﻿<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?><rss version="2.0" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"><channel><category>laget.se</category><title>laget.se - Nyheter från Gimo IF FK Herr</title><atom:link href="http://www.laget.se:810/GimoIFFK-Fotboll-Herr/Home/NewsRss" rel="self" type="application/rss+xml" /><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr</link><description>Här hittar ni alltid de senaste nyheterna från oss samtidigt som det läggs upp på hemsidan</description><item><guid isPermaLink="false">5aed949b-2157-fca7-fddc-c1923c167fd1</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11922637_medium.png" type="image/png" length="868834" /><title>Tung avslutning av vårsäsongen för div 6-laget</title><description>En vacker sommarkväll på idylliska Vikingalunden i Älmsta på Väddö. Vårens sista match för div 6-laget skulle spelas mot topplaget Väddö IF. En tuff match på förhand och en tuff match blev det. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Grabbarna försökte ändå jobba på och lira fram till sista spark trots att bollarna rullade in bakåt och alla ska ha en eloge för detta. Men Väddö var det klart bättre laget över 90 min och vinner rättvist, även om 8-1 kändes mycket utifrån matchbilden. En tung avslutning på en tung vårsäsong och vi får nu ta till vara på  sommaruppehållet och ladda om inför återstarten borta mot topplaget Upplands Ekeby den 3 augusti! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Ska vi sammanfatta matchen och målen så gör vi det egentligen helt okej matchen igenom, vi försöker attackera i anfallsspelet och vi jobbar hårt defensivt i nittio minuter&lt;/b&gt;. MEN vi sitter inte riktigt ihop och är lite för lätta att såra vid våra bolltapp. Vid Väddös 1-0 mål efter ca 8 minuter så har vi själva inkast vid mittplan, tappar bollen och blir bolltittande, och vips så har vi 1-0 i baken. Vid detta första mål var en del kvar att göra och Väddös forward gör det bra, men med en bättre "def i off" hade vi kunnat vara samlade redan vid bollförlusten. Sedan äter vi oss lite in i det och kan också göra 1-1 när Love hittar in till Bergvall som hinner in före försvarare och sedan avslutar fint trots dålig vinkel. Och där har vi sedan en bra period och får Väddö lite lite ur balans för en stund. Men efter dryga halvtimmen så tappar vi åter lite fokus, en svag inspark, där vi i försvaret också reagerar försent, leder efter att Väddö vinner förstabollen till ett friläge direkt, ett friläge som förvaltas väl. Och precis innan halvleken är slut kastar vi ett inkast lite olyckligt mitt in i planen inte bättre än att Väddö kan ställa om och bli fria. Men även där, med en bättre balans med fler spelare bakom bollen så hade vi kunnat leva med ett inkast till fel adress, så ännu en kollektiv bjudning egentligen. Kändes olyckligt att gå in i halvtid med tvåmålsunderläge när vi haft så bra perioder under halvleken. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vi pratar därför i halvtid om att spela enklare, döda bollar och spela fler bollar på yta&lt;/b&gt; - ex bakom deras wingbacks. Men ja ibland blir det inte som man tänkt sig, kanske blev vi lite trötta, kanske var det inte vår dag. Vi gör bra saker även i andra, i så väl försvar som anfallsspel. Men vi sitter inte ihop. Alla är inte 100% där. Det blir nån touch för mycket och bollarna når inte riktigt dit vi vill. Vi gör det inte tillsammans. Vi &lt;b&gt;agerar inte&lt;/b&gt; tillsammans. Det leder till individuella misstag och det leder till knepiga beslut. Mål fyra till åtta går samtliga in under rubriken "billiga" och startar eller slutar i våra egna misstag, flera för att vi inte gör det tillsammans mer än på ett individuellt plan - det sista målet signifikativt när vi har en frispark på offensiv planhalva i läge att fylla på med spelare i boxen och kanske få knoppa in i en boll. Men istället rullar vi en kort boll bakåt, strular till det, tappar boll - och alla de spelare vi flyttat fram är på halvis och ett avslutande kontringsmål är ett faktum. Vi släpper andra halvlek och går vidare helt enkelt. Vi lär oss, jobbar på det i höst och gratulerar Väddö till tre självklart välförtjänta poäng! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Tillsammans behöver vi stärka defensiven, bli lite mer cyniska och fortsätta hålla huvudet högt under hela matcherna.&lt;/b&gt; Då har detta gäng, med några skadade spelare tillbaka i höst, alla chanser att ta de ca 15 poäng (minst) som behövs för att klara oss kvar i höst. Men oavsett poäng så kommer det bli en roligare höst om vi sitter ihop bättre försvarsmässigt hela vägen från forwards till målvakt och suddar bort antalet enkla mål bakåt -  då kommer matcherna leva längre och vi kommer äga mer boll och skapa fler egna målchanser. Kapaciteten finns där, så vi tar nu tillvara på ledigheten på bästa sätt så tar vi nya tag i höst och fortsätter göra det bästa av varje match - då kommer det ramla in poäng till slut och framförallt kommer vi bli ett bättre lag såväl kollektivt som individuellt. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Men det kräver att träningsnärvaron är hög och att tillgänglighet och kontinuitet i match är hög. Då är inget omöjligt. &lt;b&gt;Då får vi förhoppningsvis se THE MIRACLE ON IDROTTSGÅRDEN i höst &lt;/b&gt;och ett svårslaget lag nu när bortaturnén är över! &lt;b&gt;Tack alla som varit på plats och stöttat laget under våren - i höst har vi hela SJU hemmamatcher så hoppas vi får se er plats för att stötta vårt unga div 6-lag även då! &lt;/b&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-25 17:00&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8121501/Tung-avslutning-av-varsasongen-for-div-6-laget</link><pubDate>Thu, 25 Jun 2026 15:00:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">3af7fa60-e018-8413-6bfd-d1b9ab78f391</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11921078_medium.png" type="image/png" length="1861689" /><title>Gimo Herr söker spelare till höstspurten! </title><description>&lt;b&gt;Efter en mer än godkänd vårsäsong som nykomling i div 4 Uppland söker vi nu fler sköna lirare till vårt gäng inför höstspurten! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Är du ny Uppsalastudent till hösten? &lt;/b&gt;Och vill hitta en lugn och trivsam fotbollsmiljö lite utanför staden? Då tror vi att du skulle passa bra in i vårt ambitiösa fotbollslag som huserar på fina Idrottsgården i Gimo - på pendlingsavstånd från Uppsala. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Eller är du en spelare som vill väcka liv i en pausad fotbollskarriär eller helt enkelt bara vill testa en ny miljö? &lt;/b&gt;Då är du varmt välkommen att prova på en miljö där vi både har ett ambitiöst div 4-lag  och ett utvecklingsbart div 6-lag i en trupp med bra åldersstruktur med en stomme runt 25 år kompletterat med unga hungriga 15-åringar och rutinerat runt de 30. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Livet har sin gång med studier, förändrad jobbsituation och militärtjänstgöring. Fotbollen har sina baksidor med skador och slitage. &lt;b&gt;Vi behöver bli fler för att fylla några luckor av ovan skäl inför höstspurten&lt;/b&gt;. Vi behöver bli fler för att med en större bredd både bli tåligare för frånvaro för att ro iland våra två lag men också för att få en bättre spets och kunna haka på på övre halvan av div 4 och för att med fler spelare i träning utveckla vår verksamhet i träning och match. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Låter det intressant? Börjar det rycka i fotbollsbuggarna? Redan putsat upp fotbollsskorna?&lt;/b&gt; Tveka inte att höra av dig för att få veta mer om förutsättningar och upplägg - och för att kanske komma och testa när höstsäsongen drar igång på allvar! Välkommen att anmäla ditt intresse till någon av nedan personer: &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;&lt;i&gt;Huvudtränare &amp; Sportsligt ansvarig&lt;/i&gt;&lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Andreas "Wahla" Wahlqvist&lt;/b&gt;&lt;br&gt;Wahla@telia.com&lt;br&gt;073-623 88 26&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;&lt;i&gt;Herransvarig Styrelsen&lt;/i&gt;&lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Jakob Axelsson&lt;/b&gt;&lt;br&gt;jakob.john.axelsson@gmail.com&lt;br&gt;070-760 20 33&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-23 20:30&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8120824/Gimo-Herr-soker-spelare-till-hostspurten-</link><pubDate>Tue, 23 Jun 2026 18:30:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">c549bd60-d988-f43c-ba81-db19626d7f1b</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11920074_medium.png" type="image/png" length="1053263" /><title>Kaffe, kaka och en tredje raka - innan SAIF 2 satte stopp!</title><description>Vattnet i Olandsån rinner på under Korsbron, och så har också matcherna rullat på senaste veckorna. Studentveckor, skolavslutningar, militära muck och militära inryckningar - allt går i ett och det är svårt att hinna med. Men här kommer ett försök att summera senaste veckornas matcher! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;10/6 Herr A - IK Sirius FK 2 (div 4)&lt;/b&gt;&lt;br&gt;Seriejumbon på besök på Idrottsgården så detta kunde väl bara sluta på ett sätt? Ja felet är väl när man tror det, då är riskens som störst att maskineriet hackar. Under första 20-25 minuterna är känslan att det är en match som kan gå lite hursom, vi har svårt att få grepp om Sirius (som har ett 60%-igt bollinnehav under första halvleken) även om vi sticker upp i en del sylvassa kontringar. 1-0 kommer i 13:e när Jacob hittar Bergvall som gör sin första balja för dagen, tyvärr tillåts Sirius kvittera några minuter därpå. Vi missar även en straff här i inledningen - men slås varken ned av det eller Sirius kvittering utan återtar ledningen redan i den 22:a när Oskar hittar in till Bergvall som kan göra sitt andra för dagen. Sen kommer då det som till stor del avgör matchen när Sirius får en frilägesutvisning i den 28:e minuten. Efter den så äger vi avslutningen av halvleken och gör två fina spelmål där Hagge (fin passning från Lucas) och Oskar är våra målskyttar. Vi har en fin variation där vi spelar "stort och fort" hela avslutningen av halvleken och gör det riktigt jobbigt för Sirius. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Vi pratar i halvtid om att köra på på samma sätt. Men nja. Vi har en del fina anfall och fina aktioner som bör resultera i fler mål men i stort är det en passiv och ganska svag halvlek där inget går till historien. Vi vänder blad och går vidare med tre viktiga och mycket välkomna poäng! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;11/6 Skyttorps IF - Herr U (div 6) &lt;/b&gt;&lt;br&gt;En riktig sexpoängsmatch för vår del där vi utifrån matchens vikt och läge i veckoschemat hade hoppats kunna fylla på med fler spelare från A-laget. Tyvärr fanns inga krafter kvar i truppen efter den totala tömningen mot Sirius så inte den rutinerade påfyllnad vi hoppats på och som hade behövts för att hålla hela vägen ut och ta vår första trea - och få lite häng på just Skyttorp i serien. De som tar resan till Skyttorp gör vad de kan och gör en prestation som är sånär att räcka till en poäng. Vi tar ledningen redan efter en kvart när Love Kjellsson petar in bollen från nära håll men får innan halvtidsvilan se en kvittering efter knappa halvtimmen. I andra står vi emot tappert men efter en rörig avslutning med skador och oplanerade byten så ramlar det in ett snöpligt mål bakåt i 94:e minuten och vi får tyvärr inkassera ännu en "hedersam" förlust. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;17/6 Österlövsta FF - Herr U (div 6)&lt;/b&gt;&lt;br&gt;Ännu en tuff bortamatch för vårt div 6-gäng. Ett fysiskt starkt och för nvån skickligt Österlövsta får göra två snabba mål där vi blir alldeles för passiva, det blir lite av matchkaraktären att det är ett pojklag som möter ett seniorlag där Österlövsta är mer rejäla i allt de gör. Vi gör bra saker och sticker upp mellan varven men blir lite tunna framåt matchen igenom. 3-0 i halvtid och vi pratar om att höja intensitet och nivån av agerande - det tycker vi att många också gör och i början av andra höjer vi oss i duell- och presspel och får lite bättre träff där vilket är kul att se. Men istället för att skapa den där riktigt heta målchansen till reducering får vi tyvärr istället se ytterligare ett mål bakåt under den första halvtimme av andra halvlek där vi ändå står upp bra och kliver fram lite i positionerna - även om Negga också får sträcka ut och göra några parader även under denna period. Sen tar vi slut lite under sista delen av matchen och Österlövsta får göra två mål till där. Bara att gratulera Österlövsta till segern och tacka för god match - och ladda om för en bortamatch mot ännu ett topplag på onsdag då vi ska ut till sommaridyllen Väddö! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;18/6 SAIF 2 - Herr A (div 4)&lt;/b&gt;&lt;br&gt;Här tog sviten slut och vi fick stanna vid tre raka segrar. Topplaget SAIF blev för tuffa och tog hem segern med 3-1. Rättvist sett över hela matchen men vi har bra saker att ta med oss framåt! Från första halvlek får vi ta med oss jobbet i försvarsspelet och ett par vassa omställningar - men spelmässigt är SAIF klart bättre och leder med 1-0. Ett mål där vi vi på planen där och då misstänkte offside, men bilderna efteråt säger "svårbedömt". Vi tappade press på bollhållare och föll ur försent, men hade också tur vid ett par andra lägen så underläge i halvtid var väl inget att diskutera i stort. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Den andra halvleken måste däremot vara en av våra bättre halvlekar för året. Första halvlekens 26%-iga bolllinnehav blev i andra 40% - och under en period av halvleken ännu högre.&lt;/b&gt; Vi lyfte upp positionerna lite och vågade spela och äga boll högre upp i planen. Tyvärr saknade vi effektiviteten denna match och istället för 1-1 på ett öppet läge så fick vi se en praktträff gå in till 2-0 när vi ligger för långt ifrån våra motståndare i ett SAIF-anfall. Med kvarten kvar reducerar vi ändå till 2-1 när Oskar sätter dit en straff och får lite ny luft under vingarna, men vi är lite obeslutsamma sista fjärdedelen denna match och får istället för en kvittering se Sunnersta kontra in 3-1. Men vi gör mycket bra i andra halvlek vi kan ta med oss. Bara att gratulera SAIF till segern och ladda om inför en mycket tuff bortamatch mot Strömsbergs IF på fredag! Ett halvderby och viktiga poäng på spel!&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-22 18:00&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8120008/Kaffe-kaka-och-en-tredje-raka-innan-SAIF-2-satte-stopp</link><pubDate>Mon, 22 Jun 2026 16:00:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">c0f34911-964a-0420-0a27-9dbc97d9546a</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11907078_medium.png" type="image/png" length="909271" /><title>Derbyseger, ett rån och avstamp inför Sirius!</title><description>&lt;b&gt;Det var någon vecka sedan nu. Men vi minns det som igår. En fin sommarkväll där vi fick se välfyllda läktare på Idrottsgården i årets första derby. Dittills obesegrade, och i skrivande stund serieledande, Gräsö NORRSKEDIKA IF skulle gå på pumpen för första gången denna säsong. &lt;/b&gt;Vi fick visa vad ett homogent försvarsspelt, lagmoral och Gimohjärta kan resultera i - GNIF har  det största bollinnehavet och chanser nog att vinna matchen - men vi har också fler öppna lägen att göra fler mål på. Slutresultatet skrivs till 2-1 efter två mål av vår måltjuv Oskar Ivars och ett storartat försvarsspel.&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Ska vi säga något kort om matchen som sådan så ska vi främst vara nöjda med prestationen i första halvlek.&lt;/b&gt; Där har vi det bollinnehav vi vill ha, en för oss bra balans mellan  egen kontrollerad speluppbyggnad och möjlighet att ta tillvara på de omställningslägen vi får. I 12 minuten får vi ta ledningen när Oskar gör sitt första, och därefter har vi även något läge att göra andra, någon misstänkt straffsituation etc. men istället för ett andra mål så är det GNIF som kvitterar efter att de tar tillvara på en kontring. GNIF tar där över ett tag men istället för ett till mål av gästerna så är det vi som med ett par minuter kvar av halvleken får göra 2-1 när ett brytpass leder till Stålberg som får ner den till Ivars som avslutar fint. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Andra halvlek blir mycket kamp. Ett något för stort bollinnehav för GNIF och vi får gå ännu mer på omställning&lt;/b&gt; och lita till ett tight försvarsspel. Vi har lite flyt med studsen denna gång och GNIF lyckas inte förvalta de öppna lägen de får, så vi håller undan och inkasserar årets första derbyseger! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Sen andades vi derbyångor över hundutställning och ännu en förberedelsevecka innan vi var redo för ny match i fyran. Märsta IK på bortaplan. En ganska hård och studsig konstgräsplan i stekande sol och tuffa yttre förutsättningar. &lt;/b&gt;Och som om det inte vore nog skulle det visa sig att Märsta också hade en offensiv vi skulle få tufft med, Skickliga att skapa 1 vs 1 med sina yttrar  och duktiga att ta fram boll med fart när de väl bestämde sig. Men ännu en gång visade vi att vi orkar stå emot - och denna gång fick vi även avgöra sent på en fast situation i 89:e! Skön trepoängare och skön hemresa - även om det utifrån målchanser var lite av ett rån denna söndag på Midgårdsvallen! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Första halvleken blir mållös. Men hade inte varit så om inte Jack börjat sitt storspel redan där. En straffräddning efter fem minuter följdes av flera svettiga räddningar matchen igenom. &lt;/b&gt;Men istället för ett hemmamål är det vi som tar ledningen efter att vi med halvtimmen kvar förvaltar en indirekt frispark med Hampus med sista fot på bollen. Med kvarten kvar får de hål på oss till slut när de knoppar in en välslagen hörna. Där och då kändes det tufft att rida ut stormen. Men vi gör det och istället är det vi som gör ett segermål i 89:e när Rasmus knoppar in en frispark från Joel. &lt;b&gt;Robbery completed. Märsta gör det bra spelmässigt och kommer ta sina poäng - så utifrån det känns som en riktigt bra plockad trea! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Sirius ikväll blir ännu en tuff nöt att knäcka. Givetvis hoppas och tror vi på en trea utifrån tabelläget. Och att vi kan få lite snurr på vårt anfallsspel efter några matcher där vi jobbat mest försvarsspel.&lt;/b&gt; Men vi möter ett Sirius vi ej lyckades vinna emot förra säsongen - och ett Sirius som var nära att sno poäng mot Procyon rätt nyligen. Så går vi ut och tror att det blir någon enkel tillställning är vi körda. Vi kommer behöva jobba minst lika hårt som tidigare, kanske hårdare för att själva driva på spelet och vara påkopplade i 90 minuter för att ta poäng även i denna match! Inga genvägar! För fuskar vi så kan Sirius istället räkna in sin första trea! Det hoppas jag dagens matchtrupp inte kommer tillåta! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Varmt välkomna upp till Gårn ikväll! 19.30 matchstart! &lt;/b&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-10 16:01&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8112929/Derbyseger-ett-ran-och-avstamp-infor-Sirius</link><pubDate>Wed, 10 Jun 2026 14:01:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">28569889-718d-5873-a006-ff0b98421329</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11892553_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="106176" /><title>Vi laddar om för kommunderby! </title><description>&lt;b&gt;Efter en helg med dubbla förluster så laddar vi nu om för kommande två utmaningar! Ett kommunderby i div 4 mot topplaget och seriefavoriten GNIF på torsdag hemma på Idrottsgården - och på fredagen en resa till Månkarbo för att möta deras andralag! Så..." ALLA TILL GÅRN" på torsdag 19.00! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Matcherna förra veckan - förluster mot två bättre motståndare! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Torsdagens match mot Ärentuna blev ett steg framåt jämfört med matchen mot Olands FF.&lt;/b&gt; Vi möter ett fysiskt starkt Ärentuna som i perioder ligger överraskande lågt för att vara ett lag som möter seriejumbon och när vi tar för lång tid på oss så hinner de parkera med i stort sett hela sin styrka. Vi börjar rätt bra spelmässigt men tyvärr blir det då extra kännbart när vi bjuder motståndarna på ett mål. I läget vi är i så är det givetvis viktigt att fortsätta våga - men för att ta poäng framöver så är det nog viktigt att hitta en balans mellan att våga och att inte spela med för små marginaler. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Ärentuna gör även tvåan innan halvtidsvilan.&lt;/b&gt; I andra halvlek tänker vi oss att försöka bli lite mer raka och lite snabbare för att nyttja ytorna som finns. Som så ofta blir det då istället Ärentuna som gör sitt tredje redan i 51:a och uppförsbacken är ännu större. När vi sedan äntligen gör säsongens första mål när Love får en praktträff i 65:e och där och då har vi lite halvtryck. Men istället för 3-2 för de istället 4-1 redan i 70:e. Vi ger dock inte upp utan i 75:e gör vi 4-2 när Ruben och Löfberg jobbar in en hörna från Lundberg och vi gör vad vi kan sista kvarten - men det enda ytterligare mål som blir är ett 5-2-mål i matchens sista minut. Ska sägas att Ärentuna är det lag som har de vassaste chanserna i andra och Arvid får göra ett par fina räddningar - men vi har någon fin målchans även vi. Rättvis seger för Ärentuna även om det fortsatt är lite enkla mål - men vi närmar oss! Kul att vi får göra årets första två mål, kul att både Lundberg och Nisse gör comeback efter långtidsskador och kul att vi får en ny chans redan på fredag! :)&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Fredagens match mot serieledaren Heby AIF blev tuff. &lt;/b&gt;Heby är en stark motståndare som kommer vara en stark kandidat till seriesegern i höst. Klart bästa laget vi mött i år. Samtidigt gör vi själva ingen av våra bättre matcher. Vi har bra sekvenser och individuellt bra arbetsinsatser, men vi är inte riktigt där på alla håll känns det som. Kanske var det en lång arbetsdag i värmen som spökade. En fredagkväll där veckan tagit ut sin rätt. Eller så var det bara en sån dag där motståndarna var mycket bättre och hanterade förutsättningarna på bästa sätt. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vi börjar matchen ganska bra ändå.&lt;/b&gt; Överraskar nog Heby lite eller så är de inte hundra påslagna första 20 minuterna. Vi tar ledningen via en straff i 19:e (Ivars både fälld och straffskytt). Och har ytterligare något bra läge efter en hörna och ett skott från Norrbom som målvakten parerar till hörna. Men efter dryga halvtimmen har Heby knäckt koden. Vårt effektiva försvarsspel luckras upp, vår kommunikation är för svag och Heby växlar upp. Efter ett straffmål i 37:e och en upprullning i 39:e är matchen vänd och efter det kommer vi aldrig riktigt tillbaka. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vi ger det chansen i andra, gör lite byten och försöker greppa det som gick fel i första. &lt;/b&gt;Men Heby är för bra och jämna över hela planen och är spel- och chansmässigt närmare en större seger än vi är en kvittering. Vi sticker upp i några hyggliga lägen men saknar effektiviteten framåt - samtidigt som vi då är och blir ihåligare bakåt. 3-1 kommer med knappa halvtimmen kvar. 4-1 med dryga 10 minuter kvar. Däremellan har Jack stått för ett par parader också. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Heby har ett jämnare lag men också ett par klasspelare där centrala mittfältaren Felix Ljungberg verkligen sticker ut&lt;/b&gt; (för bra för denna serie), men vi kan också bättre i alla lagdelar och behöver höja oss något snäpp inför torsdagens kommunderby mot GNIF för att ha poängchans där. Vi behöver ha fler som vill leda bakifrån så att vi sitter ihop bättre - och vi behöver få fast boll längre i offensiva led för att också hinna vila i dessa bakre led.  Av de fyra matcher som återstår innan midsommar så möter vi tre lag som ligger före oss i serietabellen så vi har en tuff avslutning av "förstarundan". Innan sommaruppehållet är ett faktum ska vi också hinna med returmötet borta mot Strömsberg i ännu en viktig match på tabellens nedre halva. Så det finns inget annat än att jobba vidare stenhårt för att utmana motståndarna i de matcher som återstår, få snurr på vårt offensiva spel och behålla den defensiva styrkan, och då sno åt oss lite poäng på fler än ett ställe. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Torsdagens kommunderby&lt;/b&gt;&lt;br&gt;Ja det enda vi vet är att vi inget vet. Under mina år som huvudtränare har det varit ett antal galna matcher. Men också ett par matcher som kontrollerats väl av den ena eller andra sidan och vunnits med klara siffror. Men självklart är de matcher man minns bäst vår sena kvittering i 90+6 på Norrskedika IP 2023, vår kvittering till 5-5 efter underläge 0-4 på Idrottsgården hösten 2024 - eller vår seger i Upplandscupens final som avslutning av säsongen 2024. Häftiga matcher med massor av energi och mycket publik. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Det man vet är att då var då. Och nu är nu. &lt;/b&gt;Vi tävlar med olika förutsättningar och gör det på våra sätt. Men många av dessa matcher har ändå givit lite nerv. GNIF har utöver ett spetsat A-lag byggt upp en bra verksamhet och en stark bredd där de idag är enda lag i kommunen att erbjuda juniorlag för P17 och P19-spelarna och har nu en stor spelartrupp att ta av. Medan vi har en väg att vandra där gällande vår juniorfotboll och har gått en annan väg med vårt seniorlag. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vi kan inför matchen konstatera att GNIF ånyo är storfavorit inför vårt möte.&lt;/b&gt; Obesegrade hittills i år, sånär på kvalplats uppåt ifjol och ytterligare spetsad trupp i år. Nu senast med vår egen skyttekung från ifjol - Anton Davidsson. Medan vi som skadedrabbad nykomling har tagit några fina poäng i inledningen, samtidigt som vi haft svårare i några matcher. Under de senaste åren har vi faktiskt inte vunnit någon hemmamatch i seriespel mot GNIF, utan de segrar vi har har kommit på bortaplan eller neutral plan. Kanske är det dags att skrälla lite och ta första hemmasegern under nuvarande ledning? Eller är GNIFs div 3-bygge för starkt ännu en gång? &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Det vi vet är att allt kan hända och att det starka Gimokollektivet jobbar till sista spark även denna gång.&lt;/b&gt; Vi har några starka försvarsinsatser bakom oss i år, har vi med oss detta, har en trupp med de flesta tillgängliga och går ut och tror på det ännu en gång - då kommer Anton och hans nya kompisar få jobba för det - och då kan vi åter vara där och sno poäng eller stå där som segrare. Vi slår ur klart underläge - men känner oss aldrig uträknade - inte ens på nio!&lt;br&gt;&lt;b&gt;&lt;br&gt;TORSDAG 28/5 19.00 - ALLA TILL GÅRN!&lt;/b&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-25 17:30&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8104372/Vi-laddar-om-for-kommunderby-</link><pubDate>Mon, 25 May 2026 15:30:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">08825e1c-d3a6-b939-ce61-03ada584d9df</guid><title>Nya tuffa utmaningar väntar! </title><description>&lt;b&gt;Så väntar då en ny tuff matchhelg för våra två lag, men vi gör åter vad vi kan för att få med oss poäng hem till Gårn när vi både i fyran och sexan har bortamatcher som väntar. För div 6-laget är det för övrigt den första av de 5 raka bortamatcher som avslutar vårsäsongen för vår del! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Torsdag 21/5 19.00 Ärentuna SK - U (div 6)&lt;/b&gt;&lt;br&gt;Det lär åter vara ett ungt manskap som ger sig iväg för 90 minuter hårt jobb! Denna gång är det Ärentuna SK som står för motståndet, tuffa bud givetvis då de ju ändå lyckades slå Olands FF nyligen... Svårspelad plan enligt ryktet så vi får väl se vad Ärentuna IP har att bjuda på i gräsväg på torsdag! Vi som var med dit senast (2024) minns en 2-1 seger efter två tidiga mål, där vi mönstrade en stark trupp och där Coach Alex vakta kassen. Undertecknad som då var på publikplats minns också att de ihärdiga myggen hade vaknat till liv för fullo! Så vi hoppas såklart på en repris resultatmässigt - även om vårt huvudfokus är att fortsätta ta steg spelmässigt och göra bra prestationer - och framförallt få sätta dit årets första balja framåt! &lt;br&gt;&lt;b&gt;&lt;br&gt;Fredag 22/5 20.00 Heby AIF - A (div 4) &lt;/b&gt;&lt;br&gt;Även för A-laget en bortamatch, och en tuff sådan mot obsegrade serieledarna Heby AIF. Har en av sina storskyttar avstängd, men mönstrar ju såklart som serieledare ändå ett för serien mycket starkt lag så ska vi få med oss någon poäng från Tegelvallen lär det krävas ännu en stark kollektiv prestation såväl försvars- som anfallsmässigt! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Vi mötte ju Heby i oktober i slutspelet av Upplandscupen. Då vann de med 2-1 efter ett sent avgörande (86:e minuten). Ur den matchtrupp vi hade då är väl 6-7 spelare med nu, medan det är svårt att sia om hur Hebys trupp ser ut på fredag. Det vi vet är att det är ett serieledande Heby i form - och ett Gimolag som kommer från en stark försvarsmässig prestation mot EIS - så vi åker väl ändå till Heby i tro om en fartfylld och bra fotbollsmatch på Tegelvallens plastmatta där vi ska göra vad vi kan för att ställa till det för dem!&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-20 23:00&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8101416/Nya-tuffa-utmaningar-vantar-</link><pubDate>Wed, 20 May 2026 21:00:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">77bb7fec-7cda-b8ba-589c-3baacbbe164d</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11883179_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="145188" /><title>Seger på Enavallen och förlust i derbyt</title><description>&lt;b&gt;Så har två matcher passerat igen. I fredags spelade vi mot ett för dagen alldeles för bra Olands FF hemma på Idrottsgårdens matta och på lördagen åkte vi till Enköping för att spela mot EIS på Enavallen. &lt;/b&gt;Fredagkvällen blev tung med förlust 0-9 när ett orutinerat Gimolag ställdes mot ett samspelt topplag i Olands FF, medan vi på lördagen tog lite revansch och fick åka hem med 3 poäng efter seger 3-0 efter en målmässigt effektiv första halvlek. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Fredagens match är inte mycket att säga om. Vi visste innan att vi skulle få tufft mot ett lag som Oland då vi gick in i helgen med många otillgängliga spelare och som följd en mycket orutinerad Gimotrupp.&lt;/b&gt; Så att vi förlorar är inga konstigheter även om vi såklart hoppats på att vara närmare målmässigt. I slutändan fick vara glada att det inte blev fler mål, ett antal avslut i virket, flera fina räddningar av Jeppe i målet och på det ett uppoffrande jobb och många sista-minuten-brytningar. Alla krigar på och gör sitt yttersta till sista spark, bara att gilla läget och acceptera att vi inte räcker till fotbollsmässigt - och då framförallt kollektivt och fysiskt där Oland sitter ihop bättre och är ett nummer större och snabbare. En extra eloge denna match till Jeppe i kassen som både gör vassa räddningar och håller modet uppe i de bakre leden - men också till laget som efter att vi hängt lite med huvudet ett tag i första ändå lyfter skallarna, tar jobbet och gör vad vi kan matchen ut med positiv inställning. Mer kan vi inte göra och det tar vi med oss framåt! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Lördagens match blir lite annorlunda.&lt;/b&gt; Vi får verkligen kriga för att få ihop full trupp denna match, då den otillgängliga truppen även avspeglar sig i A-truppens utseende. Till slut löser det sig och vi kan komma iväg med full trupp. Vi har sen lite flyt att seriens skytteligaledare Patrik Lundemo inte är med denna match, men gör framförallt själva en homogen laginsats som lägger grunden till dagens seger. Vi inleder med en första halvlek där vi både får träff i den höga pressen och utnyttjar omställningsytorna vi bjuds på. Redan i sjätte minuten snor Jacob bollen från ett slarvigt EIS-försvar och ger oss ledningen. Redan i elfte minuten kommer det andra målet när vi tar oss fram på högersidan och Norrbom sticker in bollen till Bergvall som förvaltar sitt läge. I 25:e kommer vårt och matchens sista mål när Lucas bryter, skär första linjen med första passningen till Jacob som i sin tur skär dubbla linjer med en perfekt djupledspassning till Oskar som förvaltar det friläget fint. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Resultatet står sig halvleken och tiden ut.&lt;/b&gt; I andra halvlek får vi slita hårt - men vi gör just det jäkligt bra. Försvarsspelet är mycket bra, framförallt på egen planhalva, och vi har även i andra flera öppna lägen som vi kanske bör göra fler mål på. Men 3-0 på bortaplan och tre poäng är vi såklart tvärnöjda med. Många som förtjänar ett extra omdöme idag, främst i de bakre leden och centralt men med ca 30% bollinnehav under matchen så ger vi extra positiva omdömet till det för dagen nyformerade mittbacksparet Joel och Hagge som både står för många sista sekunden-brytningar och styr försvarsspelet bakifrån denna match - kul att se tillsammans med hela lagets jobb tillsammans!&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-17 19:40&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8099703/Seger-pa-Enavallen-och-forlust-i-derbyt</link><pubDate>Sun, 17 May 2026 17:40:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">94cec3c8-c28e-a19c-5616-49af7dc49930</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11876368_medium.png" type="image/png" length="1348313" /><title>Förlust mot Skuttunge - och seger mot Håbo! </title><description>&lt;b&gt;Så är då årets gräspremiärer avklarade! Efter blandad kompott både spel- och prestationsmässigt så slutade det med en förlust i div 6 borta mot Skuttunge och en knapp seger i div 4 hemma mot Håbo FF! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;I division 6 åkte vi då till Movallen i torsdags för gräspremiär.&lt;/b&gt; Vår plan hemma på Gårn är hård och torr, men det var nog längesedan någon i vårt gäng stod på en mer svårspelad fotbollsplan än vad Skuttunge kunde bjuda på denna gång. Det är väl dock lite charmen med maj månad och gärdesgårdsserierna och både lagen stod för samma förutsättningar - förutsättningar som Skuttunge hanterade klart bäst såväl tekniskt som taktiskt - ja och till synes även fysiskt. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vi kommer till spel med ett ungt och orutinerat manskap&lt;/b&gt; och räcker helt enkelt inte till mot Skuttunge denna afton. Vi håller målmässigt jämnt skägg i halvtid, men när vi tänker att vi ska lyfta upp krafterna för att få till en kvittering så gör de istället några snabba mål direkt i början av andra och då är det såklart ridå ner. Slutresultatet blir till slut 4-0 - en rättvis seger för Skuttunge. En eloge ändå till hela laget som krigar på hela matchen - dels för att ta med oss en prestation framåt men också för att få till det där första målet vi suktar efter! Det kommer när det kommer och vi jobbar vidare med tydlig målsättning - att bli bättre för varje match vi får chansen att spela ihop detta nya gäng och att i höst vara bättre som lag och individuellt än när vi startade säsongen! Vi krigar på och nästa uppgift en tuff sådan mot spelskickliga topplaget Olands FF - hemma på Gårn på fredag 19.00! Välkomna då!  &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;I fyran tog vi emot Håbo FF i seriens nedre skickt. En riktig "sexpoängsmatch" - om det nu kan finnas sådana så tidigt på planen.&lt;/b&gt; En hård och torr plan där det dock gick att rulla boll - något Håbo FF gjorde bäst matchen igenom (69% bollinnehav) - även om vi i vårt något mer direkta spel kanske ändå är det lag som skapar flest riktigt heta chanser - även om även Håbo har några lägen de gott och väl kunnat kvittera på. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vi inleder ganska bra första kvarten&lt;/b&gt; och kan relativt kontrollerat spela oss ner bakom Håbos backlinje och skapa några bra lägen. Efter just kvarten spelad så vinner Hagge en boll och hittar Oskar i djupled, Oskar hinner inne i straffområdet innan han blir nergjord och straffen är ett faktum. Oskar förvaltar straffen väl och vi tar en tidig ledning. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Tyvärr lyckas vi inte förvalta några av de övriga lägen vi får och vi blir utan spelmål denna söndag.&lt;/b&gt; Men med ett starkt försvarsspel och efter några Håbomissar i hyfsade lägen så får vi konstatera att bollen studsade rätt och vi tar tre sköna poäng efter en hållen nolla bakåt. Vi bör döda matchen tidigare på de lägen vi har, men vi har många andra som tar jobbet i försvarsspelet med löpmeter, hjärta och smartness och ser till att trepoängaren stannar hemma på Gårn i årets gräspremiär. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Till nästa match behöver vi nog öka bollinnehavet något igen, annars kommer det bli jobbigt att stå emot mot ett EIS som ändå gjorde tre mot Håbo. &lt;/b&gt;Men kan vi behålla detta uppoffrande försvarsspel parallellt med att utveckla och effektivisera anfallsspelet så kommer vi stå upp bra mot alla lag i serien framåt! Detta kommer behövas då våra tre närmaste matcher är riktigt tuffa matcher. Först långresan till Enköping på lördag för att spela på det historiskt fina gräset på Enavallen (åk dit och fyll läktaren vettja!) mot EIS. Därefter bortamatch mot topplaget Heby en fredagkväll innan vi sedan har ett stundande kommunderby hemma mot i skrivande stund serietvåan och seriefavoriten GNIF! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Hårda bud i Mellerud! Ny träningsvecka väntar och vi krigar vidare!  &lt;/b&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-11 16:30&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8095627/Forlust-mot-Skuttunge-och-seger-mot-Habo-</link><pubDate>Mon, 11 May 2026 14:30:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">f0525bb3-e961-f027-b2fd-85832a3065f6</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11870145_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="92476" /><title>Gräspremiär i veckan! </title><description>&lt;b&gt;Så är det äntligen dags att lämna konstgräset och istället flytta "hem till Gårn"!&lt;/b&gt; Precis i underlagsskiftet så funderar man alltid vad som är sportsligt bäst, men i år känns valet självklart efter att konstgräset bidragit till flera skador i såväl knän som fotleder - och då Idrottsgården även erbjuder en helt annan inramning än buren så säger vi väl ändå&lt;b&gt; ÄNTLIGEN HEMMA! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;U-laget trummar vidare&lt;/b&gt;&lt;br&gt;Först ut att matcha på gräs blir vårt div 6-gäng då vi på torsdag åker till Movallen och möter Skuttunge! Detta är då samma Skuttunge som vi stångades mot i div 5 ifjol och med skyttekung Öhman tillbaka i gulsvart efter sitt Börjeäventyr så är det ånyo en tuff utmaning för vårt unga lag. Utöver det fortsatt tuffa skadeläget så krockar matchen med bl a konfaresor, studentskiva, jobbstängning och hockeyträningar men efter en välbesökt tisdagsträning ser det i skrivande stund ändå numerärt bra ut - även om vi såklart önskat att alla vi hade velat se i spel för att på allvar utmana om platser i div 4-truppen varit tillgängliga. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Men sportsligt då? Ja ser vi senaste matchen så kan vi konstatera att det inte är högst bollinnehav som ger vinnaren - det är vad man &lt;b&gt;gör&lt;/b&gt; med och utan  bollen som avgör matcher. Vi har det högsta bollinnehavet mot Hinden men lite för ofta tar det stopp i central tredjedel, vi tar inte fram bollen tillräckligt aktivt och bestämt och vi tappar tempo och riktning både som bollinnehavare - och som medspelare. Vi blir stillastående som alternativ i djupled - vilket gör att vi spelar fast oss själva eller att motståndarna kan kontra på oss vid flera tillfällen. Fokus Skuttunge är att fortsätta ta samma jobb och jobba tillsammans som tidigare - men våga vara lite rakare - och för att vara det ha fler spelare som AGERAR istället för att vi reagerar - och då ofta försent. Då kommer vi fortsätta ta steg spelmässigt och då kommer vi kunna spräcka årets målnolla i div 6! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Första hemmamatchen på Gårn på söndag! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;På söndag 12.00 gör Gimo Herr årspremiär hemma på Idrottsgårdens gräs. Håbo FF står för motståndet. Ett Håbo som förra året kvalade till div 3 men som till i år tappat några spelare och haft en poängmässigt tuff säsongsstart! Så en viktig holmgång i kamp om poäng i seriens nedre skikt väntar! Som alltid första matcherna på gräs så väntar vi väl oss inte något direkt skönspel - men vi hoppas kunna bjuda på mycket energi i en match där den fysiska och mentala närvaron i avgörande skeden kommer vara tungan på vågen! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Efter en, till slut, tight match mot Procyon så hoppas vi dels kunna bjuda på en bättre start på hemmaplan och även få hål offensivt efter lite motstuds på Stenhagen. Ett lite aggressivare försvarsspel och ett noggrannt anfallsspel där vi ökar bollinehavet något och håller fokus ända tills att bollen ligger i lökpåsen! Så full fräs på salladen på söndag, förhoppningsvis kryddat med  mod att lira, en ny bra prestation och förhoppningsvis tre färska in på kontot! &lt;br&gt;&lt;br&gt;En fortsatt halt och lytt trupp och spelare som inte kan delta av andra skäl, men vi bygger i grunden vidare på föregående matchtrupps prestation mot Procyon och ger chans till torsdagens lirare att lira till sig både en startplats och trupplatser till på söndag! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Ännu en tuff match mot ett ungt och spelskickligt Håbo FF - vi behöver ert stöd från läktaren - så varmt välkomna till årets "riktiga" hemmapremiär! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Truppnyheter&lt;/b&gt;&lt;br&gt;Så till sist lite truppnyheter. I förra veckan kom en kvartett hockeygrabbar och ville vara med i fotbollssvängen under sommarhalvåret! Riktigt kul och självklart välkomna! Ett bra tillskott i träning och match - och extra kul att det är Gimokillar som väljer att köra igång igen med fotboll på hemorten! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Sedan har även Mohammed Al Ahmad sökt sig hemåt från GNIF, så välkommen hem säger vi till honom! Han var bl a med hos oss i Gimo under året då vårt andralag under ordförande Hagges ledning gick upp från div 8 till div 7 och ses väl  främst som en framåtlutad och snabb ytterback men med egenskaper att bidra på fler positioner. Har utvecklats spemässigt under åren i GNIF och blir spelklar för föreningen i slutet av veckan. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Movallen torsdag och Idrottsgården söndag - nu kör vi! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-06 12:00&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8091320/Graspremiar-i-veckan-</link><pubDate>Wed, 06 May 2026 10:00:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">c42b1735-3c36-511f-e288-aaee12821035</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11868440_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="77866" /><title>Knapp förlust borta mot en av seriefavoriterna! </title><description>&lt;b&gt;Efter en första halvlek där Procyon är bättre än oss, framförallt inledningsvis, äter vi oss in lite i halvleken och får sen se en andra halvlek där vi trycker på stundtals men där matchen tyvärr punkteras med en, återigen, billig straff till slutresultatet 2-0. &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Första halvleken går statistiskt till topplagets fördel.&lt;/b&gt; Enligt siffrorna är de faktiskt tämligen överlägsna efter att vi inte ens har ett bollinnehav över 30% och Procyon vinner skotten med 5-1. De får ett tidigt mål där vi åter (precis som mot Riala) kommer för långt ifrån vid en inläggssituation, men där är det sedan stopp målmässigt. Så utifrån bollinnehavet gör vi det väldigt bra försvarsmässigt och vi är inte ofarliga när vi i slutet av halvleken sticker upp, bland annat genom ett friläge och några ”nästanlägen” där vi dock ej kommer till avslut. Sen får väl Procyon enligt oss vara glada som går in i halvtid med 11 spelare då vi nog tyckte att en vårdslös överkörning av Almen borde ha renderat ett andra gult kort på deras mittback, ett beslut som hade kunnat förändra matchbilden, men ett beslut som var för stort att ta utifrån förutsättningarna – och givetvis en bedömningsfråga där vi såklart både respekterar domarens beslut att fria och lika självklart är färgade i frågan. Så inga konstigheter givetvis – that´s the game! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Till andra pratar vi om att våga mer &lt;/b&gt;(men utan att chansa inledningsvis), men framförallt bli mer noggranna tekniskt så vi skulle kunna ta tillvara på de lägen vi skulle få om vi fortsatte på tendenserna från slutet av första. Det gör vi och ett tag under andra håller vi t o m i taktpinnen, vi vinner bland annat hörnstatistiken i andra med 6-2, jämnar ut skotten – men har ju också några försök som blockas eller går utanför som inte alltid hamnar med i statistiken och ökar bollinnehavet till över 40% - vilket vi nu vet är vår minimisiffra för att på allvar vara med i matchen. Tyvärr resulterar inte vårt momentum i något mål, vi är inte noggranna nog i det sista momentet, utan istället får vi signifikativt ånyo en billig straff emot oss när Joel vänder ryggen till, PBK skriker högst och är störst och domaren hittar en hands. Det är som det är och ännu en bedömning som ska göras inom en halv sekund - men såklart lite typiskt att åka på när vi inte får dit bollen framåt. 2-0 och uppförsbacke med 10 kvar. Vi försöker forcera och jobbar till slut men har svårt att skapa något riktigt hett i slutet då PBK också får lite ny luft under vingarna av sitt mål. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Det mest dramatiska på slutet&lt;/b&gt; blir någon liten brottningsmatch på slutet där två spelare fastnar i varandra och belönas med varsitt gult, men i övrigt får vi konstatera att utifrån bollinnehav och skapade chanser över hela matchen så vinner ju såklart Procyon rättvist, inga konstigheter. Men vi kan såklart ändå utifrån vår inledning av seriespelet och försäsongen som helhet även vara ganska nöjda med vår egen prestation trots resultatet. Med lite medstuds och större noggrannhet så kan vi ju faktiskt få med ett resultat och nån poäng från Stenhagen. En stor extra eloge till våra avbytare där det blir sparsamt med speltid denna match och där man ändå håller modet uppe, i den tidpunkt där vi enligt matchplan brukar börja rotera så hade vi vårt största momentum - vilket vi inte ville bryta. Så en knepig match på så sätt men en oerhörd trygghet med en bred bänk denna match. Guld värt.  &lt;br&gt;&lt;br&gt;Framåt då? Vi behöver fortsatt bli fler A-spelare i träning – hela veckorna – för att kunna ta nästa steg tillsammans – men matchen som sådan är kollektivt sett ett steg i rätt riktning där vi tar positiva steg gällande såväl defensiv balans som brett deltagande offensivt. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Så vi tar med oss det positiva och gnuggar vidare i spelet sista tredjedel så ska vi vara redo att ta emot Håbo hemma på en väntat svårspelad och lite ojämn – men härligt grön – gräsmatta på söndag! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-04 22:30&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8090525/Knapp-forlust-borta-mot-en-av-seriefavoriterna-</link><pubDate>Mon, 04 May 2026 20:30:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">53fd5634-9ae0-3ff4-d26d-9ae0906391df</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11863935_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="253618" /><title>Inför helgen: Match på konstgräset på lördag!</title><description>&lt;b&gt;Då var det dags för nya matcher. A-laget åker till Stenhagen för att stångas med seriefavoriten Procyon på söndag men innan dess hoppas vi att många tar sig upp till Gimo konstgräs för att stötta U-laget när de tar sig an en av sexans favoriter IK Hinden! 12.00 matchstart - Välkomna upp då! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Läget i laget:&lt;/b&gt;&lt;br&gt;Efter att föregående veckan fick ett dystert slut med en WO mot Ullfors så blåser det lite mer positiva vindar efter gårdagkvällens träning. 27 aktiva på plats, varav 23 i träning och ytterligare ett par i rehab. Ett stort steg i rätt riktning jämfört med föregående måndag där vi avbröt träningen med endast 7 spelare kvar på planen... Så - det våras för Gimo Herr med andra ord! :) Med en kvartett fotbollssugna hockeylirare i sin första träning, några skadade som gör comeback och ytterligare någon hemvändare på ingång så ser det, peppar peppar, ut som att vi kan få konkurrens i båda trupperna framåt - och framförallt kommer vi kunna spela med spelare som faktiskt tränar fotboll även i vårt andralag! Vi ställer åter ett väldigt ungt lag på benen på lördag och med lite nya yngre spelare in i träning så kan det bli ännu mer av den varan framåt! Riktigt kul! &lt;br&gt;&lt;b&gt;&lt;br&gt;Lördagens motstånd: &lt;/b&gt;&lt;br&gt;... sen vet vi att just lördagens motstånd är ett tufft sådant. Vi vann hemmamatchen ifjol efter en riktig stöld hemma på Idrottsgården medan bortamatchen blev en avslagen tillställning i slutomgångarna. I år ses Hinden som en av de stora favoriterna i toppen och de har inlett serien med en 2-1:a åt vardera håll. En vinst borta mot Skuttunge och en förlust senast hemma mot Oland (med ett sent avgörande från Oland i 90:e). En statistik de toppar är den över gula kort med 7 gula på två matcher - och är det inte slumpen - så har vi precis som mot Ekeby en fysiskt tuff utmaning framför oss! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Försäljning: &lt;/b&gt;&lt;br&gt;Missa inte chansen att stötta Gimo Fotboll och Gimo Herr nu när herrlaget säljer prdukter från både kakservice och Newbody! Du vet väl att du kan välja hemleverans direkt hem till brevlådan - fri frakt dessutom om du beställer för över 450 kr? Så var du än bor i Sverige kan du stötta oss med ett köp av produkterna från Newbody! (och utan att krångla med leverans från oss utan få dem snabbare med ett direktköp!)&lt;br&gt;&lt;br&gt;För den fikasugne så pågår kakförsäljningen fram till 15:e maj - så leverans därefter nånstans från den av oss ledare/spelare du handlar av. Länkar nedan till respektive shop! Tack på förhand för ditt bidrag! &lt;br&gt;&lt;br&gt;https://www.newbodyfamily.com/sv-se/shop/s/TGXNTIQ/GXNUUJ?ut=1_200&lt;br&gt;&lt;br&gt;https://www.kakservice.se/Shop/Andreas-Wahlqvist/FB336D29&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Helgens tidpunkter:&lt;/b&gt;&lt;br&gt;Lördag 2/5 12.00 U - IK Hinden (Gimo konstgräs)&lt;br&gt;Söndag 3/5 19.30 Procyon BK - A (Stenhagens IP konstgräs)&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-30 11:05&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8087909/Infor-helgen-Match-pa-konstgraset-pa-lordag</link><pubDate>Thu, 30 Apr 2026 09:05:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">5fdc4e5c-770f-f105-512a-db1ea3a9e09f</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11857001_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="124898" /><title>WO för U-laget imorrn o oavgjort i fyran!</title><description>&lt;b&gt;Tyvärr tvingas vi lämna WO i div 6 imorgon. &lt;br&gt;En tunn trupp räcker varken till fysiskt eller numerärt denna helg. Så alla som tänkt åka till Ullfors ni kan planera om er lördag. &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;Nu har vi haft vår WO för säsongen så nu hoppas vi det vänder framåt då det är viktigt för både representationslag och ungdomslag att vi kan behålla vårt andralag i spel. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Under fredagkvällen blev det inte WO, utan delad pott mot Rosersberg i div 4. En vass offensiv från gästerna satte oss i arbete från start - men vi var vassa i omställningarna och kunde gå till halvtidsvila med ledning 2-0 efter två mål av Oskar som var på hugget i djupled. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Tyvärr tog krafterna slut för Oskar med flera i andra. Träningsbakgrunden gjorde sig rättvisa och Rosersberg vann andra halvlek med 2-0. Det första målet efter en bollvinst på vår planhalva och det andra efter en till synes billigt dömd handsstraff. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Tråkigt och tufft att tappa ledningen, men skönt att inte tappa helt utan ändå få behålla en poäng. Delad pott kändes rättvist till slut och jämfört med Rialamatchen kändes det spelmässigt som ett steg i positiv riktning. Vi hoppas på en bättre träningsvecka nästa så att vi kan ta oss an en seriefavorit i sexan i Hinden och en favorit i fyran i Procyon. Två oerhört tuffa matcher. Men vi ska ge dem en fight! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Tack till publiken för ert stöd idag!&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-24 23:15&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8083570/WO-for-U-laget-imorrn-o-oavgjort-i-fyran</link><pubDate>Fri, 24 Apr 2026 21:15:05 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">ba6f5660-e4ed-72d2-2c83-f7e774849e13</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11855200_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="236971" /><title>Inför matchhelgen 24-25 april: Ny helg och nya tag! </title><description>&lt;b&gt;Efter två förluster föregående helg så tar vi nya tag den kommande! A-lagsmatch redan fredag kväll så vi hoppas att många trotsar suget till fredagsmyset i soffan och istället tar sig upp till Gimo konstgräs&lt;/b&gt; för att stötta grabbarna i nykomlingsmötet när Rosersbergs IK kommer på besök! U-laget åker till Ringvallen i Ullfors för att möta A-lagets assisterande tränare Robbans gamla gäng! Förhoppningsvis två roliga matcher att se fram emot! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Läget i Gimolägret. &lt;/b&gt;&lt;br&gt;Skadefyllt. Åtta hela och tillgängliga spelare på måndagsträningen. Klart bättre på onsdagen. Men inte direkt dubbla elvor. Ett par spelare återkommer sedan premiären mot Strömsberg, men också några nya skador senaste matchen och i veckan. Vi kämpar på och hoppas vi kan få till vårt anfallsspel bättre än senast med framförallt ett större mod i speluppbyggnaden. Försvarsmässigt såg det okej ut senast och vi kämpar på, även om Rialamålen till slut blir lite enkla. Men lätt hänt när man får jobba så hårt och ha så lite bollinnehav att till slut tappa lite fokus även bakåt. Nykomlingsmöte nu och då måste vi upp en nivå - vilket vi vet finns där i grunden. Om vi är där just nu får vi se på fredag kväll. Men vill vi hålla oss kvar i serien är det viktigt att ta så många treor som möjligt i denna typ av hemmamatcher - och vi ska göra allt vi kan för att göra det! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Lördagen spekulerar vi inte så mycket inför då det så mycket beror på vilket lag vi kan ställa på benen. Kul att i premiären mot Ekeby se alla egna unga spelare få göra sin seniordebut och på ett bra sätt dessutom! Sen blir vi lite tunna till slut och Ekeby vinner ju rättvist - men utan alla återbud så vinner vi nog hemmapremiären - och kan vi fortsätta matcha in våra yngre spelare så ser framtiden ljus ut! Men som sagt. Truppen är tunn så möjligheterna till resultat mot Ullfors är helt avhängt på skadeläget i truppen som helhet - men vi tvivlar inte på att vi kommer åka dit med en trupp som kommer göra allt för att åka hem med tre poäng! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Motståndet Rosersbergs IK&lt;/b&gt;&lt;br&gt;Har som oss börjat med en av vardera. Dvs en förlust och en seger. På pappret har de dock mött ett betyligt tuffare motstånd än oss när de började med en klar förlust med 3-0 borta mot mot en av årets stora (förstärkta) seriefavoriter Procyon - för att sedan slå fjolårets serietrea Håbo med 2-1 på hemmaplan i fredags. En av målskyttarna där var fjolårets skyttekung i div 5 Södra, Lukas Makdesi och tillsammans med Joakim Brolund (tvåa i skytteligan) stod de för 41 (24 + 17)  av lagets 71 gjorda mål i seriespelet 2025 - en offensiv duo att se upp för på fredag och vi räknar med ett ånyo riktigt tufft motstånd i denna serie!&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;i&gt;Fotograf: Nils "Bingo" Wallin&lt;/i&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-23 11:00&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8080904/Infor-matchhelgen-24-25-april-Ny-helg-och-nya-tag-</link><pubDate>Thu, 23 Apr 2026 09:00:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">5ce62f05-b2af-45fa-93bd-998188679074</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11850741_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="224528" /><title>Väl kämpat men förlust mot Riala</title><description>&lt;b&gt;I väntat blåsväder på Norrtälje Sportcentrum möttes vi av ett fysiskt Riala, en fysik som över 90 minuter skulle vara avgörande. Till slut kunde vi inte stå emot och ett över 90 minuter bättre Riala vinner med 3-1 till slut. &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Första halvlek är jämn, stundtals t o m i vår favör.&lt;/b&gt; Vi tar också ledningen tidigt när ett fint anfall avslutas med att perfekt inlägg från Felix hittar Jacobs panna i boxen. Ett fint avslut och ledning för oss! Vi håller i nästan hela halvleken men redan sista 5-10 av första börjar Riala trycka ner oss men kommer inte närmare än ett skott Jack får göra en jätteräddning på. En totalt sett bra halvlek med många bra aktioner av många spelare - även om vi får slita hårt.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Vi pratar i halvtid om vikten av att inte bli för låga för tidigt och lite om inte bli för långa. Vi blir lite både och och har oerhört svårt att få till något vidare anfallsspel i andra. Vi slarvar bort de lägen vi får till längre anfall och Riala äger spelet medan vi fastnar i alldeles för mycket långbollar. Det dröjer dock till 75:e innan de får hål och får till en kvittering. Men sen rullar det på och spiken i kistan kommer med ett 3-1-mål i 90:e. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Rättvis Rialaseger och vi får ta nya tag hemma mot Rosersberg på fredag.&lt;/b&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-19 20:04&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8079504/Val-kampat-men-forlust-mot-Riala</link><pubDate>Sun, 19 Apr 2026 18:04:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">35c3d1d4-5bfc-378e-2b9f-5720370562a5</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11849035_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="161931" /><title>Förlust i premiären i sexan</title><description>&lt;b&gt;Seriepremiären för ett nybyggt U-lag slutade tyvärr med förlust med 0-4 i derbyt mot Upplands Ekeby IF. &lt;/b&gt;Efter en mållös första halvlek får vi tuffare i andra och ett fysiskt starkt Ekeby gör två mål på fasta situationer - och ytterligare två på snabba omställningar som då fastställer slutresultatet. Vi får också konstatera att "släkten är värst" då en målskytt är fostrad i Gimo och ytterligare två har spelat i föreningen! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Vi kommer till start med med hela ÅTTA spelare som gör sin första seriematch i Gimotröjan. Den äldsta över 50 men de flesta klart yngre och de yngsta precis fyllda 15. Extra kul att vi efter många års lucka äntligen kan lyfta fram tre spelare födda 2011 från våra egna led! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Många krigade på och visade i perioder att våra unga lirare vill och kan lira boll, även om vi vägde lätt till slut - och det inte var nån slump att fasta situationer blev avgörande. Men vi har ett ungt lag som kommer gå framåt hela säsongen och med bättre skadeläge i truppen som helhet kommer det hända grejer över tid! Hade alla som var kallade kunnat spela så hade vi nog kunnat ta poäng denna match - nu tar vi den som en nyttig läropeng!&lt;br&gt;&lt;br&gt;Två av våra starkare spelare för dagen var våra ytterbackar , far och son, Ronny och Douglas Åström. Den äldre, med många år i A-laget längre tillbaka i historien och idag inkallad i sista stund. Den yngre med sin första seriematch på seniornivå. Och med Ann-Mari i kiosken hade vi tre generationer i Gimo Fotbolls tjänst idag! Mäktig föreningsromantik ändå! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Nya tag i Riala imorgon för A-laget - för detta gäng borta mot Ullfors nästa lördag!&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-18 14:41&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8078656/Forlust-i-premiaren-i-sexan</link><pubDate>Sat, 18 Apr 2026 12:41:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">febb07d1-2c87-1832-406a-b9689521f5a5</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11847747_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="154739" /><title>Matchsnack inför helgen 18-19 april! </title><description>&lt;b&gt;Ny matchhelg och nya (eller nygamla)  förutsättningar!  Så har ännu en träningsvecka passerat och vi har åter landat i ordinarie tillvaro. De tre poängen mot Strömsbergs IF var såklart riktigt skönt att starta med och en bra start på säsongen. På pappret positiva vibbar och en kickstart inför vecka 2 av tävlingssäsongen! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Men när premiärvecka 2 ska sammanfattas – där vi även ska starta spelet i div 6 – så ser det mesta ut som vanligt igen&lt;/b&gt;. En tunn trupp och på det flera nya skadekänningar och återbud till matcherna vilket gör att det i skrivande stund känns osäkert gällande främst matchen imorgon lördag. Vi hoppas för våra unga spelares skull  - och för Upplands Ekebys skull - att vi får ihop det! Besked läggs ut här snarast om det skulle visa sig att det blir några förändringar – till dess är det 11.00 som gäller för U – Upplands Ekeby på Gimo konstgräs imorgon! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Inför söndagen åker vi sen givetvis till Riala med goda förhoppningar &lt;/b&gt;utifrån föregående helg, men också med många frågetecken utifrån träningsvecka, återbud och truppstatus. Vi hade väl velat ha en bättre träningsvecka bakom oss inför en tuff bortapremiär, samtidigt som vi vet att grundkapaciteten är bra i vår startelva. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Riala är ett bra div 4-lag som med ny tränare och lite nytt blod i truppen säkert kan blanda sig i övre halvan 2026&lt;/b&gt; – vilket en premiär med 0-0 borta mot fjolårets serietrea Håbo FF visar. Vi får hoppas att vi kan jobba vidare från föregående helgs prestation och kanske höja oss något snäpp offensivt – då kan vi hota de flesta lag och givetvis även Riala GoIF på ett förväntat blåsigt Sportcentrum i Norrtälje på söndag. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;15.45 matchstart&lt;/b&gt; för er som vill vara på plats i Norrtälje på söndag. För er som inte är på plats så har Riala lovat god rapportering i Min Fotboll. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vi krigar på och välkomna att supporta oss i helgen! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;Fotograf till bilden: @Foto.Bybella&lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-17 12:00&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8078018/Matchsnack-infor-helgen-18-19-april-</link><pubDate>Fri, 17 Apr 2026 10:00:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">a91a609c-59fd-81b0-47be-7ad150ad30f8</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11845595_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="168987" /><title>Ny premiärvecka: Kapten för div 6-laget 2026!</title><description>&lt;b&gt;De assisterande kaptenerna får växa fram under säsongen men till förstakapten utser vi 2026 förra säsongens skyttekung och MVP Ruben Tjärnberg! En pålitlig Gimokille som inte tvekar att åka milen från Uppsala för att bidra med hög närvaro, bra inställning och ett gäng mål under säsongen. En bra förebild för de yngre och en stabil person i ett, framförallt under förra säsongen, spretigt andralag. &lt;/b&gt;&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Seriepremiär på lördag och vi sätter därmed punkt för försäsongen. Hur tycker du försäsongen varit personligen och för lagets del?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Som sagt en försäsong med en del skador vilket aldrig är kul men jag tycker vi har gjort det bra utifrån våra förutsättningar. För egen del känns kroppen bra och jag är riktigt redo för seriestart!&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Det har ju bara blivit en träningsmatch för andralaget men istället har vi med många sjuka och skadade i "stortruppen" sett några fler spelare från U-laget få chansen till spel i A-laget och tvingats ta större ansvar i träning. Vi har också några nyförvärv som kommit in och fått visa framfötterna. Är det någon / några av dessa spelare du tycker ha tagit större steg under vintern? Om vi framförallt kanske blickar mot de yngre som ska ta plats i div 6-laget i vår?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Jag tycker att många har tagit för sig och gjort det bra när de har fått chansen. Dels en del fina mål från Gurra Å som jag tror kommer bli lite av en nyckelspelare för oss i år. En annan som har tagit tydliga kliv under försäsongen är Omar jr som spelar med riktigt mycket energi. Vill även lyfta fram Dogge som jag tycker gör en riktigt stabil träningsmatch, tror han kan bli en viktig kugge i backlinjen.&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Förra säsongen var tuff för alla inblandade och till i år är förhoppningen att med yngre spelare (första gången på många år som vi kan lyfta upp från egna led) kunna spela mer med spelare som faktiskt tränar fotboll på regelbunden basis. Vi kommer givetvis vara beroende av några insatser från våra veteraner även fortsatt, och många av spelarna gör ju sina första seniorminuter vilket såklart kan bli tufft i många matcher - men i grunden fler aktiva spelare i matchtruppen vilket vi ändå tror är positivt över tid oavsett enskilda resultat i år. Vad tror du ökad kontinuitet kommer betyda för andralagets verksamhet säsongen som kommer och vad blir de stora utmaningarna för vårt väldigt unga andralag? &lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Ja förra året blev en tuff säsong med många toppar och dalar men jag är glad att vi lyckades kriga oss till fortsatt spel i 6an. Lite mer kontinuitet borde kunna ge oss en större trygghet och en högre lägstanivå. Med den unga trupp vi har tror jag även på en stark utveckling under säsongen. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Totalt sett måste man ju säga att andralaget ändå gjorde en kanonsäsong 2025 sett till förutsättningarna och slitet. Laget vann de rätta matcherna och hade perioder där vi höll ihop det bra över tid – blandat med några dippar såklart där vi hade svårt att få ihop lag – men krigade starkt!  &lt;br&gt;&lt;br&gt;Tyvärr har Hallsta dragit sig ur  årets serie, men elva starka lag återstår och vi har kvar två derbyn i år efter att Film lämnat för  femman, Olands FF bytte plats med HÖFF och tagit klivet upp från sjuan och sen då Upplands Ekeby som var ett stabilt lag i vår sexa redan förra året. Så om vi blickar fram emot den div 6-serien där nu samtliga återstående lag i grunden spelar på trevliga anläggningar med riktiga gräsplaner… &lt;br&gt;&lt;br&gt;Vad tror du om våra egna chanser i lördagspremiären hemma på konstgräset mot just Upplands Ekeby IF? Vad blir nycklarna för vår del?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Vi vet att Ekeby är ett stabilt och fysiskt lag som är ganska jobbiga att möta och vi måste va beredda att kriga i 90 minuter. Så länge vi spelar vårt spel och ser till att hålla tempot uppe så har vi goda möjligheter att ta 3 poäng. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;En premiär är en premiär medan serien är ett maraton. Oavsett om det blir kanon eller kalkon återstår en lång väg till slutdestinationen i oktober. Vad tror du om serien som helhet? Om du tar fram din Rubenska kristallkula - vilka lag ser du som seriefavoriter och var ser du oss själva i tabellen när vi summerar i höst? Vilka matcher ser du mest fram emot? Något derby som kittlar extra?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Det ser ut att bli en jämn serie i år vilket är kul men lite svårtippat. För våran egen del ser jag att vi gör en bättre säsong än förra året så iallafall upp på övre halvan ska vi va. När det gäller enstaka matcher är det såklart alltid derbyna man ser fram emot mest!&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Du är ju precis även invald i spelarrådet för 2026. Vad blir din roll i gruppen och kan spelarna förvänta sig några galna upptåg att se fram emot utanför planen eller får de vara nöjda med årsfesten och att vi fortsätter försöka ha högt i tak i omklädningsrummet? &lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Under försäsongen har vi haft en riktigt bra stämning i gruppen och det vill jag fortsätta bidra till. Sammanhållningen i gruppen är otroligt viktigt och det ska alltid va kul att komma ner på träningen. Självklart kommer det även planeras lite roliga aktiviteter även utanför planen, mer info från spelarrådet kommer!&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Om vi fortsätter blicka in i framtiden, vilka i vår trupp tror du blir&lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Årets Genombrott? &lt;/b&gt;Dogge&lt;br&gt;&lt;b&gt;Årets Överraskning?&lt;/b&gt; Omar Jr&lt;br&gt;&lt;b&gt;Årets Skyttekung? &lt;/b&gt;Får man svara sig själv? &lt;br&gt;&lt;b&gt;Årets Framspelare? &lt;/b&gt;Gurra Å&lt;br&gt;&lt;b&gt;Årets Buse?&lt;/b&gt; Abu Jeda&lt;br&gt;&lt;b&gt;Årets MVP? &lt;/b&gt;Gurra Å&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Självklart får man svara sig själv som den måltjyyyv du är! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Till sist. Förra säsongen hade vi ganska mycket folk på matcherna, även i sexan med hjälp av några derbyn,  och det hoppas vi såklart på igen. Om du fick köra ett peptalk till varför man ska komma och titta på premiären på lördag 11.00 och våra övriga matcher i div 6 under 2026 - hur skulle din "oneliner" lyda?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Helg, solsken och derby på gårn, finns inget bättre!&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Hade inte sagt det bättre! Alla till konstgräset för premiärderby på lördag! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Tack för dina svar! Nu åker vi!&lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-16 08:15&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8076513/Ny-premiarvecka-Kapten-for-div-6-laget-2026</link><pubDate>Thu, 16 Apr 2026 06:15:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">679c5d4c-51bc-81be-fc7a-ba1fed3a55d3</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11843753_medium.png" type="image/png" length="1085218" /><title>Ny premiärvecka - 6:ans headcoach säger sitt! </title><description>&lt;b&gt;Nu då, dags att fortsätta ladda för seriepremiär för div 6-laget. Och då nu dags att ta pulsen på vår huvudcoach Alexander Kjettselberg som nu gör sin tredje säsong i laget! En trygg pelare i vårt div 6-fundament och tillsammans med Filip Negga de som just nu bossar för andralaget. &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;Tillsvidare så hjälper någon ytterligare från övriga ledarstaben dessa två grundpelare under matcherna, men tanken är att få in en tredje person så fort som möjligt för att få två stabila staber runt A- respektive U-lag där alla behov uppfylls före, under och efter match – även om vi har ett tätt samarbete och täcker upp för varandra vid behov. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Någon direkt försäsong för vårt div 6-lag har vi väl inte haft – de som har tränat har ju spelat sina träningsmatcher med representationslaget – så vi skippar tillbakablicken och ser enbart framåt. Först då – den enskilda matchen. Vi möter ett Upplands Ekeby som i ärlighetens namn spelade skjortan av oss förra året – men som likt oss bara spelat enstaka träningsmatch (storsegrar mot Almo för båda). Vad tror mr Kjettselberg om seriestarten på lördag?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;- Helt klart en tuff öppningsmatch där U-E brukar bjuda på fysiskt spel. Men låter vi bollen gå längs backen och spelar vi vårt spel blir det en trevlig lördag!&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Seriepremiär är en sak. Det såg vi förra året. Att saker hände efter premiären. När premiäryran blev till vardag. Vi har ändå sett lite positiva vindar för andralaget inför säsongen. Förra året räddade det gamla gardet laget men i år får vi äntligen lyfta upp några från våra egna led när våra 2011:or är gamla nog att spela seniorfotboll – och vi har även fått in ett par yngre träningsvilliga förmågor utifrån, så vi ser på pappret ut att ha en mer ”träningsflitig grund” att stå på inför div 6-säsongen – vilket gör att flera av just div 6-spelarna har tagit stora steg under vintern – i alla fall utifrån mitt huvudtränarperspektiv.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Hur ser du som ledare för U-laget på kommande säsong? Vilka blir era största utmaningar?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;- Jag tror att den största utmaningen blir att bevara kreativitet och den ungdomliga entusiasm som finns i truppen samtidigt som vi blir bättre och mer disciplinerade kollektivt.&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Alex – du som headcoach, även om ni formas av A-lagets spelidé utifrån vad vi tränar på och har för grunder i helheten, vad har du för spelmässiga prioriteringar och utvecklingsområden inför säsongen? Vad vill du ska känneteckna laget på planen och vad hoppas du få se av grabbarna i sexan 2026?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;- Fart och fläkt. Jag vill att vi spelar en fartfylld fotboll där vi försöker få mittfältet mer delaktiga i uppspelsfasen och tar mer diagonala löpningar i full fart. Jag hoppas också att vi vågar göra lite mer positionsskiften när vi har fått spela ihop laget lite mer.&lt;br&gt;&lt;br&gt;- Jag hoppas mest att spelarna är villiga att lära och att ta jobbet för kollektivet. När vi gör det kan vi få frihet att göra en dragning eller trycka dit en krysset från 40 meter.&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Låter kanoners! Om vi ser på div 6-serien, som ju tyvärr blev ett lag kort med Hallstas uttåg, läst på något? Inte helt enkelt utifrån minnet av förra året och årets försäsong – men vad tror du om våra egna möjligheter?  &lt;/b&gt;:blush:&lt;br&gt;&lt;br&gt;- Jag hoppas och tror att vi blir jämnare än förra året och kanske inte väntar tills de sista omgångarna med att säkra kontraktet. Någonstans i mitten tycker jag är en realistisk målsättning.&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Ja med ett förväntat väldigt ungt lag så låter det rimligt! Och vilka tror du blir favoriter i serien?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Favoriter till seriesegern tror jag blir Hinden och Väddö. Där ÖFF säkert kommer vara med i toppen också till slut.&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Ja får se om inte någon av våra kommunkollegor har något på gång också, Oland har absolut en spets i den samspelta truppen för att vara med i toppen direkt som nykomling! Någon match du ser fram mer emot än någon annan? &lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Självklart blir derbyna speciella matcher. För egen del så är det alltid kul att möta ÖFF och Ullfors, där jag har gjort en del matcher som spelare.&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;I övrigt då – så avslutar vi väl med samma frågor som inför A-starten – men ur din kristallkula och utifrån ett U-lagsperspektiv denna gång…&lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem gör årets genombrott?&lt;/b&gt; Åkerlöf &lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem blir årets nykomling/rookie?&lt;/b&gt;  Elton&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem blir årets skyttekung?&lt;/b&gt; Ruben&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem är största stämningshöjaren i omklädningsrummet? &lt;/b&gt;Omar Jr&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem tar flest löpmeter och blir årets krigare?&lt;/b&gt; Elton&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem blir årets MVP?&lt;/b&gt; Arvid&lt;br&gt;&lt;b&gt;Årets mål?&lt;/b&gt; Åkerlöf trycker en volley med högern från 28 meter i nättaket.&lt;br&gt;&lt;b&gt;Årets buse?&lt;/b&gt; Abu Jeda&lt;br&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-15 08:30&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8074953/Ny-premiarvecka-6ans-headcoach-sager-sitt-</link><pubDate>Wed, 15 Apr 2026 06:30:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">ba2fbe15-f265-1787-5db2-d7207d14eff2</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11843673_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="172735" /><title>Ny premärvecka - 6:an igång med "ny" ledare!</title><description>&lt;b&gt;Premiärvecka i div 6!  Vi ska självklart ta pulsen på vår div 6-boss Alexander Kjettselberg inför denna! Men vi passar först på att presentera en ny ledare för vårt andralag – och det blir i form av en ”spelande ledare” i Filip Negga! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;Filip är en plikttrogen Gimokille och en oerhört fotbollsintresserad spelare som haft en hel del otur med skador och inte kunnat vara med fullt ut senaste tiden. Perfekt då att kunna involvera en sådan resurs från våra egna led som ledare!&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Först då en liten faktaruta på vår nya ledare! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Ålder:&lt;/b&gt; 22 år &lt;br&gt;&lt;b&gt;Bor:&lt;/b&gt; Gimo, &lt;br&gt;&lt;b&gt;Jobb:&lt;/b&gt; Paketchaufför på Postnord&lt;br&gt;&lt;b&gt;Tidigare klubb: &lt;/b&gt;Spelat i Gimo hela livet&lt;br&gt;&lt;b&gt;Smeknamn:&lt;/b&gt; Negga/Neggatron &lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Du är väl en av dem som haft flest olika fotbollströjor i laget – så vilka är favoritlagen i Sverige och internationellt egentligen? Inget byte till Öster eller QPR på gång?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;- I Sverige är de såklart Malmö ff. Kollar man internationellt så är de Real Madrid som gäller. Men vart tvingad en gång att välja ett lag från England och då blev det Brentford när dom låg i Championship. På grund av Pontus Jansson kopplingen med MFF. Men ett byte till Öster eller QPR ligger väldigt långt bort. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Trist att du inte vågar byta... ;) Nåväl. På pappret helt ny i en ledarroll, men du har ju tagit naturligt ansvar redan tidigare kring logistik och material etc. och är en uppskattad person i gänget av spelare och ledare med din plikttrogenhet och närvaro! Vad tänker du själv blir dina styrkor som fotbollsledare?&lt;/b&gt; &lt;br&gt;- Mina styrkor skulle jag väl säga är att jag har ganska bra koll på varje spelares fotbollsegenskaper, och hur man ska använda de för att få ut de bästa av spelaren men även laget. Jag skulle även säga att jag alltid ställer upp och finns där för att hjälpa till, och alltid försöker göra de bästa så att omgivningen ska få det lättare att utföra sitt. Men att jag även kan komma med små tips för att lösa något på planen eller annat. Är ju även spelare själv och spelat på lite olika positioner. Vilket gör att jag kan förhoppningsvis förstå spelarna bättre från deras perspektiv under match till exempel.&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Nu är du ju inte tränare, men lite fotbollsmässigt bollplank till Alex under match är väl ändå tanken – så vad har du för favorittränare? Som MFF:are - är det Rydströms relationism som gäller eller har du andra favoriter och förebilder?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Min favorit tränare är svår att välja. Det har funnits många bra tränare som har varit bra på sitt sätt. Kollar man bara i MFF så finns de två stycken som sticker ut för mig, Åge Hareide och Henrik Rydström två första säsonger speciellt. Men om jag var tvungen att välja ut några favoriter/förebilder skulle säga att de är Åge Hareide, Rydström, Zidane och Ancelotti.&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Många legender där! Nu då, dags att se fram emot seriepremiär för div 6-laget. Så mina herrar – någon direkt försäsong för vårt div 6-lag har vi väl inte haft – de som har tränat har ju spelat sina träningsmatcher med representationslaget – så vi skippar tillbakablicken och ser enbart framåt. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Först då – den enskilda matchen. Vi möter ett UEIF som i ärlighetens namn spelade skjortan av oss förra året. Vad tror du om seriestarten på lördag?&lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Jag tror matchen på lördag blir en jämn match med många dueller och fasta situationer. Där vi får vara lite extra beredda på just fasta situationer då dom är stora och starka där. Men har vi bara rätt fokus och spelar enkelt och snabbt, och gör det vi är bra på så kommer det att gå bra.&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Seriepremiär är en sak. Men när premiäryran blev till vardag så hände något. Vi har dock kännt lite positiva vindar för andralaget inför säsongen. Vi får äntligen lyfta upp några från våra egna led när våra 2011:or är gamla nog att spela seniorfotboll – och vi har även fått in ett par yngre träningsvilliga förmågor utifrån, så vi ser på pappret ut att ha en mer ”träningsflitig grund” att stå på inför div 6-säsongen – vilket gör att flera av just div 6-spelarna har tagit stora steg under vintern – i alla fall utifrån mitt huvudtränarperspektiv.&lt;br&gt; &lt;br&gt;Hur ser du som ledare för U-laget på kommande säsongs utmaningar?  &lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Jag tror att kommande säsong kommer att bli en rolig och bra säsong. Förhoppningvis inte lika jobbig som förra året. Gör alla jobbet, tar ansvar och är tillgängliga på match och träning kommer de bli en bra och rolig säsong.&lt;br&gt;Jag tror att den största utmaningen blir att vi får ihop ett lag med fler avbytare till varje match och få en kontinuitet. För kollar vi på förra året var de vissa matcher där vi endast var 11st och en avbytare t.ex. och ibland inga avbytare alls. Där vissa ibland även fick spela på lite ovanliga positioner då det var brist på spelare. Men med nya spelare in kommer vi få en bättre kontinuitet förhoppningsvis och en bredare trupp. Vilket i sin tur leder till bättre relationer på planen och utanför, och som i sin tur till borde leda till fler vinster.&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Kloka tankar och hoppas du är rätt på det! Om vi ser på hela div 6-serien, som ju tyvärr blev ett lag kort med Hallstas uttåg. Inte helt enkelt utifrån minnet av förra året och årets försäsong – men vad tror ni om våra egna möjligheter och serien som helhet? &lt;/b&gt;&lt;br&gt;- Kollar vi på våra egna möjligheter så tror jag att om bara vi får en bättre kontinuitet än förra året, är tillgängliga och gör jobbet så kommer det att gå bättre än förra året.&lt;br&gt;&lt;br&gt;- Årets seriefavoriter tror jag står mellan Väddö och Skuttunge. Väddö  Som nästan vann direkt div 6 södra förra året efter att ha åkt ut div 5 2024, och som verkar ha kvar sin interna skytteligavinnare  (20 mål) och 3:a i totala skytteligan från förra årets div 6 södra. Men även Skuttunge som åkte ut div 5 norra förra året och varit ett lag som legat i div 5 i flera år. Dessa måste ändå ses som favoriter i år enligt mig.&lt;br&gt;&lt;br&gt;- Det är klart att man ser fram emot flera matcher som t.ex. derbyt mot Olands där gamla lagkamrater och och kompisar spelar. Även personligen mot Upplands-Ekeby där min kusin spelar. Men jag ser nog mest fram emot första matchen som jag kommer kunna vara med och spela i.&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Förstår det! Hoppas du blir spelklar snart! I övrigt då – så avslutar vi väl med samma frågor som inför A-starten – men ur din kristallkula och utifrån ett U-lagsperspektiv…&lt;/b&gt;&lt;br&gt; &lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem gör årets genombrott?&lt;/b&gt; Gustav Löfberg&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem blir årets nykomling/rookie?&lt;/b&gt; Dogge&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem blir årets skyttekung?&lt;/b&gt; Ruben&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem är största stämningshöjaren i omklädningsrummet?&lt;/b&gt; Kenta&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem tar flest löpmeter och blir årets krigare?&lt;/b&gt; Elton&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vem blir årets MVP? &lt;/b&gt;Gustav Löfberg&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Stort tack och hoppas du ska trivas i nya rollen! &lt;/b&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-14 08:45&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8074880/Ny-premarvecka-6an-igang-med--ny--ledare</link><pubDate>Tue, 14 Apr 2026 06:45:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">dd765795-dfd2-c451-c64d-d1b92bea5784</guid><enclosure url="https://laget001.blob.core.windows.net/11842712_medium.jpeg" type="image/jpeg" length="215739" /><title>Seger i premiären! </title><description>&lt;b&gt;Återkomsten i div 4 slutade med en skön hemmaseger med 1-0. En helt okej publiksiffra och ett fint vårväder skapade goda förutsättningar inför start. Spelmässigt blev det väl en typisk premiärmatch &lt;/b&gt;med mycket kamp, och även om matchen var jämn sett till bollinehavet så var det hemmalaget som statistiskt hade flest lägen skapade innanför straffområdet och, då inte alltför partiskt, vann rättvist om än målmässigt marginellt! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Första halvlek var det vi som hade motvind, dock kanske inte spelmässigt då vi är det lag som skapar de flesta och bästa lägena till målchanser&lt;/b&gt;, främst när vi lyckas vinna våra bollar centralt och attackera därifrån. Vi lyckas dock inte riktigt sista tredjedelen denna match, antingen får vi inte till det sista inspelet, eller så hinner motståndarförsvarare eller målvakt emellan. Strömsberg sticker också upp, ofta genom längre bollar från försvar upp till deras starka targetforward, och är inte ofarliga .Men vår backlinje gör ett starkt jobb och vi går till paus med 0-0. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vi pratar i halvtid om att fortsätta våga spela - men också att fortsätta vara mentalt förberedda på att kampen om andrabollar och löpmeter kommer vara viktigare än skönspel.&lt;/b&gt; Vi aktiverar yttrar något bättre i andra och får i perioder lite halvtryck inledningsvis i andra. I det öppna spelet lyckas vi dock inte få till det öppna läget och få in bollen - så det är ingen slump att det är en fast situation som avgörs. Bl a Helmefors och Wille stångas med bravur innan bollen dimper ner framför Oskars fötter och vi med glädje kan se bollen gå in bakom Strömsbergs oerhört tighta försvar! &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Direkt efter målet har vi fortsatt några anfall där vi ändå har lite kombinationer och låter bollen gå och får hopp om ett andra mål och lite andrum&lt;/b&gt; - men innanför och utanför boxen blir vi lite för omständliga och kommer inte riktigt till det öppna läget - samtidigt som Strömsbergsförsvaret spelar uppoffrande och tight. Ju längre halvleken lider så faller vi lite för djupt och får lite svårt att få fast bollen framåt - i vår iver att försvara ledningen så blir vi lite stressade i första- och andrapass, samtidigt som vi gör det lite svårt i offensiva led. &lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Men inget konstigt med premiärnerver och kanske också lite trötta ben på slutet &lt;/b&gt;- ett moment 22 där det också blir svårt att kasta in pigga spelare sista 5-10 minuterna i centrala positioner då det blir viktigare att "vara inne i matchen"  för att ligga rätt och hålla ihop lagdelar gentemot närmsta spelare än att vara pigg och kreativ och jobba sig in i en match närmar sig slutet. Detta blir lättare ju längre säsongen lider - med dubbla serier igång och mer matchtid och matchtempo på fler fötter - men här och nu är vi glada över att vi igår visade att vi höll fysiskt över 90 minuter och framförallt över de tre poängen! Extra plus för försvarsspelet såklart - men vi har även delar i anfallspelet som vi kan ta med oss framåt - göra oftare och förädla sista tredjedelen!&lt;b&gt;Vi jobbar vidare mot framtida - säkerligen betydligt tuffare - utmaningar! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Vi tackar publiken för ert stöd  och domare och motståndare för en väl genomför premiär! Nästa helg bär det av till Norrtälje Sportcentrum för match mot Riala! &lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Kommande vecka premiärvecka i div 6 - så med första inlägg imorgon så kommer därför lite extra nyheter inför den seriepremiären! &lt;/b&gt;&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-13 11:44&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/GimoIFFK-Fotboll-Herr/News/8074933/Seger-i-premiaren-</link><pubDate>Mon, 13 Apr 2026 09:44:00 GMT</pubDate></item></channel></rss>