• Renovering av Idrottshall

    Pga renovering av hallen finns inte möjlighet att byta om eller duscha på plats, så detta får man göra hemma. Kom alltså ombytta till träningen. Om inte så får ni byta om i hallen. När duschrummen kommer att vara klara får jag återkomma med senare. Pojkar 04-07 2 sep 2019 0kommentarer
  • Nya regler angående skyddsglasögon 2019/2020

    Som Svensk Innebandy skrev om i våras ändrades reglerna för skyddsglasögon den 1 juli i år. Regeln säger att spelare som deltar i tävling avsedd för åldersklass* röd, 16 år eller yngre, ska bära godkända skyddsglasögon. *Samtliga spelare i klasserna grön, blå och röd eller motsvarande ska bära skyddsglasögon vid match. Detta gäller oavsett spelarens födelseår. Glasögonkravet gäller exempelvis i distriktslags-SM 16 år och P16-SM (USM). Glasögonkravet gäller inte exempelvis JAS eller Damer/Herrar division 3. Glasögonkrav Grön klass 0-9 år Blå klass 9-12 år Röd klass 12-16 år Bakgrunden till denna förändring är att regelhandboken föreskriver att spel utan glasögon ska innebära två minuters utvisning om inte spelare sätter på sig glasögon efter uppmaning från domare. Samma regler ska gälla för samtliga spelare på planen under en match. Spelare med särskilda skäl omfattas av en generell dispens från detta krav. Särskilda skäl anses som: - Medicinska skäl (synfel som korrigeras med glasögon). Pojkar 04-07 2 sep 2019 0kommentarer
  • Träningstider 19/20

    Årets träningstider för Viskadalen IBK Pojkar 04-07 2 sep 2019 0kommentarer
  • Referat: Viskadalen IBK P 05/08* - Warberg IBF P 06 Mörkblå

    Fett bra match idag! Hög puls under 3 perioder, grabbarna gjorde en fantastisk match idag och vann rättvist! Pojkar 04-07 17 mar 2019 0kommentarer
  • Uppdaterad kalender 2018-11-07

    Då har vi uppdaterat kalendern med träningstider och matchtider. Vi har nu också lagt till kör och tvätt schema. när vi spelat borta och kiosk och sekretariat när vi spelar hemma. Pojkar 04-07 7 nov 2018 0kommentarer
  • Lathund för sekretariatet

    SEKRETARIATETS FUNKTION Har man inte tidigare suttit i sekretariat under en innebandymatch så är det inte så lätt att få allt rätt. Det kan vara en hel del stress och det gäller att få med allt på matchprotokollet. Sekretariatet är viktigt. Ett sekretariat är en neutral part i tävlingen och skall bistå domarna. Sekretariatet har en nyckelroll för att en innebandymatch ska kunna spelas och för att andra ska kunna ta del av händelserna i matchen, antingen direkt eller för framtiden. Sekretariatet skall bestå av minst två personer. En person sköter matchprotokollet och en person sköter match- och utvisningstiden. Sekretariatet skall finnas på plats senast 20 minuter för utsatt matchstart. Följande utrustning ska finnas i sekretariatet i varje match: • Matchur • 3 st. godkända matchbollar • Mätutrustning • Penna • Matchprotokoll Utvisningsbåset ska ha plats för minst två sittande personer från varje lag. PROTOKOLLFÖRARE Matchprotokollet ska vara ifyllt senast 10 minuter före matchstart. Protokollförare skall kontrollera att alla uppgifter som gäller innan matchstart är rätt ifyllda. • Division och serienamn • Datum • Matchnummer • Hemma- och bortalag • Max 20 spelare och 5 ledare/lag • Underskrift av respektive lagledare • Målvakt (M) och lagkapten (K) är markerade i protokollet OBS! Lagledare har rätt att korrigera protokollet ända fram till matchstart. Under matchen ska händelser noteras med: • Period • Tid • Mål • Nummer på spelare eller ledare • Passningsläggares nummer • Utvisningstid samt utvisningskod • Byte av lagkapten • Utespelare som blir målvakt Periodresultat noteras efter varje periods slut. Protokollföraren ska omedelbart när han/hon har fått spelarens/spelarnas nr, kontrollera att dessa finns noterade på matchprotokollet och ge klartecken till domarna. Ledare skall noteras som L1 till L5 om dessa blir utvisade. Sekretariatet skall efter match fylla i: • Matchresultat • Protokollförares underskrift, namnförtydligande samt telefonnummer Sist av allt skriver domarna under och godkänner protokollet. MATCHTIDTAGARE Tidtagare skall kontrollera att matchklockan fungerar och är rätt programmerad samt kontrollera att paussignal fungerar. Tidtagaren skall starta klockan då bollen spelas efter domarens signal. Tiden skall stoppas endast vid följande tillfällen då domare: • Blåser för mål • Blåser för utvisning • Blåser för straffslag • Visar tecken för att stoppa tiden OBS! Under de tre (3) sista minuterna i tredje perioden ska tiden alltid stoppas på domares avblåsning. Under straffslagsgenomförande skall matchklockan stå still, och startas först då straffslaget har genomförts och tekning sker efter domares signal. Pojkar 04-07 8 okt 2018 0kommentarer
  • Serie krav röd nivå.

    Här kommer all information som behövs för att förstå hur serien fungerar. SERIEKRAV RÖD NIVÅ Ålder på spelare som spelar på röd nivå är 12-16 år. Flickor Röd 1 Födda 2000 eller senare Personlig dispens kan beviljas. Flickor Röd 2 Födda 2002 eller senare Generell dispens för två (2) överåriga, födda 2001. Flickor Röd 3 Födda 2004 eller senare Generell dispens för två (2) spelare födda 2003. Flickor Röd 4 Födda 2005/2006 Pojkar Röd 1 Födda 2000 eller senare Personlig dispens kan beviljas. Pojkar Röd 2 Födda 2002 eller senare Generell dispens för två (2) överåriga, födda 2001. Pojkar Röd 3 Födda 2003 eller senare Generell dispens för två (2) spelare födda 2002. Pojkar Röd 4 Födda 2004 eller senare Generell dispens för två (2) spelare födda 2003. Pojkar Röd 5 Födda 2005 eller senare Generell dispens för två (2) spelare födda 2004. Pojkar Röd 6 Födda 2006 Generell dispens för två (2) spelare födda 2005. Förutsättningar Lag markerade med * i serien undantas de dispensregler som gäller och har fått speciella förutsättningar för sitt lag i serien när det gäller åldersstrukturen. Målvakten har generell dispens att vara ett år äldre än vad serien avser, utan att räknas in i de generella dispenserna. Match spelas med 5 utespelare och målvakt. Planstorlek 20 meter x 40 meter (lägsta nivån på mått 18 meter x 36 meter). Ordinarie målbur ska användas. Matchtiden i Röd 1 är 3 x 20 minuter (rullande speltid), med de tre sista minuterna som effektiv speltid. Matchtiden i övriga Röda matcher är 3 x 15 minuter (rullande speltid), med de tre sista minuterna som effektiv speltid. Periodvila är alltid 5 minuter. Uppvärmningstid på plan är minst 10 minuter. Samtliga matcher i Hallands Innebandyförbunds seriesystem ska, i största möjligaste mån, startas inom tiderna; Måndag – Fredag 18.00 – 20.00 Lördag och Söndag 09.00 – 18.00 Samtliga spelare som deltager i seriespel ska vara kopplade till det lag de representerar i IBIS. Senast 24 timmar innan match ska bortalag ha lagt in sin laguppställning i IBIS. Förening som ställer upp med lag i samma serie har rätt att avstå inbördes möte. Då tilldelas båda lagen 0 poäng och målskillnaden 0-0. Spelare Flickor får fritt deltaga i pojklagsmatcher utan dispens. Glasögon ska alltid användas av de spelare som är födda 2003 eller senare på röd nivå. Spelare får fritt flytta mellan lag i föreningen. Det är tillåtet för lag på röd, blå och grön nivå, att spelare som markerats som målvakt, även får delta som utespelare med klubba i samma match. Detta gäller inte de målvakter som är överåriga. Byte av målvakt får endast ske i periodpaus såvida inte målvakten skadats eller blivit utvisad. Den nya målvakten ska markeras i matchprotokollet. Ledare Vid samtliga matcher på röd nivå ska någon av ledarna i båset inneha en giltig ledarlicens. Om ledaren innehar giltig ledarlicens framgår det i IBIS och skrivs även ut på matchprotokollet. Ledare som missköter sig får en anmärkning. Vid en eventuell andra anmärkning kan ledare få ledarlicens indragen. Tävlingskommittén tar beslut om hur länge eventuell indragning ska pågå efter inkommen rapport. En förening som fått en eller flera ledarlicenser indragna kan kallas till särskild utbildning genomförd av Hallands Innebandyförbund. Spelschema Det är alltid hemmalaget som är arrangerande lag vid seriematcher. På www.hallandsibf.se hittar du aktuellt spelschema, håll dig uppdaterad eftersom spelschemat kan ändras under säsongen. Innan seriematch på röd nivå Arrangerande lag (hemmalaget) ska: • Tillsätta domare i de matcher som döms av Föreningsdomare. • Bemanna sekretariat med minst 2 personer. • Skriva ut och ta med matchprotokoll till matchen. • Se till att det finns uppvärmningsbollar, varje lag har rätt till 20 bollar. • Bygg sargen i rätt storlek och upprätta sekretariatet. • Kom i tid så att det gästande laget blir välkomnat. • Protokollförare ska kontrollera att protokollet/IBIS innehåller maximalt 20 spelare och 5 ledare och har undertecknats av respektive lagledare, samt att lagkaptenen och målvakt/er är markerad. Protokollförare ska också kontrollera att en ledare i varje lag har giltig ledarlicens. Under seriematch på röd nivå Arrangerande lag ansvarar för att matcher liverapporteras i serierna Flickor Röd 1 och 2, samt Pojkar Röd 1, 2 och 3. Övriga serier är låsta för händelserapport. Efter seriematch på röd nivå Arrangerande lag (hemmalaget) ansvarar för att sekretariat under/efter match fyller i händelser på matchprotokollet, matchresultat, total publik, protokollförares telefon på dagtid, protokollförarens underskrift samt namnförtydligande på protokollet som en bekräftelse på dess riktighet. Sekretariatet ska se till att domarna skriver under protokollet. Vid matcher där domare tillsatts av Hallands Innebandyförbund ska domarna ersättas med kontant betalning, Swish eller enligt de direktiv som gäller för bankbetalning. Protokoll Domare som tillsätts av Hallands Innebandyförbund ansvarar för att matchprotokoll och eventuella övriga rapporter insänds till Hallands Innebandyförbund, Härdgatan 23, 432 32 Varberg. Protokoll ska vara Hallands Innebandyförbund tillhanda senast tre dagar efter genomförd match. När domare som tillsatts av föreningen dömt, är det föreningens ansvar att matchprotokoll och eventuella rapporter insänds till Hallands Innebandyförbund, Härdgatan 23, 432 32 Varberg. Protokoll ska vara Hallands Innebandyförbund tillhanda senast tre dagar efter genomförd match. Resultatrapport Hemmalaget ansvarar alltid för att rapportera in resultat i IBIS eller via telefon 08-51 90 91 92, senast 24 timmar efter avslutad match. Omlottning Flickserierna kommer efter hösten delas upp i fyra nya serier, där de tre bäst placerade lagen i serierna 2-4 flyttas upp en nivå. De nya serierna (våren) spelar enkelmöte efter omlottningen. Pojkserierna kommer efter hösten ligga kvar med en viss omflyttning/uppflyttning. De tre bäst placerade lagen i serie Röd 2-3 flyttas upp en nivå och de två bäst placerade lagen i Röd 4 flyttas upp och spelar ett enkelmöte (våren). I serien Pojkar Röd 4-6 Norra och Södra, kommer kommer serier 1 och 2 bildas av norra och södra grupperna (bortsett från 1:an och 2:an i Röd 4 som flyttas upp till Röd 3). Pojkar 04-07 2 okt 2018 0kommentarer
  • Uppstart 2018/2019

    Vi kommer att dra igång träningen den fredagen den 21 September klockan 16:30. Detta gäller för pojkar födda 2005-2008. Vi kommer att spela seriespel i Halland. Träningstider onsdag 18:00 19:00. Fredag 16:30 - 18:00. Hoppas att många nya vill komma och prova på att spela innebandy. Hjärtligt välkomna Pojkar 04-07 11 sep 2018 0kommentarer
  • Avslutnings tournering nu på söndag

    Tider 8:00 - 15:00 Pojkar 04-07 21 mar 2018 0kommentarer
  • Ingen träning!

    Nu på onsdag kommer vi inte att ha någon träning. Detta pga tjej laget har match klockan 19:30 hemma i horred. Vi kommer att ha träning nästa måndag. Och det kommer att bli den sista innan avslutningen, söndagen den 25:e mars. Tider angående avslutningen kommer jag att komma med lite senare. Men det brukar vara mellan 9-15 ungefär. Men som sagt var kommer jag komma med mer exakta tider när jag vet. Tills dess ha det gott mvh Kalle. Pojkar 04-07 12 mar 2018 0kommentarer
  • Visa fler nyheter