• KLAPPA IGÅNG MATCHEN!

    Vi behöver alla hjälpas åt för att matchen ska bli en bra upplevelse för spelare, ledare, domare & publik. En bra start är att spela upp en ljudfil så att alla kommer med i matchen. LJUDFIL Välkommen till match #schysstmatch F-14 22 okt 0kommentarer
  • Digitala Lagkassan vid all försäljning och insamling

    På förekommen anledning vill jag informera om rutinerna kring betalningar och insamlingar för F14. Man har uppmärksammat, och även blivit kontaktade av medlemmar, gällande att laget använt Swish vid försäljningar. Det är också viktigt att påminna om att inga kontanter får tas emot. All försäljning och insamling ska ske digitalt, så att pengarna går direkt in på Digitala Lagkassan för F14. Vid försäljningar ska en specifik QR-kod användas: Lagnivå: till exempel vid kakförsäljningar eller gemensamma aktiviteter. Individnivå: till exempel vid försäljning av LHK-häften, Bingolotter med mera. Syftet är att alla intäkter automatiskt ska bokföras på rätt lagkonto i den digitala lagkassan, utan mellanhänder eller kontanthantering. Det är också viktigt att känna till att alla inbetalningar till Digitala Lagkassan belastas med en avgift på 2,5 %, minst 2 kr för belopp under 80 kr. Denna avgift täcker kostnader för Swish, betalkort, samt förvaring av pengarna i lagkassan. Om föreningen använder faktureringsfunktionen för lagsponsorer, tillkommer i stället en fast avgift på 39 kr per faktura, oavsett summa. PRISEXEMPEL Boende Boende under USM i Lidköping, 18–19 oktober: 500 kr per spelare + 2,5 % avgift = 512,50 kr Kakförsäljning En påse bullar för 50 kr ? avgift 2 kr ? laget behåller 48 kr Två påsar bullar för 100 kr ? avgift 2,5 % ? laget behåller 97,50 kr Sammanfattningsvis: all hantering av pengar ska ske digitalt via Digitala Lagkassan, och avgiften på 2,5 % gäller för samtliga inbetalningar. Detta säkerställer att ekonomin sköts transparent, korrekt och utan kontanthantering. F-14 13 okt 2kommentarer
  • Handboll Väst Spelarutbildning - F2011

    Spelarutbildning 2011 - uppstartsmöte och anmälan till tema 1-2 Under denna säsongen drar spelarutbildningen igång för spelare i Väst födda 2011. Söndagen den 5 oktober är det ett digitalt uppstartsmöte med information om syftet, upplägget och mycket mer. Det första tillfället, tema 1-2, är sedan 22 november för flickor och 23 november för pojkar. Anmälan är nu öppen till både mötet och tema 1-2. OBS! Uppstartsmötet har redan varit! Nu är det snart dags för årskull 2011 i spelarutbildningen. Spelarutbildningens första tillfälle är tema 1-2 och för årskull 2011 kommer det att vara 22 november för flickor. Nu är det äntligen dags att öppna anmälan för Tema 1-2 i Spelarutbildning 2.0 för spelare födda 2011 i Handbollförbundet Väst - denna säsongs första tillfälle där upplägget är i form av två träningar med en kortare paus däremellan. Ta gärna med mellanmål eller frukt! Alla spelare som vill är välkomna att vara med på denna utbildning. F2011 har Tema 1-2 på lördagen den 22/11. Syfte Svenska Handbollförbundets Spelarutbildning 2.0 ger en röd tråd från förening till distrikt, vidare till J-, U- och A-landslag. Syftet med spelarutbildningen är att utbilda och utveckla ungdomsspelare, att ge våra spelare och tränare inspiration att brinna för handbollsporten. Handbollförbundet Väst vill tillföra kunskap som sedan tas med tillbaka till klubbarna. Fokus ligger på individuell teknik och utbildning, inte på selektering. Förhoppningen är att ge alla spelare inspiration och motivation. Alla spelare får vara med oavsett nivå. Gruppindelning Efter att vi fått in anmälningarna görs en gruppindelning där vi blandar spelare från alla lag med fokus på att alla ska ha rimliga avstånd att resa. Dock kommer man som spelare aldrig vara ensam från sin förening – med undantag om det bara är en spelare anmäld från samma lag. Ange tydligt om ni skulle ha önskemål om tid - när grupperna är gjorda går det inte att byta tid. Vad händer efter det? Efter gruppindelningen är gjord får spelarna reda på var de ska åka för sin utbildning. Målsättningen är att alla får detta senast en vecka innan och innan dess behöver man inte höra av sig! Då kommer det även komma mer information om allt kring utbildningen och tillhörande teori. Redan nu kan vi säga att varje spelare ska ha med en märkt boll till träningen och någon form av tröja med klubbemblem. Man ska sätta på sig en namnlapp på sin tröja för att underlätta för instruktörerna - till exempel vanlig vit coachtejp med sitt förnamn skrivet. All information mejlas ut - se därför till att ni anger rätt mejladresser i anmälan. Tema 1 Teknik- och taktikträning – individuell försvarsteknik Målvaktsträning – grunder Idrottsfysiologi – atletisk träning - koordination, balans och rörlighet Tema 2 Teknik- och taktikträning – individuell anfallsteknik Målvaktsträning – uppvärmning och fortsättning grunder Idrottsfysiologi – axel-, fotleds- och knästabilitet Anmälan Spelaren eller vårdnadshavare anmäler spelaren i fråga och betalar direkt vid anmälan. Om ni är osäkra om anmälan gick igenom kan ni alltid kolla om betalningen gick igenom – då är allt i sin ordning. Av okänd anledning får alla inte bekräftelsemail efter. Avgift – 200 kr Sista anmälningsdag – lördagen den 8/11 Spelarutbildning 2011 Anmälan till Tema 1 och Tema 2 F-14 6 okt 0kommentarer
  • Schema hemmamatcher säsongen 2025/2026

    Hej! Här kommer säsongens schema över ansvar under seriespelen (oftast dubbelmöten). De datum som gäller är: - 25 oktober Kronbergshallen - 16 november Brastads Sporthall - 7 december Kronbergshallen - 7 mars Kronbergshallen - 28 mars Kronbergshallen OBS! För fullständigt schema klicka på Dokument och sedan mappen Schema hemmamatcher säsongen 2026/2026! F-14 5 okt
  • Betygssystem införs för Fair play och #schysstmatch

    2025-09-23 NYHET FÖR SÄSONGEN 2025/2026 Under säsongen 2025-2026 införs ett betygssystem i åldersklasserna U12-U19. Syftet är att skapa en trygg miljö, framhäva lag som lyckas få en bra matchmiljö för alla och fånga upp föreningar och lag som inte sköter sig bra. Dessutom kommer utnämning av månadens lag generera 1000 kr till lagkassan, och årets lag 2000 kr till lagkassan. Bedömningen För att säkerställa en rättvis och enhetlig bedömning, har Handbollförbundet Väst tillsammans med de andra SDF:en och Svenska Handbollförbundet tagit fram bedömningskriterier som domarna ska använda för att bedöma fair play-nivån hos spelare, ledare och publik. Poängen ska återspegla domarnas upplevelse av matchsituationen och täcka följande aspekter: Spelarna (på planen) visar respekt och fair play genom att: - Hälsa på varandra både före och efter matchen. - Hjälpa varandra efter att något hänt. - Undvika provokationer och fysiska överträdelser. - Acceptera domslut utan protester. - Kommunicera respektfullt med domare. - Uppmuntra andra att respektera domarnas beslut. Bänken (inkl. ledarna) visar respekt och fair play genom att: - Uppmuntra sportsligt beteende. - Hanterar eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt. - Stödjer domarnas roll och beslut. - Uppträda respektfullt mot sekretariatet. - Fokuserar på det egna lagets prestation. Publiken (båda lagens publik/supporters) visar respekt och fair play genom att: - Visa stöd för det egna laget som är positivt och konstruktivt. - Visa respekt för motståndare och domare. - Undvika negativt eller störande beteende. - Inte lägga sig i ledarnas coaching. - Heja på positiva aktioner snarare än att bua åt negativa/destruktiva aktioner. - Hålla en ljudnivå som är behaglig för samtliga personer i publiken. Betyg och bedömningsmall Betyg sätts i skalan 1-5, där 1 är det lägsta och 5 är det högsta betyget. En bedömningsmall är framtagen med exempel på sådant som kan ligga till grund för respektive poängbedömning, men likvärdiga beteenden som inte är uppskrivna kan också ligga till grund för graderingen. Betyget sätts av domare som dömt matchen och skrivs in i Profixio efter avslutad match, domarna ska utgå ifrån betyget 3, som är ett neutralt beteende. Domare i distriktet ska få information från föreningen och relevant utbildning för att kunna sätta betyg utifrån kriterierna i bedömningsmallen. Fair-play pris Utnämning av månadens lag kommer ske efter spelad period. Här kommer laget få 1000 kr till lagkassan. Årets lag kommer utses efter spelad säsong där mottagande lag kommer motta 2000 kr till lagkassan. Handboll Väst kommer utse vinnare där fair-play betygen kommer ligga till grund för utnämningarna. OBS! För att läsa HELA nyheten, klicka på länken nedan. Betygssystem införs för Fair play och #schysstmatch - månadens och årets lag utses F-14 23 sep 0kommentarer
  • Hemmamatcher och arrangemang säsongen 2025/2026

    Hej! Här kommer information om de hammamatcher vi kommer ha i Kronbergshallen och i Brastad sporthall. Schema för hemmaarrangemangen kommer efter sekretariatsutbildningarna. För bortamatcher se i Profixio. Anmälan till ALLA matcher kommer att skickas ut senast 3 dagar före match. HEMMAMATCHER 2025/2026 LÖRDAGEN den 25 OKTOBER KRONBERGSHALLEN 13.45 Lysekils HK - IK Sävehof 4 15.05 Sävehof 4 - GF Kroppskultur 2 16.25 Lysekils HK - GF Kroppskultur 2 KOMMENTAR: P10 har matcher i Kronbergshallen från klockan 10.30-13.30 SÖNDAGEN den 16 NOVEMBER BRASTAD SPORTHALL 12.15 Lysekils HK - IFK Åmål 13.35 IFK Åmål - Kungälvs HK Grön 14.55 Lysekils HK - Kungälvs HK Grön KOMMENTAR: - SÖNDAGEN den 7 DECEMBER KRONBERGSHALLEN 10.00 Lysekils HK - KFUM Trollhättan 11.20 KFUM Trollhättan - HK Lidköping 2 12.40 Lysekil HK - HK Lidköping 2 KOMMENTAR: Damlaget har match i Kronbergshallen 14.15 och P15-16 har match i Kronbergshallen 16.00 LÖRDAGEN den 13 DECEMBER KRONBERGSHALLEN/BRASTAD SPORTHALL USM F14 - speciellt schema över ansvarsområden under helgen kommer göras där ALLA ska hjälpa till. KOMMENTAR: Inga andra matcher spelas i hallarna under lördagen SÖNDAGEN den 14 DECEMBER KRONBERGSHALLEN USM F14 - speciellt schema över ansvarsområden under helgen kommer göras där ALLA ska hjälpa till. KOMMENTAR: Herrlaget har match i Kronbergshallen 17.30 LÖRDAGEN den 7 MARS KRONBERGSHALLEN 10.45 Lysekils HK - IK Sävehof 4 12.05 IK Sävehof 4 - GF Kroppskultur 2 13.25 Lysekils HK - GF Kroppskultur 2 KOMMENTAR: P12 har match i Kronbergshallen 14.45 LÖRDAGEN den 28 MARS KRONBERGSHALLEN 14.45 Lysekils HK - Strömstad HK KOMMENTAR: - OBS! MED RESERVATION FÖR ÄNDRINGAR! F-14 19 sep 5kommentarer
  • ÅTAGANDEN VID ARRANGEMANG

    Hej! Här följer en lista på de åtaganden vi har under seriematcher och USM (Siffrorna anger antal per pass): SERIEMATCHER 1. Matchvärd (1 person) 2. Kiosk (2 personer) 3. Sekretariat (2 personer) 4. Musik (1 person) TOTALT: 6 personer per pass. USM 13-14 december 1. Tävlingsledare (1 person) KRAV FRÅN SHF 2. Arrangemangsansvarig (1 person) KRAV FRÅN SHF 3. Matchvärd (1 person) KRAV FRÅN SHF 4. Speaker + musik (1 person) KRAV FRÅN SHF 5. Kiosk (2 personer) KRAV FRÅN FÖRENINGEN 6. Sekretariat (2 personer) KRAV FRÅN SHF 7. Filmning/sändning av match (1 person) KRAV FRÅN SHF TOTALT: 9 personer per pass. I verkligheten 7 personer, eftersom tävlingsledare och arrangemangsansvarig utför andra uppgifter utöver sin roll. KOMMENTARER TÄVLINGSLEDARE Ansvarig för tävlingen som under arrangemanget kontaktar SHF:s jourhavande tävlingsansvarige vid eventuella protestärenden (endast i USM U16 och USM U18) samt vid problem med resultatregistrering. Ska vara tillgänglig under hela helgen. ARRANGEMANGSANSVARIG Ansvarig för arrangemanget. ska kunna nås på mobiltelefon under hela tävlingshelgen. MATCHVÄRD Matchvärden hälsar lag, domare och funktionärer välkomna, presenterar sig och informerar om hallens funktioner samt uppdraget. Hen är stöd för domare och funktionärer men får inte avbryta match eller ändra domslut. Matchvärden leder #schysstmatch-mötet och arbetar för nolltolerans runt planen. Vid olämpligt beteende pratar matchvärden med personen och informerar lagets ledare. Vid grovt beteende skrivs en redogörelse till distriktsförbundet. Matchvärden får inte avvisa personer, men ska kontakta polis vid allvarliga situationer. SPEAKER Presenterar laguppställningar, målgörare, medmera. Profilerar även tävlingens huvudsponsor/-er. Sköter även musiken. Ser till att inga obehöriga kommer in i båset. KIOSK Kiosken förbereds med varor i hyllan och i kylen. Man behöver koka kaffe och värma korv. Om något saknas finns får man säga till ansvarig för arrangemanget, som för informationen vidare. Vid stängning ställs allt tillbaka på sin plats. SEKRETARIAT Tidtagare och sekreterare ansvarar fullt ut för sina uppgifter under matchen och ska ha god kännedom om handbollens spelregler samt tillämpa dem i sportslig anda. De ska senast 30 minuter (vid EMP en timme) före matchstart samråda med domarna om samarbetet. Tidtagarens förberedelser omfattar att kontrollera att nödvändiga hjälpmedel finns och fungerar (klockor, tidtagarur, kort, signalgivare, matchbollar, utvisningsställ), säkerställa att väggklockan kan manövreras från tidtagarbordet eller annars använda tidtagarur, samt se till att lagen är på planen två minuter före matchstart. FILMNING/SÄNDNING Se till att sändningen fungerar tekniskt, att rätt match sänds via Handboll Play (Solidsport), och att bild/ljud är okej. OCH att man framför allt är tyst under matchen/matcherna. OBS! Tävlingsledaren och Arrangemangsansvarig utför endast sina uppgifter när behov uppstår. I övrigt finns de tillgängliga för andra uppgifter under tävlingarna. Speaker utför i praktiken två saker: talar i mikrofon och spalar musik. Under seriespel så har den här personen rollen att sköta endast musiken. FÖRBEREDELSER OCH EFTERARBETE HJÄLPS ALLA ÅT MED! F-14 18 sep 1kommentar
  • LHK - Lysekils Tjejer, Handbollens Stjärnor [Johan C]

    Hej! NU PÅ SPOTIFY! Hoppas alla har en bra sommar med skollov, semestrar, sommarpartare och dunka dunka. Oavsett om ni hänger på stranden, i hängmattan eller dansar loss på någon solig brygga kommer här en liten påminnelse: glöm inte att lyssna på LHK – Lysekils Tjejer, Handbollens Stjärnor av Johan C. En hyllning till handbollens hjältar från västkusten – full av energi, kampglöd och äkta handbollskänsla! NU PÅ SPOTIFY! LHK - Lysekils Tjejer, Handbollens Stjärnor F-14 7 jul 4kommentarer
  • Visa fler nyheter