﻿<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?><rss version="2.0" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"><channel><category>laget.se</category><title>laget.se - Nyheter från Fröjdens FK Herrlag</title><atom:link href="http://www.laget.se:810/FrojdensFK/Home/NewsRss" rel="self" type="application/rss+xml" /><link>https://www.laget.se/FrojdensFK</link><description>Här hittar ni alltid de senaste nyheterna från oss samtidigt som det läggs upp på hemsidan</description><item><guid isPermaLink="false">fc50ff48-a4c3-c785-d45d-a4f5b90c8664</guid><title>Referat: Fröjdens 4-0 Sjövalla</title><description>En dag som för de flesta handlade om premiär i fotbolls-VM för herrar. Men för Fröjdens gällde det att ta 3 poäng på Djupedalsplan i Mölnlycke. Sjövalla och Knottens hemmaplan. Som tur var har det spelats en del matcher där tidigare år så myggsprayen kunde förebyggande packas ner. I omklädningsrummet innan matchen konstaterar Felix att Vigge och Thomas frånvaro påverkar lagmoralen innan match. Alla lag behöver en och annan DJ! I musikens frånvaro kunde undertecknad dock presentera lagets trupp, taktik samt scoutrapport. I denna kunde vi se ett nytt mittbackspar. Då kapten Thiel vilar inför helgens Vätternrunda och Borg vilar efter feberfrossans ovälkomnande entré, ställde Fröjdens upp med Agge och Gurra som skulle visa sig vara en stekhet duo! Falkenbergsfostrade Gurra som tog burken senaste matchen och Agge som med sina hästsparkar sköt sig in i Fröjdens trupp efter att ha letat efter Chalmers men hittat fel. 2 nyförvärv som gjorde sig förtjänta av stående applåder från den frånvarande publiken. Tycktes dock skymta en pappa Wåhle eller Henkel på kanten. Ursäkta om det var någon annan! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Fröjdens ställde upp enligt följande:&lt;br&gt;&lt;br&gt;1.Oscar&lt;br&gt;&lt;br&gt;2.Dansken 5.Agge 4.Gurra 18.Felix&lt;br&gt;&lt;br&gt;		8.Jonte&lt;br&gt;&lt;br&gt;	10.Wåhle   9.Jamie&lt;br&gt;&lt;br&gt;		20.Dennis&lt;br&gt;&lt;br&gt;     7.A.Henkel   13.Lukas&lt;br&gt;&lt;br&gt;Bänk: 3.L.Henkel, 11.Frazze, 17.”Mackan” Högmark, 19.Avdic&lt;br&gt;&lt;br&gt;Domaren visslar igång matchen och under inledningen är det 50/50 vart den här matchen ska ta vägen. Den tydliga skillnaden är dock att Fröjdens är mer bollhållande medan Sjövalla spelar mer direkt, lite på chans, och de flesta lägen avslutas på ett avstånd som inte är i närheten av oroligt för Oscar i mål. Fröjdens jobbar sig in i matchen och skapar mycket framåt, det mesta genom Jamie som är otroligt kvick med boll men Sjövalla spelar tufft och det tar ett tag innan det ger resultat. Sjövalla lyckas skapa ett par farliga anfall med sina snabba anfallare men var gång är Agge där och tacklar bort bollen som prime Sergio Ramos. &lt;br&gt;&lt;br&gt;1-0 kommer efter en sekvens där Dansken ger bollen till Lukas ute på kanten och med ca 6 försvarare framför sig troklar han sig förbi en efter en med klassiska Lukas-finter. Dessa går ej visualisera eller beskrivas utan måste upplevas live. Efter denna dribblings-aktion är inte avslutet sämre. Här lossnar det för Fröjdens som tar över matchen totalt. Det skapas läge efter läge, men målen lyser med sin frånvaro. Avdic kommer in och får 2 lägen där han avslutar ungefär 1 meter från målvakten som leverera parader som får en att tappa hakan vid sidlinjen. Man hinner fira var gång. Även Lukas skapar en del frilägen men målvakten tar allt idag. &lt;br&gt;&lt;br&gt;I halvlekens slutskede kommer Dennis runt på kanten efter att drivit bollen i rasande tempo (i hans perspektiv). Vid kortlinjen spelar han in bollen framför mål och når Wåhle som halkar. Dock hinner Wåhle resa sig och svepa in bollen i mål innan något försvar hinner reagera. 2-0 och det kan pustas ut i paus. Fröjdens var dock nära att skapa ytterligare en chans men domaren väljer att blåsa av precis när passningen serverats mot ett friläge.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Under andra halvlek kan vi räkna till säkert 7 frilägen som målvakten tar på ett eller annat sätt. Det gick så långt att Lukas slutar skjuta och testar chippen istället. Denna gång hade tyvärr målvakten valt att stå rakt. Om det var tydligt för målvakten är oklart, men för oss som känner Lukas var denna chip som att beta på Bayern i tyska cupen. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Utöver alla missade frilägen lyckades Fröjdens dock dubblera ledningen. Först ut genom Avdic. Lukas som hamnat ute vid sidlinjen chippar fram en boll bakom backlinjen och Avdic klipper till på volley i bortre burgavel. Ett klassmål! &lt;br&gt;&lt;br&gt;Fröjdens utför en utomordentlig match. Om Sjövalla försöker ta sig förbi är backlinjen där och trycker till. Agge delar ut en del tacklingar som en annan hade behövt lämna planen vid mottagande. Jonte vinner vart enda boll som kommer hans väg. Det är garanterat ett historiskt rekord i antal nickar under 90 minuter i Fröjdens. Framåt lägger Wåhle smörpassningar bakom backlinjen och hade man haft linjedomare som kunde assisterat huvuddomaren vid offside-bedömning hade minst 2 ytterligare frilägen resulterat i mål (eller miss). &lt;br&gt;&lt;br&gt;Jamie, som med otrolig speed lyckats ta sig förbi försvaret gång på gång ska till slut få utdelning i form av en assist då han i sista minuten kommer runt på kanten och lägger in den framför mål. Det var inte bara mittbacksparet som stot för nyförvärvs-leverans. Jamie hittar nämligen ”Mackan” Högmark framför mål, som stöter in den vid förstastolpen. Slutresultatet skrivs till 0-4 i Fröjdens favör. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Detta är en sån där match där jag kan ge en kortburk och långburk till hela lagt, eller defensiven och offensiven. Men för att inte tappa konceptet ska jag ändå försöka dela ut dem. Men kom ihåg boys, nämnda som inte, ni alla gör en otrolig match! Sen tror jag de mer än gärna delar med sig till sina medspelare den här matchen.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Kortburken går till Wåhle som är felfri idag. Han håller bollen och styr spelet väldigt fint på mitten samt serverar passningar i djupet som De Bruyne hade vart impad över.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Långburken går till Jonte som vinner ALLT! Och dessutom sul-fintar sig ur de trånga situationerna. Det är något med position 6 och sulfinter.. Måste fråga Vigge. Extra kul att se då Jonte inte kunnat vara med så mycket i år än.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Ett helt flak ger jag ändå till en duo. Gurra och Agge som för första gången bildar mittbackspar. Agge är ett monster i försvaret och Gurra tar sig förbi förstapressen som om han lirar knattefotboll för att sedan visa upp sin uppspelsfot på bästa sätt. De delar nog med sig till Felix och Dansken som hjälper dem från ytterbackspositionen på ett ypperligt sätt!&lt;br&gt;&lt;br&gt;Dagens alkoholfria går till den sekvens då Wåhle får en tackling av domaren när han ska ta emot bollen. Domaren friar och Sjövalla får ett farligt anfall. Han ansåg nog axel mot axel.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Forza Fröjdens! // Coach Frazze&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-13 09:34&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8115148/Referat-Frojdens-4-0-Sjovalla</link><pubDate>Sat, 13 Jun 2026 07:34:57 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">f7e56cd7-cc3b-363f-745d-88eb1e148a87</guid><title>Referat: Fröjdens 2-1 Ruddalen</title><description>Äntligen var det dags för hemmamatch på Heden. De var fina väderförhållanden, gubbarna var taggade och alla möjligheter för fin fotboll.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Dagens trupp:&lt;br&gt;&lt;br&gt;Isak&lt;br&gt;Adlers, Thiel, Lindqvist, Åkesson&lt;br&gt;Gullö, Sivert, Wåhle&lt;br&gt;Avdic, Jamie, Lukas&lt;br&gt;&lt;br&gt;Bänk: Felix, Anton, Dansken, Jonte, Dennis&lt;br&gt;&lt;br&gt;Fin fotboll var precis det vi bjöd på i första halvlek. Vi spelade lugnt och behärskat på mitten men när vi såg läge så gick vi framåt. De var ungefär så 1-0 målet till Fröjdens kom fram. Kapten Adam följde med upp längst högerkanten under ett anfall men fann sig felvänd när han fick bollen vid fötterna. Inga problem, han skickar bollen vackert vidare längst kanten med en direkt klack till Jamie. Jamie tar sig förbi längst kanten till kortlinjen och kan fint spela den tvärs över straffområdet till Lukas som sätter den i mål.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Vi behåller kontrollen under halvleken och har även gjort 2-0 efter fint presspel, där Jamie kan bryta den och gå med den hela vägen till mål.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Andra halvlek är skakigare. Svårt att sätta en anledning, om de var att Ruddalen spelade mer aggressivt eller om de var trötthet som gjorde att de kunde komma in i matchen. 2-1 gjordes iallafall till Ruddalen på Frispark av Ruddalen med 12min kvar att spela. &lt;br&gt;&lt;br&gt;De var lite nervöst men tillslut räckte 2-1 för vinst åt Fröjdens! Kul också att matcher på annat håll även gjorde så att Fröjdens avslutar denna omgången med att ligga 1a i tabellen! Så de är bara att hålla i detta resten av säsongen nu!&lt;br&gt;&lt;br&gt;Dagens långburk går till Jamie som var ett konstant hot och jobbade hårt i presspelet!&lt;br&gt;&lt;br&gt;Kortburken går till Gustaf som spelade lugnt och fint med bollen på mittbackspositionen, samt var hård men rättvis i närkamperna!&lt;br&gt;&lt;br&gt;Tack till alla som titta och stötta från annat håll!&lt;br&gt;&lt;br&gt;Forza Fröjdens!&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-09 22:49&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8113516/Referat-Frojdens-2-1-Ruddalen</link><pubDate>Tue, 09 Jun 2026 20:49:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">bd953826-bebc-33db-5a88-22112916a4f0</guid><title>Referat: Fröjdens 2-1 Landala</title><description>Dagen har kommit! &lt;br&gt;Dagen då fröjdens ska kliva på Mossens IP för att ta sig an Landala IF. Ett Landala IF som haft en tuff inledning på säsongen och därför ligger under strecket på en 11:e plats. På förhand och om man bara stirrar sig blind på tabellen och tidigare resultat ska detta på pappret vara en match där Fröjdens ska leka hem denna tillställningen med ett antal bollar. Men denna matchen skulle bli allt annat än enkel. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Laget samlas och får denna fina vårkvällen byta om i ett vad man ändå får kalla ett högklassigt omklädningsrum då den till och med innehöll duschar. Dagen till ära så spelar vi på en plan som liknar åkrarna i Skåne där jag har växt upp. Men coach Frazze går ändå igenom taktiken för matchen. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Eftersom vi spelar på en åker idag så går vi ifrån vår framgångsrika 4-1-2-1-2 och kör 4-3-3, för att få tyngd på kanten. Laget som skulle ut på åkern för att skörda idag var:&lt;br&gt;&lt;br&gt;Oscar&lt;br&gt;Adlers, Thiel(C), Borg, Bergholm &lt;br&gt;Simon, Wåhle, Gullö&lt;br&gt;Åke, Lukas, Jaime &lt;br&gt;&lt;br&gt;Avbytare: Jonas, Agust, Arvid, Sivert och Gustaf&lt;br&gt;&lt;br&gt;Tränarstaben: Frazze och Benji &lt;br&gt;&lt;br&gt;Ultras: Adam G, Thomas och vår alldeles egna citatmaskin Zack, mm&lt;br&gt;&lt;br&gt;Domaren blåser igång matchen och vi märker ganska snabbt att något finlir kommer det inte bjudas på denna vårkväll. Matchen står och väger väldigt mycket men det är ändå Fröjdens som kommer till de bästa lägena i första halvlek. Varken vi eller Landala lyckas få in någon boll i första halvlek och vi kan konstatera att det står 0-0 efter 45 minuter. &lt;br&gt;&lt;br&gt;I halvlek kommer vi fram till att denna matchen inte skulle komma gratis utan det vinnande laget skulle bli de som visade mest hjärta och kämpaglöd. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Andra halvlek blåses igång och det är ett Fröjdens som kommer ut och lägger i en växel till. Det blir fler chanser, bland annat en boll som dansar på mållinjen. Till slut kommer det förlösande målet i minut 72 där Filip ”Åke” Åkesson blir fint framspelad av Lukas Simonsson. Filip är kylig och Chippar in bollen som studsar hejvilt på planen. Riktigt skönt!! Men glädjen för Fröjden ska inte förbli lång utan Landala hittar in en boll på en fast situation där det blir kaos i straffområdet och till slut är bollen bara i Fröjdens mål i minut 77. Väldigt frustrerande då det tagit så lång tid att spräcka nollan. Men Fröjdens ger sig inte där utan kämpar på och jobbar till sig fler lägen. Till slut i minut 89 kommer jag runt på kanten, får in ett sådär inlägg som Lukas förvaltar bra med en volley som går i ribban eller att målvakten räddar. Vår nya poängspruta Filip ”Åke” Åkesson är där och trycker in bollen med sitt huvud denna gången och vinsten är ett faktum. Fröjden håller ut sista minutrarna och lämnar Mossens IP med en otroligt skön vinst. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Jag måste ge stor eloge till backlinjen som gör en fantastisk match och är otroligt brytsäkra där  bak. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Jag har tre starka reflektioner från matchen, den första är att domaren MÅSTE ha köpt nya kort inför denna matchen, de användes frekvent.  Den andra saken är att man ska aldrig underskatta ett lag utan alltid ge 100% oavsett motstånd. Den tredje saken är att det spelar ingen roll vilken nivå fotboll spelas på, det finns så otroligt mycket känslor i denna sporten. Oavsett om det är Sverige som spelar VM-kval eller en division 6 match som avgörs i 89 minuten så är känslan när man som lag vinner matcher ihop helt fantastisk och det tar jag verkligen med mig från denna matchen. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Nu är det ladda om inför nästa match och ge full fart på träningarna framöver. Men en riktigt go vinst idag och 3 sköna poäng som följde med hem till Heden. &lt;br&gt;ForzaFröjden!!&lt;br&gt;//Simon&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-06-02 17:46&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8109157/Referat-Frojdens-2-1-Landala</link><pubDate>Tue, 02 Jun 2026 15:46:07 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">85977b71-1d5a-7950-cad2-b390db97df4e</guid><title>Referat: Fröjdens 9-0 Hindås</title><description>Tjena; Då denna match var väldigt händelserik med många fina sekvenser blir detta ett lite längre referat. Hoppas ni inte har något emot det:)&lt;br&gt;Tisdagskväll under strålkastarljuset, och rutiner är till för att hållas. Vi samlades som vanligt på Coach Frazzes kontor – en plats där taktiska genidrag blandas med doften av avslagen kaffegök och liniment. Snacket inför match handlade mycket om vår egen revanschlusta sem den tunga förlusten mot Annedal senast. Vi klev ut hungriga efter att studsa tillbaka och bärga tre poäng. Samtidigt hyste vi stor respekt för kvällens motståndare, Hindås. Vi visste att de skulle sälja sig dyrt och göra allt för att göra det svårt för oss under kvällen. Men Fröjdens hade bestämt sig denna dag.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Startelvan består enligt följande:&lt;br&gt;Målvakt: Oscar&lt;br&gt;Backar: Agust-Borg-Thiel(K)- Adlers&lt;br&gt;Mittfällt: vigge, Görling, Frazze och Dennis&lt;br&gt;Anfallare- Gully och Whåle&lt;br&gt;&lt;br&gt;Avbytare: Thomas, Lukas, Arvid, Felix och Gustaf:&lt;br&gt;&lt;br&gt;Första halvlek består av effektivitet och fotbollsgodis&lt;br&gt;&lt;br&gt;Matchen hinner knappt sätta sig innan vi får utdelning. I den 11:e matchminuten gör Wåhle ett heroiskt förarbete på mittplan, suger åt sig bollen och tvingar fram en frispark i ett delikat läge. Fram stegar Gullö, klipper till och bollen borrar sig vackert in i nätmaskorna! En absolut pärla. (Frågar du Zack efteråt var det dock ett rent och skärt flaxmål, men avundsjukan är som bekant den starkaste drivkraften). Målet ligger givetvis redan uppe på klubbens Instagram, och Gullö vill nog mer än gärna att ni går in och kikar på hans pärla en extra gång under veckan.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Några minuter går och ,m första målet var snyggt, vet i katten vad vi ska kalla detta. Det var ett nummer som mest liknade Neymars glansdagar. Bollen lyfts, trixas över en försvarare och avslutas med en total bortvändning innan bollen kyligt läggs i mål. Ett prov på hög individuell skicklighet. Assisten stod Dennis Avdic för med kirurgisk precision.&lt;br&gt;&lt;br&gt;I minut 30 Bjuder Arvid på fotbollsgodis när han tunnlar sin gubbe, avancerar in i banan och serverar bollen på ett silverfat till ingen mindre än Coach Frazze. Frazze gör inga misstag, hans ledarskap speglas inte bara vid sidan, utan även på planen när han kyligt placerar in trean.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Wåhle trycker dit fyran. Avdic senior bjuder på vad jag vill påstå är Fröjdens snyggaste assist för säsongen. En klackspark så mjuk och genialisk att Sergio Busquets i Barcelona säsongen 2016/17 hade blivit grön av avund.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Målsprutan Lukas byts in och behöver inte många minuter på sig innan han luktar sig till ett läge och stänker dit femman. Assisten står Gullö för, vilket innebär att Gullö har skrapat ihop imponerande 2 mål och 1 assist redan innan halvtidsvilan. Han kommer att vara så nöjd när han läser detta referat att han förmodligen ramar in det och hänger det på väggen.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Vi går in i halvlek med en 5-0 ledning, men vi är eniga om sak, vi är hungriga och vill mer.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Andra halvlek består Lukas-show och disciplinerad inställning. &lt;br&gt;Hindås försöker samla styrkorna i andra och flyttar upp positionerna för att hota, men Fröjdens-maskinen trummar på i defensiven.&lt;br&gt;&lt;br&gt;I matchminut 63 smäller det igen ochLukas håller sig framme och trycker in sitt andra för kvällen. Trots att Hindås fortsätter att slita hårt och hålla humöret uppe börjar det nu bli en väldigt tung uppförsbacke för gästerna.&lt;br&gt;&lt;br&gt; Det dröjer en kvart till innan Lukas har fullbordat sin egen lilla show. Med ett äkta måltjuvssinne lyckas han smälla in ytterligare två bollar i nät och visar prov på en enorm kyla i boxen.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Matchens sista mål faller precis innan full tid. Lukas, som gjort det mesta rätt i offensiven under kvällen, vänder på rollerna och agerar framspelare. Han hittar fram till Wåhle som fastställer slutresultatet till 9–0 i den 89:e matchminuten.&lt;br&gt;&lt;br&gt;När domaren blåser av matchen kan vi summera en rakt igenom kollektivt välspelad match. Siffrorna rann iväg till slut, men ett stort beröm ska även ges till Hindås som krigade på och höll en schysst och ärlig nivå matchen igenom trots det tuffa resultatet.&lt;br&gt;Det som gläder mig allra mest är moralen. Trots att vi skaffar oss ett stort överläge tidigt i matchen slutar vi aldrig att jobba. Samtliga spelare tar det kollektiva ansvaret över hela banan och fortsätter att trumma på i 90 minuter. Det är precis den här inställningen och arbetskapaciteten vi ska ta med oss till matcherna framöver – oavsett om vi befinner oss i överläge eller underläge.&lt;br&gt;En skön vinst under tisdagsljuset. Nu laddar vi med 3 poäng i gottepåsen om för nästa uppgift , Landala!&lt;br&gt;&lt;br&gt;Matchens långburk går till till Gullö och Lukas, då denna stekheta duo gemensamt stod för en total offensiv dominans bestående av drömmål, sylvassa framspelningar och ett skoningslöst fyramålskalas.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Matchens kortburk går till Dennis Avdic för hans utomjordiska klackassist, en ren delikatess som vi garanterat kommer prata om i omklädningsrummet långt in på höstsäsongen.&lt;br&gt;&lt;br&gt;//Agust (Agge) Larsson&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-26 19:59&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8105276/Referat-Frojdens-9-0-Hindas</link><pubDate>Tue, 26 May 2026 17:59:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">603dfedc-7f06-80d4-1624-abff436f357f</guid><title>Referat: Annedal 2-0 Fröjdens</title><description>En hetsig, ny rivalitet som ska upp i femman. En kort mening som beskriver onsdagens toppmöte i division 6C. Ni ska dock få ta del av en mer utförlig beskrivning av matchen. Jag må vara partisk, men jag ska försöka vara lika ärlig med Annedals förvånansvärt starka kvalitet såväl deras obefogade agg mot ett lag de knappt stött på förut. Fröjdens har lirat i 6an i 10 år. Jag har vart med i 7. Det finns alltså många lag vi mött ett 20-tal gånger. Ändå har jag aldrig sett ett sådant rivaliserande hat/agg/hets (vet inte vad jag ska kalla det) från ett lag, som vi fick skåda från ett Annedal som möter oss för första gången i seriesammanhang. Man ställer sig frågan, vart detta har byggts upp. Men om vi bortser från det hade motståndarna ändå en väldigt stark inställning i denna match. De hade bestämt sig för att vinna mot serieledande Fröjdens och deras prestation är för mig väldigt bra i förhållande till deras tidigare resultat under säsongen. Kanske ger det lite extra bensin att möta serieledarna. Nästan en filosofisk fråga, men min känsla är att matchbilden sett annorlunda ut om vi mötts i omgång 1.

Inför matchen bytte Fröjdens om på kontoret tillhörande iwow. En bra lösning på kommunens problem att få igenom bygglov för omklädningsbaracker trots att ombyggnationen av Heden 2 förmodligen legat i planeringsfasen ett tag. Synd att man inte tänkte på att det finns föreningar som nyttjar planerna man vill rusta upp! Nåväl, taktiken drogs igenom i sedervanlig ordning och under uppvärmningen såg både energin och kvalitén mycket bra ut.

Laget för dagen såg ut enligt nedan:

        Oskar
Adlers, Thiel, Borg, Felix
        Simon
    Gullö    Wåhle
        Jamie
    Avdic    Lukas

Bänk: Carl, Agust, Babben, Anton, Frazze

Matchen drog igång och Annedal låg högt i banan. Fröjdens rullade boll defensivt och försökte ta sig runt på Felix vänsterkant. Hårda smällar från bägge lagen tydde på att detta inte skulle bli någon lätt match. Minnet börjar ge vika men jag kan inte se tillbaka på någon vidare målchans under matchens inledande kvart utan bollen bytte riktning i lagom takt. Annedal var snäppet hetare med bollen men mestadels utanför straffområdet. Fröjdens jobbar bra defensivt men bjuder på lite onödiga fasta situationer. Känslan är att om vi släpper in mål, blir det på sådana.

I minut 20 hamnar Avdic i en situation där han drar lite i en motståndare och domaren blåser frispark. Annedals nummer 20 nöjer sig dock inte med att få domslutet med sig utan slår till Avdic i ryggen vilket resulterar i ett gult kort. Faktiskt det andra gula för denna herre och han får således syna det röda. Givetvis irriterad ifrågasätter Avdic domarens beslut att inte ge direkt rött, vilket leder till att den utvisade drar till med ett slag till, i magen. (Det är inga fullblodiga kampsportsslag, men det är ett beteende som inte hör hemma i denna miljö). 

Fröjdens kommer alltså spela resten av matchen med en man mer, vilket öppnar upp spelet för Fröjdens som tar över bollinnehavet och skapar 3–4 lägen med fint kombinationsspel. Dock inget superfarligt framåt och Annedal har en duktig målvakt som gör sitt jobb. Det var den enda komplimang målvakten får idag för om den utvisades beteende var bedrövligt var målvaktens näst därtill lika illa. Oavsett om det är en frispark som går strax över ribban, eller ett avslut som målvakten kan täcka väljer han att uttrycka hur kass avslutstagaren var och hur enkelt det är för honom i mål. Lite hets kan höra till, men jag förespråkar ändå respektfull ödmjukhet.

I halvtid står det 0-0 och det känns som att matchen är i våra händer. I andra halvlek lägger Annedal dock i en extra växel och de krigar på ett sätt jag inte kan annat än att berömma dem för. Det är dock Fröjdens som är bollförande men vi lyckas bara skapa halvchanser. Annedal har bytt in en yttermittfältare som löper otroligt starkt på högerkanten och vi får jobba mycket för att hindra honom från målchanser, vilket vi lyckas med då försvarsspelet idag är det starkaste vi utför denna kväll. Det dyker dock upp en chans där Annedals mycket rutinerade mittfältare som de lyckades hämta från div.2 inför säsongen prickar in ett inlägg på en fristående nummer 10 som sätter pannan på bollen och hittar krysset. Annedal firar som om de vunnit serien och hetsen går mot nya nivåer. Både från målvakt till coach hörs glåpord mot Fröjdens bänk som hittills stått relativt tysta under matchen. Vi har haft våra sämre dagar men detta kändes obefogat. Det resulterar även i ett gult kort för Annedals målvakt.

Nu dröjer det tyvärr inte länge innan Annedal hittar nätet igen. Oscar räddar en frispark utifrån men släpper retur och Annedals ena mittback är där så pass snabbt att det såg inövat ut och 2-0 är ett faktum. Återigen firar Annedal på ett sätt man sällan ser men denna gång har de lite mer fokus på sig själva än på Fröjdens. Ödmjukt.

Det känns tufft att vända matchen men Fröjdens jobbar på framåt och förutom ett fåtal kontringar kontrollerar vi spelet. Vi lyckas dock inte komma till många avslut. Lukas kommer igenom snyggt men missar tyvärr. Annars kan Annedal mura igen och ta hem segern.

Vad som sägs efter matchen har jag dålig koll på så ska inte yttra mig, men min känsla är att det finns ett hat mot Fröjdens från ett Annedal jag inför matchen trodde va ett gött gäng. På sidlinjen finns det spelare som inte blivit uttagna till den trupp Annedal ställer upp med, som även dem väljer att komma in på plan och kasta några ord mot Fröjdensspelarna trots att de fått sina poäng.

För att inte låta helt partisk ska jag ändå berömma Annedal för det lagbygge de har gjort. De har klättrat många nivåer sedan vi möttes under en träningsmatch i fjol. Det är inget tvivel om att de ska upp i femman tillsammans med Fröjdens men vi kommer ge allt för att det i slutändan är vi som firar seriesegern! Vi tar med oss att vi trots ett bristande anfallsspel, ändå rullar boll mot ett starkt motstånd. I övrigt blickar vi framåt och siktar på seger i nästa match hemma mot Hindås!

Matchens långburk går till våra mittbackar Thiel, Viktor och Agust, som visar att vi gjorde precis rätt val av vilka spelar vi skulle ta in under försäsongens lagbygge!

Matchens kortburk går till Gullö och Wåhle som löper som djur i 90 minuter.

Matchens alkoholfria går till en herre på ”läktaren” som valt att vara otrevlig sedan dagen han inte fick fortsätta provspela med Fröjdens. Vi är ingen fritidsgård som välkomnar vem som helst utan värnar om rätt personlighet och någorlunda bra fotbollskvalitet. Skål!

// Coach Frazze&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-18 09:29&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8100030/Referat-Annedal-2-0-Frojdens</link><pubDate>Mon, 18 May 2026 07:29:41 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">f70cff1d-e949-968b-2541-a9b61b1909b4</guid><title>Referat: Fröjdens 4-2 Högsbo</title><description>Då var det torsdag igen och veckans roligaste höjdpunkt framför oss! Fröjdens ska nämligen ut på soliga Heden för att ta emot Högsbo i omgång 5! Men innan vi pratar om matchen ska vi i vanlig gå ordning igenom lite förberedelser. Vi samlas i vad man kan tro är våran nya klubbstuga nämligen frazzes kontor för att gå igenom taktiken för kvällen. Högsbo är ett nystartat lag som kom upp från division 7 förra säsongen. Det är alltid lite klurigt att förbereda sig rent taktiskt mot ett lag man aldrig har mött innan och inte vet vad man ska förvänta sig. Men coach frazze har gjort sin research och förklarar att detta är ett ungt lag med snittålder på kanske 19 som kommer att springa järnet hela matchen, vilket han hade helt rätt i. Dagen till ära gjorde Linus seriedebut i målet för Fröjdens! Kvällens startelvan lyder:

Linus
Dansken, Thomas, Borg (C), Åke
Frazze, Vigge, Whåle
            Avdic
     Holger, Lukas

Avbytare: Gustaf L, Adam G, Gustav O, Arvid och Jamie

Klockan slår 20:15 och domaren blåser igång matchen. Som sagt är Högsbo ett lag som springer och springer och de satte en press från minut 1 som vi under de föregående omgångar inte har varit vana med. En press som de fick belöning av direkt. I minut 1 sätter de en otrolig press på en tillbaka pass till Linus som Linus var snabb på att skjuta bort men i skottet kommer det en Högsbo fot på bollen och den åker rätt in i målet. 0-1 Högsbo med 89 minuter kvar att spela. 

Vi lyckas inte hitta till vårat spel helt, utan vi känner oss stressade med bollen och kladdar lite för mycket, men det är tur att vi har riktigt skickliga spelare i laget som ändå kan skapa något utav inget. När man står vid sidan en match som denna är pulsen nästan högre än på de som är på planen så tyvärr minns jag inte hur vårat 1-1 mål kom till mer än att Holger hittar in en boll till Åke som kan trycka in 1-1 i minut 4. Blixtsnabb replik vilket kändes otroligt skönt! Vi försöker hitta tillbaka till vårat fina spel som vi hade mot GSIF i förra omgången men lyckas inte riktigt hitta det spelet, kan vara tack vare Högsbos fina press. 

Högsbo kommer till otroligt farliga målchanser 2 gånger om, där ena gick precis utanför och andra i stoplen. En liten lättnad men också ett wake up call att vi måste vara mer noggranna. Någonstans här behöver en hjälteinsats även ske från bänken när en av Högsbo spelarna skickar bollen långt över planen  och in på Göteborgs stads arbetsplats där de nya Heden planerna håller på att göras om för fullt inför Gothia Cup. Det finns ingen väg in då de har låst ihop alla byggstängsel. Vi på sidan står just nu mest och funderar över hur vi ska få tillbaka bollen, men det är tur att Felix B är på plats och blixtsnabb på att klättra över dessa staket på ett sätt så majestätiskt så Spiderman hade blivit imponerad. Stort tack Felix!

Åter till matchen nu när vi har fått tillbaka alla våra fotbollar igen. Minut 15 och Högsbo får en hörna som slås in otroligt fint som de även är först på och kan nicka in 1-2. Trist, men vi ger oss inte för det. Om vi gjorde en snabb replik innan så gör vi en ännu snabbare replik igen. Minut 18 och Åke kommer loss på sin kant  och kan skicka in en boll i mitten som Holger denna gång är först på. 2-2 tack vare Holger och Åke som har hittat varandra otroligt fint idag. Vi fortsätter att försöka rulla boll och det ska komma ett läge för Holger att göra sitt andra i matchen, men i hans löpning ser man hur det drar till i baksidan och han tvingas gå av. Vi får hoppas att det inte är någon långvarig skada som hindrar divisions 6 snabbaste kille att spela! In kommer Jamie istället och har otroligt många löpmeter denna match. Matchen går mot minut 45 och det är ingen mindre än fjolårets skyttekung som ska presentera sig för kvällen efter några läckra sulfinter från Vigge som hittar till Lukas som kan skjuta in 3-2 precis innan halvlek. Ett otroligt skönt mål. 

Halvlek och ledning för Fröjdens. Vi går igenom lite små ändringar för att kunna kontrollera matchen på ett annat sätt. Vi bestämmer att lite backa från vårat vanliga spel och minimera riskerna. Vi gör även ett byte, Frazze ut Gustav O in. 

Andra halvlek sparkas igång och tempot vrids ner en aning. Trots detta så kämpar alla och sliter för varandra. Vi känner att detta är våran match och vi ska inte tappa den. Vi byter in Gustaf L, Adam G och Arvid för att hålla uppe energin hela 90 minuter. Det brukar vara svårt att komma in en sån här match i ett såpass högt tempo men grabbarna gjorde det galant. Någon som inte visar på att det är svårt att komma in en sån är match är Jamie som skapar en oreda i Högsbos försvar. Han gör många fina löpningar framåt och drar upp tempot och skulle förtjänat ett mål med alla hans fina löpningar. Tyvärr blir det inget mål för Jamie denna match då han istället också behövde bytas ut efter att ha fått en boll i ansiktet. Tiden går och klockan går upp mot 90 och den inbytte Adam G får bollen i straffområdet som väldigt osjälviskt passar den till Åke som gör 4-2 och sitt andra för kvällen. Hela bänken pustar ut och kan konstatera att vi får in ytterligare 3 oerhört sköna och viktiga poäng. Domaren blåser i pipan för sista gången ikväll och matchen är äntligen slut. Trots att vi inte spelar våran bästa match lyckas vi ändå kunna vinna, vilket är otroligt viktigt om man ska hålla sig kvar i toppen. 

Dagens långburk går till ingen mindre än Åke som gör 2+1 idag från sin vänsterbacks position och över hela 90 minuterna springer och springer och springer.

Dagens kortburk går till hela laget som inte viker sig efter underläge två gånger om, utan hittar tillbaka gång på gång och verkligen kämpar för varandra, otroligt fint att se från sidan att det finns en såpass stark glöd i hela laget.


5 matcher spelade och 5 vinster. På onsdag möter vi serietvåan Annedal som i skrivande stund också är obesegrade med 3 vinster och 1 oavgjord. Hoppas vi ses där och stöttar fram Fröjdens till 3 nya poäng. I vanlig ordning utlovas det målkalas!

Forza Fröjdens!

// Benji&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-05-10 22:56&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8095147/Referat-Frojdens-4-2-Hogsbo</link><pubDate>Sun, 10 May 2026 20:56:41 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">8cc08c38-90f9-1053-0691-aa06b03dbc0a</guid><title>Referat: Fröjdens 6-0 GSIF</title><description>April går mot sitt slut, solen har kommit för att stanna och valborg ligger bara runt hörnet. Dock ska det hinnas med en match innan man kan pusta ut på riktigt. Vi beger oss till Guldheden där Göteborgs SIF står för motståndet och som även tvingar fram Fröjdens himmelsblåa ställ. Klagar vi? Nej. Slutar denna historian bra? Ja. Känner skribenten press inför att skriva referat med tanke på hur matchen gick och nivån på de tidigare referaten? Gissa tre gånger. 

Aja, truppen som fick stå på planen idag såg ut som följande:

Oscar
Adlers, Thiel(C), Borg, Dansken
Vigge, Simon, Gullö, Åkesson
Lukas S, Avdic

Avbytare: Anton, AG, Wåhle, Arvid, Holger

Tränarstab: Frazze, Benji, Görling (medieansvarig)

Ultras: Zack, Sivert, Högmark m.fl. 

Matchen inleds starkt. Med vetskapen om att den senaste sammandrabbningen i början av April gav en utmaning visste vi att det skulle kräva en del slit för att hämta hem alla tre pinnar idag. Dock måste Frazzes pep-talk innan matchen gjort sitt avtryck, för fröjdens visar vilket lag som bestämmer de första minutrarna. GSIF kommer genom ett par gånger i början med en långboll på sin kvicka innermittfältare samt med en passning på deras 9a som hyfsat skickligt kunde ta emot bollen felvänd. Dock syntes inte detta formatet på ytterligare 85 minuter tack vare en väldigt stabil backlinje från Fröjdens sida. 

De ljusblåa herrarna fortsätter att ligga högt i press och det med bravur, vi lyckas bryta en hel del bollar och även komma med en del farliga lägen men inte riktigt fått till avsluten. Men efter 25 minuter av spel på SGIFs planhalva skulle Gullö ta fram skottfoten (den vänstra) och spräcka matchens nolla! Någon förvånad?

Nu hade man kunnat tänka att grabbarna slappnar av och redan blickar framåt mot det morgondagen ska bjuda på, men icke sa Nicke! Gullö hade inte tagit slut på målbränslet och utökar ställningen till 2-0, i en halvlek som är totalt kontrollerad av Fröjdens. Eller som medieansvarig uttryckte sig: "Den bästa halvleken jag sett av Fröjdens sen jag började karriären." Dock ska skribenten lyckas bli skallad i en nickduell med GSIFs största spelare innan det skulle blåsas av för halvlek, så om ni skulle ha några klagomål på referatet eller liknande så skyller jag helt och hållet på denna händelse. 

Nog med gnällande från min sida, domaren blåser av för halvlek. 

Andra halvlek börjar, och gubbarna tar med sig energin från första halvlek och slappnar inte av. Här någonstans hade det passat att lyfta fram en specifik prestation kring någon spelare, men det har i princip varit ett enormt bidragande genom hela laget, från målvakt till anfallare. Och kanske är det därför som det inte hinner ta mer än femton minuter innan Lukas fått nog och drämmer dit en tredje för di blåe. Här tackar också gamlingen för sig och springer mot avbytarbänken som målgest, och likaså gör skribenten som nu kan analysera matchen lite mer från sidan. Springer och byter alltså, inte mål. 

Holger och AG kommer in med en enorm energi, och bara någon minut efter detta får en SGIF-spelare syna den röda färgen trots fröjdens bortaställ och går härefter ner till tio man. 

Grabbarna i blått utnyttjar denna möjlighet och fortsätter med sitt fina spel och gör motståndarna tröttare och tröttare. Tio minuter efter det röda kortet började kom Avdic på att han har glömt att göra mål, så han smäller in två baljor på kort tid med fina serveringar från lagkamrater. Det ska också noteras att Holgers skor förmodligen var lite vita efter matchen efter alla löpningar han tog längs kanten och i banan. Trots att han förtjänade en kasse efter alla klockrena löpningar gick det tyvärr inte hela vägen för honom. Även Anton och Arvid kommer in med ett härligt iver och gör starkt avtryck i matchen. Anton med sina offensiva färdigheter och den sistnämnda med en dominans på mittfältet. 

Oscar? Ja, förutom några hemåtpassar med huvudet från Borg hade denne stabila målvakt inte mycket att göra. Skotten kan han räkna på en halv hand. Rullade han tummarna i mål? Jag vet faktiskt inte, glömde kolla. Sken gjorde han i alla fall, i sitt nya fräscha målvaktställ. 

Som pricken över i:et smäller en pigg Wåhle in det sjätte och sista målet efter ett ytterst vackert inspel av Gullö och fastställer därefter slutresultatet. Domaren blåser av, och många är överens om att det är säsongens utan tvekan bästa prestation. Vi rullar bollen på ett fantastiskt sätt, är aggressiva i första. och andralägen, bra i kommunikationen och framför allt lyckas vi sätta våra lägen mer och mer. Med andra ord, en fröjd att se (förlåt, jag var tvungen). 

6-0 som slutresultat, och Fröjdens tågar på i tabellen med 4/4 vinster som ensam etta. 

Nu när det är dags för burkarna har jag som ni nog förstår lite av ett ilandsproblem, men jag ska göra mitt bästa. 

Dagens Långburk får Gullö och Simon dela på som tydligt dominerade mittfältet och var enormt starka både offensivt och defensivt. Allt detta samtidigt som de båda spelar med ett oerhört lugn. Imponerande!

Dagens kortburk går till Dansken som totalt stänger deras kvicka mittfältare på flanken och samtidigt är extremt farlig på kanten. Starkt jobbat! 

Sedan tycker jag att hela laget ska få dela på ett flak, det är inte ofta man får bevittna en laginsats som idag. 

Dagens alkoholfria får nog gå till barackerna. Bara varmt vatten i kranen, en dusch och en go doft som bestod av svett, hästsalva och ännu mer svett. 

Nästa match är på torsdag den 7/5 när Högsbo besöker Heden klocka 20:15. Då ska laget förhoppningsvis ha hunnit hämta sig från valborg och sikta mot tre färska. Hoppas vi ses där, och hoppas ni orkade läsa hela referatet! 

Blessings!
//Filip (Åke) Åkesson&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-30 13:35&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8088019/Referat-Frojdens-6-0-GSIF</link><pubDate>Thu, 30 Apr 2026 11:35:13 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">832ada6f-0dd8-6532-6978-596e2012e264</guid><title>Referat: Fröjdens 6-2 Önnered</title><description>Viktor Borg med pennan idag. Ge inte upp läsningen för tidigt. Kärlek utlovas i slutet. Först och främst vill jag hylla föregående referatskrivare. Inte lätt att ta över stafettpinnen efter så goda prestationer. Men nu kör vi! 

Innan match: 
Solen skiner och våren har äntligen infiltrerat Göteborg. Laget samlas 19.00 på coach Frazzes kontor på Hedåsgatan. Tur att vi slipper byta om på solariet bredvid. Stämningen är god och diskussioner om hur många godisbitar Lukas Simonsson äter innan match blandas med pre-aktivering i kontorsköket. Jag har i skrivande stund glöm hur många godisbitar det var men någon form av OCD kan misstänkas hos vår skyttekung. Nåväl. 
Truppen som ställde upp i drabbningen mot Önnered var följande: 

Isak
Adlers, Thiel (C), Borg, Sivertsson
Simon, Gullö, Wåhle, Jamie
Lukas S, Holger 

Avbytare: Högmark, Frazze, Gustav O, Gustaf L, Avdic

Noterbart var att Isak, Gustav O, Gustav L och Högmark gjorde sina tävlingsdebuter för Fröjdens. Och med bravur!
Önnered besegrades med 7-1 under försäsongen men enligt uppgifter skulle de ställa upp med ett bättre lag idag. Nu till match! 

Match: 
Jag måste börja med att tillkännage att det inte är det lättaste att komma ihåg allt när man själv är på plan. Delvis fokuserad på att ge bort bollen till någon av våra bolltrollare och delvis fortsatt undrande över hur många godisbitar Lukas egentligen äter innan match. Nåväl. 

Matchen börjar något trevande för vår del. Vi släpper in, relativt onödigt, ett tidigt mål och energin behöver höjas. Sagt och gjort. Vi kommer mer in i matchen och målskörden påbörjas. Vi kvitterar genom Lukas och tar ledningen bara minuter senare genom ett dråpligt självmål från deras försvarare. Sen kommer vi igång på riktigt. Innan halvtid utökar vi ledningen genom Holger och Lukas gör sitt andra. 4-1 i halvlek och det känns tryggt. Thiel släpper inte till något, Adlers och Sivertssons gör ett otroligt jobb defensivt och offensivt, Gullö och gänget på mitten styr spelet som förväntat och fina mål framåt!

Andra halvlek börjar bra med ett fint mål av Avdic. Efter ca minut 65 börjar matchen kännas avslagen. Tempot sjunker men vi känns solida. I min 80 är Högmark påpassligt framme på en hörna och sätter vårt sista mål för kvällen. Önnered avslutar målskyttet någon minut senare och fastställer slutresultatet 6-2 till Fröjdens FK! 

Reflektioner direkt efter match: 
- Simon Persson var nära på att få rött kort?! Högst oklara beslut från domaren idag. Och finns det någon snällare person än Simon? Troligtvis inte. 
- Ännu en 3-poängare!! 
- Vi gör många mål. Våra offensiva spelare levererar och jag själv hade verkligen inte velat möta dom.
- Stödet på plats. Noah, Carl, Adam, Benji, Zack med flera. Sprider så mycket glädje och positiv energi. Tack.
- Högmarks ”målgest-bild”. Byt den aldrig. In och följ vår Instagram. 
- Fina insatser av tävlingsdebutanterna Isak, Gustav O, Gustav L och Högmark.
- Känslan är att vi har något på gång. Det känns i luften. Hur vi pratar med varandra, hur vi springer för varandra. Mot 5an.

Långburk: Simon. Hårt jobbade defensivt, bästa kompis med bollen och fina svepande passningar offensivt.
Kortburk: Lukas S. Två mål och bud på många fler. Ständigt hot.
Alkoholfria: Domarens agg mot Simon.

Reflektioner dagen efter match:  För er som inte slutat läsa dvs.
Vilken fin förening som jag, en ålderstigen mittback från Österlen, fått privilegiet att spela fotboll i. All eloge till Frazze &amp; Co som hittat alla fina människor. Fina människor som dessutom kan spela boll! Tack för ett fint välkomnande in i föreningen. Verkligen. 

På onsdag nästa vecka gästar vi Göteborgs SIF på Guldheden södra kl. 20.15. Mot 3 nya poäng! Hoppas vi ses där!

All kärlek/Borg&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-24 14:35&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8083237/Referat-Frojdens-6-2-Onnered</link><pubDate>Fri, 24 Apr 2026 12:35:37 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">156acf83-37ce-9369-6d60-c6e89c1747cb</guid><title>Referat: Fröjdens 1-0 Askim</title><description>Fredagskväll, perfekt fotbollsväder och Askim stod för motståndet i seriens andra omgång. På förhand visste alla att mycket stod på spel då det pratades om att detta var en tidig seriefinal och skulle bli en tuff och fysisk match, det blev det också. Fröjdens byter om till sitt ljusblåa ställ samtidigt som coach Frazze går igenom spelidén.
Dagens laguppställning bestod av följande

Oscar
Ludde, Agust, Babben (C), Zack
Arvid
Gullö, Adam G
Jamie
Avdic, Holger

Abytare: Dansken, Wåhle, Anton, Jonte och Sivertsson

Matchen blåstes igång och Fröjdens tar kommandot och börjar rulla boll. Vi spelar väldigt fint i inledning av matchen och det skulle inte ta mer än 1 minut innan Jamie får tag i bollen som passar undertecknad som bara kan vända om och göra 1-0.

Vi fortsätter rulla boll och efter ett kombinationsspel spelar Arvid fram till Jamie i ett mycket fint läge men blir kapad av Askims mittback, bollen faller dock till undertecknad men domaren har inte kylan att ge oss fördel. Matchens första gula kort delas ut här och det skulle inte dröja länge innan samma spelare får ett andra gult kort på ett mycket kreativt domslut och blir därmed utvisad. Aja vi tackar och bockar för det och tänker att det nu ska bli en enkel match, men den blir allt annat än enkel.

Med en man mindre utvecklar sig matchen på ett märkligt sätt och Askim kommer in i matchen. Askim har större delen av bollinnehavet och kommer till något fint läge där deras anfallare är nära på att kvittera men bollen smiter tätt utanför stolpen. Utöver det kommer de inte till speciellt många lägen utan spelar en del långbollar som Oscar är ute tidigt på och rensar.

Istället skulle det bli Fröjdens som får nästa farliga läge när Gullö lägger in bollen från en frispark och bollen studsar några gånger bland spelare i straffområdet och sedan ner till August som tar en touch och lätt kan lägga in bollen men domaren väljer att blåsa offside här, en mycket tveksam offside som förmodligen hade friats ifall VAR fanns i division 6C. 

Strax efter det här får vi även ett mycket fint frisparksläge som undertecknad gärna vill ta och även tar, det resulterar i en frispark som förtjänade rött kort och avstängning i minst 3 matcher. Halvtidsvila med 1-0 i ledning och Whåle kliver in istället för den krampande Adam G som gjort sitt för kvällen.

Domaren blåser igång andra halvlek och det blir en fysisk kamp. Askim väljer att pressa högt trots att de är en man mindre men just det här hade coach Frazze gått igenom under försnacket i omklädningsrummet och vi kan spela oss ur den här pressen ganska bekvämt i de flesta lägen och det blir istället en kamp om bollen på mittplan där våra mittfältare drar det längsta strået.

Askims farligaste läge kommer här i andra halvlek när deras ytter avancerar fram på högerkanten och ska slå ett inlägg som styrs på en Fröjdensspelare i ribban och ner på mållinjen, något som hela Askim tolkade som mål, själv tycker jag att det såg mycket tveksamt ut.

Fröjdens jobbar sig in i matchen igen och börjar ta över spelet mer och mer. Varje gång vi närmar oss farliga lägen blir vi dock neddragna, och det är tydligt att Askim börjar bli trötta.Domaren får jobba flitigt med kortleken, hela sex gula kort delas ut till Askim under kvällen, och det hade inte varit någon större skräll om det blivit ännu fler. Matchen går mot sitt slut utan att Askim någon gång riktigt hotar oss och domaren sätter pipan i munnen och blåser av matchen.

1-0 Fröjdens och ensamma i toppen av tabellen efter 2 spelade omgångar!

Dagens kortburk går till Oscar som kommer ut och rensar allt i sin väg, även väldigt fin med fötterna idag.

Dagens långburk går till Arvid som vinner allt på mitten och spelar med ett stort lugn hela matchen igenom.

Den alkoholfria måste gå till Askims konstant skrikande tränare.

Nästa match spelas mot Önnered den 23/4 hemma på Heden!

// Avdic


&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-20 14:53&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8080099/Referat-Frojdens-1-0-Askim</link><pubDate>Mon, 20 Apr 2026 12:53:39 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">0e59a08d-1d1a-7544-1bba-db7dffc71090</guid><title>Referat: Fröjdens 4-3 Hällesåker</title><description>Seriepremiär, perfekt fotbollsväder och en ny bänk för avbytarna. Sådana här kvällar bjuder Göteborg verkligen upp till dans. 
Vilket pirr. 

Efter en solig dag, som jag spenderade minst 3/4 av alla tillgängliga soltimmar i just solen, fick vi äntligen se Heden i sina rätta vinröda färger. Om ni läst tidigare referat så finns det ett återkommande tema om att jag är skadad mycket, och så är tyvärr fallet denna kväll också. Men för att bidra med något fick jag äran att ratta våra sociala medier under matchen, samt skriva referatet efter matchen. Det är tur att vi har signat massa fysioterapeuter för om jag inte blir frisk snart är det nog inte långt från att jag satsar på att vara influencer istället för fotbollsspelare. Då kommer det bli många virala klipp från Skavlan-soffan angående pyroteknik, konstgräs och priset på folköl på fotbollsmatcher. Ni slipper iallafall höra om matlåde-icks eller om jag hade valt en hund före någon annans barn. 

Nog om mig. Lineup för kvällen:

                         Oscar
Adlers   Thiel (C)     Viktor    Felix B
                         Victor
              Jamie            Simon
                          Gullö
                  Lukas      Avdic
 
Avbytare: Agust, Filip, Holger, Wåhle, Zack

Redan tidigt i matchen fick man en känsla av hur det skulle se ut. Hällesåker ställer upp ett stort och fysiskt starkt lag, som det ska vara när laget kommer lite utanför stan. Vi rullar och håller mycket boll som man kunde ana, men det blev mycket kamp på mitten och många hårda närkamper. Inga solklara chanser lyckas skapas av oss, men man hade på känn att snart måste det smälla med tanke på hur mycket boll vi hade. Och till ingens förvåning var det Avdic i minut 11 som gör säsongens första tävlingsmål, assisted av Victor. Vilken skräll, eller hur? Jäkligt gött oavsett, och nu vet man också att Lukas blir extra taggad på att trycka in en balja för att inte hamna bakom i skytteligan. Härifrån är matchen inte så händelserik, vi skapar många halvchanser och flertalet farliga hörnor. Som vanligt när man inte får in bollen i mål och börjar bli lite frustrerade är det nästan en naturlag att motståndarna får in ett riktigt skitmål. Denna gång var det inte riktigt så dock. Adam (C) gör en klockren glidtackling på boll ca 30 meter utanför vårt mål, som domaren dömer till frispark och gult kort. Jag tror han kollade på korpenmatchen bredvid. Jaja. Upp stigar Hällesåkers center-tank, mäter ut stegen och smäller in en helt otrolig frispark. Så snyggt att Gyökeres-masken åker fram som målgest.

Här hade jag fullt upp med att uppdatera insta-storyn och missade nästa sekvens. Men bara några sekunder efter avspark har vi tagit ledningen igen. Denna gång var det Jamie, och en helt otrolig känsla sköljde över oss på bänken. Riktigt viktigt att få trycka in ett välförtjänt ledningsmål precis innan halvtidsvilan. Även om det låter jämt på pappret, så kändes det som att vi hade matchen under kontroll och bara behövde fortsätta ånga på för att lösa det.

Andra halvlek startar likt stora delar av hur första halvlek såg ut. Vi har mycket boll och Hällesåker får jobba hårt för att få tag i den, och när de lyckas sno den av oss tar vi snabbt tillbaka den. I minut 70 byts Wåhle in och ni som känner till honom, vet vad som väntar. Första bolltouchen han gör efter han lämnat bänken är att frispela Lukas. Och om man vet vad Wåhle gör, vet man även vad Lukas gör. Särskilt när Avdic har chans att rycka i skytteligan. 3-1 är ett faktum. 

Matchen har börjat ändra skepnad här. Hällesåker pressar oss mycket hårdare och vi har problem att hålla i bollen och spela oss ur den höga pressen. Inbytte Holger får nog och tycker att detta måste få ett slut. Han bryter bollen på egen planhalva, och han ser ut som Ferdinand efter han blev bränd av humlan. Det är eld i ögonen på Holger. En, två, tre speladre dribblar han bort på vår planhalva. Han får upp farten och löper mot deras backlinje som ser livrädda ut. Högerback, höger mittback och vänster mittback blir bortsprungna från sidlinje in mot straffpunkten för att sedan kyligt nog enkelt passa in bollen i målvaktens vänstra hörn. Detta kan redan nu vara en kandidat till årets mål, och om ni önskar en repris kan ni söka på ”Son solo goal” på YouTube. 

Nu känns matchen över och att båda lagen bara vill spela av det sista. Men Fröjdens mannar ogillar inte spänning. I minut 87 tappar vi tyvärr in ett riktigt skitmål där bollen smiter mellan benen på Oscar. Skottet kommer nog från mitten av vår planhalva och rullar retsamt in. Det var samma kille som gjorde frisparken, och om det målet verkligen förtjänade en Gyökeres-mask kan man inte säga detsamma om detta. Oavsett vad man tyckte om målet så dök Gyökeres-masken fram. Det kan man ändå gilla. Fler målgester åt folket! 

Några minuter senare reducerar Hällesåker ytterligare en gång till 4-3. Nu börjar det bli riktigt nervöst på bänken, men som tur är så vill domaren hem och blåser SEKUNDEN klockan slår över till minut 90. Det tackar vi för! Sammanfattningsvis en välspelad match som vi borde dödat tidigare. Nu på fredag väntar på förhand en riktig rysare borta mot Askim. 

Långburk: Viktor Borg
Kortburk: Ludvig Adlers

/Görling&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-13 23:13&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8075590/Referat-Frojdens-4-3-Hallesaker</link><pubDate>Mon, 13 Apr 2026 21:13:06 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">af5fbea6-679b-395f-fafc-02d6a5503fae</guid><title>Referat: Fröjdens 4-1 GSIF</title><description>
I onsdags var det dags för årets sista träningsmatch. Då den bokades sent blev hemmaplanen för dagen 30 minuter norr om Göteborg. Hemmaplan, betyder vinröd dress. Med en timma till matchstart gick Fröjdens igenom spelidén och kvällens laguppställning som såg ut enligt följande:

                Oscar

Adlers, Thiel, Borg, Bergholm
   
       Simon Vigge Frazze

                Wåhle

          Avdic   Lukas 

Bänk: Anton, Agust, Markus, Arvid, Dennis, Holger

Domaren blåste igång matchen och det märktes att det var 2 lag som är bekanta med varandra. Bägge lagen gick ut och spelade sitt eget spel och behövde inte känna in motståndarna. Objektivt sett gav detta mest utdelning till Fröjdens matchen igenom men det var GSIF som fick snabbast resultat. Efter bara 7 minuter fick de genom sina många spelvändningar en frispark som skickades mot bortre och innan Fröjdens hann reagera stod en GSIF-spelare fri på första stolpen då bollen nickats tillbaka. Han kunde utan större problem lägga in matchens första mål. Fröjdens lät inte detta påverka oss utan fortsatte rulla boll från backlinjen upp på mötande mittfältare. Mycket genom kombinationsspel på högerkanten där Adlers styrde spelet med stabilt understöd av Kapten Thiel, men också sporadiska spelvändningar via Viktor ut på Felix som stormade fram på vänsterkanten. I minut 15 hittar vi upp bollen till Wåhle genom ett sådant kombinationsspel. Wåhle ”friställer” Avdic. Att ”friställa” Avdic betyder egentligen bara att servera honom bollen på vänsterkanten rättvänd mot mål. Därefter gör Avdic jobbet att ta sig förbi de försvarare som behöver passeras tills skottluckan skymtas och mål är ett faktum. Ett distinkt avslut intill första stolpen, avlossat en bit utanför straffområdet och Fröjdens är tillbaka i matchen. Resten av halvleken är det i Fröjdens favör, spel mot ett mål. Bortsett från ett par enstaka kontringar som antingen blir offside, eller räddas av backlinjen. Oscar står dock för en superräddning då GSIFs striker kommer fri men Oscar gör sig stor och räddar med huvudet. Innan halvtid har Fröjdens en boll till i mål (eventuellt) då Avdic skickar iväg ett liknande avslut som målvakten tappar in. Det ser ut som att han hämtar bollen inne i mål men domaren väljer att inte chansa och låter spelet gå vidare. 

Halvtidsvila, 1-1 och en mycket väl utförd första halvlek. I halvtid kommer Holger in på topp. Någonstans i första halvlek fick även Arvid göra debut då han ersätter Wåhle som tar det försiktigt efter skadan. En mycket fin debut!

Andra halvlek påminner mycket om den första förutom att spelet blir lite mer öppet. GSIF börjar starkt med 4 spelvändningar i ett och samma anfall men anfallet blir ändå inte superfarligt. Det är ganska tydligt vad de vill åstadkomma och Fröjdens intensiva press kan enkelt ta tillbaka bollen relativt snabbt. Därefter är det Fröjdens som fortsätter vara det bollförande laget. Man slarvar lite mer i uppspelet men är väldigt stabila defensivt. Simon på mitten vinner mycket boll och varierar snabba omställningar med att lugna ner spelet. Ett av dessa tillfällen leder till mål då Simon sveper bollen långt ut på vänsterkanten till Lukas som löpt sig fri. Lukas tar emot bollen, rycker förbi sin sista gubbe och drar till med ett riktigt Lukas-avslut. Chipp tänker ni? Nae inte denna gången. Men ett distinkt skott i bortre, omlöjlig att rädda! 

Agust kommer in som mittback och Viktor får kliva upp i banan vilket han löser galant. Bara minuter efter att Agust kommit in på plan håller han i bollen och det är tydligt från bänken att han ser en lucka och bara väntar in rätt tajming. När Felix på vänsterbacken fått upp farten trycker Agust dit bollen längs backen i just den luckan och med en enda passning har vi ett farligt anfall. Felix spelar fram bollen till Avdic som stänker dit den i bortre. 3-1, snyggt men framförallt effektivt!

Med ca 30 kvar kommer Anton in på vänsterback, Markus in på anfall och Dennis gör debut på mittfältet. Alla 3 skapar sina egna målchanser och det är mycket nära att vi får se ett par ”super-subs” men tyvärr inget där. Istället är det Holger som sätter spiken i kistan, framspelad av Avdic sätter han dit 4-1 och Fröjdens gör en mycket övertygande match.

Matchens kortburk går till Simon Persson som är säkerheten själv på mitten. En känsla säger att han kommer få många burkar i år. 

Matchens långburk går till Ludvig Adlers som trots en för honom ny roll, är bäst på plan. Kul att nyförvärven visar upp sig på bästa sätt! 

En hel platta går till hela laget som gör en otrolig match mot ett starkt motstånd! Finns ingenting att klaga på! 

Nu väntar Hällesåker i premiären den 8 april!

//Coach Frazze&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-04-05 23:41&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8070134/Referat-Frojdens-4-1-GSIF</link><pubDate>Sun, 05 Apr 2026 21:41:24 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">f8e77a23-d969-d94e-5d8a-65f587b0b76a</guid><title>Referat: Fröjdens 7-1 Önnered</title><description>Referat: Önnereds IK – Fröjdens FK 1–7

Lördag, grå himmel, men humöret var allt annat än grått. Vi samlades vid Apelsinplan, men bara för att hoppa in i bilarna och bränna iväg till Ruddalens konstgräs. Det var ett sådant där klassiskt göteborgskt "perfekt" lördagsväder – lite blåsigt, lite grått, men Fröjdens var taggade. Kvällen var redan planerad: Foxes skulle få besök, men först var det dags att ge Önnered en fotbollslektion.

Laget som ställde upp var:
Oscar Eriksson
Görling - Thomas  - August- Dansken
Fraze - Victor H - Adam G - Gullö 
Lukas S - Avdic

Bänk: Anton H, Lillprinsen, Jamie, Sivert, Zack och Adler

Önnered chockade oss en smula med 1–0 efter 31 minuter – kanske var de pigga efter mellis i skolmatsalen. Men sedan började Fröjdens-maskinen rulla igång. Jonathan Gullö kvitterade och sedan var det kattens lek med småmössen.

Emil Avdic dundrade in 2–1, jag (Lukas) lade dit 3–1 för att visa att gammal fortfarande är äldst (efter dansken, såklart), och sedan dansade Albin och Philip Franzén (två gånger!) in fler bollar. Adam Gunnarsson satte den sista spiken I kistan efter en högst tveksam passning från mig. Det är tur för mig att den lille fotbollsvirtuosen har seriens snabbaste fötter och lyckas peta bollen tunnel på målvakten ur ett dåligt läge.

Överlag gjorde vi en riktigt solid insats. Vi lyckades bryta mängder av bollar – det kändes som att varenda jäkel i laget hade förvandlats till en Kanté från Wish, med ständig energi och bollvinnande tacklingar. Kvaliteten på passningsspelet gick att ifrågasätta, men påverkades nog lite av bristen på motstånd från motståndarlaget.

Matchens alkoholfriaste: till Önnereds uppspelsidé. De försökte starta varje anfall med kortpassning till en mötande innermittfältare. Vi? Vi läste det som en öppen bok och bröt gång på gång. För den som vill ha en bild av hur det såg ut, ta en titt på när Alexander Axén blev oxtokig när Kalmar FF gjorde precis samma sak i Allsvenskan 2024. (Länk: &lt;a href="https://www.facebook.com/sportsonhbomaxse/videos/alexander-ax%C3%A9n-rasar/953402766063479/)"&gt;https://www.facebook.com/sportsonhbomaxse/videos/alexander-ax%C3%A9n-rasar/953402766063479/).&lt;/a&gt;

Dagens Långburk: Coach Frazze som sprang på, ställde krav och lyckades stänka in två baljor trots att han har höfter som passar bättre på ett äldreboende än på en fotbollsplan.

Kortburk: Albin Sivertsson som gör en solid insats som kröns med sitt första fröjdensmål. Grattis Sivert - Välförtjänt 

Avslutningsvis: Önnereds genomsnittsålder var ungefär hälften av min. Och vi kan bara konstatera att i närkamperna så var det ungefär så tungt de vägde. Men kul att de försökte. 
Med lite mer tyngd och mindre ungdomlig naivitet ska de nog kunna hålla sig kvar I sexan. Det håller vi tummarna för!

Foxes nästa!

Bästa hälsningar, 
Lukas Simonsson
Svårtränad storstadscowboy&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-03-25 15:45&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8062920/Referat-Frojdens-7-1-Onnered</link><pubDate>Wed, 25 Mar 2026 14:45:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">0480db23-b909-a0bc-f799-2ed3ffc12dcb</guid><title>Referat: Fröjdens FK 4-4 IK Zenith FF</title><description>Tredje träningsmatchen för säsongen för Fröjdens och på andra sidan mittlinjen radar Zenith upp ett ungt lag som spelar i division 7 till vardags. Förutsättningar för kvällen var tydliga; perfekt fotbollsväder, spela som vi brukar göra och vinn matchen. Samt lyckas ta sig längst ut i Torslanda en onsdagskväll. Undertecknad fick gå 12 ronder mot en 150x100 tavla i baksätet på Lukas bil, men turligen klev jag ut som vinnare på Hovgårdsvallen. En perfekt start på kvällen.

En notering är att varje gång vi spelar utanför centrum har vi väldigt fina förutsättningar med omklädningsrum, avbytarbås OCH duschmöjligheter, vilken lyx!

Nåväl, som ni förstår var det upplagt för succé för Hedens finaste krigare. Kvällens laguppställning:

                               Linus
                    Albin L              Viktor B      
Görling                                                     Felix B
                             Simon P
                 Jonte                    Felix J

                               Gullö

                       Avdic       Lukas

Avbytare: Gustaf L, Anton H, David, Andreas


Domaren blåser igång matchen och tidigt kan man märka två grejer: Fröjdens bjuder inte på sitt vanliga, sprudlande anfallsspel och bollarna studsar som om de vore från OKQ8s sommarerbjudande; köp 3 glassar och få en boll på köpet. 

Men låt oss fokusera på det vi kan påverka: vi inleder trevande men dock med fina tendenser rmellanåt, det märks att vi inte är helt ihopspelade. Zenith är modiga i sitt försvarsspel och står högt, vi lyckas inte rulla boll i det tempot vi vill och hittar inte heller in bakom deras höga backlinje. Det blir en fysisk match där alla får jobba stenhårt. Första 30 är ett riktigt ställningskrig där inget av lagen lyckas skapa några riktigt farliga målchanser. I minut 34 så lyckas Zenith spräcka nollan i matchen efter en bra första räddning av Linus, som dock inte lyckas limma bollen och de gör mål på returen (minns ni kvaliteten på bollarna?). Härifrån så höjs både tempo och nivå i matchen. Vi börjar spela bättre och hittar varandra mer och mer i de ytorna vi vill komma in i och i minut 40 får vi ett bra frisparksläge. Upp till bollen steppar Gullö och efter domaren mycket noggrant mätt ut 11 steg till muren vet vi alla vad som väntar. Domaren blåser pipan och nästa sekund plockar målvakten bollen ur nätmaskorna. Gullö skruvar in en riktig delikatess lågt i målvaktens vänstra hörn. Chanslös.

Om ni tyckte det gick fort mellan minut 34 och 40 så kommer ni bli ännu mer chockade nu. Vi spelar vidare i högt tempo och där vi börjar kombinera mer och mer med höjt självförtroende, men likt Ikaros som flög för nära solen fick dagens skribent hybris och slog en riktig mardrömspassning till Simon i mitten. Bollen bryts och på en pass hamnar deras forward i friläge, dock med mycket kvar att lösa, men med ett riktigt kliniskt avslut är Fröjdens återigen i underläge, 2-1.

I halvlek pratar vi om att höja tempot och kvaliteten i allt vi gör, samt att försöka dra isär de på bredden då det är väldigt trångt på mitten. Andreas, som gör comeback för i år, byter av med Lukas. Tillsammans har de nog stått för minst 200 mål senaste två säsongerna, snabbt räknat. 

För att lyckas med det vi pratade om gick vi över till en klassisk 4-3-3 formation för att få mer bredd, det ger effekt på direkten där Andreas och Felix J kombinerat sig fram längs högerkanten och via ett otroligt fint framspel framför mål från Felix dyker Avdic upp (som förövrigt assisterat till samtliga 200 mål senaste två säsongerna) och tunnlar målvakten. Ett riktigt måltjuvsmål. 2-2, minut 49.

Med nyinjekterad energi efter halvtidsvilan och målet, säger vi kollektivt till varandra att ta vara på det momentum vi skapat och fortsätta trycka ned Zenith och vinna bollen högt. Välkänt är dock att historien upprepar sig, och en minut senare, i minut 50 gör Zenith 3-2 efter en sur retur på ett studsande skott (som sagt, kvaliteten på bollarna). Något som är otroligt frustrerande i sådana här matcher är när man varje gång kämpat sig tillbaka in i matchen så får man motvind på direkten. 

Här nånstans i minut 60-65 har jag lite svårt att återge exakt vad som hände. I en duell där Zeniths mittback skickar en långboll och jag går upp för nicken, går deras forward upp med klacken, och min hjässa och hans dobbar möts i en perfekt symfoni. Jag kör några kullerbyttor och konstaterar att det är blod överallt. Viktor (fysioterapeut i Elfsborgs A-lag förövrigt) är snabbt framme och ställer kontrollfrågor om hur matchen har gått och vilka som gjort mål. Jag börjar rabbla upp alla händelser jag kommer på för att påvisa att jag INTE har hjärnskakning, men så osammanhängande som det lät måste Viktor trott att jag var bortom räddning. Viktor visade visade otroligt mycket omtanke som plåstrade om mig på sidan, samtidigt så undrar jag vad min pappa visade när jag skickade bild på hur jag såg ut, ”Låg du på backen och nickade?”. Det är tur att att han sponsrar laget. Lite vatten och en kompress senare var matchen igång igen, David kommer in istället för mig och byter plats med Felix B som nu är mittback, eftersom Viktor tog hand om mig på sidlinjen har vi helt plötsligt en ny backlinje. Här nånstans gör Zenith 4-2 men jag var tyvärr inlindad i min vita handduk (mestadels röd, i skrivande stund) och kan därför inte återge målet. Antagligen var det riktigt fult och oförtjänt, inte alls partiskt.

Som sagt det här med historien, bara några minuter efter denna (traumatiska) händelse får vi ytterligare en frispark. Ingen mindre än Andreas stegar upp och lägger bollen till rätta. Och vi vet ju hur det slutar. Om Gullös frispark är tekniken personifierad, är denna motsatsen. Det finns nog ingen i hela Göteborg som skjuter så hårt som Andreas, och det fick målvakten känna på när han hämtade bollen ur sina högra nätmaskor denna gång. Att det är målgaranti när Andreas spelar är ungefär lika självklart som att äpplen faller nedåt från träd, Newtons lagar och att jag eller Adam G är skadade. Ni förstår, det är med 100% säkerhet att det sker.

Nu börjar det bli väldigt kallt på bänken, även fast vi har ett avbytarbås, konstaterar jag och Albin L. Men här är det ändå 20 minuter kvar av matchen, och nu börjar det hetta till rejält. Gula kort visas åt båda lagen som satsar tufft i många dueller och det gnabbas mycket. Även fast det är en träningsmatch är det 22 spelare på plan som inte vill förlora, och det märks.

I minut 77 dyker Anton upp som räddaren i nöden. Utanför straffområdet trycker han in 4-4 och ännu ett upphämtade från underläge till kvittering. 
Inget riktigt farligt händer och resultatet står sig matchen ut. 

Kvalitetsmässigt kommer vi inte riktigt upp i nivå, men en otrolig uppvisning i karaktär där vi aldrig slutar jobba för varandra. 4-4 får man säga var ett rättvist resultat efter en tuff match. Vi tackar Zenith för en riktigt bra försäsongsmatch!

Långburk: Simon
Kortburk: Laginsatsen alla står för
Alkoholfri: bollarna

/Görling&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-03-19 22:38&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8059185/Referat-Frojdens-FK-4-4-IK-Zenith-FF</link><pubDate>Thu, 19 Mar 2026 21:38:44 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">7e69c55c-fd94-a806-6e25-839c6b2a0f6c</guid><title>Referat: Härlanda 2-10 Fröjdens FK</title><description>Den tionde arbetsveckan sedan vinteruppehållet är här och Göteborg visar upp en av sina mer klassiska marskvällar – kylig luft, lätt vind och ett Heden som sakta fylls av kvällsmotionärer, studenter och en och annan fotbollsentusiast. Fröjdens FK spelar i kväll sin andra träningsmatch för säsongen. Kvällens motstånd står Härlanda Prisoners för, som ju under föregående säsong lyckades ta sig tillbaka upp i division 6 efter en vända i 7:an.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Försäsong innebär också möjligheten att bekanta sig med nya ansikten i den vinröda truppen. Denna kväll fick många av nyförvärven chansen att visa upp sig i Fröjdensdressen – något som snabbt skulle visa sig bli en lyckad bekantskap med övriga i truppen.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Startelvan för kvällen utskrives följande: &lt;br&gt;&lt;br&gt;Oscar&lt;br&gt;&lt;br&gt;Albin S, August, Thomas, Ludvig&lt;br&gt;&lt;br&gt;Adam G, Vigge, Jonte, Holger&lt;br&gt;&lt;br&gt;Jamie, Avdic&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Första halvlek: Fröjdens sätter tonen direkt&lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;Domaren blåser igång matchen och det dröjer inte länge innan Fröjdens visar vad som väntar denna kväll. Redan i den 5:e minuten hittar Avdic fram till Holger som löper snett inåt i banan och placerar in 1–0 kyligt.&lt;br&gt;Det målet sätter tonen. Fröjdens spelar med hög press och energi, något som ger utdelning i 20:e minuten. Jamie vinner bollen högt upp i planen, tar sig fram och placerar in 2–0 lågt i mål – ett mål som börjar lukta försäsongs-dominans.&lt;br&gt;&lt;br&gt;I 27:e minuten är det dags igen. Gunnarsson slår ett inlägg som skapar oreda i straffområdet. Holger är först på returen och trycker dit 3–0.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Tempot hålls uppe och Fröjdens fortsätter skapa chanser. I 32:a minuten kommer ett av halvlekens mer spektakulära mål. Holger har gått djupt och dragit med sig målvakten, spelar snett bakåt till Jamie som utanför straffområdet elegant skruvar in bollen i öppen kasse. 4–0.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Härifrån går det snabbt.&lt;br&gt;I 34:e minuten placerar Avdic in 5–0 med ett skott utifrån och bara två minuter senare, i 36:e minuten, är han framme igen och gör 6–0 – även denna gång från distans.&lt;br&gt;När domaren blåser för halvtid har Fröjdens stått för en närmast klinisk första halvlek. Effektivitet framåt och stabilitet bakåt gör att laget går till pausvila med en komfortabel 6–0-ledning. &lt;br&gt;&lt;br&gt;Fröjdens överlägsna tempo under första halvlek har bidragit till ett mycket stort bollinnehav, och Härlandas målchanser lyser därav med sin frånvaro. I halvtid gör coach Frazze ett par rockader i elvan - vilka undertecknad dock missade att anteckna eftersom kylan som smugit sig fram under första halvlek började bli påtaglig för både fingrar och tår. Nåväl!&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;Andra halvlek: Målkalaset fortsätter&lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;Fröjdens fortsätter där man slutade.&lt;br&gt;Redan i 46:e minuten får Gullö boll ute på högerkanten och kan elegant chippa in en boll mot bortre delen av straffområdet där Lucas dyker upp och avslutar på volley till 7–0.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Tre minuter senare är det återigen dags att notera ett mål i protokollet. Gullö slår en djupledspassning mot Avdic som kyligt sätter dit sitt tredje mål för kvällen. Hattrick och 8–0.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Fröjdens visar fortsatt fina kombinationer i anfallsspelet. I 53:e minuten slår Frazze ett inlägg mot Lukas som lägger tillbaka bollen snett inåt bakåt till Filip Åkesson. Nyförvärvet tvekar inte en sekund utan placerar snyggt in 9–0 på volley.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Vid det här laget börjar Fröjdens slappna i och med övertaget samt siffrorna, och man bjuder in Härlanda i matchen för en stund. Gästerna sätter högra press och vi börjar göra små misstag i hemjobbet. Efter ett par minuter lyckas Härlanda få utdelning för sitt arbete. I 59:e minuten kommer en långboll bakom Fröjdens backlinje som droppar olyckligt över Oscar i målet. 9–1.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Och i 67:e minuten reducerade Härlanda ytterligare när ett plötsligt friläge dyker upp under en defensiv omställning som resulterar i ytterligare en reducering förbi Oscar. 9–2.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Vi hämtar upp oss spelmässigt igen och lyckas hålla våra positioner efter den tillfälliga svacken. Fröjdens får sista ordet i matchen när nyförvärvet Filip Åkesson, i 70:e minuten får träff på en halvvolley utifrån straffområdet som seglar in i mål genom ribban och fastställer slutresultatet 10–2.&lt;br&gt;&lt;br&gt;&lt;b&gt;En lovande start på försäsongen&lt;/b&gt;&lt;br&gt;&lt;br&gt;Matchen slutar alltså 10–2 till Fröjdens, i en träningsmatch där offensiven verkligen fick blomma ut. Det var stundtals underhållande kombinationsspel, många mål och flera spelare som visade att iallafall målformen har börjat ta sig.&lt;br&gt;Extra kul var också att se nyförvärven bidra direkt. Filip Åkesson noterades för två mål, Jamie stod för både mål och starkt presspel, och övriga nya spelare visade fina intentioner under sina minuter på planen.&lt;br&gt;Visst – försäsong är försäsong. Men tio mål framåt är alltid tio mål framåt.&lt;br&gt;De vinröda lämnar Heden med en stabil seger i ryggen och med en känsla av att något spännande håller på att byggas inför säsongen.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Långburken för kvällen går till Avdic, som stod för ett hattrick och ständigt hotade motståndarnas backlinje. Tre mål och ett konstant offensivt driv tar ändå hem priset i en match där vi har flera tvåmålsskyttar.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Ett par kortburkar delas mellan Jamie och Filip Åkesson som inte bara gjorde mål utan även låg bakom flera farliga situationer genom sitt aggressiva presspel och sin förmåga att vinna boll högt upp i planen.&lt;br&gt;&lt;br&gt;Väl mött, &lt;br&gt;&lt;br&gt;Gustaf&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-03-11 14:17&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8053630/Referat-Harlanda-2-10-Frojdens-FK</link><pubDate>Wed, 11 Mar 2026 13:17:00 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">3bd2560c-c258-7b93-bf11-027cc3c4c61b</guid><title>Referat: Argo 2-0 Fröjdens</title><description>Då var det äntligen dags för Fröjdens att dra på sig det vinröda stället "igen". Det var dock inte många som haft på sig stället tidigare. Bland de mannar som tog sig hela vägen ut till Länsmansgårdens IP för att trilla boll på en lite lätt frostig plan i cikulerad motvind under torsdagskvällen fann vi hela 7 nyförvärv och 2 provspelare. Alla debutanter. Inför matchen pågick en lika lång insats av snöröjning. En gemensam insats av bägge lagen som låg till grund för lite sista minuten ändringar i start-11. Även taktiken fick dras lite hastigt för att hinna värma upp på den nyskottade planen.

Truppen såg ut enligt följande:


Lukas, Markus(debut)

Filip(debut), Jamie(debut), FelixJ

Simon(debut)

Viktor(debut) Agust(debut) FelixB Zack(debut)

Isak(provspel)

Bänk: Sivert, Holger, Anton(provspel), Frazze &amp; Thiel


När hela(nästan) laget varmt upp och börjat göra sig redo för tempospel finner vi vår gode FelixB skottandes borta med Argos tränarstab. Kanske var det ett taktiskt drag för att bygga på muskelmassan inför matchen. Det var iallafall inte många bollar som kom förbi!

Hela första halvleken är sig ganska lik. Argo rullar boll, söker sin ytterback som Fröjdens medvetet valt att släppa, Argo tappar boll när de försöker avancera och Fröjdens går för en lättare kontring istället för att försöka etablera bolleinnehav. Oftast fastnar bollen på Argos mittback eller trycks ut över kanten från hårt satsande blåklädda. Vissa satsar så hårt att Viktor som debuterar som kapten (på ett bra sätt), får kliva av tidigt efter att ha fått sig en ofrivillig tatuering av skrapsår på fotleden. Detta i en satsning som "givetvis" var på boll. Sivert kommer in i hans ställe och gör en lika stabil insats som under snöröjningen. Agust och Zack fyller ut backlinjen med två imponerande stabila insatser. Mycket bollförande på bägge. Lite längre fram i banan har vi ett mittfält bestående av Simon, FelixJ, Filip och Jamie där de spelar näst intill 90 minuter alla 4 i ett högt löpstarkt tempo. Mycket fint att se. Hade Jamie inte utmanats av den hala planen hade han garanterat satt en boll i mål under första halvlek. På topp hittar vi Lukas och Markus som har ett fint samarbete och lyckas få till matchens farligaste läge men målvakten gör en dubbelräddning som hör hemma på elitnivå. Synd!

I halvtid kommer Holger in för Markus på topp och Anton gör debut då han kliver in på vänsterbacken. FelixB vilar och Zack flyttar in som mittback. Om första halvlek kan klassas som jämn både i bollinnehav och målchanser, har Fröjdens i andra halvlek helt klart tagit över matchen, med ett par steg upp i nåvå. Någonstans i mitten av andra halvlek har Argo ett jätteläge där man avlossar skott i straffområdet men Isak som är säkerheten själv, limmar bollen lika enkelt som om det vore jag själv som skjutit. Annars är det Fröjdens som skapar läge efter läge. Man vinner boll på mitten och Argo tvingas dra på sig onödiga frisparkar i för dem defensiv tredjedel. Filip, Jamie och Holger är ett ständigt hot i högt tempo medan Lukas och FelixJ är mer bolldrivande. Lukas skapar sig själv ett fint frisparksläge efter att ha snurrat upp 1 efter 1 av motståndarna utanför straffområdet med klassiska Lukas-finter. Det var ett sådant frisparksläge där man bara känner att mobilen ska upp för det här kan bli farligt! Den videon togs bort direkt. (Den var inte så farlig men den tog i muren). Matchens hetaste chans fick ändå Filip när han på ett inlägg rycker sig fri, halkar till, snurrar runt och "rövar" till bollen, nån centimeter utanför stolpen. På slutet av matchen får Argo tillbaka sitt spel och lyckas skapa 3-4 anfall på 5 minuterl. Därav det första resulterar i en oturlig hands och straffen sitter säkert till 1-0. Det sista anfallet och det absolut sista som händer i matchen rinner Argo igenom på kanten för ett inspel på en fristående blåklädd som bara stöter in slutresultatet 2-0.

Argo gör en fin match. Fröjdens gör en fin match. Alla debutanter imponerar. Men framförallt var det otroligt roligt att se en start-11 med 8 debutanter rulla boll mot ett div.5 lag.

Matchens kortburk går till Isak som gör en stabil insats i mål och får en egen burk. 

Matchens långburk går till resterande debutanter som alla gör det bra!

Matchens flak går till Holger, Sivert, Anton, FelixB och Benji som skottar och kämpar för att få till en bra match! (sorry om jag glömde någon).

Slutligen går matchens alkoholfria till Göteborgs stad som inte prioriterar att ta hand om sina fotbollsplaner (det hade inte krävts mycket med rätt redskap).

Nu blickar vi framåt mot nästa match som är på måndag mot Härlanda!

Allt gott,
Coach Frazze &lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2026-03-05 13:07&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/8049753/Referat-Argo-2-0-Frojdens</link><pubDate>Thu, 05 Mar 2026 12:07:16 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">119d4721-2d74-9b44-76bf-2a7b9e5459bd</guid><title>Fröjdens 5-2 Landala</title><description>Då var dagen här, säsongens sista match där vi ställdes mot Landala på hemmaplan men som för dagen fick spelas på Överåsvallen då Heden tyvärr var upptagen. Varken vi eller Landala hade så mycket att spela för när det gäller tabellen, men vi hade ett mål att avsluta säsongen på bästa sätt samt ta revansch mot Landala som senast vann mot oss som då skulle bli våran första plattmatch för säsongen. 
Inne i omklädningsrummet höll Frazze i taktiken i vanlig ordning och gick igenom ett nytt litet spelsätt vi skulle pröva på offensivt för att få ett mer finlir centralt på planen. Utöver detta var det även någonting annat som stack ut i omklädningsrummet. Det var nämligen så att våran fantastiska Felix B hade på sig målvaktshandskarna och skulle stå i mål för oss idag. Någonting han inte har gjort på 12-13 år. Stor eloge till honom som ställer upp på detta uppdrag när det behövs!

Säsongens sista 11a lyder:

              Felix B

Carl, Thiel, Noah, Babben

Frazze, Jonte, Ludde H
               Gullö
    Lukas          Wåhle

Bänk: Holger, AG, Sivert och Tysken

Domaren blåser igång matchen och det är Fröjdens som tar tag i taktpinnen. De första 30 minuterna är det mest spel mot ett mål. Vi hittar våra kombinationer väldigt bra och hittar ett fint rull i bollen. Vi håller tätt bakåt och släpper inte förbi någonting. Fröjdens kommer till en del halvchanser men lyckas inte riktigt skapa något utav det. Men hittills verkar den något nya formationen flyta på riktigt bra, vi hittar ett fint rull i mitten tack vare mycket rörelse och kommer även ut fint på kanterna. Man kunde tro att kapten Thiel spelade någon slags ytter på det sättet han sprang upp och ner på högerkanten. Efter 45 minuter blåser domaren av och ställningen är 0-0. I halvlek pratar vi om vad vi måste förbättra för att komma till vassare chanser. Vi måste flytta upp laget och allt fler ska vara delaktiga när vi väl kommer till chanser. 

Andra halvlek startar och och Fröjdens inleder på samma sätt de avslutade, i ett högt tempo och hade kontroll i alla delar av planen. I minut 49 hittar Ludde H en öppning och rusar rätt mot mål och får bollen perfekt vid sig för att bara kunna trycka dit den. Han får iväg ett skott men hamnar sedan i en kollektion med målvakten, och domaren blåser straff! Lite billig tycker vi från sidan men vi tackar och tar emot den. Värt att notera är att Lukas inför matchen behövde göra 3 mål för att komma upp i delad skytteliga ledning, så ni kan nog klura ut vem som tog straffen. Lukas är iskall från straffpunkten och det står äntligen 1-0! 

Här någonstans blev tempot i matchen mycket sämre. Vi slutade spela vårat spel och sjönk lite ner till motståndarnas tempo. Det blev lite mer tjong fotboll och bollar som sparkades fram och tillbaka. Detta skulle dock inte hindra matchen från att bli ett ordentligt målkalas. Trots en aning knackigare fotboll lyckades vi komma till chanser. I minut 60 lyckades Lukas komma fram och förbi motståndarna för att endast ha målvakten kvar att överlista. Lukas som nu bara behöver göra 2 mål till för att ligga i topp i skytteligan passar bollen väldigt osjälviskt förbi målvakten så Wåhle kan sparka in den i öppen kasse. 2-0 Fröjdens! Matchbilden är den sig fortfarande lik och vi är inte helt nöjda med hur vi spelar. 

Det kanske märktes att det är sista matchen för säsongen och att Foxes väntade på oss efter matchen. Men men vi var inte klara här, för i minut 74 stångas det i en rörig situation i Landalas straffområde och det döms straff ännu en gång för Fröjdens. Nu var frågan om Lukas har det i sig att trycka dit 2 straffar eller om nerverna skulle ta över. Men det gjorde de inte och Lukas fick sitt andra mål för matchen. Efter detta går det ruggigt snabbt. I minut 78 får Landala till ett skott som kan ha varit deras första på mål men som var hård och välplacerad i Felix vänstra hörn, ingenting han kunde göra och Landala reducera till 3-1. Matchminut 79 och undertecknad skulle kolla hur lång tid det var kvar av matchen tills jag hör et vrål. Fröjdens 4-1 och vem var det denna gång? Jo Lukas Simonsson som fullbordar sitt hattrick och ligger i skrivande stund delad 1a i skytteligan. Minut 81 och Landala får återigen iväg ett skott som Felix räddar men olyckligtvis släpper dit  retur som Landala var vassa att trycka in. 4-2, med cirka 10 minuter kvar att spela. I minut 86 är Noah uppe vid målet och som ser ut som ett skott blev till en riktigt bra passning till Jonte som även han skulle in i målprotokollet idag. Efter den fantastiska passningen av Noah behöver han gå av med krampkänningar och erkänner till bänken att det var ett skott han försökte sig på. Alltid fint med ärlighet! 

För sista gången på säsongen blåser domaren av matchen och Fröjdens vinner till slut med hela 5-2. Det blev en målfest även denna gången som det många gånger blir när Fröjdens spelar. Efter 22 spelade omgångar hamnar vi på en 4e plats med 44 poäng. Vi gjorde hela 69 mål mot våra 32 insläppta. Det blev 13 vinster, 5 oavgjorda och 4 förluster under säsongen. 

Dagens långburk går till Felix som ställde upp som målvakt när det väl behövdes!

Dagens kortburk måste alltså då gå till Lukas som gör 3+1 idag.


På torsdag har vi våran sista träning sen blir det en välförtjänt paus för killarna ett tag. Vi i Fröjdens vill passa på tacka alla som har hejat och stöttat oss både på plats men också via sociala medier under hela säsongen. Vi hoppas på att se er nästa säsong igen.


På återseende!!

// Benjamin&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-10-20 15:28&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/7972251/Frojdens-5-2-Landala</link><pubDate>Mon, 20 Oct 2025 13:28:03 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">a53a5d54-2c5f-3087-9fe7-b8b958a28983</guid><title>Referat: Fröjdens 1-1 Öjersjö</title><description>Under tisdagens solsken rullade Fröjdens mot Öjersjö för att spela match. Man möts av en fin anläggning som lyses upp av strålkastarna som ersatt solen på den korta 15 minuters-färden inåt landet. Omklädningsrummet är litet, trångt, och fräscht vilket ändå är 2 av 3 vad man kan förvänta sig i division 6! Taktiken för dagen är någorlunda förenklad då känslan är att vi gått igenom det så många gånger att det viktigaste räcker. Resten sitter, och poängen kommer. Men för att ta poäng måste man göra mål.

Fröjdens ställer upp med följande manskap

1.Oscar

18.FelixB 4.Thiel 3.Thomas 19.AlbinL

10.Carl 9.AG 8.Jonte

20.LuddeH 13.Lukas 11.Frazze

Bänk: 2.Dansken, 5.Thalén, 7.Holger, 12.Sivert 17.FelixJ

Uppvärmningen känns lite knackig då de bollar som Öjersjö var snälla att låna oss var lite svårhanterliga. Som tur var bjöds det på andra bollar när spelet skulle dra igång. Fröjdens tar tag i taktpinnen direkt och rullar boll, mestadels via backlinjen, ut på kanten, upp offensivt och sen död boll. Sporadiskt hittas dock variation i spelet vilket skapar halvfarliga målchanser. Farligast var nog dock när pressen sattes på backlinjen men målen lyste ändå med sin frånvaro. Den där lilla sista touchen på bollen ställde till det i ett par annars mycket fina kombinationsspel. 

Öjersjö spelar mest kontringsspel men har egentligen inte så mycket att säga till om utöver några gånger då Fröjdens slarvar kollektivt. Men Oscar är som vanligt vass i mål och får hjälp utav backlinjen. Dock var hörnorna fina av motståndaren men aldrig riktigt nära mål. Men så kom det ett mål, en perfekt hörnvariant där Albin springer in i sin tilltänkta yta, tar ner bollen som går över alla och trycker upp den i nättaket! 1-0 tänkte vi. Foul tänkte domaren, och satte pipan i munnen för gruff närmre straffpunkten. Allt jämnt slutar halvleken 0-0 och Fröjdens känner att man underpresterat, både i passningsspel, rörelse och avslut. Ändå känns det som att man är några nivåer bättre och kommer målen kommer vinsten.

I halvtid går Ludde ut. In kommer Thalén på mitten och Jonte går ut på kanten. Mittfältet diskuterar pressen och kommer fram till att pressa i en 4-4-2. Detta ger resultat! Man skapar väldigt många lägen på bollvinster högt upp i banan. När Carl och Lukas sätter press på deras backar tappar de bollen och Frazze snappar upp det. Öjersjös mittback försöker med en glidtackling få bort bollen men Frazze chippar med sig bollen över honom och sätter full fart framåt. Jonte, som även han agerar ytter sätter full fart på andra kanten. Inspelet kommer stenhårt och Jonte sätter dit sin yttersida mot bollen som svävar i en båge och dimper ner mot krysset träffar nog både ribba och stolpe innan den faller in i mål. 1-0 Fröjdens! Frazze går av och Dansken kommer in. 

Fröjdens får hålla ledningen i ungefär en kvart innan en Öjersjö spelare får bollen helt fri (möjlig (läs solklar (”opartisk”)) offside). Thomas och Felix jobbar ikapp och och kämpar ordentligt men någonstans trycks det till lite för hårt. Domaren blåser och pekar på straffpunkten. 1-1 är ett faktum. 

Rullande byten görs och FelixJ, Holger och Sivert kommer in. Även Ludde får komma in igen. I efterhand hade han det nog rätt mysigt i båset ändå (bås borde alla planer ha), för på planen fick han sig en rejäl smäll som resulterade i ett par stygn under brynet. Tur han är en kämpe! 

Fröjdens har totalt tryck resten av matchen men likt tidigare lyckas man inte peta in bollen i mål. Förutom en sekvens tidigt efter Danskens byte då Lukas blir frispelad och väljer att släppa bollen i sidleds till Dansken som sätter dit 2-1. Men offside (tveksam (”opartisk”)) sätter stopp för Fröjdens firande. 

Matchen slutar tyvärr 1-1 och även om det känns som en förlust sett till matchbilden är det bara att glömma och gå vidare. Som en klok Fröjdenslirare sa: ”ibland fokuserar vi för mycket på vad vi gör dåligt”. Så med 42 inspelade poäng vänds nu blickarna mot årets sista match, mot Landala!

Matchens kortburk går till Sivert som gör en stabil insats både defensivt och offensivt.

Matchens långburk går till vårdpersonalen som sydde ihop Ludde snabbt och smidigt samma kväll! &lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-10-18 00:16&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/7970648/Referat-Frojdens-1-1-Ojersjo</link><pubDate>Fri, 17 Oct 2025 22:16:33 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">6dbfc2ac-f0d4-e03f-1a12-df87faf52220</guid><title>Referat: Fröjdens 1-3 Kungsladugård </title><description>Lördagens match mot Kungsladugård spelades i något som bäst kan beskrivas som stormens öga. Mental seriefinal för Fröjdens som hoppades på att knapra in några poäng mot ett Ladgår'n som ligger på positiv kvalplats, en efterföljande lagaktivitet, och bara en allmänt uppskruvad stämning. Stormen Amy hade dragit in över Göteborg och bjöd på ett riktigt jävla tandläkarväder – sådant där snålblåstregn som hittar in under jackan oavsett hur noga man stänger dragkedjan. Jag själv, som är en riktig solskenslirare, var högst skeptisk på förhand till om detta var en lämplig dag att spela match. Visst att Fröjdens är ett gäng hårdingar, men det kändes för sjukt att spela match när Göteborg valde att lajva Färöarna.

Lämpligt tyckte däremot Kungsladugård att det var, så sagt och gjort blev matchen av. Den gick av stapeln på fina Apelsinplan som bjuder på både konstgräs och naturgräs, och trots 30mm regn så var det den sistnämnde som slaget skulle gå av stapen på. Hej och hå!

Laget som ställde upp var:
Oscar Eriksson
Thomas - Adam T - Noah - Felix
Lukas E - Adam G - Jonte - Gullö - Wåhle
Lukas S

Bänk: Dansken, Sivert och Babben

Domherren blåste I pipan och matchen startades igång. Trots väder och vind var det Fröjdens som tog kommandot direkt från avspark.
De första 20 minuterna var det mest spel på Ladgår'ns planhalva. Vi höll i bollen, kombinerade fint längs kanterna, rullade I mitten och tryckte tillbaka Kungsladugård rejält. Det var en period där allt såg ut att stämma – förutom det där lilla, men ack så viktiga, sista.
Matchens första riktiga höjdpunkt kom när Lukas Ekman tog emot bollen ute till höger, lurade deras mittback med en perfekt body-fake, och avslutade aktionen med att borra ner dobbarna i backen så pass hårt att bollen knappt fick styrfart mot mål. Skottet smög sig långsamt fram – som en trött grävling i motvind – och rullade i princip rakt in i famnen på Kungsladugårds målvakt.

Några minuter senare kom Glaslirare Simonsson runt på kanten och tofflade in ett inlägg som skickades rackt upp I krysset av hemmalagets mittback. Så jävla fint. Det är aldrig för tidigt för ett självmål.

Därefter kommer Kungsladugård in mer I matchen och det händer mer på vår planhalva. 1-1 görs då deras höerytterkommer runt och skickar in ett bra skott högt vid högerstolpen. Ingenting att göra åt. 2-1 kommer då vi lyckas nicka ut ett inlägg som deras innermittfältare drar in på volley, helt otagbart för Oscar.

Därefter lyckas vi få några avslut på mål, men av någon jäkla anledning så träffar vi varje gång rakt på deras målvakt. En målvakt som till vardags huserar på högerbacken. Denna orutin borde vi lyckats kapitalisera på, men icke. Kul kuriosa är att han gjorde seniordebut året innan Gullö ens var född. Han är ingen ungtupp, men trots det stod han där, stabil som ett kylskåp i orkanvind, och plockade allt som kom rakt på honom. Resten av matchen pallar jag knappt referera om. 

Det mest minnesvärda var en tilltrasslad defensiv frisparkssituation där kommnuikationen mellan Oscar, Felix och Noah gjorde att Kungsladugårds forward snodde bollen och lyfte in den från halva planen. Dock trodde domaren att bollen aldrig var igångspelad, så vi fick tillbaka den. Där hade vi medvind för första gången I matchen.

Det slutade 3-1 till hemmalaget, vilket nog I ärlighetens namn var ganska rättvist, även om det suger att erkänna. Nu blir div.5 svårt att nå för Fröjdens, men så blir det ibland.

Matchens långburk: Adam Gunnarsson som springer runt på mitten och fördelar boll som någon satans Frenkie De Jong.

Matchens Kortburk: Lukas Ekman som lyckades hålla bort sina motspelare mest hela tiden trots att han väger hälften av vad de gör. En riktigt fin sommarvärvning från fröjdens. Hade friläget suttit hade långburken varit delad med Adam.

Efter matchen så inmundigades det gravöl på Foxes som sponsrades av Fröjdens egna Carl Bennet, Per &amp; GO:IT. Stort tack för det, den var ovärdelig!

Allt gott, 
Lukas Simonsson
&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-10-06 22:24&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/7962712/Referat-Frojdens-1-3-Kungsladugard-</link><pubDate>Mon, 06 Oct 2025 20:24:46 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">9f29bf47-15df-cedf-16de-806c88ab896a</guid><title>Referat: Fröjdens 5-1 Chalmers</title><description>Tisdagskväll och dags för match mot Chalmers som huserar i botten av tabellen och Fröjdens var inställda på att inte göra samma misstag som förra veckan där vi förlorade mot jumbon. För dom som huserat några år i division 6 så vet man vad som väntar på Guldheden Södra, det kommer vara oklart vart ombyte ska ske, planen är stenhård, belysningen sisådär samt att Fröjdens brukar ha problem att vinna här.

När väl alla hade hittat rätt, bytt om och Frazze hade dragit taktiken där han avrundade med en ny hörnvariant från TikTok där jag tror att hälften förstod hur den skulle gå tillväga var dags att ta sig bort till planen. Det visar sig då att grindarna ut är låsta och Chalmers ser lika förvånande ut som oss och man hör vissa börja fundera på att klättra över 2,5 meter höga staketet. Som tur var ska det visa sig att Lukas inte bara har näsa för mål idag utan också en näsa som genom väggar kan dofta till sig ett nyduschat damlag. Han rör sig snabbt och smidigt genom den mörka september kvällen och efter någon minut öppnar sig dörren av en leende Lukas som hittat vägen ut. Innan matchen hinner Lukas också tydliggöra att dessa matcher är väldigt viktiga för att han ska kunna vinna skytteligan och då förstod man snabbt att skotten kommer hagla ikväll.
 
Elvan för kvällen var följande:
Oscar
Carl  Felix  Noah  Dansken
Adam G
Jonte  Frazze
Ekman  Lukas S  Wåhle

Bänk: Sivertsson, Svanberg, Peters &amp; Thalén

Domaren blåser i pipan och Fröjdens börjar rulla boll och Chalmers försöker sticka fram på de bolltapp som uppstår men utan att direkt hota. Ganska direkt blir det en situation där en motståndare fastnar i Frazze och vrider sig i smärtor och Chalmers behöver låna medicinväska från Fröjdens. Trots att Chalmers lag svämmar över av studieskulder och högskolepoäng så finns det tyvärr ingen läkarlinje och därmed blev kylspray det enda som någon kunde hantera.
När han burits av blev det farligt direkt efter att en långboll som studsar över Chalmers mittbackar så kommer Lukas fri med målvakten men tyvärr beslutar att chippa och bollen går utanför, hade han glömt redan nu vad han sa på uppvärmningen. Det tar istället 15 minuter innan Ekman får bollen på kanten och smeker in ett fint inlägg på förstastolpen där Wåhle dyker upp och stöter in 0-1. När det har gått 10 minuter till så slår Carl en läcker crossboll som Lukas får med sig på bröstet och sedan smäller dit 0-2. Efter det sticker Chalmers upp i ett anfall och får dit en onödig reducering mot en chanslös Oscar. Innan halvtid hinner Fröjdens utöka genom ett inkast från Dansken som Lukas lägger ner till Wåhle och Chalmers hinner inte förstå innan bollen är i mål att den här killen ska inte få avlossa bössan i straffområdet.
Halvtid och det är inte mycket prat mer än att vi ska fortsätta och undertecknad kommer in på högerbacken och Carl går in på mittback när Noah kliver av.

Andra halvlek liknar första där Fröjdens rullar boll, Chalmers tröttnar mer och mer men sticker ändå upp på några kontringar när vi är slarviga med bollen. Vi hinner dock utöka ledningen två gånger om så att slutställningen bli 1-5 och vi kan rulla hemåt med 3 goa poäng. Jonte rullar in det fjärde målet i öppen kasse efter att vi spelat oss upp från backlinjen, lite väggpass längst fram och sen är det bara att lägga in den. Lukas som enligt undertecknades förväntan hade avlossat bössan vid flertalet tillfällen under kvällen där man tänkte att en passning skulle komma fick tillslut göra sitt andra för kvällen. Det var en viss frustration hos målskytten då han var trött på sitt eget tillslag för dagen men denna gång stod en motståndare på rätt plats och styrde bollen i mål, se upp i toppen av skytteligan.

Långburken är tillräckligt stor att dela på och även om inte målskyttarna alltid behöver vara bäst på plan så är det mål som avgör matcher, Lukas och Wåhle får dela på en Arboga 10,2.

Kortburken får gå till resterande delar av laget för en stabil insats men också till domaren då han alltid håller det på en bra nivå för division 6 och bra på att hantera tugget, vilket gynnar undertecknad och Lukas.

Nu laddar vi för höstens viktigaste match för att ha chans på kvalplatsen då vi möter Kungsladugårds BK om inte stormen får matchen bortblåst.  
 
Trevlig helg //
Thalén&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-10-03 22:41&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/7960267/Referat-Frojdens-5-1-Chalmers</link><pubDate>Fri, 03 Oct 2025 20:41:34 GMT</pubDate></item><item><guid isPermaLink="false">2699fdd1-54d2-735c-39f2-72238321c829</guid><title>Referat: Fröjdens - Apollon</title><description>Onsdagskväll 24 september var det dags för Fröjdens 17:e seriematch för säsongen, och som motstånd var Apollon FF Göteborg som i nuläget huserar som tabelljumbon i Division 6C. Medan Fröjdens inför matchen ligger på en 4:e plats med 2 matcher mindre spelade än lagen över. En trepoängare idag var alltså yttersta vikt för att ta in på toppen. Inför matchen pratades det om att ha en hög press och spela bollen snabbt, lika bra som mot Härryda, så skulle vi vinna.

De elva mannar som representera Fröjdens från start:

Oskar
Dansken Noah Thomas Felix
Jonte
Adam Carl
Wåhle Gullö Peters

Bänk: Simonsson, Frazze, Svanberg, Sivertsson

Första halvlek är det Fröjdens som har allt spel och ett bollinnehav något i stil med 80-20, (om inte mer), det är även Fröjdens som skapar de flesta lägen. Trots att det från bänken ansågs att det togs alldeles för lite avslut. Annars är första halvlek en ganska avslagen historia, där det känns som att ett Fröjdens mål låg i luften hela tiden. När domaren blåser av för halvtid står det 0-0 och vi kommer överens om att fortsätta trycka på, och att målen till slut kommer att komma.

Det dröjer inte långt in på andra halvlek innan nyinbyte Simonsson stänker dit 1-0 efter en underbar djupledsboll från Gullö. Efter målet fortsätter Fröjdens trycka på för fler mål och skapar flera farliga lägen, men 2-0 ville inte in. Istället utjämnar Apollon på en kontring, och värre skulle det bli, strax efter 1-1 gör även Apollon 1-2 på en frispark som väldigt oturligt styrs in i eget mål. 1-3 kommer även det på en kontring. Efter 1-3 fortsätter Fröjdens ösa på och får med sig en indirekt frispark som är ytterst nära att gå in, samt att Carl har ett skott som går i ribban. Trots det ville bollen inte in och när domaren blåser av matchen blir det förlust med 1-3. En väldigt tung förlust då vi känner att vi är det bättre laget och spelar stundtals väldigt bra fotboll.

Nu laddar vi om för revansch till nästa vecka då vi möter Chalmers Studentkårs IS på Guldheden Södra 1.

Dagens långburk: Dagens långburk går till Noah, som inte låter sig passeras och bryter mycket boll i försvaret.
Dagens kortburk: Dagens kortburk går till Dansken, som löper oavbrutet på sin vänsterbacksposition och hela tiden fyller på i anfall.  

Allt gott //
Svanberg&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;&lt;i&gt;Publicerad: 2025-09-29 06:43&lt;/i&gt;</description><link>https://www.laget.se/FrojdensFK/News/7955707/Referat-Frojdens-Apollon</link><pubDate>Mon, 29 Sep 2025 04:43:29 GMT</pubDate></item></channel></rss>