• Träningsprogram 27 januari

    Fri lek med boll tills alla kommit. Barnen får varsin boll och får göra vad de vill. Skjuta i mål, pricka stolpen, skjuta mot väggen, studsa, passa etc. Föräldrar får vara med under denna lek så att barnen känner sig trygga. Samling. Vi säger våra namn och går igenom vad vi ska göra på träningen. Koordination, uppvärmning: "Land, skepp, hav och storm" En boll per barn Låt barnen ställa upp sig vid ena målet (land) och med bollen vid fötterna. Vid mittlinjen är skeppet och vid andra målet är havet. När ledaren blåser i visselpipan tar man upp bollen. Ledaren roparen och visar sedan om man ska till land, skepp eller hav. Då ska man springa dit ledaren ropar (och pekar) så fort man kan och där lägga ner bollen och sträcka upp händerna i luften. Ledaren blåser på nytt i visselpipan, ropar och visar vart man ska. (När de är varma kommer en luring då ledaren ropar hav fast man redan står i havet). När ledaren ropar "Storm" ska man så fort som möjligt lägga sig på magen. Det kan ske medans man springer mot något annat. Vattenpaus Bollvana, samarbete. Kapplöpningsboll. Här får vi hjälpas åt några stycken. 6-8 barn står i en ring med ca en meter mellan barnen. Ett av barnen har en boll. Bollen passas runt i ringen till höger. Den som passade bollen först ska samtidigt springa på utsidan av ringen i samma riktning som bollen och försöka hinna tillbaka till sin plats innan bollen har hunnit passats runt ett varv. Lite svår att förstå i början men vi får visa ett par gånger så brukar det lösa sig. Koordinationslek: "Kom alla mina barn”. En ledare står vid ena långsidan och ropar ”Kom alla mina barn”. Barnen står vid andra långsidan och svarar ”Hur då?” Ledaren säger ”Som flygplan”. Då ska barnen springa över till ledarens sida som flygplan och gärna låta. Ledaren går samtidigt över till andra sidan. Upprepas med olika rörelser, smygande som indian, med stora kliv, som en racerbil, som en häst, ko, tåg, racerbil, apa etc. Vattenpaus Tre-stegs övning. Här behöver vi vara några som hjälps åt. Lägg vid målen ut tre rockringar för att visa var man ska sätta fötterna. En fot i varje ring, vänster-höger-vänster följt av skott med hög arm. (för vänstergänta har vi en bana där vi går höger-vänster-höger). Hämta bollen och spring till andra sidan där samma sak upprepas. Vi försöker sprida ut fler rader med rockringar vid bägge målen så att vi inte får för många köer. Avsluta med att alla får försöka göra mål på en ledare/förälder. Samling och avslutning. Vi samlas i mitten och avslutar med att alla sätter ihop sina händer, lyfter dem och ropar Ååååå GUIF! Bollkul F/P-2018/2019 26 jan 0kommentarer
  • Träningsprogram 20 januari.

    Fri lek med boll tills alla kommit. Barnen får varsin boll och får göra vad de vill. Skjuta i mål, pricka stolpen, skjuta mot väggen, studsa, passa etc. Föräldrar får vara med under denna lek så att barnen känner sig trygga. Samling där vi presenterar oss för varandra. Vi går igenom vad vi ska göra på träningen. Uppvärmning. Bollkull Körs på en planhalva. Två-tre kullare med boll som ska nudda de andra med bollen (bollen får inte kastas). När man blir nuddad av bollen tar man bollen och blir själv kullare. Fyll på med fler bollar/kullare efter hand. Vattenpaus Bollvana. En boll per barn. Vi rör oss från långsida till långsida med bollen på olika sätt, rulla, studsa, kasta, i öppen hand, rulla långsamt och spring ifatt osv. Reaktionsförmåga och koordination. En boll per barn. Barnen ställer sig vid ena långsidan. På given signal från ledaren gäller det att snabbt och smidigt ta sig till den andra sidan med bollen. Man utgår dock i olika startpositioner. Exempel: stå med näsan mot väggen, ligga på mage, ligga på rygg, sitta, stå på alla fyra osv. Sabotageboll. En boll per ledare Två-tre ledare i vardera straffområdet (planhalva om vi är många) med varsin boll. Ledarna går runt i området och studsar bollen. Barnen ska försöka slå undan bollen från ledarna så att de inte kan studsa. Samling och avslutning. Vi samlas i mitten och avslutar med att alla sätter ihop sina händer, lyfter dem och ropar Ååååå GUIF! Bollkul F/P-2018/2019 19 jan 0kommentarer
  • Träningsprogram 13 januari

    Fri lek med boll tills alla kommit. Barnen får varsin boll och får göra vad de vill. Skjuta i mål, pricka stolpen, skjuta mot väggen, studsa, passa etc. Föräldrar får vara med under denna lek så att barnen känner sig trygga. Samling. Vi säger våra namn och går igenom vad vi ska göra på träningen. Koordination, uppvärmning: "Land, skepp, hav och storm" En boll per barn Låt barnen ställa upp sig vid ena målet (land) och med bollen vid fötterna. Vid mittlinjen är skeppet och vid andra målet är havet. När ledaren blåser i visselpipan tar man upp bollen. Ledaren roparen och visar sedan om man ska till land, skepp eller hav. Då ska man springa dit ledaren ropar (och pekar) så fort man kan och där lägga ner bollen och sträcka upp händerna i luften. Ledaren blåser på nytt i visselpipan, ropar och visar vart man ska. (När de är varma kommer en luring då ledaren ropar hav fast man redan står i havet). När ledaren ropar "Storm" ska man så fort som möjligt lägga sig på magen. Det kan ske medans man springer mot något annat. Vattenpaus Bollvaneövningar. En boll per barn. Olika rörelser med boll. Sittande stående, gående fram och tillbaka, gåendes i sidled osv. Motorik, regler. 1, 2, 3, 4. En boll per barn. Bestäm i förväg vad siffrorna 1, 2, 3 och 4 ska stå för. Barnen får gärna välja själva. 1 kan exempelvis vara att man ska sätta sig på bollen, 2 att man ska lägga sig med bollen under huvudet osv. Barnen går och studsar bollen och när vi ropar ett nummer ska man göra det som numret står för. Vattenpaus Hinderbana. En boll per barn. Spring slalom, rulla boll på bänk, balansgång, kasta boll genom rockring mm. Samling och avslutning. Vi samlas i mitten och avslutar med att alla sätter ihop sina händer, lyfter dem och ropar Ååååå GUIF! Bollkul F/P-2018/2019 12 jan 0kommentarer
  • Träningsprogram 30 december

    Precis som förra lördagen kör vi tillsammans med de födda 2017 nu på lördag. Så här ser lördagens tänka program ut. Fri lek med boll tills alla kommit. Barnen får varsin boll och får göra vad de vill. Skjuta i mål, pricka stolpen, skjuta mot väggen, studsa, passa etc. Föräldrar får vara med under denna lek så att barnen känner sig trygga. Samling. Vi säger våra namn och går igenom vad vi ska göra på träningen. Koordination, uppvärmning: "Land, skepp, hav och storm" En boll per barn Låt barnen ställa upp sig vid ena målet (land) och med bollen vid fötterna. Vid mittlinjen är skeppet och vid andra målet är havet. När ledaren blåser i visselpipan tar man upp bollen. Ledaren roparen och visar sedan om man ska till land, skepp eller hav. Då ska man springa dit ledaren ropar (och pekar) så fort man kan och där lägga ner bollen och sträcka upp händerna i luften. Ledaren blåser på nytt i visselpipan, ropar och visar vart man ska. (När de är varma kommer en luring då ledaren ropar hav fast man redan står i havet). När ledaren ropar "Storm" ska man så fort som möjligt lägga sig på magen. Det kan ske medans man springer mot något annat. Vattenpaus Bollvana, samarbete. Kapplöpningsboll. 6-8 barn står i en ring med max en meter mellan barnen. Ett av barnen har en boll. Bollen passas runt i ringen till höger. Den som stod till vänster om den som först passade bollen ska samtidigt springa på utsidan av ringen i samma riktning som bollen och försöka hinna tillbaka till sin plats innan bollen har hunnit passats runt ett varv. Lite svår att förstå i början men vi får visa ett par gånger så brukar det lösa sig. Koordinationslek: "Kom alla mina barn”. Bollen ska alltid vara med. En ledare står vid ena långsidan och ropar ”Kom alla mina barn”. Barnen står vid andra långsidan och svarar ”Hur då?” Ledaren säger ”Som en racerbil”. Då ska barnen springa över till ledarens sida som en racerbil med bollen som ratt och gärna låta. Ledaren går samtidigt över till andra sidan. Upprepas med olika rörelser, smygande som indian, med stora kliv, med små steg, som ett flygplan, som en häst, ko, tåg, apa etc. Avslutas med att springa så fort man kan några gånger. Vattenpaus Eberöds bank Ställ ut bänkar som en kvadrat. Lägg alla bollar i kvadraten och utse tre barn till att rensa bort alla bollar ur kvadraten. Övriga barn är utanför kvadraten plockar tillbaka alla bollarna i kvadraten. Avbryt när kvadraten är tom eller det gått för lång tid. Upprepas så flera barn får chansen att vara i kvadraten och tömma "banken". Vattenpaus Spring och skjut. En boll per barn. Dela upp barnen i två grupper vid varsitt mål Man ska sen springa från det ena målet till det andra och skjuta mål men på vägen måste man passera ett "hinder" i form av en förälder/ledare som håller i en rockring som mans ska skjuta igenom. Strax innan mål ståre en ledare som man ska passa, få tillbaka bollen ifrån innan man sen skjuter mot mål. När man skjutit vänder man och springar tillbaka mot det andra målet och passerar "hindret" igen. Samling och avslutning. Vi samlas i mitten och avslutar med att alla sätter ihop sina händer, lyfter dem och ropar Ååååå GUIF! Bollkul F/P-2018/2019 29 dec 2023 0kommentarer
  • Lekar med fika 23/12

    Vi har bestämt att träningen den 23/12 har vi tillsammans med bollskolan födda 2017. Vi tänker inleda med någon rolig lek och avsluta med fika. Kom ihåg att anmäla om ni kommer eller ej så vi kan planera lekarna och hur mycket fika vi ska köpa. Sista dag för anmälan är på tisdag. Bollkul F/P-2018/2019 18 dec 2023 3kommentarer
  • Inspring idag på dammatchen

    Som jag informerade om idag vid samlingen har jag missat i planeringen och vi har därför en lucka för "inspringet" på damernas match idag, samling kl 13 matchstart kl 14 på Stiga Sports Arena. Det skulle vara jätteroligt (även om detta kom plötsligt i sista sekunden) om Bollkul kunde komma och hjälpa oss där, hålla våra damspelare i handen, springa in med dem på planen innan matchstart och vinka till publiken och springa ut igen. Det tror jag vi fixar tillsammans! Jag tar emot Er i huvudentrén och förälder till barn i inspringet har givetvis fri emtré och ni får gärna stanna kvar och heja under macthen! En röd t-shirt är jättebra men inget krav. Jag skickar också en separat kallelse ifall några har möjlighet att komma som inte var på samlingen idag. Hoppas vi ses där på Stiga kl 13. Mvh Lars Wikström, Eskilstuna Guif, 070-777 1453 Bollkul F/P-2018/2019 16 dec 2023 2kommentarer
  • Träningsprogram 16 december.

    Så här ser lördagens tänka program ut. Fri lek med boll tills alla kommit. Barnen får varsin boll och får göra vad de vill. Skjuta i mål, pricka stolpen, skjuta mot väggen, studsa, passa etc. Föräldrar får vara med under denna lek så att barnen känner sig trygga. Samling. Vi säger våra namn och går igenom vad vi ska göra på träningen. Koordination, uppvärmning: "Land, skepp, hav och storm" En boll per barn Låt barnen ställa upp sig vid ena målet (land) och med bollen vid fötterna. Vid mittlinjen är skeppet och vid andra målet är havet. När ledaren blåser i visselpipan tar man upp bollen. Ledaren roparen och visar sedan om man ska till land, skepp eller hav. Då ska man springa dit ledaren ropar (och pekar) så fort man kan och där lägga ner bollen och sträcka upp händerna i luften. Ledaren blåser på nytt i visselpipan, ropar och visar vart man ska. (När de är varma kommer en luring då ledaren ropar hav fast man redan står i havet). När ledaren ropar "Storm" ska man så fort som möjligt lägga sig på magen. Det kan ske medans man springer mot något annat. Vattenpaus Bollvaneövningar. En boll per barn. Olika rörelser med boll. Sittande stående, gående fram och tillbaka, gåendes i sidled osv. Motorik, regler. 1, 2, 3, 4. En boll per barn. Bestäm i förväg vad siffrorna 1, 2, 3 och 4 ska stå för. Barnen får gärna välja själva. 1 kan exempelvis vara att man ska sätta sig på bollen, 2 att man ska lägga sig med bollen under huvudet osv. Barnen går och studsar bollen och när vi ropar ett nummer ska man göra det som numret står för. Vattenpaus Motorik, koordination. Under hökens vingar kom. Barnen samlas vid ena långsidan. Hökarna (vi ledare) står i mitten och ropar….Under hökens vingar kom! Alla barn svarar: Vilken färg? Hökarna svarar: gul (eller någon annan färg) Alla som har något gult på sig får fritt gå över till andra sidan, de har fri övergång. Övriga kan bli tagna och jagas av höken. Tagna hjälper höken nästa gång att ropa och att ta. Samling och avslutning. Vi samlas i mitten och avslutar med att alla sätter ihop sina händer, lyfter dem och ropar Ååååå GUIF! Bollkul F/P-2018/2019 15 dec 2023 0kommentarer
  • Planering jul och nyår.

    Hej! Under förutsättning att vi har tillgång till en hall att vara i kommer vi att träna även under jul och nyår. Detsamma gäller bollskolan för de födda 2017. Beroende på hur många vi blir kommer vi eventuellt att slå ihop grupperna. Kallelser kommer att skickas ut separat för 23/12, 30/12 och 6/1 med lite tidigarelagt datum för anmälan för att vi ska hinna planera. Mer info kommer närmare inpå. /Bosse Bollkul F/P-2018/2019 11 dec 2023 0kommentarer
  • Träningsprogram 2 december.

    Så här ser lördagens tänka program ut. Fri lek med boll tills alla kommit. Barnen får varsin boll och får göra vad de vill. Skjuta i mål, pricka stolpen, skjuta mot väggen, studsa, passa etc. Föräldrar får vara med under denna lek så att barnen känner sig trygga. Samling. Vi säger våra namn och går igenom vad vi ska göra på träningen. Uppvärmning. Vem gillar godis?. Barnen står i en ring och ledarna säger olika saker. Exempelvis "Vem gillar godis?" Då springer de som gillar godis ett varv runt ett antal utplacerade koner. Upprepas med olika frågor, "Vem har en röd tröja?", "Vem har sin mamma med sig idag?" osv. Vattenpaus Bollvaneövningar. En boll per barn. Gå från sida till sida med bollen på olika sätt. Studsa, för bollen runt kroppen, med bollen på huvudet, rulla bollen, stoppa bollen med foten, armbågen, genom att sätta sig på bollen etc. Motorik, regler. Spring till hörnet. En boll per barn. Varje hörn får en färg som markeras med rockringar. Till exempel jordgubbe (rosa), apelsin (orange), blåbär (blå) och päron (grön). Barnen går fritt och studsar tills ledaren ropar något. Ropar ledaren "apelsin" springer man till det orangea hörnet, "jordgubbe" till det rosa osv. Vattenpaus Motorik, regler. Hinderbana. En boll per barn. En hinderbana med olika aktiviteter skapas som barnen får springa igenom med bollen. Skottövningar. En boll per barn. Dela upp barnen i (minst) två grupper och träna skott mot mål. Avslutas med skott mot ledarna. Samling och avslutning. Vi samlas i mitten och avslutar med att alla sätter ihop sina händer, lyfter dem och ropar Ååååå GUIF! Bollkul F/P-2018/2019 1 dec 2023 0kommentarer
  • Lite info inför fotografering i Ekängshallen 18/11.

    I samband med fotograferingen 18/11 ska ni fylla i en beställningsblankett. Det är bra om ni kan göra det redan innan ni kommer dit. Blanketten finns att ladda ner här tillsammans med övrig information om fotograferingen: Dokument bollskola 2018/2019 Som förening anger ni Eskiltuna GUIF och som lag anger ni Bollskola 18/19. Skriv under blanketten och tag med till fotograferingen. Jag har själv inte möjlighet att vara på plats men Eric Lundqvist som är ungdomsanavarig kommer att vara där. Fotograferingen startar 09.30 så ni förstår att det inte heller blir någon träning den dagen. Det står i instruktionerna att lagen ska vara iklädda matchkläder men det gäller som ni förstår inte oss. Det finns hummeltröjor att beställa via GUIFs webbshop men det är betällningsvara och det är mycket osäkert om ni hinner få dessa innan fotograferingen. (Personligen tycker jag också de är alldeles för dyra, 249 kr) Det kan finnas enstaka tröjor till bättre pris hos Sporthuset Kanotcenterpå Ruddamsgatan 11. Jag önskar också att ni som inte är registrerade på lagsidan även skickar in era uppgifter till mig. Det jag behöver är namn och fullständigt personnummer på barnet. Vi behöver sen adress, e-postadress och mobilnummer för minst en vuxen. Är ni flera som vill ha aviseringar och nyheter från laget behöver vi adress, e-postadress och mobilnummer för dessa också. Uppgifterna skickar ni in till hildenborg.bo@telia.com. Bollkul F/P-2018/2019 12 nov 2023 0kommentarer
  • Visa fler nyheter