapade chans efter chans. Det blev, inte helt ologiskt, en hörna som vi fick utdelning på. Arfan slår en fin hörna som toucher målvakt och kanske ytterligare någon spelare innan bollen damp ner framför Zobair som klippte till och det var kvitterat, 1-1. Vi fortsätter matchen ut att skapa målchanser men avsluten är svaga och Små ifs spelares vilja att täcka skott är stor. Vi får inte in något segermål och matchen slutar 1-1, men med mersmak för oss. Vi har nu tre raka matcher utan förlust och jag tycker vi blir allt bättre ju längre säsongen går. Nu ska våra offensiva spelare träna minst tre timmar avslut under nästa vecka och sedan ska vi kriga till oss en seger på MIK arena när Ervalla kommer på besök på torsdag. &lt;br&gt;Hästjuryn var på plats och resultatet av deras röster kommer här:&lt;br&gt;3 hästar till Arvid. Vårt nyförvärv från Motala står för en magnifik insats, springer och springer, tacklas och springer lite till. Stabil i försvarsspelet och hade även några fina lägen att sätta en balja efter fina offensiva löpningar. &lt;br&gt;2 hästar till Zobair. Tryggheten personifierad i sin mittbacksposition. Avvärjde kontringslägen och smekte fram bollar till mittfältare och yttrar med en precision som skulle få en hjärnkirurg att bli grön av avund.&lt;br&gt;1 häst till David. Vår unga ytter som tyckte lite synd om sig själv efter första halvlek, hade lite ont och var trött, och sedan gick ut till andra halvlek och växlade upp minst två nivåer till. Utmanade sin ytterback och kom förbi varje gång. En härligt rivig insats av unge herr Gozalyan. Kröp av planen efter 80 minuter med kramp i princip överallt. Härlig kämpainsats!&lt;br&gt;På bilden: Vår man of the Match, Arvid Vumritz tar sikte på ännu en duell.&lt;br&gt;Nu tränar vi avslut, så ses vi förhoppningsvis på torsdag!&lt;br&gt;En nöjd och stolt,&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-23 17:36&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8103432/KRYSS-MED-MERSMAK</link><pubDate>Sat, 23 May 2026 15:36:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">8e96eedc-4e6a-cf52-d50f-1cea7debf586</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11881067_medium.jpg" type="image/jpeg" length="176089" /><title>KRYSS I HEMMAPREMIÄREN.</title><description>På torsdagseftermiddagen var det äntligen dags att äntra vår älskade, struliga och lite halvdåliga hemmamatta, Mariebergs IP, i folkmun kallad MIK arena. För motståndet stod IFK Örebro och återigen visste vi inte mycket om motståndet då det var ett antal år sedan vi senast stötte på varandra. Fler än vi i laget var uppenbarligen nyfikna för det kom mycket publik för att heja på våra grabbar, i både kiosk och entré var det full fart hela tiden. På planen hade vi tänkt oss detsamma, full fart och hög press från början. Inledningsvis fungerade den taktiken mycket väl och IFK såg stressade ut, och vi vann ofta boll högt upp på deras planhalva, eller så rensade de mest undan bollen utan mening eller mål. Jag vet inte om det var den kraftiga motvinden vi hade i första halvlek eller något annat, men helt plötsligt stannar vårt spelövertag av och IFK tar sig in i matchen på allvar efter cirka 20 minuter. De börjar hitta rätt med sina längre bollar ut mot, framför allt sin duktiga högerytter, som ställer till problem för oss vid ett flertal tillfällen. I matchminut 40 får våra gäster utdelning när vi tappar bollen mitt på plan och IFK hittar sin vassa ytter på högerkanten. Vi har hamnat helt fel i spelomvändningen och har inte tillräckligt många som kan försvara och bromsa upp deras anfall. De kommer runt på högerkanten och slår ett lågt inlägg in framför Philip som vaktade vår kasse denna eftermiddag. Inlägget når en IFK-anfallare som ganska enkelt kan stöta in bollen i mål från nära håll bakom en chanslös Philip. &lt;br&gt;I samband med målet skadar sig Philip och det blir ett ganska långt spelavbrott medan Shpetim får trä på sig Målvaktshandskarna och hoppa in i mål eftersom Philip tråkigt nog tvingades bryta matchen. &lt;br&gt;Under tilläggstiden lyckas vi via ett fint anfall på högerkanten smacka in kvitteringen till 1-1 när Jojje kommer loss och lyckas hitta Shirhat på straffområdeslinjen med ett fint inspel. Shirhat är hårt trängd men klipper till utan att först ta emot passningen. Direktskottet sitter fint till höger om IFKs keeper och vi kan gå till halvtidsvila med en bra känsla i laget.&lt;br&gt;Den andra halvleken är egentligen ganska lik den första, killarna krigar på i duellerna och spelet böljar fram och tillbaka mest hela tiden. Vi har några riktigt bra lägen men slarvar i de avgörande lägena och våra avslut rullar tyvärr utanför målramen. Matchen slutar 1-1 och det får väl anses vara ett ganska rättvist resultat även om vi såklart önskat att vi kunde bjuda vår hemmapublik på en seger. Jag kan, trots missad seger, ändå tycka att killarna gjorde sitt bästa idag, och då är jag som coach ändå nöjd i slutändan. Det bästa idag är ändå tveklöst att vi äntligen har fått vårat egna kosläpp på naturgräs/sand och att vi slipper fara runt halva Örebro för att träna och spela fotboll. Med moder jords hjälp, Örebro kommuns gödsel och en gnutta tur, så har vi förhoppningvis snart en lite tätare gräsmatta att lira på. Nu får vi fortsätta nöta vidare på träningarna och på torsdag drar vi ut på åkrarna i Närkes trädgård för att ta oss an SMÅ IF i Stora Mellösa. Det kommer att bli tufft, men framför allt roligt. De brukar ha en fin tät matta att lira på, så det ser vi verkligen fram emot. Torsdagens, som alltid, anonyma hästjury bestod av fem jurymedlemmar och de har nu sagt sitt i detta känsliga och känslostormande drama som vi kallar hästligan.&lt;br&gt;3 hästar till Marcus "The Mackinator" Andersson. Han byttes in strax innan halvtid och gör återigen ett mycket fint inhopp. Fattar ständigt rätta och kloka beslut, behandlar bollen varsamt när vi har den i vår ägo, och ser ut att vilja döda den när motståndarna har bollinnehav. Säker i passningsspelet, aggressiv i presspelet och, hoppas vi alla, snart redo för mer än 45-50 minuters spel. Var den enda som fick röster från samtliga jurymedlemmar.&lt;br&gt;2 hästar till vår klippa och vår kapten, Felix Kvelland. Elak och tuff i duellspelet. Enormt löpstark både i offensiven och defensiven. Driver ständigt på sina kamrater och visar alltid med egen handling vad han vill ha ut av sitt manskap.&lt;br&gt;1 häst till Shpetim som är en riktig allkonstnär när det gäller fotboll. Inledde som mittback, och klev in i mål när Philip skadade sig. Oavsett position så gör han alltid vårat lag bättre när han är på plan.&lt;br&gt;På bilden: Frustrerade IFK-spelare får inte stopp på yrvädret Shirhat och försöker slita både byxor och tröja av honom för att hejda ännu en offensiv räd. &lt;br&gt;En faktiskt lite besviken och törstande efter mer poäng,&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-15 01:02&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8098342/KRYSS-I-HEMMAPREMIAREN</link><pubDate>Thu, 14 May 2026 23:02:13 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">ab315f5a-2f7a-ba4f-0993-36507a7ff0af</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11874410_medium.jpg" type="image/jpeg" length="113151" /><title>SEGER!!</title><description>Måltorkan som vilat likt en förbannelse över oss de tre senaste matcherna är över! Lördagseftermiddagen tillbringade vi på Sörbyvallens konstgräs och för motståndet stod Örebois, ett lag vi aldrig mött och som vi i ärlighetens namn inte visste någonting om överhuvudtaget. Shpetim och jag har har lyssnat runt med de kontakter vi har men inte mycket vi har kunnat dra nytta av har framkommit. Ett bra lag, eller framför allt ett lag med bra fotbollsspelare som inte är så pigga på att träna, är väl ungefär vad vi har fått veta på förhand. Någon specialdesignad gameplan med utgångspunkt från motståndet var således inte aktuellt, och Shpetims matchgenomgång var också rekordkort. Vårt största problem de senaste omgångarna har faktiskt varit oss själva snarare än motståndet och det var väl egentligen där Shpetim lade fokus. Alla vet vad de ska göra, de behöver bara göra det med större frenesi och engagemang och idag blev det så. Vi inleder starkt och man kan se att grabbarna tar sig an uppgiften med en helt annan energi och entusiasm än de gjort de tre senaste matcherna. Robin smäller en frispark i stolpen redan efter nio minuter, Aarfan blir helt frispelad med målvakten med chippar över och Eddie the eagle krafftnickar en hörna i ribban. Ja, det är bara några exempel på lägena vi hade i första halvlek och det får väl anses vara ett mindre under att det stod 0-0 i halvtid, men det gjorde det. &lt;br&gt;I halvtidspausen konstaterar vi att våra motståndare förvisso har en del goda kvalitéer men visar tydliga tecken på syrebrist och pingislungor. Det är såklart något vi vill utnyttja resten av matchen och vi beordrade en ännu högre växel under andra halvlek för att nöta ner motståndet. Vi gör ett par byten i halvtid för att få in än mer löpvilliga fotbollskrigare på plan och visst skulle det ge önskad effekt när nyss inbytte Shirhat trocklar sig fram på Örebois högerkant och serverar Jojje ett perfekt, lågt och hårt, inlägg som Jojje bara behöver sätta bredsidan till och så var måltorkan bruten. 0-1 i den 58:e minuten och det mesta såg verkligen ut att gå vår väg, men då smyger sig den där onödiga stressen och försiktigheten in i laget och våra värdar tillåts skapa en del lägen, helt i onödan om ni frågar mig. Vi skapar ytterligare några riktigt fina lägen att döda matchen men avsluten är inte bra nog och vår bräckliga ledning med endast ett mål står sig ända fram till slutsekunderna av matchen när vi tilldöms en frispark några meter utanför Örebois straffområde. Fram kliver Shpetim och han ser ruskigt fokuserad ut och, trodde vi alla, tog sikte mot krysset, men ack så vi bedrog oss. Istället för en skruvad kanon mot krysset informerar Shpetim ,via någon form av hemmabyggt teckenspråk,  en på straffområdeslinjen helt fristående Edison att han minsann kommer att få ett helt magiskt instick vid sidan av muren, och att det bara är att promenera in med bollen i mål. För er som är lika gamla som jag så minns ni säkert Tomas Brolins mål i VM-94 när Håkan Mild satte ett instick längs marken vid sidan om den rumänska muren fram till en fri Tomas Brolin som smackade in bollen i nättaket. Jaja, ni som vet ni vet, resten får och BÖR googla. Riktigt exakt som Brolins mål blev det kanske inte eftersom Edison behövde slå in sin egen målvaktsretur längs marken och inte bombade in bollen i nättaket, men snyggt var det, och mål blev det. 0-2 och matchen var över, trodde vi i alla fall. Men huvuddomare Hoffner hade hittat några extra minuter att lägga till och i anfallet efter vårt mål låter vi en ostörd Öreboisare skjuta från strax utanför straffområdet , och vilken träff han får. Rakt upp i Hugos vänstra kryss och 1-2 var ett ytterst obehagligt faktum, men tiden räcker inte till för ytterligare missöden denna soliga och underbara lördagseftermiddag och vi kan pusta ut med tre nya sköna poäng in på kontot. Oerhört skönt, och med tanke på matchbilden över 90+ minuter, oerhört rättvist. Det tror jag alla som var där kan hålla med om. Nu tar vi sikte på en bra träningsvecka som vi avrundar med riktig hemmapremiär på torsdag på MIK Arena och dess härliga naturgräs, eller natursand i alla fall. Det kommer att studsa och fara runt bollar högt och lågt, det är jag helt övertygad om. Det kommer att bli kul, och garanterat inget ni vill missa! &lt;br&gt;Hästjuryn har under kvällen rapporterat in sina röster och följande gossar var de som tog hem de eftertraktade hästarna:&lt;br&gt;3 hästar till Robin som var en trygg punkt på mittfältet under hela matchen. Drev på sina lagkamrater och var, som vanligt säker i passningsspelet matchen igenom. Jobbade hårt både offensivt och defensivt .&lt;br&gt;2 hästar till Kapten Felix som trots smärtor i benen krigade på som han alltid gör. En fantastisk ledare på plan och ett MIK-hjärta modell större som alltid pumpar för fullt i jakten på nya poäng.&lt;br&gt;1 häst till vårt lilla yrväder och nyförvärv David. Vilken energi, vilken löpvilja och vilken härlig teknik med bollen. Slet  hårt och var en ständig källa till irritation för våra värdars backlinje och mittfält. &lt;br&gt;På bilden: Kapten Felix ställer in siktet. &lt;br&gt;Nu ska vi jobba på under veckan och så ses vi väl på torsdag, på MIK arena? IFK Örebro kommer på besök ocgh jag kan lova er att vi väldigt gärna vill ta en seger till, för det är mycket roligare så. &lt;br&gt;En lättad och glad,&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-10 01:15&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8094429/SEGER</link><pubDate>Sat, 09 May 2026 23:15:53 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">c4d556d4-b838-2b8b-3a1f-ed948eb52ee5</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11867451_medium.jpg" type="image/jpeg" length="136429" /><title>MIKS MÅLTORKA, DEL 3</title><description>Det är synnerligen irriterande att behöva skriva en rubrik likt den ovan nyss skrivna, men faktum är:&lt;br&gt;Vi gör för tillfället inga mål, och då vinner man naturligtvis inga fotbollsmatcher. När vi dessutom, i mitt tycke, slösar bort oceaner av tid på sidleds och bakåtpassningar under de inledande 45 minuterna så ger vi ju inte heller oss chansen att göra några mål. Första halvlek av söndagens match mot Hovsta är ett riktigt sömnpiller. De få chanser som skapas är Hovstas, vi skapar dessvärre inte en enda riktig målchans under hela första halvlek.  I den 26:e minuten får Hovsta en hörna som faktiskt är riktigt uselt slagen, rakt upp och rakt ner, och Philip når inte ballongbollen när han försöker boxa bort bollen utan den når pannan på en Hovstaspelare som kan nicka in kvällens första mål. Utöver denna ickechans som gick i mål så har Hovsta en ramträff men det är också allt som händer i första halvlek. Vi får återigen tillbringa en halvtidsvila med att försöka skaka liv i ett för närvarande ängsligt och stressat manskap. Budskapet går fram och andra halvlek är återigen betydligt bättre än första, men att jaga mål mot ett lågt stående försvar är inte så lätt. Vi skapar ett rejält tryck i andra halvlek, och visst, vi åker på några kontringar som så när kunde ha resulterat i mål men vårt försvarsspel i de lägena är förträffligt och deras omställningar rinner ut i sanden. Vi har en ribbträff, eller i alla fall en ribbtouch i ribbans överkant och sedan den stora chansen, Shpetim kommer loss på högerkanten och serverar en helt fri Mr T ett perfekt inlägg, men avslutet smiter strax utanför stolpen och underläget  kvarstår. Det här händer i den 82:a minuten och sedan blir det tyvärr inget mer. Vi förlorar igen, och vi går återigen mållösa från matchen. Om man nu ska leta efter något positivt så jobbar grabbarna betydligt bättre än förra helgen, men problemet kvarstår. Vi måste börja göra mål på våra chanser om vi ska klättra i tabellen. Så enkelt, eller svårt, är det. En rekordstor Hästjury tillfrågades om deras val och när rösterna räknats ihop från de sju jurymedlemmarna får vi följande utdelning:&lt;br&gt;3 hästar till Amadeus som gör en stabil insats som vänsterback idag.&lt;br&gt;2 hästar till Gurra  som böt av en småskadad Eddie the Eagle i den30:e minuten och gör det med den äran resten av matchen .&lt;br&gt;1 häst till Felix som sin vana trogen radar upp fina ínsatser.&lt;br&gt;På bilden: Johan Bugday med fullt fokus på bollen och två armar i ryggen. &lt;br&gt;Nu tränar vi, och hoppas på bättre utdelning poängmässigt nästa helg.&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-04 01:12&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8090085/MIKS-MALTORKA-DEL-3</link><pubDate>Sun, 03 May 2026 23:12:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">a638a905-7dfb-9a74-b3b9-706ea2579b93</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11859579_medium.jpg" type="image/jpeg" length="172187" /><title>TUNG SÖNDAG....</title><description>Det blev inte den avslutningen på helgen vi hade hoppats på, skulle man kunna säga för att uttrycka sig milt. &lt;br&gt;Vi besökte Dardania på Mellringe IP och fick oss en lektion i inställning, attityd och spelglädje. &lt;br&gt;Vi inleder matchen ganska skapligt och kommer till några halvchanser tidigt i matchen men det är Dardania som bjuds på det första riktiga läget när vi i den 16:e minuten slarvar på mittplan och åker på en omställning som vi inte hinner försvara oss mot. Enorma tomma ytor i och runt vårt straffområde gör att Dardania kan spela sig ända fram till straffpunkten och därifrån ganska ostört kan sätt kvällens första kasse. I den 21:a minuten får vi en hörna och en bra möjlighet att ta oss tillbaka in i matchen, men Patriks nick tar i ribban och ut till inspark. Tyvärr tvingas vi till två byten i backlinjen redan efter 25 minuter när både Shpetim och Zobair tvingas utgå med skadekänningar. Vi stretar trots det emot ganska skapligt tills halvleken nästan är slut. Vi slår en riktig "indianare" mitt upp i The dangerzone där en Dardaniasoelare enkelt snor bollen och kan skjuta direkt in i ett tomt mål eftersom Hugo hade flyttat ut från målet för att göra sig spelbar. 2-0 underläge i halvtid och alltför många spelare som helt enkelt inte gör jobbet vi kommit överens om.  Andra halvlek är bara någon minut gammal när vi ställer till det för oss igen. Vårdslöst försvarsspel i straffområdet leder fram till en straff, som Hugo gör en kanonräddning på. Man kan tycka att det borde fylla killarna med energi och kampvilja, men det känns nästan tvärtom. Gamnackarna blir allt längre och cementkebborna allt tyngre. Vi befinner oss nu mitt i ett inferno av målchanser som Dardania skapar, och den efter skadeuppehåll comebackande Hugo, är egentligen det enda som håller oss kvar i matchen. Han svarar för den ena kanonräddningen efter den andra, men bankar du på en vägg tillräckligt länge och ofta så kommer den att spricka, och så blev det till sist. Under en tiominutersperiod från 56:e till 66:e minuten tvingas Hugo att kapitulera tre gånger fram till 5-0 underläge, som också skulle bli slutresultatet. Det  finns väl inte så mycket mer att säga om den här matchen så jag tror jag helt enkelt avrundar och går och lägger mig. För hästjuryn var det inte så kul och inte så mycket att välja på, men lojalt skickade de ändå in sina röster som landade på följande herrar:&lt;br&gt;3 Hästar till Hugo.&lt;br&gt;2 hästar till Felix .&lt;br&gt;1 häst till Gurra&lt;br&gt;På bilden: En av många fina räddningar av Hugo&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-27 00:10&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8084936/TUNG-SONDAG</link><pubDate>Sun, 26 Apr 2026 22:10:33 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">bcb7e13d-19e1-bacf-8a54-41237d2aed6f</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11850180_medium.jpg" type="image/jpeg" length="171308" /><title>HEMMAPREMIÄRDEPP I ADOLFSBERG</title><description>Efter förra helgens succé med seger mot Kumla var det dags att ta sig an favorittippade Lillån i vår hemmapremiär på Lugnets IP. Redan i inledningen märker vi att det är något som saknas, nämligen inställning, attityd och löpvilja. Vårt spel är statiskt och fantasilöst. Som tur är gäller det i viss mån också Lillån även om de är mer taggade och vinner i stort sett alla andrabollar som dimper ner här och där efter diverse dueller. Det är en chansfattig och riktigt tråkig första halvlek att bevittna. Det enda som är värt att nämna är att Lillån tilldöms en straff i den 19:e minuten. Philip går åt rätt håll men straffen är hård och välplacerad och inget att göra på för Philip som dittills inte hade haft mycket att göra. &lt;br&gt;Resten av halvleken spelas av med samma låga kvalité i båda lagens anfallsspel. Felpassningar och felbeslut varvas med onödiga bolltapp i en enda lång plågsam väntan på halvtid och en chans att ställa saker och ting till rätta. &lt;br&gt;Jag kan försäkra er som var och tittade att det ni såg i första halvlek inte var vår gameplan, och det var samtliga spelare också medvetna om när vi pratade i halvtid. Alla visste exakt vad som var fel och vad som saknades under de inledande 45 minuters spel, och ändå blev inte jobbet gjort under hela första halvlek. Det är i sådana här tillfällen inte mycket man kan göra som coach, mer än att vädja till spelarnas stolthet att gå ut till andra halvlek och faktiskt börja genomföra det vi sagt att vi skulle göra från början. Jag tror att budskapet gick fram för i andra halvlek ser det genast bättre ut för vår del. Vi börjar få ordning på både presspelet i försvar och till viss del även vårt anfallsspel. Vi börjar så sakteliga ta över kommandot och skapar en del lägen att kvittera. Avsluten är dock inte av bästa sort så Lillåns ledning står sig och i vår allt högre press skapas en del kontringslägen som vi dock kan avvärja utan större besvär. Vår riktigt stora chans dyker upp redan i inledningen av halvleken när ett fint anfall på  högerkanten avrundas med ett fint inspel till en helt fri Patrik som med bara några meter till mål får en felträff som målvakten ganska enkelt kan fånga in. Matchen blir allt grinigare och domaren får vifta med några gula kort till båda lagen för att lugna ner hetsporrarna ute på plan, det bjöds på både vassa armbågar, luftfärder, stryptag och brottningsmatcher. Domaren hade en ganska stressig dag på jobbet i andra halvlek. Vårt spelövertag är de sista 20 minutrarna nästan totalt men det är svårt att ta sig igenom den gröna väggen av Lillåspelare som parkerat i och precis utanför eget straffområde. Vi får såklart våra lägen men antingen rullar vi bollarna utanför eller så täcks våra avslut av heroiskt kämpande Lillåförsvarare. Vi får tyvärr konstatera att vi inte räcker till den här gången och vi inkasserar vår första förlust. Vi bjuder Lillån på en onödig straff och 45 minuter gåfotboll och då blir det så här mot ett topptippat motstånd. Vi lovar bot och bättring till nästa match för så här får det såklart inte se ut. Visst kommer misstag att ske och felpassningar slås, det är inget konstigt med det. Men att inte vara beredda att ta fighten i 90 minuter är inte okej, aldrig någonsin. &lt;br&gt;Hästjuryn var såklart på plats och hittade följande herrar att belöna:&lt;br&gt;3 hästar till Eagle Thörnblad som sin vana trogen står för en stabil försvarsinsats.&lt;br&gt;2 hästar till Kapten Felix. Urstark i duellspelet och följde med fint i anfallen på sin högerkant.&lt;br&gt;1 häst till yrvädret Shirhat. Han är inte stor men ettrig, kvick och svårfångad. Löpte mycket och vann många närkamper mot klart större och tyngre motståndare. &lt;br&gt;På bilden: Till och med burväktare Philip fyllde på i motståndarnas straffområde vid våra hörnor på slutet av matchen när vår forcering var som mest intensiv. &lt;br&gt;Vi tar nya tag och kommer igen, förhoppningsvis redan till kommande helg när Dardania står på menyn.&lt;br&gt;En besviken och lite frustrerad,&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-19 13:34&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8079150/HEMMAPREMIARDEPP-I-ADOLFSBERG</link><pubDate>Sun, 19 Apr 2026 11:34:37 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">7d407235-38ce-36ef-53be-e3d4ffee0ad7</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11842408_medium.jpg" type="image/jpeg" length="180188" /><title>PREMIÄRJUBEL I KUMLA!</title><description>Den 4:e oktober 2025 spelade vi vår senaste seriematch, då i division fyra. Nu, lite drygt sex månader senare var det äntligen dags för seriepremiär, den här gången i division fem mot Kumla BK. De här sex månaderna har sannerligen inte varit en smärtfri vandring på mjuka rosenblad. Vi ledare har kämpat för att få ihop en fungerande organisation runt laget, vi har slitit med att behålla vår trupp och utöka den med nytt friskt blod in i ett sargat Mariebergs IK, som lämnade fyran rejält tilltufsade och med ett sargat självförtroende. Spelare och ledare har tvekat om en fortsättning och försäsongen har verkligen inte gått vår väg. Fortsatta skadebekymmer och långa perioder av sjukdom har ställt oss ledare inför ungefär samma problem som vi hade under hela fjolåret. Inställda matcher, klen träningsnärvaro periodvis och svårt med rekryteringen är saker vi har kämpat med i sex månader nu. Men vem tänker på sånt när den där dagen äntligen kommer, premiärdagen. Man börjar känna pirret redan i mitten på veckan, jobb, fru och familj får snällt flytta ut i periferin eftersom allt fokus riktas mot den här väldigt speciella dagen. För vår del handlade alltså om att bege oss till Kumla IP och premiärmatch mot Kumla BK. Det är ju några år sedan vi stötte på Kumla BK så vi hade i ärlighetens namn inte någon större koll på söndagens motstånd. Jag minns dem som ett riktigt klassiskt köttargäng bestående av stenhårda hockeygrabbar som älskade att tacklas. Ett av mina bästa minnen från min tränarkarriär är faktiskt från ett möte med just Kumla BK. Våra killar i 00/01 generationen hade precis flyttats upp i A-laget när vi mötte Kumla BK hemma på Mariebergs IP. Våra unga och kvicka grabbar hade lite av lekstuga i första halvlek och vi ledde matchen i halvtid. Enligt säkra källor inom Kumlas organisation fick vi i efterhand höra att de i halvtid bestämde sig för att lägga mindre fokus på boll och mer fokus på det fysiska spelet, de skulle helt enkelt mosa oss i andra halvlek, och det gjorde de med besked. Våra grabbar käkade så mycket gräs i andra halvlek att de inte orkade springa längre. Kumla vände och, om jag inte minns fel, vann matchen på ren råstyrka och extremt tuffa tacklingar. Man måste ju bara älska sånt! Det Kumla vi mötte i söndagens premiär hade lite av det där kvar, några riktigt biffiga hårdingar men nu uppblandat med yngre spelare som var tekniska och kvicka. Matchens inledning känns ganska jämn spelmässigt  även om jag tycker att vi hade ett visst övertag i bollinnehav tack vare ett bättre passningsspel och rörlighet på plan än våra värdar hade. Matchen står ändå och väger lite fram till den 20 minuten då vi spräcker målnollan efter en snabb omställning och en fin djupledspassning från David fram till Jojje som säkert chippar in bollen över en utrusande Kumla-keeper. Bara tre minuter senare var det dags igen för firma Jojje-David när Jojje spelade fram David med en snett inåt bakåpassning som David säker placerade in i mål. 2-0 ledning och en känsla av överlägsenhet och segersötma letade sig nog in i truppen, vilket ju alla vet är fullständigt livsfarligt. I 34:e minuten rensas en hörna undan och träffar en av våra egna på handen i straffområdet och helt plötsligt var det match igen eftersom straffen som utdömdes sattes säkert. Våra sista 15 minuter av första halvlek präglas sedan  av stress, oro och rädsla att göra fel. Sånt har en väldigt negativ invevrkan på ett lags prestation och vi pustade ut i halvtid, tacksamma att inte fler mål hade ramalt in i fel kasse. Andra halvlek inleder vi bättre än vi avslutade första, men trots det lyckas Kumla, efter ett antal ballongbollar in i vårt straffområde, nicka in kvitteringen till 2-2 i den 55:e minuten.&lt;br&gt;Coach Shpetim agerar direkt och genomför ett trippelbyte för att återta kontrollen över matchen och det gav önskad effekt. De resterande 35 mintuterna var det faktiskt bara ett lag kvar på plan. Vi får enorma ytor att spela på mot ett förvånansvärt tröttkört Kumla. De hade i ärligehetens namn inte någonting att sätta emot resten av matchen. Vi sätter segermålet i den 77:e minuten genom ett fint samarbete mellan Jojje och Shirat men vi borde nog ha vunnit med några fler mål, men det bryr vi oss inte om idag. Tre poäng in på kontot är det enda som betyder något. Nu har vi redan fokus på nästa uppgift, de av experterna på "Offside-Örebro" tippade seriesegrarna Lillån,  på Lugnets IP på lördag 18/4 kl. 16:30. Snacka om värdemätare! Ni måste ju bara komma och kolla om vi har någon chans mot ett förväntat topplag. Vi tror det och vi kommer att kämpa till sista svettdroppen för att bevisa det. &lt;br&gt;Årets första hästjury hade onekligen en hel buffé av duktiga fotbollsspelare att välja på idag och det var många som fick röster, men som vanligt, bara tre som tog hästarna.&lt;br&gt;3 hästar:  Jojje satte en balja och spelade fram till två, krydda det med ett hårt arbete och många löpmeter, ja då trillar det in tre välförtjänta hästar på kontot i Sveriges hetaste tävling.&lt;br&gt;2 hästar till vår comebackande burväktare Philip. Nästan tre års strul med ett avslitet korsband är över och han är äntligen tillbaka på allvar. Hade inte tokstressigt på jobbet, men var vaken och allert när det hettade till. Krönte kvällen med en riktig TV-räddning i sitt vänstra kryss.&lt;br&gt;1 häst till vår nya ytterback Arvid som gör en helgjuten insats på sin kant. Både offensivt och defensivt. Mycket spring i de där Motala-benen är det, och det gillar vi.&lt;br&gt;På bilden: Skyttekungen från 2025 visar att han är att räkna med i år igen. Johannes "Jojje" Östeberg fortsätter att leverera med en snygg chipp över en utrusande Kumla-keeper.&lt;br&gt;En smått euforisk,&lt;br&gt;Coach Andersson!&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-13 01:33&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8074745/PREMIARJUBEL-I-KUMLA</link><pubDate>Sun, 12 Apr 2026 23:33:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">c75cea6c-55de-50a6-ae8c-4cbdd56ccb45</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11750448_medium.jpg" type="image/jpeg" length="175349" /><title>SKINKLIGAN 2025 AVGJORD!</title><description>En historisk Skinkliga avgjordes på söndagskvällen på Adolfsbergsskolans svinhala golv. Historisk av den enkla anledningen att för första gången i Skinkligans historia stod en utomstående gästspelare som segrare. Fast egentligen är han inte så värst utomstående, han heter Anton Österberg och är kusin till MIK-legenderna Jojje och Matte-Lachi Österberg. Så innerst inne är han såklart MIK-are men har bara själv inte förstått det ännu, men han kommer säkert till insikt så småning om. I finalen stod det  mellan de tre seedade spelarna Anton, Oliwer(även han innerst inne MIK-are men tillhörande Små IF) och vår alldeles egna tvättäkta MIK-are Joel Holma. Anton gick in i finalen med hela tio poängs försprång mot Oliwer, och tjugo poäng före Joel. Antons gäng såg lite tagna ut av stundens allvar och de bökade mest runt utan mening och mål, som tur var för Anton så gick det svintungt även för Oliwer och hans ystra kultingar. Den som  däremot såg ruskigt stark ut var Joel och hans gäng med hungriga galtar. De grisade när det behövdes och spelade briljant innefotboll när det var läge för det. Anton och Oliwer höll jämna steg hela kvällen samtidigt som Joel knappade in poäng efter poäng. När bökande var över hade Joel knappat in 7 poäng på Oliwer och sex poäng på Anton, men som det gamla uttrycker lyder: Nära skjuter ingen gris. Det slutade med seger för Kusin Anton som stolt kunde lyfta den av vår generösa storsponsor ICA supermarket-Parken skänkta julskinkan mot skyn och mottaga publikens jubel. Säkerligen en av Antons största framgångar i sin karriär, om inte den största. Även tvåan Oliwer och trean Joel fick mottaga sina välförtjänta priser och de såg rätt nöjda ut de också. &lt;br&gt;Skinkligans topp 10 2025:&lt;br&gt;1.  Anton    83 poäng&lt;br&gt;2.  Oliwer    72 poäng&lt;br&gt;3.   Joel       69 poäng&lt;br&gt;4.   Gurra     66 poäng&lt;br&gt;5.   Jojjovic   60 poäng&lt;br&gt;6.   Amma     59 poäng&lt;br&gt;7.   Torsten    58 poäng&lt;br&gt;8.   Brasse-Matte   50 poäng&lt;br&gt;9.   Kapten Felix    49 poäng.&lt;br&gt;10. Stortå Thorslund  46 poäng&lt;br&gt;Vi i tävlingsledningen passar på att tacka alla spelare för en synnerligen underhållande skinkliga 2025. Det blev inte en enda ambulansfärd i år och det känns ju rätt skönt. Vi tackar även vår generösa sponsor ICA Supermarket Parken för deras lojala stöd år efter år och så vill vi självklart önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år! &lt;br&gt;Coacherna Andersson d.ä och d.y&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-12-22 00:22&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8011171/SKINKLIGAN-2025-AVGJORD</link><pubDate>Sun, 21 Dec 2025 23:22:45 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">d578177d-16c4-d370-1c6d-34079a92c854</guid><title>SKINKLIGAN-SEMIFINALEN</title><description>På söndagkvällen rev vi av semifinalen i den prestigestinna Skinkligan och det märktes att mycket stod på spel. Det var spel på gränsen till något så ovanligt som frispark i denna grisiga turnering, men sekreteriatet förhöll sig kallsinniga till blödande spelares vädjanden om frisparkar. Blöder du har du förmodligen förlorat duellen och därmed förmodligen även chansen till en riktigt smaskig skinkmacka till jul. Nja, riktigt så illa var det kanske inte men en uppiggande fläskläpp, en knorrande örfil och en grisig brottningsmatch var några av gobitarna denna afton bjöd på, och en hel del fotbollsgodis förstås. Men eftersom vi är som vi är så var det ändå en grov miss som blev kvällens grej of the day. Eddie virvlar sig fram från eget straffområde med sulfint efter sulfint tills han befinner sig helt ensam på motståndarnas mållinje. Då drar han en snygg sulfint till och bollen rullar retfullt sakta utanför det tomma målet. Svinroligt faktiskt! &lt;br&gt;Nu har vi bara finalen kvar och därmed är också seedningen klar inför finalen, där topp tre inte kommer att lottas i samma lag, allt för att behålla spänningen ända till slutet.&lt;br&gt;Så gär ser det ut inför den stora finalen på söndag:&lt;br&gt;Anton   74 poäng&lt;br&gt;Oliwer   64 poäng&lt;br&gt;Torsten   58 poäng&lt;br&gt;Joel   54 poäng&lt;br&gt;Jojjovic   51 poäng&lt;br&gt;Gurra   51 poäng&lt;br&gt;Liam   50 poäng&lt;br&gt;Herish   46 poäng&lt;br&gt;Amma   44 poäng&lt;br&gt;Brasse-Matte   42 poäng&lt;br&gt;Hugo   41 poäng&lt;br&gt;Kapten Felix   40 poäng&lt;br&gt;Stortå   38 poäng&lt;br&gt;Edison   38 poäng&lt;br&gt;Anthony   36 poäng&lt;br&gt;Eddie   31 poäng&lt;br&gt;Zobair   30 poäng&lt;br&gt;Carl   27 poäng&lt;br&gt;Samet   27 poäng&lt;br&gt;Mr T   25 poäng&lt;br&gt;Ingo   23 poäng&lt;br&gt;Och som vanligt ett gäng som har för låga poäng för att rymmas i detta inlägg.&lt;br&gt;Stor final på söndag, det kommer att bli svinkul!&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-12-14 22:44&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8007032/SKINKLIGAN-SEMIFINALEN</link><pubDate>Sun, 14 Dec 2025 21:44:50 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">1901d662-8b0e-a0d8-8412-7c3c3c02f900</guid><title>SKINKLIGAN OMGÅNG 5</title><description>Med bara två omgångar kvar av årets skinkliga har vi följande tabell.&lt;br&gt;Anton    60 poäng.&lt;br&gt;Torsten    57 poäng.&lt;br&gt;Jojjovic    50 poäng&lt;br&gt;Oliwer    50 poäng.&lt;br&gt;Herish    45 poäng.&lt;br&gt;Brasse-Matte    41 poäng.&lt;br&gt;Kapten Felix    40 poäng.&lt;br&gt;Edison    38 poäng.&lt;br&gt;Stortå    37 poäng.&lt;br&gt;Joel    36 poäng.&lt;br&gt;Anthony    36 poäng.&lt;br&gt;Gurra    33 poäng.&lt;br&gt;Liam    32 poäng.&lt;br&gt;Amma    30 poäng.&lt;br&gt;Zobair    30 poäng.&lt;br&gt;Hugo    27 poäng.&lt;br&gt;Samet    27 poäng.&lt;br&gt;Utöver dessa herrar följer en radda med spelare som inte når in på listan idag på grund av för lågt poängsaldo.&lt;br&gt;Ny omgång nästa vecka, då kämpar vi vidare.&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-12-07 22:51&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/8002806/SKINKLIGAN-OMGANG-5</link><pubDate>Sun, 07 Dec 2025 21:51:54 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">2a769af1-4770-b468-a62a-66597d72b044</guid><title>SKINKLIGAN OMGÅNG 4</title><description>Då förra söndagen ställdes in pågrund av ännu en krock med futsalen så var det en samligt extra ystra kultingar som samlades på söndagskvällen i Adolfsbergsskolans gymnastiksal. Kvällen blev generelt ganska målsnål och spelet varierade ordentligt i kvalité från match till match. Framförallt märktes det att flåset och touchen inte riktigt finns där ännu och det är väl inte så konstigt, mitt i ett uppehåll som vi är. Grej of the day får nog ändå anses vara Torstens kvicka fötter(Jo ni läste rätt..) och hans magiska avslut från ingen vinkel som letade sig in under keepern vid första stolpen. Fotbollsgodis på hög nivå, och det var meningen. Det är jag helt säker på.....typ. &lt;br&gt;Poängställningen efter omgång fyra:&lt;br&gt;Torsten     48 poäng.&lt;br&gt;Kusin Anton     47 poäng&lt;br&gt;Kapten Felix     40 poäng&lt;br&gt;Jojjovic     39 poäng&lt;br&gt;Oliwer     37 poäng&lt;br&gt;Farsan Herish     32 poäng&lt;br&gt;Sonen Liam     32 poäng&lt;br&gt;Brasse-Matte     30 poäng&lt;br&gt;Föredömet Edison     29 poäng&lt;br&gt;Stortå     28 poäng&lt;br&gt;Samet-The Wall     27 poäng&lt;br&gt;Anthony     25 poäng&lt;br&gt;Joel     23 poäng&lt;br&gt;Gurra     22 poäng&lt;br&gt;Amma     21 poäng&lt;br&gt;Zobair     21 poäng&lt;br&gt;Och så följer ett gäng som är hopplöst långt efter i kampen om den välsmakande skinkan, så de redovisar vi inte förrän de når minst 20 poäng. Det är bara att grisa på och kämpa. För som alla vet... det finns inga genvägar till den perfekta julskinkan.&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-11-30 23:55&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/7998486/SKINKLIGAN-OMGANG-4</link><pubDate>Sun, 30 Nov 2025 22:55:53 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">d1caff20-028c-fbb0-2d35-b4f66f555b76</guid><title>SKINKLIGAN 2025 ÄR IGÅNG!</title><description>Redan förra söndagen smög årets upplaga av den mytomspunna Skinkligan igång. Detta skedde lite i skymundan då premiäromgången krockade med Mariebergs IKs premiär i futsalserien. Ett stort manfall förra söndagen på grund av detta planeringsfiasko med andra ord, och omgång ett blev på grund av detta ett rejält hopaplock av barn, svågrar, vänner och bekanta för att få ihop till tre fulla lag. Omgång två spelades ikväll den 9 november och ett mer ordinarie manskap delades upp i tre lag och genomförde omgången på ett mer traditionellt vis. Det vill säga ganska grisigt och lite tjurigt på vissa håll och kanter, precis som det brukar vara alltså. Kvällen präglades annars av ett vansinnigt offensivt spel och ganska klent hemjobb, inte mycket ordning och reda alltså när Hawaiifotbollen firade stora triumfer. Trots detta så gjordes inte särskilt många mål när en kombination av grandiost målvaktsspel och lite skeva avslut förhindrade nätrassel oroväckande ofta. Mest dramatiskt blev en bakåtpassning till Edison i målet, som plockades upp med händerna vilket ledde till högljudda protsester och så småningom ett väldigt hårt och sent motlägg i vredesmod av Kapten Felix. För första gången någonsin i Skinkligans historia har tävlingskommitén på grund av detta sammankallats och regeln "inga regler" ska ses över. Vi får se om Edisons ytterst tveksamma ingripande innebär att en regel kanske införs i den regelfria Skinkligan. I sak gjordes naturligtvis inget fel men till och med i Skinkligan finns vissa oskrivna regler som man kanske bör följa. Om nu någon i de andra lagen hoppas på poängavdrag eller liknande kan ni fetglömma det på en gång, kvällens poängskörd står sig och efter två omgångar är ställningen följande:&lt;br&gt;&lt;br&gt;Torsten     33 poäng&lt;br&gt;Felix         31 poäng&lt;br&gt;Anton Ö    31 poäng&lt;br&gt;Herish       21 poäng&lt;br&gt;Brasse-Matte 19 poäng&lt;br&gt;Liam          19 poäng&lt;br&gt;Shirhat       14 poäng&lt;br&gt;Linus Ä      14 poäng&lt;br&gt;Zobair        14 poäng&lt;br&gt;Edison       14 poäng&lt;br&gt;Anthony     14 poäng&lt;br&gt;Samet        12 poäng&lt;br&gt;Amadeus   12 poäng&lt;br&gt;Jojjovic       11 poäng&lt;br&gt; Och sedan följer ett gäng med 9, 6  och 5 poäng som får kämpa på då endast spelare med tvåsiffrig poängskörd redovisas i år.&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-11-09 22:49&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/7985404/SKINKLIGAN-2025-AR-IGANG</link><pubDate>Sun, 09 Nov 2025 21:49:04 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">f590c999-cade-c54d-984f-40f83ef15d42</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11659799_medium.jpg" type="image/jpeg" length="148911" /><title>MIK LÄMNAR DIVISION FYRA MED STIL!</title><description>Lördagens sista omgång i division fyra spelade vi hemma på MIK-Arena mot Syrianska ungdom i hällande regn och med stundtals vidrigt kalla och hårda vindar. En klassisk höstmatch helt enkelt, och det gillar jag, och även grabbarna i laget uppenbarligen. Lördagsförmiddagen spenderade jag med att jaga spelare, och framför allt en målvakt. Med endast elva spelare tillgängliga och ingen målvakt, kan man lugnt säga att mitt humör var allt annat än bra. Att kaffet var slut gjorde naturligtvis inte mitt misserabla humör bättre. Sent omsider får jag napp när Alex, målvakt i Mariebergs IKs division 7 lag, meddelar att han kan ställa upp och stå i mål. När ytterligare ett par spelare gav klartecken till spel hade jag plötsligt hela tre avbytare, och mitt humör blev genast mycket behagligare för framför allt min stackars hustru som fått stå ut med en tjurig gubbe hela förmiddagen. En startelva kritades ner och efter samråd med min kloka assisterande Sandro gjorde vi några justeringar och sedan var det bara att ladda för match. Med flera spelare på ovana positioner valde vi att försvara lågt och inte bjuda ett bollskickligt Syrianska på några som helst ytor, förutom kanterna. De bjöd vi på och räknade med att vinna duellerna vid inlägg med urstarka Carl och Torsten som stabilt mittlås. Det vi inte räknade med var att när Syrianska inte fick komma nära mål så sköt de från distans, och som de sköt.... Efter två minuter avlossade de matchens första skott mot mål från distans och det skottet seglade in i mål. Efter fyra minuter tappade vi boll mitt på plan och åkte på en kontring som resulterade i mål på nytt, och efter 11 minuter slank Syrianskas tredje skott på mål in även det från långt håll. Tre skott på mål, och 0-3 på resultattavlan. En chock naturligtvis, särskilt som vi ändå inledde matchen defensivt precis enligt gameplan och, tycker jag, ganska bra. Vi hade en del problem med passningsspelet när vi gick till anfall, men i övrigt såg det helt okej ut. Min oro var naturligtvis att jag nu skulle få bevittna ett uppgivet MIK som fullständigt rasade samman, men ack så jag bedrog mig. När Johan i vredesmod och på gränsen till vårdslöst kastar sig in i en duell på mittplan, vinner han bollen när Syrianska är helt oorganiserade. Herish snappar upp bollen och frispelar en djupledslöpande Shirat som iskallt placera in reduceringen till 1-3 i matchminut 30. Ett väldigt viktigt mål som gav oss en riktig energiboost och jakten på poäng hade inletts. Det blev inga fler mål i första halvlek och mitt halvtidssnack handlade mest om varför vi såg så stressade ut när vi gick till anfall. Säsongens sista match, 1-3 underläge och sedan några omgångar redan klara för nedflyttning till division fem. Slappna av, jobba hårt och njut av årets sista match var budskapet, och det verkade funka för i andra halvlek fanns det bara ett lag på planen. Vi löpte, tacklades, täckte skott och gick till fina anfall i våg efter våg. Matchminut 50: 2-3 bombar Robin in efter ett lyckat presspel och lite studsar fram och tillbaka runt straffområdslinjen. Matchminut 51: 3-3 Herish Kuhi pressar och stressar Syrianskas försvar och får fram bollen till Shirat som smäller in sitt andra mål för dagen. Lite oklart med detaljerna för jag satt och noterade ner det föregående målet när det small igen. Matchminut 53: 4-3 Edison får en perfekt djupledspassning från Herish och kommer till avslut från vänsterkanten. Målvakten kan inte hålla skottet och på returen dyker Jojje upp och kan enkelt slå in bollen i öppet mål. En helt makalös vändning och vi fortsatte att plåga Syrianska med ett effektivt försvarsspel och giftiga kontringar. I 60:e minuten nickar Jojje, jo ni läste rätt, han nickade in bollen i mål men det döms bort för offside. Istället blev det Shirat som fullbordade sitt hattrick i den 75:e minuten och därmed definitivt stängde matchen. Jag är otroligt glad för killarnas skull som efter en riktig skitsäsong får avsluta den här division fyra sejouren på ett fantastiskt sätt. Jag unnar dem verkligen detta och själv mår jag oförskämt bra efter en sådan här prestation och seger. Någon antydde efteråt att det ju bara var en betydelselös match, men till dem kan jag säga att det existerar inget som heter betydelselösa matcher. Varför håller vi på med det här år efter år? Jo det är för att känslan av en riktigt bra prestation, och gärna en seger, skickar ut en störtskön dos av endorfiner genom hela kroppen och det händer oavsett vilken nivå man råkar befinna sig på för tillfället, eller vad matchen i fråga nu kan ha för betydelse för tabellplacering och dylikt. &lt;br&gt;Hästjuryn var ovanligt oense eftersom så många presterade så bra den här eftermiddagen, men när alla jurymedlemmars röster är räknade blir utfallet följande:&lt;br&gt;3 hästar till det lilla yrvädret Shirat som efter provspel hos just Syrianska hamnade hos oss. Smällde in ett hattric och var utöver alla mål alldeles lysande matchen igenom. Han fick samtliga jurymedlemmars högsta betyg efter en makalös insats.&lt;br&gt;2 hästar till Amadeus som fick vikariera som högerback denna eftermiddag. Fantastiskt följdsam i försvarsspelet och väldigt säker i uppspelen. &lt;br&gt;1 häst till Herish Kuhi. 44 år ung sprang han som en tonåring i 90 minuter, värderade varje situation ypperligt och det syntes tydligt att här är en kille som spelat på en betydligt högre nivå än division fyra. Felfri insats och dessutom två fina målgivande passningar. &lt;br&gt;Nu väntar en period av vila för spelarna, men för oss ledare börjar jobbet med nästa års spelartrupp och ledarstab. Vilka stannar och vilka försvinner? Ovissheten är jobbig och det är viktigt att vi så snart som möjligt får förutsättningarna som skall gälla nästa år klara för oss. Individuella samtal med spelartruppen och tränarna väntar under nästa vecka, sedan vet vi förhoppningsvis vad som kommer att hända med laget och ledarstaben.&lt;br&gt;På bilden: Man of the match. Shirat plågades av en fotskada, men det hindrade honom inte från att smälla in tre sköna baljor. &lt;br&gt;Coach Andersson.&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-10-06 00:28&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/7961800/MIK-LAMNAR-DIVISION-FYRA-MED-STIL</link><pubDate>Sun, 05 Oct 2025 22:28:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">cd192548-8ccd-d092-5629-841d1d2cb556</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11649558_medium.jpg" type="image/jpeg" length="127077" /><title>SVAG AVSLUTNING SÄNKTE MIK</title><description>Söndagens bortafight mot topplaget ÖSK Söder började väldigt avvaktande från båda lagen. Vi var noga med att ligga rätt i försvarspositioner och ÖSK ville inte riktigt sätta fart på matchen vilket vi kanske hade trott. Vi skapar första målchansen efter en soloräd från Gurra som så när nådde ända fram, men skottet gick utanför. Istället var det ÖSK som skulle ta ledningen efter en hörna och en svag rensning som landade framför fötterna på en ÖSK spelare som säkert placerade in 1-0 i hemmafavör efter blott 14 spelade minuter. Grabbarna lät sig trots det inte nedslås och vi sätter nu rejält tryck på ett ganska trögt hemmalag som fuskade i hemjobbet vilket gav oss stora ytor att anfalla på. Vi skapade mängder med målchanser, bland annat två frilägen där vi båda gångerna försökte lobba över ÖSKs burväktare, och vi missade båda. Förutom det hade vi flera tre mot ett lägen men slarvade i sista passningen och även de chanserna rann ut i sanden. Istället blev det Mr T som satte kvitteringen i ett allt annat än bra läge. Han driver upp bollen mot mittcirkeln och ser att ÖSKs målvakt står väldigt långt ut, och skjuter ett lobbskott från 50 meter som elegant seglar in över en snopen burväktare. Definitivt ett kandidat till årets mål och vi hade kvitterat. Fler mål blir det inte i första halvlek och när domaren blåser av för halvtidsvila kan vi känna oss nöjda med insatsen och se frm emot andra halvlek med tillförsikt. &lt;br&gt;Andra halvlek inleder vi på bästa sätt när Jojje dribblar sig igenom ÖSKs försvar med framgång, ända tills den världsberömda Österbergska sista touchen ställde till det lite för Jojjovic. Bollen rinner iväg ner till en stressad ÖSK keeper som försöker rensa undan bollen, men träffar Jojje och studar in i mål. Kanske inte en solklar kandidat till årets mål, men kul var det och mål blev det så jag klagar inte. Bara två minuter senare ställer vi till det rejält när vi slår alla indianares urmoder till felpassning som frispelar ÖSKs anfallare som efter lite strul lyckas smälla in kvittering till 2-2. Vi ger oss ändå inte och nu är det lite av raggarfotboll som levereras från båda lagen med ett minst sagt böljande spel fram och tillbaka helt utan ordning och reda. Zobair pressar motståndarnas backlinje till misstag och bollen studsar fram till Kharbo som helt fri med målvakten kan smälla in ännu ett ledningsmål för oss. en 3-2 ledning som skulle stå sig i hela sex minuter innan det var kvitterat igen. Jag hade inte hunnit anteckna klart innan ÖSK gick upp i ledning igen. 4-3 och det har alltså på 14 minuter smällts in fem mål. Kalla det Hawaii eller raggarfotboll eller vad ni vill, men ordning och reda var det definitivt inte. Vi tappar nu våra positioner över hela banan och det gör ÖSK också, skillnaden är att de sätter sina chanser och det gör inte vi. Vi har säkert tre frilägen som vi bränner och då kommer man inte vinna matcher, särskilt som ÖSK satte ytterligare en kasse i 71:a minuten och går upp i en 5-3 ledning som de sedan inte släpper. Matchen slutar med ÖSK seger 5-3. &lt;br&gt;Hästjuryn fördelade sina hästar enligt följande:&lt;br&gt;3 hästar till Felix som stod för en strålande insats både offensivt och defensivt. Jag vill påstå att han inte bara var vår bästa spelare idag, han var hela planens överlägset bästa spelare.&lt;br&gt;2 hästar till Mr T som jobbade hårt i en ovan position och som svarade för matchens delikatess när han lobbsköt sitt drömmål från halva plan.&lt;br&gt;1 häst till Gurra som var urstark i defensiven och inte ens gamla ÖSK-stjärnor lyckades ta sig förbi honom.&lt;br&gt;En och en halv match kvar på den här osannolika säsongen, sedan får vi vila och påbörja återuppståndelsen igen. På onsdag ska vi spela andra halvlek av den avbrutna matchen mot BK ettfyra och sedan avslutar vi hemma mot Syrianska på lördag 4/10. Varmt välkomna då.&lt;br&gt;På bilden: Jojje "Jojjovic" Österberg in action.&lt;br&gt;Tills vi ses och hörs igen,&lt;br&gt;Coach Andersson&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-09-29 01:08&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/7955683/SVAG-AVSLUTNING-SANKTE-MIK</link><pubDate>Sun, 28 Sep 2025 23:08:59 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">b4bf37d0-5caa-87ac-2e98-d147171fc553</guid><title>Referat: Mariebergs IK - SMÅ IF</title><description>Ingen krönika den här gången heller på grund av att jag befann mig på resande fot under helgen. Jag har dock fått rapporter om en väldigt fin insats av grabbarna. En match där vi totaldominerar större delen av matchen och gör två fina mål genom Felix och Jojje som räckte till seger och tre poäng. Samtliga i truppen fick speltid vilket också är glädjande. 
Stort tack till Joel, Acke, Alvin och Amadeus  som hjälpte till med kringarrangemangen runt matchen, och ett varmt tack till vår kloka och kunniga reservcoach Sandro som med fast och faderlig hand ledde gossarna till säsongens andra seger. 
En spretig hästjury är alltid ett gott tecken, det betyder att många har gjort bra prestationer och så var det även denna gång. Så här skrev de om våra vinnare:
3 hästar landade på vår Kapten. Felix var felfri matchen igenom och dessutom målskytt. Ägde sin kant totalt och sprang förmodligen mest av alla på planen.
2 hästar till Jojje Jojjovic. Säsongens mål a la Del Piero! Kreativ med boll och väldigt löpvillig.
1 häst till Robin. En ovärderlig resurs på vårt mittfält. Gör först allting rätt själv, och därefter gör han andra i sin omgivning bättre. Ligger bakom mycket av vårt stora bollinnehav matchen igenom.
Röster landade också på Shpetim, Mackan och Hugo, men inte tillräckligt många för att nå pallen den här gången.
Glöm inte att gå in och kolla på vår fantastiska fotograf Jennies bilder från matchen!
Tills vi ses och hörs igen!
Coach Andersson&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-09-21 23:46&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/Marieberg_IK_A-lag/News/7949445/Referat-Mariebergs-IK-SMA-IF</link><pubDate>Sun, 21 Sep 2025 21:46:15 GMT</pubDate></item></channel></rss>