• Sommarträning 2018 + tider de sista Fyspassen innan sommaren

    Hej igen! Igår delades sommarens träninsgsschema ut till de tjejer som deltog på fys'en. Jag har laddat upp det här på laget.se så kan ni andra ladda hem det och skriva ut det. Se under Dokument/FYS-pass och dokumentet heter "Sommarträning 2018...." På första sidan finns instruktioner och även information om hur ni ska registrera er träning via appen "Svettig" och hemsidan "www.jogg.se". Vi kommer att gå igenom detta igen på de kommande två fys-passen innan sommaravslutningen den 18 juni. Tills nästa Fys (månd 11 juni) fick tjejerna i uppdrag att ladda ner denna app och test-träna med den (förslagsvis på onsdag 6 juni då det inte är någon innebandyträning). Tjejerna ska även ta med de träningsgummiband som de fick i Cooper-present på nästa Fys-pass. FYS kommande 2 gångerna: Måndag 11 juni kl 18-19 Måndag 18 juni kl 18-19 + avslutning (bad/fika/grill - beroende på väder, mer info kommer!) Ha en skön vecka så ses vi! / Johanna F03 5 jun 0kommentarer
  • Cooper-testet

    Hej på er! Igår genomförde vi för första gången ett ”Cooper-test” med tjejerna. Otroliga prestationer och framförallt inget gnäll trots 27 graders värme! Cooper-testet går ut på att man springer 3 km så snabbt man kan och får en tid som sedan omvandlas till ”konditionsvärde” som man sedan följer upp på individuell bas. De sprang dryga 3 varv runt Massetjärn. Vi kommer att följa upp detta med jämna mellanrum och nästa gång kommer att bli efter sommaren/vid uppstart av höstterminen. Se nedan mer information om Cooper-test och konditionsvärde: Coopertestet är ett konditionstest för löpning som är framtaget under 1960-talet. Trots att testet är ganska enkelt så är det tack vare mycket referensvärden ett ganska säkert test. Bra kondition är något man utvecklar under puberteten och bär med sig resten av livet. Att använda ett Cooper test där konditionsvärdet beräknas utifrån sluttiden på 3 km är inte bara ett bra mått på att konditionsträningen fungerar utan också en bra indikator på spelarnas framtida hälsa. Hjärtat växer och blir nästan dubbelt så stort under puberteten. Det är då som konditionen ska utvecklas genom anpassad fysträning. Ett bra konditionsvärde berättar bland annat om återhämtningsförmågan efter hårt arbete, träning och match. Innan spelarna har kommit i puberteten ger konditionsträningen ingen större effekt och när spelarna fyllt 16 år är det svårare att förbättra sin kondition. Därför ska träningen för växande individer anpassas så att konditionen tränas som mest i rätt utvecklingsperiod. Korta och långa intervaller, smålagsspel, sprint- och styrketräning är det som gör att spelarna utvecklar sin kondition och löpekonomi på ett effektivt sätt. Ett Cooper test mäter förmågan att springa 3 km och återkommande tester visar att träningen ger önskad effekt när spelarna är som mest mottagliga för konditionsträning. Hör gärna av er till någon av oss tränare vid frågor! / Johanna 0708-684097 F03 5 jun 0kommentarer
  • Referat: FBS Bohemians CZ - Pixbo Wallenstam IBF

    Vilken match!!!! Helt slut, får skriva något imorgon! F03 13 maj 0kommentarer
  • Referat: Pixbo Wallenstam IBF - Bele Barkarby Vit

    Sicka tjejer!!!! Ni borde varit där!! F03 13 maj 0kommentarer
  • Referat: Pixbo Wallenstam IBF - Bele Barkarby IF

    Uppstigning 06:30 Frukost 07:00. Resa till Borlänge 07:30. Grym mat 08:50! En mycket väl genomförd match av ett välförberett gäng. Nu laddar vi för slutspel. Återigen mot Bele Barkaryd men mot deras vita grupp. Kul, för Bele var ett bra lag, men trevliga ledare så det kommer bli en kul och bra match. Nu badar tjejerna och ledarna guidas av Andre i Borlänges stolthet Kupolen. Så vi njuter och laddar om för morgondagens spännande slutspel. För er som inte orkar att åka hit visas slutspelsmatcherna på webben. F03 12 maj 0kommentarer
  • Visa fler nyheter